fatbeard
Honourable Member
Een goed begin is geen excuus voor half werk; goed gereedschap trouwens ook niet. Niets is ooit onmogelijk voor hen die het niet hoeven te doen.
Wij hebben dan nog de bijkomstigheid(?) van alle keuringen...
Voor je het weet zijn we weer een ton aan kosten verder.
Op 18 november 2021 15:00:09 schreef Sine:
@Stijnos
[snip]
mijn budget zou een 1000 a 1500.- zijn. Echter het naar hier halen vanuit China is een wat groter en duurder probleem vandaag de dag denk ik.
[Bericht gewijzigd door Sine op (10%)]
Op 18 november 2021 15:03:46 schreef fatbeard:
Al die soldeerverbinkjes tussen de basis en de opstaande printjes doormeten is ook een hele uitdaging: mijn MPS1 meetpennen zijn daar al veel te groot voor...
Probeer eens de kleine broertjes: mps2. Ook te koop als handige kit
Dit zijn inmiddels mijn favoriete probes voor het kleine werk, ik had gewild dat ik ze jaren eerder was tegen gekomen.
rew
four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Als de action niet te snel "uitverkocht" is met die dingen, maar voorlopig heb ik er nog genoeg om er een paar te kunnen maken op bestelling.
Het blijkt VEEL werk te zijn om de originelen te maken. Dus een aangeleverde schaalbaar ontwerp is erg fijn om te hebben. We moeten het nog zien te stroomlijnen. Een 1200x1200 bitmap is ook goed.
Er liggen nu een zwik X86 processoren bij mij op de scanner, maar toen deed de scanner ineens niets. Kijk ik later een keer naar.
Ik had verwacht dat ze een productie-proces zouden hebben waardoor ze de tegeltjes allemaal precies 100x100 mm zouden maken. Dat is niet het geval. Ze zijn allemaal precies net iets anders. Zeg tussen 100 en 102.5 .
Op 25 november 2021 12:58:54 schreef rew:
Het blijkt VEEL werk te zijn om de originelen te maken. Dus een aangeleverde schaalbaar ontwerp is erg fijn om te hebben. We moeten het nog zien te stroomlijnen. Een 1200x1200 bitmap is ook goed.
Er gaat zeker wat werk in zitten, maar ze hoeven ook niet perfect, op de leisteen gaat toch aardig wat detail verloren.
Ik had verwacht dat ze een productie-proces zouden hebben waardoor ze de tegeltjes allemaal precies 100x100 mm zouden maken. Dat is niet het geval. Ze zijn allemaal precies net iets anders. Zeg tussen 100 en 102.5 .
Jep, ze zijn aardig random, enkele zijn ook kleiner zelfs. Kwestie van het spul niet rand vullend willen maken.
Op 25 november 2021 13:05:19 schreef Shiptronic:
[...]De goedkope oplossing, vierkante glazen nemen
Dat ik daar zelf niet op gekomen ben ..
Thevel
Golden Member
Op 25 november 2021 20:59:04 schreef bprosman:
Ik zeg : Inkoopaktie![]()
Met zijn allen een laser kopen? 
Ik heb bij deze ook een poging gedaan. Het beste is om de onderzetters eerst te beplakken met schilderstape en dat vervolgens los te trekken en daarna de onderzetters even af te spoelen onder de kraan en te laten drogen alvorens te laseren. Op die manier verwijder je alle losse stukjes leisteen en is het eindresultaat gaver.
Als na het laseren een schilfertje loskomt waar gegraveerd is, zie je dat als een grijze stip.
Na het laseren opnieuw afspoelen onder de kraan om alle stof te verwijderen. Finaal kan je de onderzetter nog voorzien van een dun laagje Renaissance wax om de gravure beter te beschermen. Bij het aanbrengen van de wax wordt de gravure tijdelijk minder zichtbaar, maar geen paniek, als het terpentijn verdampt, wordt alles weer perfect zichtbaar.
Plaatjes van processoren zijn o.a. hier te vinden: https://www.x86-guide.net/en/index.html
Op 8 december 2021 17:48:51 schreef BenI2C:
Inderdaad gaaf! Met minimaal welke lasersterkte is dit te realiseren ?
Ik gebruik een Universal Laser Systems VLS 3.50. Deze heeft een metalen laserbuis met een maximaal vermogen van 50 W. De instellingen zijn 30% vermogen en 50% snelheid.
Let op met die goedkope 5w Chinese lasermodules, ze zijn goedkoop maar ze gaan niet lang mee. Ik heb er zo 1, na +/- 40h gebruik kan ik er zelfs geen zwart papier meer mee snijden
( of ik moet meerdere 'passes' doen)
Voor ik hem echt in gebruik nam heb ik de stuurstroom naar ongeveer 2/3 gebracht van wat de Chinezen hem hadden ingesteld en extra koeling via koelplaat en ventilator.
