Show your projects! Part 34

Dit topic is gesloten

Die noodgrepen op subprintjes of 'Manhattan-style' zijn me ook niet vreemd.
In de buurt van de fontein?, bij de Frederiklaan? Bij dumpwinkeltje in die buurt denk ik aan Bombeek? Doet nu in 'communicatie'(mobiele telefoons . Ik herinner me Vogelzang (Willemstraat), Wiener en Artec (Kruisstraat) en De Boer op de Kleine Berg als bron voor elektronica onderdelen.

Niet alles wat op internet staat is waar... Dat geldt ook voor CO.

hier een klein projectje alla, schraap wat zooi uit de kast bij elkaar en maak er wat van :)

Een portable CO2 meter.
Binnenwerk niet gefotografeerd, maar het bevat niet meer dan een arduino micro, nextion schermpje, usb LIPO charger en een T6613 CO2 sensor.
kastje erom geprint en hop!

Lambiek

Special Member

Ik was al een poosje van plan om een keer een klok te maken, het moest wel een combinatie zijn van mechanica en elektronica. Mijn zoon heeft de tandwielen en de glijlagers geprint, de glijlagers zijn na bewerkt op de draaibank.

Voor de tijd heb ik een RTC gebruikt, de DS1307. Het verdraaien van de klok gebeurt door een stappenmotor in combinatie met een DRV8825, iedere 60 seconden verdraait de de klok 1 minuut.

Hieronder wat plaatjes.

De printplaat.

De aandrijving.

De onderdelen.

De klok opgebouwd.

Op de wijzerplaat heb ik de 12 provincies gezet en boven de wijzers staat een mee draaiende wereldbol.

Op één foto ziet de wijzerplaat er een beetje vervormt uit, dat komt door de stolp. In werkelijkheid is dat niet zo.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.
McAwesome

Golden Member

Supergaaf _/-\o_ Vooral de combinatie van mechanica en elektronica geeft het een aparte uitstraling.

EricP

mét CE

Mooi werk. :9~
Voor mijn begrip: de 'wijzers' zijn gewoon 'hard' mechanisch gekoppeld en het 'enige' wat de electronica doet (naast het display), is de stepper elke minuut een stap verderop zetten?
Je hebt tijd teveel :)

Lambiek

Special Member

Op 8 februari 2022 16:40:36 schreef McAwesome:
Supergaaf _/-\o_ Vooral de combinatie van mechanica en elektronica geeft het een aparte uitstraling.

Bedankt. :)

Op 8 februari 2022 16:58:11 schreef EricP:
Mooi werk. :9~

Dank je.

Voor mijn begrip: de 'wijzers' zijn gewoon 'hard' mechanisch gekoppeld en het 'enige' wat de electronica doet (naast het display), is de stepper elke minuut een stap verderop zetten?

Ja. Ik gebruik een 0.9 graden stappenmotor (400 staps dus) en een 1/32-ste stap. Heb dus 400 x 32 = 12800 stappen per/omw, die deel ik door 4 dan kom ik uit op 3200 stappen per 90° verdraaiing van het eerste 12 tands tandwiel. Ik laat dus iedere 60 seconden de stappenmotor 90° verdraaien. De rest kun je uit het plaatje halen waar de tandwiel verhoudingen op staan.

Je hebt tijd teveel :)

Misschien wel, maar ik hoef ook niet meer te werken dat scheelt. :)

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Geweldig! Zo actief bezig zijn! En de resultaten zijn erg super.

Frans

Lambiek

Special Member

Op 8 februari 2022 17:40:32 schreef fotoopa:
Geweldig! Zo actief bezig zijn! En de resultaten zijn erg super.

Frans

Dankje Frans. Achter de bloemetjes zitten is ook zo wat. :)

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.
pa3gws

Golden Member

Op 8 februari 2022 18:26:33 schreef Lambiek:
[...]
Achter de bloemetjes zitten is ook zo wat. :)

Mooi klokkie en achter de Germaniums zitten kan ook niet meer. ;-)

Ik ben gestopt met roken nu mijn schakelingen nog.
bprosman

Golden Member

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.
Lambiek

Special Member

Op 8 februari 2022 18:29:51 schreef pa3gws:
......en achter de Germaniums zitten kan ook niet meer. ;-)

Die vat ik even niet!!!

Op 8 februari 2022 19:23:00 schreef bprosman:
Mooi klokkie :-)

Dank je Bram.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.
pa3gws

Golden Member

Op 8 februari 2022 19:45:37 schreef Lambiek:
[...]
Die vat ik even niet!!!

Men zegt toch dat de oudjes achter de geraniums gaan zitten.
Wij elektronica liefhebbers zijn meestal begonnen met germanium half geleiders. ;-)

Ik ben gestopt met roken nu mijn schakelingen nog.
Thevel

Golden Member

Lambiek

Special Member

Op 8 februari 2022 20:24:29 schreef pa3gws:
Wij elektronica liefhebbers zijn meestal begonnen met germanium half geleiders. ;-)

Dat had ik dus even niet gezien. :)

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

@Lambiek, Hoe heb je die tandwielen gemaakt, uit gelaserd (zwarte randjes ?)

