Aardlek klapt eruit bij bereiken oventemperatuur AEG ke8404001m

Sinds een paar maanden hebben wij het volgende euvel. We zetten de oven aan om voor te verwarmen naar 200gr. Na ongeveer 8 minuten is de temperatuur bereikt en dan geeft de oven een kort piepsignaal om aan te geven dat ie er klaar voor is. Binnen een paar seconden na het bereiken van de temperatuur (en dus na het piepsignaal), klapt de aardlek eruit.

Aardlek kunnen we weer inschakelen en de oven (die nog warm genoeg is) kan weer ‘normaal’ gebruikt worden en maakt zijn programma netjes af (meestal zo’n 20 minuten op standje hete lucht, 200gr.).

Wat zou de oorzaak hiervan kunnen zijn en is dit een onderdeel dat zelf te vervangen is?

Oven: AEG ke8404001m

De meeste verliestroomoorzaken in ovens komen van een verwarmingselement. Ik heb je type niet nagekeken maar een doorsnee oven heeft er 4 (grill. Warme lucht. Onderwarmte . Bovenwarmte.) . Het kan er 1 zijn die de dader is maar ook meerdere. De oorzaak kan ook elders te zoeken zijn. Bv kabelisolatie breuk, muis over de ovenschakelaar... Verliesstromen sporen we op met een megger. Beschik je hier over?
Welke verliesstroomschakelaar springt af? 30mA of 300mA?

What do we want? TIME TRAVEL. When do we want it? IT'S IRRELEVANT.

Ik zou als eerste de stekker in stopcontact eens omdraaien, wie weet brengt dat geluk!

Dat het een verwarmingselement is, is met grote zekerheid te zeggen.. is in de regel met een simpele multimeter op te sporen ( element losnemen electrisch aan beide zijden en dat Ohms doormeten naar massa)

@ EricN: in Nederland zijn 300 mA aardlekken al meer dan 20 jaar verboden... dus ten alle tijde de 30 mA

@smd. Vreemd hoe de huisinstallaties in Nederland zo fel verschillen met België. Die centraaldozen van in de week zijn me nog steeds niet bekomen. 30mA op een oven? Bandwerk daar zeker met ovenelementen vervangen?

What do we want? TIME TRAVEL. When do we want it? IT'S IRRELEVANT.

Op 1 juni 2021 21:26:24 schreef EricN:
Verliesstromen sporen we op met een megger. Beschik je hier over?

Ik heb een Fluke 115 True RMS, zou het daar mee lukken? Mijn zoon studeert HBO mechatronica dus als ik precies weet wat er moet gebeuren, dan kan hij het vast wel doormeten.

de 300mA zijn niet verboden, dat zijn de 500mA aardlekken uit 1618. 300mA worden op oa PV gebruikt.

element met aardsluiting is niks abnormaals, een oven die geregeld wordt gebruikt heeft daar overigens zelden last van. en nou ja, in BE zetten ze 10+ groepen achter een 30mA aardlek, dat is pas slim..

waar rook was, werkt nu iets niet meer
Sine

Moderator

Hahaha,

Zo kijken wij ook naar de archaïsche 300mA aardlek van BE ;)
Het zelfde met twee aardleks voor de hele woning? Dat doe je alleen als je graag in het donker zit.

In NL zitten (tegenwoordig) maximaal vier eindgroepen achter een aardlek van 30mA, een 300mA aardlek zul je in een huisinstallatie niet snel vinden.
Als er dan eens een element gaat hemelen zou ik er ook niet echt blij mee zijn als die vrolijk 200mA naar aarde staat te duwen.

Maar zo verschillen ideeën :)

Met die luxe Fluke moet het lukken, maar draai eerst de stekker om.. Ok dat kan in Belgie ook niet (sorry EricN)...maar in Nederland kan je wel de fase en nul zo omdraaien in een oven.. kan net verschil maken!

Ps: volgens de NEN verordering is een 300 mA niet toegestaan in standaard huisinstallatie, alleen bedrijfsmatig of IDD PV installatie.. Overigens draait inze prima achter een 30 mA automaat

[Bericht gewijzigd door smd op 1 juni 2021 22:41:13 (32%)]

Ik denk niet dat het een element is, die zal de diff eerder doen trippen als ie koud is. Ik denk eerder dat het een oververhitting beveiliging is die drastisch via een weerstand naar aarde schakelt.
Ooit eens tegen gekomen maar het merk weet ik niet meer.

