Bosch WAS28840NL: doet niets meer (schakeling rondom TNY267GN defect)

Beste CO-ers,

Gisteren ben ik begonnen aan een wasmachine van een familielid die niets meer doet.
Het is een Bosch EcoLogixx (veels te slim ding naar mijn idee).

Vrij makkelijk uit elkaar te halen, maar ik had nog niet gelijk door dat er 2 of meer printen in de machine zitten.

Lijkt erg veel op dit topic: https://www.circuitsonline.net/forum/view/150097#highlight=bosch+wasma…

230V lijn gevolgd. Komt op de ronde keuze schakelaar aan, maar schakelaar qua hoofdvoeding is oke.
Voeding komt vervolgens op hoofdstroomprint aan. Gaat eerst naar een weerstand (eruit gehaald en meet oneindig). Is waarschijnlijk een 39 ohm weerstand. Bruggelijkrichter is heel, echter meet ik 56 ohm over de plus en min.
Condensator (400V 10 uf) lijkt ook nog heel. SMPS trafo meet aan de primaire kant (los op tafel) 2 ohm en secundaire kant (2 gescheiden wikkelingen) 0,2 ohm die vervolgens parallel geschakeld op de print.

TNY267GN eraf gehaald. Pin 2,3,7 en 8 liggen aan elkaar. Tussen 1 van deze pinnen en pin 5 (hangt aan de primaire kant van de SPMS) is een weerstand van 150 ohm te meten. Waarschijnlijk het IC overleden.

Optocoupler SFh6156-3 meet de led in circuit 0,979 V (diode stand fluke 175)
Uitgang oneindig met diodestand.

Diode in aan secundaire kant meet nog goed. Ook de diodes aan de primaire kant.

Wat is het advies om te vervangen? De TNY267GN, weerstand? En eventueel de 2 condensators (primaire kant / secundaire kant), optocoupler?

Andere vraag, is de smps-trafo eventueel ook kapot (2 ohm vind ik erg weinig aan primaire kant)?

En waarom hangt de 0 volt van de secundaire kant aan de 230 volt (0 of fase kun je ivm stekker niet zeggen)?

Alvast bedankt,
Corné

Klassieker. In de meeste gevallen enkel tny en R. Elco's bij deze zelden. Mee vervangen mag maar dan wel de juiste kwaliteit nemen. Geen cheapoo.

Oke. Duidelijk, maar dan toch nog een paar vragen.

- Mag de beveilingsweerstand ook een weerstand van 33 ohm of 47 ohm zijn (ipv 39)? Een webshop biedt de 39 ohm niet aan.

- is de weerstand van 2 ohm voor de spoel aan primaire kant niet aan de lage kant?

- Waarom zit de nul van de secundaire kant van de spms / stuurvoeding via een printbaan aan de 230v?

Ik gebruik zelf altijd 100ohm dus de 47 lijkt me zeker een mogelijkheid. Je moet weten dat in de normale werking slechts een paar milli ampere door gaat en de spanningsval verwaarloosbaar.

De schakelfrequentie is dacht ik rond de 100khz dus de 2 ohm is geen rariteit.

Goede vraag wat betreft galvanische scheiding. Geen idee, dat heb ik nooit onderzocht daar er zelden meer probleem is dan deze. Wel vreemd gezien er een optocoupler gebruikt is.

Volgens mij is dat om de triacs te kunnen sturen zonder dure oplossingen met galvanische scheidinen. Nu is het gewoon een stuurspanning op de gate zetten met de A2 op de neuter/min.

TNY vervangen en de weerstand altijd 100 Ohm, 2 watt. EricN doet hetzelfde, geen problemen meer gehad daarna. condenstators gaan zelden tot nooit stuk..

Bedankt voor jullie reacties.

Ik dacht aan deze weerstand: https://www.maakmijnwitgoed.nl/veiligheids-weerstanden/10-veiligheidsw…

Echter hebben ze daar de TNY267 niet op voorraad, maar ik heb me laten vertellen dat het laatste getal hoe hoger hoe zwaarder is en uitwisselbaar zijn (Tny26x). Klopt dat? Kan ik dan een TNY268 plaatsen? De 7 is namelijk slecht verkrijgbaar.

