Fm antenne 75 ohm

Beste forumgebruikers!

Ik heb een vraag over een stereo deze heb ik gekregen na overlijden voor in mijn mancave (garage aan huis) haha...

Er zat alleen geen antenne aan, ik heb twee klemmen voor een fm antenne aan te sluiten er staat op 75ohm..

Ik heb een stuk aarde draad gepakt en op de kast liggen er komt wel geluid uit alleen hoor ik nog een lichte ruis op de achtergrond, soms kraakt ie weer enorm.

Kan iemand mij vertellen hoe of wat ik nodig heb voor goed ontvangst?

Zie foto dit is de aansluiting ik hoop dat jullie mij opweg kunnen helpen!

Mvg Mike

maartenbakker

Golden Member

Een enkele lange draad of staafantenne aan het onderste klemmetje zou moeten werken.

Bovenste klemmetje gebruik je alleen als je een "echte" antenne aansluit. Een dipool is meestal 240 of 300 ohm, dus dan zet je er nog een klein doosje tussen met een trafo'tje. Dipool zonder verlooptrafo zou het ook werken maar geeft minder goed resultaat.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Oké dus een losse ader op onderste klemmetje en dan maak de lengte en plaats uit waar ik deze langs moet laten lopen?

Frederick E. Terman

Honourable Member

Van een stukje coax kun je prima een antenne maken.
Het plaatje hieronder gaat over een coax-antenne in een kunststof buis en met beugels en zo voor een zender, maar om even te proberen met je fm-radio kan het natuurlijk ook los.
Het hoeft ook geen dikke coax te zijn. Gewone tv- of fm-coaxkabel zal het prima doen.

Haal over een lengte van 75 cm vanaf het uiteinde het plastic eraf. Sla daarna de 75 cm afscherming (de buitenmantel) terug over de rest van de kabel.
Bij de radio verbind je de buitenmantel met GND, en de binnenader met de andere aansluiting.

De uitzendingen zijn praktisch allemaal 'verticaal gepolariseerd', dus de antenne moet rechtop staan of hangen. Tape hem anders op een houtje.

Als je nog steeds ruis hebt, zul je de antenne toch buiten, of hoger, of allebei, moeten zetten. Maar probeer het eens, het kost nagenoeg niets.

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org

Met draden kom je er niet want die zijn veel te dik om de trillingen op te pakken. In de oudheid maakte ik van 240 ohm lintkabel een gesloten dipool antenne in een T vorm. Ik knipte een stuk van 140 centimeter af, maakte de draden aan de uiteinden blank en soldeerde ze aan elkaar, vouwde de lintkabel dubbel en knipte aan de onderzijde de onderste draad doormidden en soldeerde aan die twee blank gemaakte uiteinden nog een stuk lintdraad en dan was de antenne gebruiksklaar. Op die manier maakte je eigenlijk een antenne na die je toen nog in antennemasten zag maar veel goedkoper. Nadeel was wel dat zo'n antenne een richt antenne was en echt mooi stond het niet. Wat wel grappig is dat ze nog verkrijgbaar zijn en zelfs met 75 steker https://www.onlinekabelshop.nl/fm-dipool-antenne-met-coax-connector-vr…
Het enige wat dan noodzakelijk is is een contra steker om de antenne op de ingang aan te sluiten.

Op 8 juli 2021 18:39:04 schreef ronny530:
Met draden kom je er niet want die zijn veel te dik om de trillingen op te pakken.

Hier begrijp ik niks van. Draden kan je in alle diktes krijgen. Van 0,1mm tot toch wel 35mm2 of meer. En welke trillingen moeten opgepakt worden? Geluidstrillingen, seismische trillingen?
Van die specificatie van de antenne op je geposte site snap ik ook niks. Het bereik van die lintantenne is 15km? Een zender op 16km afstand kan je niet meer horen?

[Bericht gewijzigd door ohm pi op donderdag 8 juli 2021 19:06:46 (18%)

RAAF12

Golden Member

Zou er een balun in de stekker zitten? Ik dénk het niet...

[Bericht gewijzigd door RAAF12 op donderdag 8 juli 2021 19:14:12 (21%)

Op 8 juli 2021 18:32:03 schreef Frederick E. Terman:
Van een stukje coax kun je prima een antenne maken.
Het plaatje hieronder gaat over een coax-antenne in een kunststof buis en met beugels en zo voor een zender, maar om even te proberen met je fm-radio kan het natuurlijk ook los.
Het hoeft ook geen dikke coax te zijn. Gewone tv- of fm-coaxkabel zal het prima doen.