De spanning is te snijden, welke mes moet ik daarvoor gebruiken?
Sine

Moderator

Dat is wel heel erg ... lomp.

Ik zou zelf ook het element verdenken, maar dan iets mechanisch, niet zelden zijn die dingen nog al crispy en vervormd. Vooral het hete lucht element heeft daar graag last van.

[Bericht gewijzigd door Sine op 1 juni 2021 23:33:20 (16%)]

een element wat er pas bij een X temperatuur uitspringt is ook een bekend probleem. lang niet elk element tript de aardlek bij aanzetten al. een klixon met weerstand naar aarde is een nutteloze oplossing, oven op een groep zonder aardlek en er gebeurt niks bij oververhitting. tevens mag je de aarde niet schakelen..

waar rook was, werkt nu iets niet meer
vergeten

Golden Member

Op 1 juni 2021 23:36:50 schreef testman:
een klixon met weerstand naar aarde is een nutteloze oplossing, oven op een groep zonder aardlek en er gebeurt niks bij oververhitting.

Inderdaad een beveiliging die "vertrouwd" op een externe aardlek, is hopeloos fout en onveilig. Dan moet er ook vanaf de nul een weerstand met een tweede klixon zitten voor als de steker wordt omgedraaid.

tevens mag je de aarde niet schakelen..

Nee nooit, maar dat zie ik hier niet met die weerstand en klixon naar aarde. :)

[Bericht gewijzigd door vergeten op 1 juni 2021 23:55:50 (23%)]

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.

Op 1 juni 2021 23:53:28 schreef vergeten:
[...]

Nee nooit, maar dat zie ik hier niet met die weerstand en klixon naar aarde.

zonder aardlek is 1 optie, maar zonder geaard wcd is ook nog mogelijk, klixon komt in en zet de fase via een weerstand op het chassis. niet echt wenselijk..

waar rook was, werkt nu iets niet meer
Sine

Moderator

Het zou me ook zwaar verbazen dat die constructie werkelijk ergens in zit.

Dat is subtiel voor: ik geloof er geen barst van.

Ik ben het toch een keer tegengekomen. Ik herinner me uit het technologie boek van school een droogkookbeveiliging die alle drie de fasen kortsloot Inventum of Daalderop dat is ook zeer bruut, maar zeker dat ie spanningsloos werd.

De spanning is te snijden, welke mes moet ik daarvoor gebruiken?
Sine

Moderator

Hoewel nog steeds lomp kan ik daar wel inkomen, magnetrons hebben ook een beveiliging die de voeding kortsluit.

Maar met het verbinden met aarde zijn zo veel problemen die het apparaat enkel gevaarlijker maken.

-Bij gebrek aan aarde:
- Werkt de beveiliging niet (en gaat het ding potentieel de fik in)
- Staat de behuizing onder spanning

En zelfs al is die aarde aanwezig, en zit de stekker net zo in het stopcontact dat de nul naar aarde wordt geschakeld zal het ding ook niet uitschakelen.

Bij gebrek aan een aardlek ... enz enz enz.

Geen fabrikant die dat zo gaat uitvoeren.

Op 1 juni 2021 22:35:54 schreef smd:
Met die luxe Fluke moet het lukken, maar draai eerst de stekker om.. Ok dat kan in Belgie ook niet (sorry EricN)...maar in Nederland kan je wel de fase en nul zo omdraaien in een oven.. kan net verschil maken!

Ik heb de stekker omgedraaid en nu al twee keer probleemloos de oven gebruikt...
_/-\o_

Ik hou jullie op de hoogte!

Zo simpel kan het wezen! lLet wel dat een element aardlek heeft en als het erger word wederom in de fout gaat.. Kan lang aan zo en als je de oven regelmatiger gebruikt dan gaat probleem langzaam weg..

Het hoeft niet eens in de oven zelf te zitten. Ik heb ooit iemand gehad die bij het uitschakelen van de frituur steeds de aardlek eruit gooide. Nieuwe frituurpan deed hetzelfde. Het bleek dat de centraaldoos aan het smelten was en dat de spanningspiek bij het uitschaken net genoeg was om door te slaan en de aardlek te trippen

Spanning staat en stroom gaat!

