Pioneer SX434: enkele seconden gebrom bij aanschakelen

RAAF12

Golden Member

Op 13 juli 2021 10:44:59 schreef roebas:
Merci, ik bestel ze straks. Vermoeden jullie dat er nog zaken gesneuveld zijn behalve de drie torren?

De diode doormeten met de unimeter en de 2SC1344's in de voortrap van de amp. Je kan ook even de B-E kortsluiten en dan gelijk de spanning op de C meten. Verandert die dan is de transistor goed. Meetpennen scherp en puntig en de isolatie ver doorlopend en veel licht en vaste hand dan zou het goed moeten gaan met de meting :-)

Je weet maar nooit: https://datasheetspdf.com/pdf-file/70887/HitachiSemiconductor/2SC1344/… de max spanning.

Diode D5 is een zenerdiode van 14V en wordt in beide circuits als
stabilisator gebruikt.Deze heeft wel via 22 Ohm de volle spanning
krijgen te verwerken.Je hebt kans dat alleen deze het niet heeft
overleefd.Transistoren kan je via diodemeting controleren.

Had het verkeerde positienummer vermeld,moet diode D6 zijn.

Tja, je bent niet de eerste die zijn toestel KAPOT repareert...
Iedereen hier op CO waarschuwt daar altijd voor, maar helaas.

Valt wel te repareren allemaal, maar zou je er niet beter iemand eens laten naar kijken met kennis van zaken? Misschien kan iemand hier je daarbij wel helpen. Ik zou het alvast eens proberen in V&A.

A good housewife opens the fridge-door at zero cross point of AC cycle.

In de 434 zijn het meestal de kleine elco's 100uf en lager in de preamp die allemaal verdroogd zijn. Let ook even op de bronkeuzeschakelaar, als deze smerig is van verouderd vet geeft dit ook hele rare problemen.

Op 13 juli 2021 08:55:09 schreef roebas:
Pffff, het gaat allemaal een beetje tegen in dit project. Gisterenavond dacht ik ineens dat het gekraak aan een slecht contact in de voedingsprint zou kunnen liggen omdat enkele keren niet optrad. Daarom wou ik alle contacten onderaan de voedingsprint even doorsolderen. Maar blijkbaar heb ik hierbij twee pinnen van de 2SD313 kortgesloten.
Nu heb ik geen B1 en B2 uitgang meer. Ik vermoed dus dat alle transistoren van deze voedingsprint de geest hebben gegeven door mijn miskleun, en ik hoop ten stelligste dat de tuner print niet stuk is. Weerstand R1 was alleszins mooi aan het roken en heb ik vervangen.
Kan iemand me even helpen aub welke huidige transistoren ik ter vervanging kan aanschaffen voor de:
2sc945
2sc1384
2sd313
Een radeloze Roebas
[bijlage]
[bijlage]
[bijlage]

Meestal zijn niet "alle" transisoren defect na een gemaakte sluiting. Vaakt zakt meteen de voedingspanning in elkaar, waardoor de rest heel kan blijven.
Verwijder de zelfgemaakte sluiting en start de versterker op via een begrensde voeding, door het apparaat met een gloeilamp in serie op te starten, of het gebruik van een begrensde labvoeding. Je kunt dan de voeding onderzoeken. Met de kennis van een DC gekoppelde eindtrap kun je de fout er dan uitmeten, als de eindtrap ook gesneuveld mocht zijn. Dat is de enige optie. Alle transistoren los doormeten, of zondermeer uitwisselen geeft nog meer problemen, door het gebruik van niet compatibele vervangers, het introduceren van slechte soldeerplaatsen, het vernielen van printsporen en nieuwe tinsluitingen.
Wat aanvankelijk een simpele fout was, (brom bij het opstarten), heeft door de verkeerde werkwijze alleen veel nutteloos werk opgeleverd en een vernielde eindtrap.
Ik waarschuw altijd op deze manier van "repareren" en weer is het bewijs geleverd dat het zelden een goed werkend apparaat oplevert.
Haal er iemand bij die weet hoe het werkt en ervaring heeft, anders is het gewoon einde verhaal en kan je toestel in de kliko.

Op 13 juli 2021 12:06:09 schreef CrossFireX:
Tja, je bent niet de eerste die zijn toestel KAPOT repareert...
Iedereen hier op CO waarschuwt daar altijd voor, maar helaas.

Valt wel te repareren allemaal, maar zou je er niet beter iemand eens laten naar kijken met kennis van zaken? Misschien kan iemand hier je daarbij wel helpen. Ik zou het alvast eens proberen in V&A.

Hallo, je hebt overschot van gelijk! Ik wil echter ook graag zulke zaken leren. Ik droom ervan een "leermeester" bij mij in de buurt te vinden die me zulke dingen kan aanleren. Ik heb zelf een degelijke technische kennis, maar transistortechniek is voor mij vrij onbekend terrein.