Haal over een lengte van 75 cm vanaf het uiteinde het plastic eraf. Sla daarna de 75 cm afscherming (de buitenmantel) terug over de rest van de kabel.
Bij de radio verbind je de buitenmantel met GND, en de binnenader met de andere aansluiting.

De uitzendingen zijn praktisch allemaal 'verticaal gepolariseerd', dus de antenne moet rechtop staan of hangen. Tape hem anders op een houtje.

Als je nog steeds ruis hebt, zul je de antenne toch buiten, of hoger, of allebei, moeten zetten. Maar probeer het eens, het kost nagenoeg niets.
[bijlage]

Bedankt voor je duidelijke uitleg met foto. Ik moet dan gewoon zorgen dat de antenne recht omhoog gaat neem ik aan?

Dus de kern met isolatie steekt 75cm uit, en de bescherming (aarding) klap ik zegmaar 75cm terug over de kabel he?

Ik heb nu een losse ader geprobeerd heb een flink stuk gelegd maar toch nog best ruis (niet alle zenders en ook niet altijd!!)

Op 8 juli 2021 18:39:04 schreef ronny530:
Met draden kom je er niet want die zijn veel te dik om de trillingen op te pakken. In de oudheid maakte ik van 240 ohm lintkabel een gesloten dipool antenne in een T vorm. Ik knipte een stuk van 140 centimeter af, maakte de draden aan de uiteinden blank en soldeerde ze aan elkaar, vouwde de lintkabel dubbel en knipte aan de onderzijde de onderste draad doormidden en soldeerde aan die twee blank gemaakte uiteinden nog een stuk lintdraad en dan was de antenne gebruiksklaar. Op die manier maakte je eigenlijk een antenne na die je toen nog in antennemasten zag maar veel goedkoper. Nadeel was wel dat zo'n antenne een richt antenne was en echt mooi stond het niet. Wat wel grappig is dat ze nog verkrijgbaar zijn en zelfs met 75 steker https://www.onlinekabelshop.nl/fm-dipool-antenne-met-coax-connector-vr…
Het enige wat dan noodzakelijk is is een contra steker om de antenne op de ingang aan te sluiten.

Handige antenne die je stuurde via de link alleen ik heb natuurlijk een klem mechanisme, maar zie hier niet echt een verloop of iets voor...

Bouw de antenne van FET maar na. Dan weet je in ieder geval dat je iets hebt wat goed werkt. Laat de antenne van de webshop maar in de webshopwinkel liggen.

Frederick E. Terman

Honourable Member

Op 8 juli 2021 19:57:34 schreef Miked1992:
Dus de kern met isolatie steekt 75cm uit, en de bescherming (aarding) klap ik zeg maar 75cm terug over de kabel he?

Ja, dat heb je goed begrepen.

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org

O, kijk, nu Ed Van der Weele niet meer onder ons is zal ik het woord maar eens laten vallen : een slappe Arnold antenne :-) (in de tekening van FET)

Op 9 juli 2021 00:27:11 schreef Frederick E. Terman:
[...]Ja, dat heb je goed begrepen.

Top ga ik dat eens proberen! En ik neem aan zo hoog mogelijk tegen het plafond aan toch?

Frederick E. Terman

Honourable Member

Da's een kwestie van proberen. Soms blijkt iets in de kamer te ruisen (kan van alles zijn), en dan wil je daar vandaan blijven. Je merkt het vanzelf als je onder het luisteren de antenne wat door de kamer beweegt.
Neem dus de kabel zo mogelijk eerst wat langer, dan kun je nog wat experimenteren. :)

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org

Op 9 juli 2021 12:22:13 schreef Frederick E. Terman:
Da's een kwestie van proberen. Soms blijkt iets in de kamer te ruisen (kan van alles zijn), en dan wil je daar vandaan blijven. Je merkt het vanzelf als je onder het luisteren de antenne wat door de kamer beweegt.
Neem dus de kabel zo mogelijk eerst wat langer, dan kun je nog wat experimenteren. :)

Helemaal goed ik ga van het weekend aan de slag bedankt voor de info!!

Frederick E. Terman

Honourable Member

Ik heb er net eentje 'gemaakt' (groot woord) voor mijn DAB+ radio. Die doet het met een stukje draad best goed, maar nu heb ik opeens 60 zenders erbij.

Ik gebruikte tamelijk goedkope flutcoax die al jaren geleden naar de junkbox verbannen was, en de afscherming daarvan stelde niets voor. Het terugvouwen ervan was me niet goed genoeg.
In plaats daarvan heb ik er nu gewoon aluminiumfolie voor gebruikt. Klein stukje afscherming terugvouwen, en daaroverheen de juiste lengte folie.
Dus dat kan ook nog.
(zie foto hieronder. Het boek houdt alleen even de binnenader recht voor de foto; ook deze antenne is in gebruik verticaal.)