Ik heb de stroom later terug opgehoogd naar nominaal niveau maar geen krachtiger straal meer. Wat ik wel zag, dat er 1 van de segmenten niet meer werkte. Deze lasers zijn multidioden (2 of meer) op 1 drager.
Groetjes,
eSe
Op 13 januari 2022 09:42:44 schreef Stijnos:
correctpaars doen ze ook tegenwoordig. Gewoon eens besteld omdat het kan
altijd groen is ook zo saai
Hebben zij ook de assemblage gedaan ?
Op 13 januari 2022 09:51:03 schreef bprosman:
[...]
Hebben zij ook de assemblage gedaan ?
nee, dat heb ik zelf gedaan, zie topic link.
Op 13 januari 2022 11:03:56 schreef Sine:
Netjes, die pcb als frontplaat truc moet ik me misschien ook eens in verdiepen ...
Ja een veel makkelijkere manier om plaatjes met text/logo te bedrukken en te laten frezen in welke maat ook heb ik niet gevonden 
Op 13 januari 2022 11:03:56 schreef Sine:
Waarom de power jack niet ook op de print gezet?
Ik kon 1 geen mooi chassisdeel vinden, met een duidelijke datasheet over de afmetingen en 2 dit leek me qua mechanische stress wat robuuster en ik vind de afwerking mooier, achteraf had die überhaubt wel achterwege kunnen blijven volgens mij
rew
four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Op 23 januari 2022 21:11:54 schreef maartenbakker:
Om een of andere reden vond men het toen makkelijker om geen echte NOP te maken, maar de processor een XCHG AX,AX te laten doen, en dan was een andere opcode dan 00h logischer.
De meeste CPUs hebben veel minder instructies dan dat je opcodes in de handleiding ziet staan. Er zit een regelmaat in. Zo van "branch met condities" is de daadwerkelijke instructie, maar dat heet dan BNE BE,BGT BLT BLE BGE JUMP (met "branch never" er bij zijn het er precies 8: kan je coderen in 3 bits! Hmmm. Gebruikelijk was dat er nog een paar waren om met unsigned vs signed vergelijkingen te werken. Naja.)
Op de 6502 was er een instructie die iets met het X register deed, een instrucitie die datzelfde met het Y register deed. De ene had een instructie die eindigd op 1 de andere op 2. In de hardware was dat "doe dat ene ding" en bit0 selecteerde dan het X register en bit1 selecteert het Y register. Gaf je dus de instructie eidigent op 3 dan deed ie alletwee! Ik dacht van 40 jaar geleden te herinneren dat het a1 a2 en a3 als instructies waren, maar als ik nu de opcodetabel er bij zoek lijkt dat niet te kunnen.
maar goed, ALS mijn geheugen gelijk heeft (en dat lijkt NIET het geval te zijn!) dan was er dus TAX Transfer A register to X en TAY. Maar twee bits controleerden dus of X of Y of allebij het destination register was. Weer zo'n geval van eigenlijk 1 instructie die door hoe de hardware werkt als twee opcodes verkocht wordt.
En dus op deze manier zijn er vast ook instructies die "vanzelf" niets doen. Transfer A to A (6502) of MOV R0, R0 of zoiets. De opcode daarvoor zal gewoon bestaan, weet dat ding veel dat als "destination register" hetzelfde is als het source register het geen zin heeft?
Ik heb voor de lol de PDP11(40) handleiding er bij gepakt en er is een familie instructies die conditie-code bitjes in het statusregister kunnen manipuleren. Weer algemeen opgezet. Wil je ze clear-en of setten? Een dan gewoon welke bitjes aan- of uitgezet moeten worden. En je mag dus bijvoorbeeld twee bitjes tegelijk opgeven om twee bits tegelijk te clear-en of te set-ten. Maar nul van de bitjes in de instructie betekent dus dat alle bitjes met rust gelaten moeten worden. Clear <geenbitjes> is de "approved" nop. opcode 240 is dat. Maar er is ook set <geenbitjes> opcode 260 . Ook dat zal "nop" doen.
haasje93
Golden Member
If a cluttered desk is a sign of a cluttered mind of what than is an empty desk a sign?
Hoi,
Laatst kwam mijn bnc krimptang weer terug na zijn uitstapje bij Bram (blackdog) in Amsterdam. Toen ik het pakket open maakte zaten er een aantal extra dingen in. Waaronder een aantal mooie stukjes rode coax kabel. Met de bijgevoegde boodschap dat ik er zelf even een aantal connectoren aan moest zetten 
Dus een aantal mooie bnc connectoren van Radiall besteld bij EOO en wat sleeve's bij RS-Online.