De nul aan lichtnet vind ik nog slecht verkrijgbaar, gezien je altijd de stekker op 2 manieren in stopcontact kunt steken. Er zit alleen een filter voor en kan me niet voorstellen dat die de nul ,/ fase kan wisselen.

@EricN: optocoupler is volgens mij alleen voor de terugkoppeling van de smps. Kan het zijn dat hij hierop de juiste spanning regelt aan de secundaire kant?

Edit: is een 3 watt 100 ohm zoals deze ook mogelijk? https://www.maakmijnwitgoed.nl/veiligheids-weerstanden/10-veiligheidsw…

Wat de opto betreft heb je gelijk.

Ik vervang enkel door de juiste. Het is niet zozeer dat die meer stroom aan kan maar dat zijn max current beperking eerder afgaat. Een 16A zekering vervangen door een 20A gaat ook maar....

Heb je gesnuffeld in het topic "waar krijg ik dit onderdeel"? Mss daar eens laten vallen. Volgens mij een courant onderdeel.

De ene kant secundair aan een fase maakt op zich niet uit of die in werkelijkheid aan neuter of fase zit. De stekker mag dus gedraaid worden. Niet elk elektriciteitsnet heeft tenslotte een neuter en 230v fase.

[Bericht gewijzigd door EricN op (23%)]

3 watt duurt te lang eer die doorbrand, zou ik niet doen.. De zwaardere TNY zou ik ook niet doen, trafootje is hierop gemaakt en word de schakelstroom te hoog...

Dankje. Pas een normale weerstand toe of 1 echte veiligheidsweerstand? Deze kan ik namelijk niet zo snel vinden (voornamelijk 3 watt). Heb je misschien een link?

Als je een 3W 47 Ohm neemt (dicht in de buurt van de originele 39 Ohm) dan brandt hij vast eerder door dan een 2W 100 Ohm ;-)

[Bericht gewijzigd door Roland11 op (17%)]

Heb je al stukken? Bij farnell kun je denk ik als particulier bestellen. Geen idee of dat klopt. Als prof. is het voor ons eenvoudiger. Hier wat mogelijkheden.

Wel nog eens dubbel checken. Ik heb gewoon de eerste genomen.

@EricN: ik heb het vandaag toevallig besteld (niet bij Farnell). Bij veel leveranciers zijn ze nl. niet op voorraad. Ze zijn nu onderweg.

Ik heb zowel de 47 ohm 3 watt als 100 ohm 2 watt besteld. Ik zie in jouw link de 3 watt staan.

Meningen verschillen nogal. Plaats jij altijd de 100 ohm 2 watt of hangt het er vanaf wat er in zit?

Mijn berekening zou zijn, 19 watt vermogen qua IC (open frame, minimum power, maar zal wel max power zijn in datasheet).

Gelijkgerichte spanning = 325 V (+-).
19:325 = 59 mA.
Uoverweerstand = 0,059 * 100 = 5,9 V
Pweerstand = 0,059 x5,9 = 0, 35 W

Oftewel spanning over weerstand is minimaal en vermogen ook. Volgens mij kan het inderdaad geen kwaad. Je hebt denk ik meer variatie in de netspanning dan het spanningsverlies over de weerstand.

Onderdelen heb ik hier besteld: https://www.euromaxx.nu/
Niet alles staat op de site, maar ze hebben het wel.

Laat je niet te gek maken door al dat weerstand vermogengedoe. Zoals je berekening laat uitschijnen is dat niet zo belangrijk. Als alles ok is heeft de weerstand geen werk en bij defect gaat het ic-tje in kortsluiting en rookt eender welke weerstand er instant door. Bij whirlpool zweert men weer bij 22ohm. Ik bestel altijd dezelfde weerstand voor alles. Geen idee ondertussen welk vermogen die juist heeft, 2w 3w?

