probleem meetzender Philips GM-2882

Anoniem

Frederick. de spanningen zijn, met de primaire tap op 220 V .. op C23 276 V en na de weerstand op C24 staat er 206 V. Daar kan ik weinig aan veranderen. Vf = 6,8 V~
Tap nu op 245 V : C23=248 V en C24=186 V. Vf = 6,1 V~ .
Dus de hoogspanning is nu wat gunstiger maar de gloeispanning is wat laag, alhoewel .. wat is 0,2 Volt ! Uitgaande signaal blijft nagenoeg gelijk.
Zo laten staan?
Tot mijn intense genoegen slaat de oscillator NIET af op bereik 10 - 30 MHz.
Verbazing alom, hi !!

Anoniem

Op 29 juli 2021 16:46:33 schreef fred101:
Iets om rekening mee te houden. In de meeste oude schemas zijn de vermelde waarden gemeten met een gewone analoge meter of met een buisvoltmeter. De waarden van de laatste kun je met een DMM meten maar die eerste niet altijd. Soms staat er specifiek vermeld wanneer je een buisvoltmeter moet gebruiken.
De analoge meter vormt soms een niet te verwaarloze belasting.

heer Fred, ik zie dat de GM4256 een Universeel meetapparaat is, met buizen. Om onderdelen te testen, zoals spoelen, weerstanden en condensatoren. Of er ook spanningen mee gemeten kunnen worden kan ik niet afleiden.
De GM7929 is een buizentester , die komt dus voor spanningen meten niet in aanmerking.
Deze beide apparaten worden genoemd in de service doc.
Zelf meet ik spanningen met een Fluke 8020A dig.

Frederick E. Terman

Honourable Member

Ik zei al dat ik ernaar gekeken had, maar vergat de details te noemen.
Beide apparaten kunnen spanningen meten. Het draaispoelinstrument is bij allebei 0,5 mA volle schaal, wat een gevoeligheid van 2 kΩ/V oplevert.
Omdat alle spanningen op het 500V-bereik zijn gemeten (het eerstvolgende onderliggende bereik is bij beide 100 V, wat te laag is), is de weerstand als voltmeter dan dus 1 MΩ. Met die waarde heb ik gekeken hoever de spanningen daardoor inzakken t.o.v. de situatie zonder meter. Dat is steeds maar een paar volt, en dus veel minder dan de afwijkingen door andere oorzaken.

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org
fred101

Golden Member

De GM4256 kan AC en DC spanning meten. Wat ik las meet hij gelijkspanning met een Rin van 2 Kohm per volt. Dat zal dus geen BVM zijn.

Het is niet zo dat het niet gaat met een moderne DMM maar je moet dan soms de boel corrigeren. Simpel voortbeeld. Als je 100V meet over een 100k weerstand naar massa dan loopt er 1mA door die weerstand. Meet je dat met een 10M meter dan is de totale weerstand 99,999k en als de stroom vast ligt dan meet je 99,999 volt. Blijft het 100V dan loopt er grofweg de zelfde. In ieder geval redelijk te verwaarlozen voor dit soort apparaten.

Maar 100V met een meter die 2k/volt doet wordt het anders. Dat is 200k parallel aan 100k ofwel 66,666k. Bij een 1mA stroombron meet je nu nog maar 67V en als de spanning vast ligt, loopt er nu 1,5mA wat 50% meer is dan wat er loopt zonder die analoge meter. Omdat BVM duur waren werd er soms met de analoge meter gemeten zodat de radio reparatie mijnheer zijn standaard 2k/V analoge meter kon gebruiken om de test punten te meten. Ik heb wat schemas gezien (ik denk oa van een buizen Yaesu) waar bij sommige testpunten een notitie stond dat deze met een buisvoltmeter moesten worden gemeten. Jou Fluke is vergelijkbaar met de Rin van een BVM. Als ze over die 100k 67V hebben gemeten met die 2k/V meter dan meet jij met jou meter 100V

Edit, FET was me net voor. Hij vermeldt die range nog. Dat is idd belangrijk, ik ging van 100V op een 100V range uit in dit voorbeeldje. Wel iets om niet te vergeten

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs
Anoniem

Op 30 juli 2021 13:15:08 schreef fred101:
De GM4256 kan AC en DC spanning meten. Wat ik las meet hij gelijkspanning met een Rin van 2 Kohm per volt. Dat zal dus geen BVM zijn.