Zie hier het eindresultaat. 
Groet,
Christiaan
soms kunnen kleurtjes erg handig zijn. Ik had altijd een roze utp kabel om mijn computer in het netwerk bij te steken. Die kabel kon je namelijk makkelijk terugvinden in de soms bergen spaghetti van alle kleurtjes. Roze zit daar om een of andere reden nooit bij.
Een collega had altijd de knal roze koffer van zijn vriendin bij zich. Ook erg handig om terug te vinden op de bagagebanden. En helemaal als je koffer moet gaan zoeken tussen 4 meter hoge stapels koffers als het een keer helemaal fout gegaan was op Schiphol.
Roze is echt een handige kleur.
Op 31 januari 2022 20:49:26 schreef soldeersmurf:
Mooie manier om een gaatjesprint te bedraden. In 80-er jaren van de vorige eeuw probeerde ik er ook iets moois van te maken. Professionele printenmakers vielen ruimschoots buiten mijn studenten budget en etsen was bij mijn hospita ook niet echt een alternatief. Op de andere kant van de printen op de foto's zitten o.a. 0.1" connectors uit de aanbiedings-bak van een van de plaatselijke onderdelen winkels en 2107 4k 1-bit memory chips afkomstig van de winkel van de 'Eindhovense Computer Associatie' die kon beschikken over 'restmaterialen' van Philips die afgevoerd moesten worden. De gaatjesprinten en de 31-polige connectoren kon je indertijd voor 'een prikkie' bij het elektro-winkeltje van de E-afdeling van de Tu/e (toen nog THE) aanschaffen. De schakeling is een videokaart (3 kaarten en een 'backplane') voor een 6502 systeem dat in RB beschreven werd in de tijd dat uP's voor hobbyisten binnen bereik kwamen.
Ik denk nog wel eens terug aan die periode: Mijn soldeerbout en de ergens op de kop getikte Heathkit buizen-scope maakten elke avond overuren!
Moet wel zeggen dat de 74HVC14 aan de onderkant een "noodgreep" was, ik was er ook weer eens ingestonken dat DTR/RTS geinverteerd waren en ik geen FTDI module in huis had met een chip die in de driver geinverteerd kon worden.
Was er in Eindhoven (in de buurt van de fontein) niet ergens een dumpwinkeltje ook in die tijd ?
Voor 8051 controllers?
LPC2134 (in dit geval), maar er zijn inderdaad ook 8051 versies (oa de AT89C51ED2) die zo werken.
Professionele printenmakers vielen ruimschoots buiten mijn studenten budget en etsen was bij mijn hospita ook niet echt een alternatief.
Ik heb ooit een tijdje bij/voor Vermeulen gewerkt , dus dat geluk had ik wel maar doorgemetalliseerd was nog ver weg.
Die noodgrepen op subprintjes of 'Manhattan-style' zijn me ook niet vreemd.
In de buurt van de fontein?, bij de Frederiklaan? Bij dumpwinkeltje in die buurt denk ik aan Bombeek? Doet nu in 'communicatie'(mobiele telefoons . Ik herinner me Vogelzang (Willemstraat), Wiener en Artec (Kruisstraat) en De Boer op de Kleine Berg als bron voor elektronica onderdelen.
Ik was al een poosje van plan om een keer een klok te maken, het moest wel een combinatie zijn van mechanica en elektronica. Mijn zoon heeft de tandwielen en de glijlagers geprint, de glijlagers zijn na bewerkt op de draaibank.
Voor de tijd heb ik een RTC gebruikt, de DS1307. Het verdraaien van de klok gebeurt door een stappenmotor in combinatie met een DRV8825, iedere 60 seconden verdraait de de klok 1 minuut.
Hieronder wat plaatjes.
De printplaat.
De aandrijving.
De onderdelen.
De klok opgebouwd.
Op de wijzerplaat heb ik de 12 provincies gezet en boven de wijzers staat een mee draaiende wereldbol.
Op één foto ziet de wijzerplaat er een beetje vervormt uit, dat komt door de stolp. In werkelijkheid is dat niet zo.
EricP
mét CE
Mooi werk. 
Voor mijn begrip: de 'wijzers' zijn gewoon 'hard' mechanisch gekoppeld en het 'enige' wat de electronica doet (naast het display), is de stepper elke minuut een stap verderop zetten?