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org
RAAF12

Golden Member

Ik heb zoiets gemaakt voor een DVB-T2 tuner, 5 gratis TV zenders en nog wat radio zenders. Signaal komt knalhard binnen!
Ik vroeg me nog af of het signaal sterker wordt als ik de afscherming even lang maak als de ader, die is 12.6cm
Edit: heb wat alufolie geprobeerd maar de meter blijft rechts in de hoek staan....

Het is een backup, de KPN glasvezel ligt er 's nachts wel eens keer uit gedurende een halfuur. En laatst heeft het kastje op een camping gestaan waar de bestaande tuner het niet meer deed wegens de overgang naar de nieuwe
'Digitenne' HD norm.

Frederick E. Terman

Honourable Member

maar de meter blijft recht in de hoek staan....

Ja, dat is lastig meten.

Met 'echte' metertjes kun je, na 'volle schaal' en 'tegen de aanslag', nog proberen te schatten hoe snel of hoe hard de naald tegen de aanslag vliegt. :)

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org
Bert jan

Special Member

Voor de FM werkt een 1/2 golf endfed ook goed. 1.45 m buis of telescoop antenne. Aan het einde 38 cm schakeldraad= 4 windingen om een bezemsteel.. De buizen lopen voor 20 cm parallel. Dat is een condensator van ca. 5 pF. Voor transformatie van 75 naar ca. 800 ohm.

Het blokje is een stuk snijplank, maar kan ook van hout, als hij binnen gebruikt wordt. 2,5 cm hh tussen de buizen.
Je kan het geheel simpel in een buis van 14 a 20 mm zetten als 'mast'.

Ik heb er ook nog een varicap in, parallel aan de spoel. DC spanning via de coax. Maar dat maakt niet zoveel heel veel uit.

Hoe doe je dat precies? Die halvegolf antenne is pakweg 1200 Ohm en je wilt naar 70 of 50 Ohm. Een capaciteit van 5 pF en een spoel van 4 windingen.

Is dat toeval of kun je er een beter schema van geven? En hoe smalbandig is het dan?

En wat is de functie van die weerstand?

Bert jan

Special Member

Die impedantie hangt erg af van de dikte van de straler. Bij 1 cm kom je op globaal 800 ohm uit. De swr bij 50 ohm is max. 1:2.
Hij bestrijkt de hele FM band, aan de hoge en lage kant kan het een dB tje minder zijn.

Met de varicap kun je onderin de band iets meer gain halen en tot 75 Mhz tunen.
Ik kan de telescoop natuurlijk ook nog in of uit schuiven.
Schemaatje:

Bert jan

Special Member

BB181 1 tot 18 pF. Bij 8,5 volt is deze maximaal op 88 Mhz.

Zonder varicap gaat ook heel goed.

[Bericht gewijzigd door Bert jan op zondag 11 juli 2021 10:01:04 (80%)

Bert jan

Special Member

Vandaag stuk coax kabel aangepast zoals hierboven beschreven maar helaas zelfde resultaat als een los aarde kabeltje....

Geen idee wat het kan zijn. Het lijkt net als er een nummer komt met een goede bas dat de stereo wat meer ruist, als ik een cd opzet nergens last van...

Dus de speakers zijn ook goed.

Als ze praten op de radio met het nieuws lijkt er niks aan de hand maar zodra muziek begint hoor je het goed. Op de stereo zitten een hoop equalizer schuifjes hier wat mee gespeeld ook geen goed resultaat. De stero goed schoon geblazen maar ook dat hielp niet.

Iemand nog suggesties?

FM stereo heeft een grotere signaalsterkte nodig dan mono, voor ruisvrij geluid.

Veel min of meer moderne tuners (in de 70s of 80s was die techniek al nagenoeg uitontwikkeld) hebben automatische 'high blend' ruisonderdrukking. Dat houdt in dat bij smalbandige mono-signalen zoals spraak, de 'hoeveelheid stereo' voor de hoge tonen automatisch wordt teruggeregeld, met als gevolg minder ruis. Daardoor kan het zijn dat je bij spraak minder ruis hoort dan bij muziek.

Neem het ding eens mee de tuin in/het balkon op en probeer het daar nog eens.

Ik neem op kleine schaal reparaties van buizen-elektronica aan voor een heel aardig uurtarief. Interesse? Mail me!