vraag: is het mogelijk dat het IC TNY267 kapot is zonder dat de veiligheidsweerstand is doorgebrand? de weerstand is mijn geval namelijk nog goed. Het IC kan ik niet zo makkelijk doormeten zonder het van de print te halen. alvast bedankt, Ronald
EricN
Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?
Dat kan maar is zeldzaam. Het ic doormeten gebeurt op de print. Kijken of je 320v op de drain source hebt. Kijken of er een PB of FB signaal is.
Kont wel voor dat veiligheids weerstand nog OK is en voeding toch niet werkt. maar meet eerst secundair over de elco's heen, kan ook zware Ohms belasting zijn..
bedankt! ik meet over de secundaire elco (16V-470uF) direct op de print een ohmse sluiting. Elco ziet er wel goed uit verder. Of zou het dan verder op in het circuit zitten?
EricN
bedankt!, de diode lijkt mij ok, heb inmiddels de secundaire elco vervangen en er staat nu een DC spanning van 9,3Volt op. Is dat de juiste spanning? bedankt voor jullie feedback!
EricN
Op de relais staat 9v. Dus lijkt wel ok. De 5 is aan de lage kant maar zou alsnog moeten werken. Heb je alles terug aangesloten? Werkt hij?
Kan gelijkricht diode zijn anders een voeding nemen en met 3,3 V voeden en enkele Amperes, component die defect is meld zich Thermisch wel. Vaak ook de Processor!
Roland11
Golden Member
Op maandag 5 juli 2021 14:51:00 schreef CrossFireX:
Die blokjes komen niet los, als je er maar neemt met een dubbelzijdige tape erop, klaar voor gebruik. Die zijn overal verkrijgbaar met warmtegeleider tape erop.
Ik weet dat dit een oud bericht is... Maar heeft iemand een link naar dat soort blokjes? Ze komen mij niet bekend voor namelijk.
EricN
https://www.amazon.com/Easycargo-Heatsink-Conductive-Adhesive-14x14x13…
1 vb uit de duizenden hits als ik "adhesive cooling block" google.
Roland11
Golden Member
Op zondag 20 juli 2025 06:59:13 schreef EricN:
https://www.amazon.com/Easycargo-Heatsink-Conductive-Adhesive-14x14x13…1 vb uit de duizenden hits als ik "adhesive cooling block" google.
Bedankt voor de tip! Ik zal eens gaan meten welke maat past voor die TNY dingen. Ik had hier al wel eens naar gezocht bij de "grote jongens" als Farnell en Mouser, maar AliExpress is blijkbaar een beter adresje hiervoor 
EricN
CrossFireX gaf wel eens een link:
https://www.circuitsonline.net/forum/view/154101#highlight=tape
update: heb vanmiddag de print kunnen testen; de wasmachine werkt opgeveer 10 minuten en valt daarna weer uit. De TNY267 voelt heel warm aan. Na even wachten werkt de print weer even en valt dan weer uit. Ik ga nu de TNY vervangen en gelijk ook de veiligheidsweerstand. De Schottky diode is volgens mij gewoon in orde.
hoi, ik meette een sluiting op de secundaire elco, de elco heb ik dus vervangen...........maar na wat nadenken vraag ik me af of het wel ligt aan de TNY chip. Want een probleem daarmee kan niet leiden tot een secundaire circuit fout, toch? Gezien de 5V spanning slechts 4.8V is lijkt het een overbelasting. Waar wordt deze 5V gemaakt? Uit de 9.3V of is dat een apart circuitje? groet
EricN
De tny valt stil omdat hij overhit. Overhitten gebeurt meestal omdat er intern de tny iets mis loopt. Maar niets sluit uit dat het en zeldzaam overbelastingsgeval betreft.
In het eerste geval gaat een nieuwe tny het probleem oplossen. In het 2de teval niet. Dus ofwel kijk je na of er een hoog verbruik is en ofwel gok je op een tny en weet je ook dat het wel of niet overbelasting is.
Een defecte elco heb ik bij deze modellen nog nooit gezien en al zeker geen nul ohmse. Ik stel me dus de vraag of de elco zeker stuk was. Heb je die nog en kun je die nog eens nameten?
Wat staat er op dit component? Is het de 5v regelaar? Er lijkt een voorschakelweerstand in het circuit te staan. Handig om stroom te bepalen.
EricN
https://www.onsemi.com/download/data-sheet/pdf/mc33275-d.pdf
5v regulator. Dus met die weerstandjes (2x470) kun je de stroom bepalen.
beste, zojuist de spanningsval over de twee weerstanden gemeten (2x54ohm-parallel) en die is ongeveer 0,3V wat neerkomt op 38mA. De spanning op de regulator is precies 5V. Dus dat lijkt allemaal in orde. De oude elco los gemeten en daar meet ik geen sluiting (meer), wellicht heb ik dat van de week verkeerd gemeten (was er vrij zeker van, maar ja.........). Ik heb de print een tijdje aan laten staan en de TNY chip is heel snel erg warm. Geen ander component op de print is warm (met de hand gevoeld). Kan ik nog iets meer meten? Wil de TNY chip vervangen. Blijft raar dat de veiligheidsweerstand niet stuk is.
oh ja, voor de volledigheid, de eerdere gemelde 4,8V heb ik op de uitgang van een connector gemeten, niet direct op de print
EricN
Is er een vloerprojector? Uittrekken. Notoire onruststokers.
Ik zou de tny vervangen. Mede omdat het niets kost en ik er een berg van heb dus voor jou is de situatie niet gelijk.