Je hebt tijd teveel 
Op 8 februari 2022 16:40:36 schreef McAwesome:
SupergaafVooral de combinatie van mechanica en elektronica geeft het een aparte uitstraling.
Bedankt. 
Op 8 februari 2022 16:58:11 schreef EricP:
Mooi werk.![]()
Dank je.
Voor mijn begrip: de 'wijzers' zijn gewoon 'hard' mechanisch gekoppeld en het 'enige' wat de electronica doet (naast het display), is de stepper elke minuut een stap verderop zetten?
Ja. Ik gebruik een 0.9 graden stappenmotor (400 staps dus) en een 1/32-ste stap. Heb dus 400 x 32 = 12800 stappen per/omw, die deel ik door 4 dan kom ik uit op 3200 stappen per 90° verdraaiing van het eerste 12 tands tandwiel. Ik laat dus iedere 60 seconden de stappenmotor 90° verdraaien. De rest kun je uit het plaatje halen waar de tandwiel verhoudingen op staan.
Je hebt tijd teveel
Misschien wel, maar ik hoef ook niet meer te werken dat scheelt. 
Op 8 februari 2022 17:40:32 schreef fotoopa:
Geweldig! Zo actief bezig zijn! En de resultaten zijn erg super.Frans
Dankje Frans. Achter de bloemetjes zitten is ook zo wat. 
pa3gws
Ik ben gestopt met roken nu mijn schakelingen nog.
Op 8 februari 2022 19:45:37 schreef Lambiek:
[...]
Die vat ik even niet!!!
Men zegt toch dat de oudjes achter de geraniums gaan zitten.
Wij elektronica liefhebbers zijn meestal begonnen met germanium half geleiders. 
Op 8 februari 2022 20:24:29 schreef pa3gws:
Wij elektronica liefhebbers zijn meestal begonnen met germanium half geleiders.
Dat had ik dus even niet gezien. 
Gatze
Congratulations on your purchase. To begin using your quantum computer, set the power switch to both off and on simultaneously
@Lambiek, Hoe heb je die tandwielen gemaakt, uit gelaserd (zwarte randjes ?)
Bezig met een ombouw van een Mach3 CNC besturing naar Grbl voor een 3040 CNC. Voornaamste reden was om proportioneel een laser aan te sturen. Met Mach3 is het ook mogelijk, maar de enigste werkende manier die ik heb gezien is om een as aansturing hiervoor te gebruiken en de stapjes te tellen. De richting is hierbij dan plus of min. Als ik dan toch elektronica moet toevoegen, dan maar gelijk over op Grbl. Ik moet wel zeggen dat Mach3 best goed werkt, alleen een beetje oud.
Ik gebruik een zogenaamde Blackpill (STM32F401) en deze repo:
https://github.com/grblHAL
Dit is ook een hele goede, maar hier niet voor gekozen omdat de mogelijkheden om de PWM te manipuleren minder zijn (inverteren en frequentie veranderen):
https://github.com/fra589/grbl-Mega-5X
Op 18 februari 2022 08:28:02 schreef Gatze:
@Lambiek, Hoe heb je die tandwielen gemaakt, uit gelaserd (zwarte randjes ?)
De tandwielen en de glijlagers zijn geprint uit PLA, "heeft mijn zoon gedaan" en daarna geschilderd met goudverf. De tanden uiteraard niet, vandaar dat zwarte.
Bezig met een ombouw van een Mach3 CNC besturing naar Grbl voor een 3040 CNC.
Mooi project.
Hoeveel Watt wordt je lazer?
Op 18 februari 2022 09:21:00 schreef rbeckers:
Erg mooi. Een van de mooiste projecten van de laatste tijd.
Dank je voor het compliment. 
Op 18 februari 2022 10:43:11 schreef Jeroen:
mooi project! Grappig ook met de provincies op de wijzerplaat.
Dank je Jeroen.
Ja, ik vond dat ook wel een leuke toevoeging, was trouwens wel een heel klusje om dat te maken. Plaatjes van internet gehaald en helemaal over getrokken in S-plan. Daarna uitgeprint op foto papier en geseald.
Op 18 februari 2022 11:20:50 schreef diebobo:
..., erg mooi !.. Volgende keer wel betere RTC chip gebruiken, deze zal vrij snel verlopen.
Dank je.
Dat van die DS1307 hoor ik wel vaker, maar ik heb daar geen probleem mee. Bij het zonnevolgsysteem heb ik de zelfde RTC gebruikt en eigenlijk zonder probleem. En een paar minuten in een jaar is geen probleem, trouwens je moet hem toch tweemaal per jaar verzetten, zomer en wintertijd.
Vooral de combinatie van mechanica en elektronica geeft het een aparte uitstraling.