Bezig met een ombouw van een Mach3 CNC besturing naar Grbl voor een 3040 CNC. Voornaamste reden was om proportioneel een laser aan te sturen. Met Mach3 is het ook mogelijk, maar de enigste werkende manier die ik heb gezien is om een as aansturing hiervoor te gebruiken en de stapjes te tellen. De richting is hierbij dan plus of min. Als ik dan toch elektronica moet toevoegen, dan maar gelijk over op Grbl. Ik moet wel zeggen dat Mach3 best goed werkt, alleen een beetje oud.

Ik gebruik een zogenaamde Blackpill (STM32F401) en deze repo:
https://github.com/grblHAL

Dit is ook een hele goede, maar hier niet voor gekozen omdat de mogelijkheden om de PWM te manipuleren minder zijn (inverteren en frequentie veranderen):
https://github.com/fra589/grbl-Mega-5X

Congratulations on your purchase. To begin using your quantum computer, set the power switch to both off and on simultaneously
rbeckers

Overleden

@Lambiek

Erg mooi. Een van de mooiste projecten van de laatste tijd.

Jeroen

Moderator

@Lambiek: mooi project! Grappig ook met de provincies op de wijzerplaat.

diebobo

Golden Member

@Lambiek, erg mooi !.. Volgende keer wel betere RTC chip gebruiken, deze zal vrij snel verlopen. Een DS3231 kan je volgens mij zonder code veranderingen toepassen en is veel zuiverder. En als je de tijd en geduld hebt ook nog te trimmen.

Lambiek

Special Member

Op 18 februari 2022 08:28:02 schreef Gatze:
@Lambiek, Hoe heb je die tandwielen gemaakt, uit gelaserd (zwarte randjes ?)

De tandwielen en de glijlagers zijn geprint uit PLA, "heeft mijn zoon gedaan" en daarna geschilderd met goudverf. De tanden uiteraard niet, vandaar dat zwarte.

Bezig met een ombouw van een Mach3 CNC besturing naar Grbl voor een 3040 CNC.

Mooi project. :) Hoeveel Watt wordt je lazer?

Op 18 februari 2022 09:21:00 schreef rbeckers:
Erg mooi. Een van de mooiste projecten van de laatste tijd.

Dank je voor het compliment. :+

Op 18 februari 2022 10:43:11 schreef Jeroen:
mooi project! Grappig ook met de provincies op de wijzerplaat.

Dank je Jeroen.
Ja, ik vond dat ook wel een leuke toevoeging, was trouwens wel een heel klusje om dat te maken. Plaatjes van internet gehaald en helemaal over getrokken in S-plan. Daarna uitgeprint op foto papier en geseald.

Op 18 februari 2022 11:20:50 schreef diebobo:
..., erg mooi !.. Volgende keer wel betere RTC chip gebruiken, deze zal vrij snel verlopen.

Dank je.

Dat van die DS1307 hoor ik wel vaker, maar ik heb daar geen probleem mee. Bij het zonnevolgsysteem heb ik de zelfde RTC gebruikt en eigenlijk zonder probleem. En een paar minuten in een jaar is geen probleem, trouwens je moet hem toch tweemaal per jaar verzetten, zomer en wintertijd.

https://www.circuitsonline.net/artikelen/view/57

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.
fred101

Golden Member

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs
buckfast_beekeeper

Golden Member

Op 18 februari 2022 12:13:06 schreef Lambiek:
van internet gehaald en helemaal over getrokken in S-plan. Daarna uitgeprint op foto papier en geseald.

[...]

Dat van die DS1307 hoor ik wel vaker, maar ik heb daar geen probleem mee. Bij het zonnevolgsysteem heb ik de zelfde RTC gebruikt en eigenlijk zonder probleem. En een paar minuten in een jaar is geen probleem, trouwens je moet hem toch tweemaal per jaar verzetten, zomer en wintertijd.

https://www.circuitsonline.net/artikelen/view/57

DS3231 is een wat betere keuze. Heeft ook temperatuurcompensatie aan boord. Met een goede time librarie gebeurd dit toch automatisch? Anders zelf de routine schrijven. Is geen rocket scene. Op een toepassing die ik maakte voor iemand, komen de datums en uren gewoon op de web interface.

Van Lambiek wordt goede geuze gemaakt.
Lambiek

Special Member

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Wel een redelijke zware laser, volgens mij was hij 30 watt, in principe eerst alleen voor graveren.

Eerste pogingen vielen mij niet tegen:

Congratulations on your purchase. To begin using your quantum computer, set the power switch to both off and on simultaneously
buckfast_beekeeper

Golden Member

Is de focus niet veel te breed? Mijn diode laser is maar een puntje. Ik heb nu een 10W ipv 1,6W maar heb die nog niet gebruikt. Eerst maar eens verder printen.

Van Lambiek wordt goede geuze gemaakt.
Lambiek

Special Member

Op 18 februari 2022 17:06:02 schreef Gatze:
Wel een redelijke zware laser, volgens mij was hij 30 watt, in principe eerst alleen voor graveren.

Eerste pogingen vielen mij niet tegen:

[bijlage]

Ziet er goed uit, maar de punt is niet echt scherp inderdaad.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Dit topic is gesloten