Het is niet zo dat het niet gaat met een moderne DMM maar je moet dan soms de boel corrigeren. Simpel voortbeeld. Als je 100V meet over een 100k weerstand naar massa dan loopt er 1mA door die weerstand. Meet je dat met een 10M meter dan is de totale weerstand 99,999k en als de stroom vast ligt dan meet je 99,999 volt. Blijft het 100V dan loopt er grofweg de zelfde. In ieder geval redelijk te verwaarlozen voor dit soort apparaten.

Maar 100V met een meter die 2k/volt doet wordt het anders. Dat is 200k parallel aan 100k ofwel 66,666k. Bij een 1mA stroombron meet je nu nog maar 67V en als de spanning vast ligt, loopt er nu 1,5mA wat 50% meer is dan wat er loopt zonder die analoge meter. Omdat BVM duur waren werd er soms met de analoge meter gemeten zodat de radio reparatie mijnheer zijn standaard 2k/V analoge meter kon gebruiken om de test punten te meten. Ik heb wat schemas gezien (ik denk oa van een buizen Yaesu) waar bij sommige testpunten een notitie stond dat deze met een buisvoltmeter moesten worden gemeten. Jou Fluke is vergelijkbaar met de Rin van een BVM. Als ze over die 100k 67V hebben gemeten met die 2k/V meter dan meet jij met jou meter 100V

Edit, FET was me net voor. Hij vermeldt die range nog. Dat is idd belangrijk, ik ging van 100V op een 100V range uit in dit voorbeeldje. Wel iets om niet te vergeten

Fred, dank voor info. Maar voor het meten van de direct geleverde hoogspanning vanaf de EZ22 is er geen probleem. Ik meet de spanningen aan de buis met een hoogohmige meter. 10 Megohm.

Anoniem

Teneinde raad heb ik het apparaat maar even aan de kant gezet. Wat ik ook doe .. de uitval blijft aan de lagere kant van het bereik 10 - 30 MHz.
Verder werkt de meetzender goed.
Wat ik nog wel zoek is een frontplaat. Er is een frontplaat gemaakt , maar daar is een foute tekst bij de mod.schakelaar. Misschien is er ergens een sloper beschikbaar.

Anoniem

Misschien een domme opmerking, maar kan het komen door mindere kwaliteit van de buisvoeten. Ik denk dan aan parasitaire capaciteit naar massa.

Anoniem

Op 14 augustus 2021 13:08:19 schreef HenkR:
Misschien een domme opmerking, maar kan het komen door mindere kwaliteit van de buisvoeten. Ik denk dan aan parasitaire capaciteit naar massa.

beste Henk. ik heb beide buisvoeten vervangen door kwalitatief goede exemplaren. De vraag dus blijft >> waarom slaat de oscillator af op slechts 1 bereik en dan aan de lage kant daarvan?
Dank toch voor je reactie

Anoniem

Heb het apparaat weer in de kast, hi. Van Hans heb ik een andere frontplaat gekregen, dus nu standen aanduiding van schakelaar goed.
Heb plaatje gemaakt van de test opstelling. Generator is prima constant in frequentie. Maar de afstemming over de gehele schaal klopt niet helemaal.
Ach, wat zou het, zo precies was dat toch allemaal niet!
Heb wel voorzien in contactstop met randaarde !
Iedereen bedankt voor de waardevolle bijdragen.