Goed dat je bestelling gelukt is. Veel succes. Opgepast met het ic los te maken. Printbanen zijn snel stuk. Geen ramp. Is eenvoudig herstelbaar. Al de vuile soldeerhars met wat aceton verwijderen dan is de boel lekker netjes.

IC ligt er al zonder schade af. Eerst afgezogen, nieuwe tin er tegen en 1 kant warm gemaakt en gelicht. Toen andere kant.
Op het werk doe ik het meestal met de afzuigbout en daarna met heteluchtbout. Ik ben allang blij dat ik thuis een Weller desoldeerstation heb (met perslucht).

Zal ik dan de 47 ohm of 100 ohm solderen? 100 is nog veiliger, ligt er sneller uit (meer spanningsval)?

Schoonmaakmiddel heb ik. Er wordt ook gewaarschuwd het IC met extra vloeimiddel te solderen, zodat het zo kort mogelijk duurt. IC kan slecht tegen warmte. Is dat speciaal voor dit IC of geldt dit voor net zoals voor alle ic's? Ik heb een magnastatbout met punt 7 (370 graden).

Tja. Beide weerstanden kunnen. Verwacht geen verschil. Laat je door het moment inspireren ;-)

IC's best altijd kort solderen. Ik heb niet de ondervinding dat deze speciaal gevoeliger zijn. Soms wil het niet altijd lukken en soldeer ik ook al wel eens 2 keer maar daar is tot hiertoe nog geen schade door geweest. Te kort solderen zorgt er dan weer soms voor dat je iets hebt van "dat moet nog eens" en dan is je korte soldeer voornemen teniet. Het steekt allemaal niet zo nauw met dit soort herstelling heb ik de indruk. Bij siemens(bosch) bv nog nooit herval gehad.

Helaas, het resultaat moet nog even op zich laten wachten. Onderdelen zijn woensdag verstuurd (brievenbus post met track en tracé), maar nog niet gezien ?. Ben bang dat het zoek is geraakt.

En als het even kan, een koelblokje op dat ic plakken. Die dingen gaan bij bosjes stuk door de hitte!!

Je kan er echt bijna een ei op bakken tijdens gebruik, geen wonder dat ze bij bosjes sneuvelen in allerlei witgoed...

Afgelopen vrijdag zijn de onderdeeltjes binnen gekomen.
Condensator primaire kant toch niet vervangen, degene die ik gekregen heb was 85 graden ipv de 110 die er op zit.
Condensator secundaire kant wel vervangen. Ook had ik geen keuzestress betreft de weerstand, ze hadden alleen de 47 ohm weerstand opgestuurd. IC vervangen.

Alles terug gemonteerd en de wasmachine werkt weer.

Koelblokje was een idee. Ik had wel wat wat, maar wist niet hoe ik het er op moest monteren. Aangezien de hele print onder 230 V stond, vond ik het geen fijn idee dat het blokje los zou kunnen raken.

Iedereen bedankt!

Die blokjes komen niet los, als je er maar neemt met een dubbelzijdige tape erop, klaar voor gebruik. Die zijn overal verkrijgbaar met warmtegeleider tape erop.

Al ontelbare printjes in de handen gehad, ook mijn eigen wasmachine. Dat koelblokje krijg je er alleen af met een tang...

vraag: is het mogelijk dat het IC TNY267 kapot is zonder dat de veiligheidsweerstand is doorgebrand? de weerstand is mijn geval namelijk nog goed. Het IC kan ik niet zo makkelijk doormeten zonder het van de print te halen. alvast bedankt, Ronald

Dat kan maar is zeldzaam. Het ic doormeten gebeurt op de print. Kijken of je 320v op de drain source hebt. Kijken of er een PB of FB signaal is.

Kont wel voor dat veiligheids weerstand nog OK is en voeding toch niet werkt. maar meet eerst secundair over de elco's heen, kan ook zware Ohms belasting zijn..

bedankt! ik meet over de secundaire elco (16V-470uF) direct op de print een ohmse sluiting. Elco ziet er wel goed uit verder. Of zou het dan verder op in het circuit zitten?

Verder in het circuit idd of... Gewoon de gelijkrichtdiode vlak voor die elco. Ook al gehad.