Op 13 juli 2021 12:45:23 schreef buzzy:
[...]Meestal zijn niet "alle" transisoren defect na een gemaakte sluiting. Vaakt zakt meteen de voedingspanning in elkaar, waardoor de rest heel kan blijven.
Verwijder de zelfgemaakte sluiting en start de versterker op via een begrensde voeding, door het apparaat met een gloeilamp in serie op te starten, of het gebruik van een begrensde labvoeding. Je kunt dan de voeding onderzoeken. Met de kennis van een DC gekoppelde eindtrap kun je de fout er dan uitmeten, als de eindtrap ook gesneuveld mocht zijn. Dat is de enige optie. Alle transistoren los doormeten, of zondermeer uitwisselen geeft nog meer problemen, door het gebruik van niet compatibele vervangers, het introduceren van slechte soldeerplaatsen, het vernielen van printsporen en nieuwe tinsluitingen.
Wat aanvankelijk een simpele fout was, (brom bij het opstarten), heeft door de verkeerde werkwijze alleen veel nutteloos werk opgeleverd en een vernielde eindtrap.
Ik waarschuw altijd op deze manier van "repareren" en weer is het bewijs geleverd dat het zelden een goed werkend apparaat oplevert.
Haal er iemand bij die weet hoe het werkt en ervaring heeft, anders is het gewoon einde verhaal en kan je toestel in de kliko.

Ik denk dat de versterker print nog intakt is. Want na het weghalen van de sluiting gisteren speelde de versterker nog als ik hem op "AUX" zette.
Met de bronschakelaar op FM gebeurde er niks (B1 en B2 waren namelijk 0V)

pa3gws

Golden Member

Om iemand te vinden die het leuk vind om je het een en ander bij te brengen zou je op zijn minst je woonplaats in je profiel moeten vermelden.

Ik ben gestopt met roken nu mijn schakelingen nog.

Op 13 juli 2021 13:05:14 schreef pa3gws:
Om iemand te vinden die het leuk vind om je het een en ander bij te brengen zou je op zijn minst je woonplaats in je profiel moeten vermelden.

Is gebeurd ;-)

Heb je geadviseerd om zenerdiode D6 als mogelijke verdachte te zien.
Hier heb je niet op gereageerd.Zou deze eerst maar eens ohms doormeten.
Grote kans dat deze sluiting heeft en dan zijn beide genoemde
voedingspanningen ook afwezig.
Succes

Hallo, heb de transistoren besteld en hopelijk komen ze deze week nog toe.
Ik heb nog enkele (voor velen waarschijnlijk domme) vragen:
-is er een manier om te meten of transistoren nog ok zijn terwijl ze nog in de printplaat gesoldeerd zitten, of moeten deze voor een correcte meting steeds losgesoldeerd worden (ik vermoed het laatste)
-hoe kan je de correcte werking van een zenerdiode controleren? Lossolderen en met een labovoeding met correcte weerstand in serie controleren of de referentiespanning nog is wat het moet zijn? Of bestaat hiervoor een andere methode?

Op 14 juli 2021 10:44:12 schreef Batavia:
Heb je geadviseerd om zenerdiode D6 als mogelijke verdachte te zien.
Hier heb je niet op gereageerd.Zou deze eerst maar eens ohms doormeten.
Grote kans dat deze sluiting heeft en dan zijn beide genoemde
voedingspanningen ook afwezig.
Succes

Hallo, Batavia,
dat ga ik vanavond inderdaad controleren. Is ohms doormeten voldoende (zo kan ik inderdaad controleren of de zener sluiting heeft) ? Ik wou ook controleren of de spanning van 14V nog correct blijft. Of is het bij een Zener steeds ofwel sluiting of correct werken?

RAAF12

Golden Member

Reparateurs hebben truukjes, die meten dynamisch op een onder spanning staand apparaat. Zoals boven vermeld, de B-E overgang kortsluiten en kijken wat de C doet. Dat is goed te doen omdat de monteur weet dat de transistor in GES is ingesteld maar check ook andere componenten. Je zal de eerste niet zijn waarbij een gewone condensator defect blijkt te zijn. Zonder diepere kennis kan je alles los solderen en nameten. Maar dat is tijdrovend en maakt er meestal een soldeerbak van het geheel. Bij een goed gerepareerd apparaat kan je vaak alleen aan de kleur cq glans van het nieuwe soldeer zien dat er in is gebakken.
Maar misschien dat er een specialist in de buurt bivakkeert. Tis nog wel Covid tijd, be carefull.

Ok, ik probeer vanavond wat te meten en hou jullie op de hoogte.

maak een WCD met een gloeilamp van 100 W in serie , dat kan je dit soort ellende waarschijnlijk besparen , ik neem aan dat je de print aan het door solderen was terwijl het app. niet was ingeschakeld ? als je dan deze weer inschakelt en de lamp gaat branden , weet je dat er iets mis is , dan is er waarschijnlijk nog niets in sluiting gegaan en kun je kijken wat er misgegaan is.
groeten , Jan.