Op 2 juni 2021 10:03:55 schreef Zenman:
Ik heb de stekker omgedraaid en nu al twee keer probleemloos de oven gebruikt...

Het is nu "wachten totdat het weer fout gaat".

Meestal repareren dit soort dingen zichzelf niet.

We weten nu dat het probleem in de oven zit, dat er een lek van een fase naar aarde is, en dat je "comfortabel" nog even vooruitkan met deze kludge, maar dat het binnen niet al te lange tijd weer fout zal gaan.

Wat /ik/ verdacht/raar vind is dat de boel precies bij het warm zijn afslaat. Alsof de oven dan "even de grill" aanzet of zoiets. Of dat een bug is of dat dit bewust is gedaan, kan ik niet beoordelen, maar onder normale omstandigheden zal niemand er last van hebben....

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Oven is nog net zo aardlek beveiligd als voorheen edoch zit aardlek nu met de nul aan aardzijde, dus minder of geen last van.. En dus de “ lasdoos “ is ook uitgesloten... Kan jaren nog goed gaan anders meld de ts zich wel...

vergeten

Golden Member

Op 1 juni 2021 23:55:53 schreef testman:

zonder aardlek is 1 optie, maar zonder geaard wcd is ook nog mogelijk, klixon komt in en zet de fase via een weerstand op het chassis. niet echt wenselijk..

Je hebt helemaal gelijk ik snap het maar het is nog steeds
niet de aarde schakelen!
Want je schreef:

tevens mag je de aarde niet schakelen..

Het is iets aan of naar aarde schakelen, wat je doet en dat mag best!
Het verschil is subtiel in tekst maar groot in de praktijk, en zoals gezegd valse veiligheid. :)

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.
maus0611

Golden Member

Op 2 juni 2021 13:52:19 schreef rew:

Wat /ik/ verdacht/raar vind is dat de boel precies bij het warm zijn afslaat. Alsof de oven dan "even de grill" aanzet of zoiets. Of dat een bug is of dat dit bewust is gedaan, kan ik niet beoordelen, maar onder normale omstandigheden zal niemand er last van hebben....

Vonkenblusser kapot van de relais van de ventilator ofzo?

mel

Golden Member

Op 2 juni 2021 14:03:36 schreef smd:
Oven is nog net zo aardlek beveiligd als voorheen edoch zit aardlek nu met de nul aan aardzijde, dus minder of geen last van.. En dus de “ lasdoos “ is ook" uitgesloten... Kan jaren nog goed gaan anders meld de ts zich wel...

hoezo?een "aardlekschakelaar"werkt net zo goed zonder veiligheidsaarde..Die heeft er niets mee te maken...
Als er meer stroom ingaat dan er terugkomt,moet dat ding trippen...

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..
Frederick E. Terman

Honourable Member

Misschien toch weer eens tijd voor een plaatje (klik=groter).
In het voorbeeld is de oven 3 kW, zijn weerstand dus 17,6 ohm. 'Ergens' maakt het element aardsluiting, in het voorbeeld op 1,3 ohm vanaf het ene einde.
In het linker plaatje staat op dat punt dus 213 V. Als nu de lekweerstand bijvoorbeeld 5000 ohm bedraagt, dan loopt er 43 mA 'weg'. De diff (aardlekschakelaar) detecteert dit als een verschil tussen de heen- en teruggaande stroom, van meer dan 30 mA, en zal dus afschakelen.1

Draai je nu de aansluiting van de oven om zoals in het rechter plaatje, bijvoorbeeld door de stekker omgekeerd in te steken, dan zit de aardsluiting op een punt waar 17 V komt te staan. De lekstroom wordt dan 3,4 mA. De diff ziet een verschil van 3,4 mA tussen in en uit, wat minder is dan 30 mA, en schakelt dus niet. Althans, zolang de aardlek precies hetzelfde blijft in de toekomst. :)

--
1De diff kijkt alleen naar het verschil in stroom, en heeft zelf de aarde dus niet nodig. Maar als de ovenkast niet met aarde verbonden zou zijn, zou er in eerste instantie geen lekstroom kunnen lopen en zou de diff dus ook niet afschakelen. De hele oven zou dan op een spanning van 213 V komen te staan (in dit voorbeeld; het zou ook 230 V kunnen zijn), te wachten om iemand een schok te geven - en als de schokstroom dan groter is dan 30 mA, slaat de diff alsnog af, gelukkig.

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org