Op 14 juli 2021 10:44:12 schreef Batavia:
Heb je geadviseerd om zenerdiode D6 als mogelijke verdachte te zien.
Hier heb je niet op gereageerd.Zou deze eerst maar eens ohms doormeten.
Grote kans dat deze sluiting heeft en dan zijn beide genoemde
voedingspanningen ook afwezig.
Succes

Je had gelijk! Deze zenerdiode had een weerstand van 1.1 Ohm. Aangezien ik geen zener van 14V had liggen, heb ik er voorlopig eentje gebruikt van 12V om te testen. Voeding B2 is 11.5V en dus 2SD313 is nog ok. De tunerprint heeft mijn miskleun gelukkig overleefd en doet het nog.
Voeding B1 is echter nog niet in orde. Als ik meet op de basis van de 2sc1384 meet ik 10.8V. Dus ik vermoed dat zowel de 2SC1384 als de 2SC945 defect zijn. Correct?
Ik denk dat ik de oorzaak van het gebrom (oorspronkelijk probleem) ook heb gevonden. De netspanning die toekomt op de aan/uit schakelaar is 232V, maar de spanning die vertrekt van deze schakelaar is de ganse tijd aan het flucturen. Is soms 208V, dan tijdje 212V en soms ineens 232V. Ik ga dit probleem nadien onderzoeken, maar eerst de voeding terug in orde zien te krijgen.
Al bedankt allemaal voor jullie hulp

Wat is spanning B1 nu?
Omdat over de zener die vanuit B1 na de 2SC1384 wordt gevoed 12V valt, moet B1 (emitter 2SC1384) minstens 12 V zijn. Dat terwijl op de basis van 2SC1384 maar 10,8 V staat en ik daarom +- 10,1 V B1 verwacht.
Dus mijn eerste vermoeden is dat de 2SC1384 gesneuveld is.

(Als de basis of collector van 2SC945 meer dan 5 V lager is geweest dan zijn emitter, kan de 2SC945 ook mee-gesneuveld zijn, maar daar lijkt het nog niet op.)

[Bericht gewijzigd door Boet op 15 juli 2021 10:09:34 (41%)

Meeste kans dat Q2 ook door de sluiting defekt is geraakt.
Je kunt deze tr.wel in de schakeling meten op diodestand van de meter.
Je had de transistoren besteld,komt dus goed uit.
Dat de schakelaar dit probleem heeft kun je meestal wel "zien" aan de
schaalverlichting bij inschakelen.Deze flakkert dan en hoor je geen
brom maar gekraak uit de luidsprekers!
Schakelaar kun je inspuiten met contactreiniger en even laten inwerken.
Zo te zien valt de aangerichte schade wel mee.

Op 15 juli 2021 09:30:19 schreef Boet:
Wat is spanning B1 nu?

De spanning B1 is 8.6V.
Heb intussen ook even de schakelaar gedemonteerd en er een beetje contactspray in gespoten. Nu geeft deze steeds op in en uitgang 232V aan, en is er geen gekraak meer.
Nu is het dus wachten op de nieuwe transistoren die onderweg zijn.
Wat ik wel raar vind is dat de versterkerprint blijkbaar geen correcte B1 spanning nodig heeft om toch te werken. Normaalgezien moet hier 25.5V op staan en nu speelt deze toch met 8.6V.

Mooi dat het probleem met de schak.opgelost is.
De zenerspanning kun je 2Volt verhogen door er drie diodes
in doorlaat mee in serie te zetten.Kunnen 1N4148 voor
gebruikt worden,misschien heb je dit type?
Dan hoef je geen zenerdiode van 14V te bestellen.
Succes maar weer.

Op 15 juli 2021 21:11:53 schreef roebas:
[...]
De spanning B1 is 8.6V.

Dat is gek, hoe de zener nu aan minstens 12 V komt is mij een raadsel. Weet je zeker dat al je metingen kloppen en er verder geen gekke soldeerverbindingen meer zijn?
Controleer even of de spanningen in je vorige tekening nog hetzelfde zijn nu de schakelaar niet meer spettert. Meet ook op de basis van Q2.

Hallo, gisteren zijn de transistoren toegekomen.
Had intussen ook een Zener van 14V gevonden. Dus vandaag de drie componenten vervangen. Meteen ook de weestanden eens gecontroleerd. Alles lijkt nog ok. Dan de nieuwe transistoren erin gesoldeerd en alles werkt terug zoals het hoort. De voeding heeft netjes de gewenste spanning. De tuner speelt zeer zuiver.
Dus iedereen erg bedankt voor de info...
ps: beide eruit gesoldeerde transistoren waren stuk. De 2SC945 had een sluiting.

Mooi dat je het hebt kunnen herstellen.
Aan de serv.doc van dit toestel kan nog wel iets"gerepareerd"worden.
De zenerdiode D 6 mist een streepje aan de kathode zijde.
Daarom was het een gemeen foutje als je dit over het hoofd ziet.
Veel plezier met deze Pioneer.