Ampere beperking tot 40A en dan afstoken

Op 12 augustus 2021 19:26:38 schreef rew:
[...]Nou, je geeft die omvormer weer een net-aansluiting.

Als je inderdaad 1A boven de limiet zit, dan moet je de tot op dat moment laagste-producerende omvormer uitschakelen. Dat kan best 4A tegelijk zijn. Het voordeel is dat je nu 37A levert en niet nul (en zelf zonder stroom zit).

@R-P, je moet wel opletten dat je niet te veel spanning opwekt: Daar gaat de boel echt kapot van...

De panelen zijn apart af gezekerd, de onderstop gaat er nooit uit.

Op 12 augustus 2021 19:26:38 schreef rew:
[...]
@R-P, je moet wel opletten dat je niet te veel spanning opwekt: Daar gaat de boel echt kapot van...

Uiteraard!!!
Maar het leek me overbodig te moeten vermelden dat mensen binnen de specs van hun omvormer moeten blijven (en dan met name de spanning).

Heb minimaal een jaar een 8A string op een 7,5Aingang gehad maar zag nooit meer dan 5A. Ik weet dit aan de slechte noord ligging, totdat ik erachterkwam dat het maximale vermogen van de mppt-regelaar gewoon aan zijn max zat (meerdere mppt's in één behuizing en de specs gaven geen afzonderlijk maximum, wll een n van het totale apparaat, dus zelfs nooit aan gedacht totdat er één mppt ingang defect bleek en de zuidstring ook op een enkele mppt ingang werd gezet en ook nooit meer dan 5A liet zien (voorheen regelmatig 2 x 4,2A, dus 8,4A totaal)

@dynasty: OK. je wilt het niet snappen. Dat mag.

Naschrift: @dynasty: Dank voor de bevestiging hieronder.

[Bericht gewijzigd door rew op vrijdag 13 augustus 2021 08:00:53 (48%)

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
benleentje

Golden Member

@rew, het is me niet duidelijk wie je nu precies bedoelt, is dat TS of R-P?

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.

Blijkbaar is het technisch niet mogelijk om Max 40A door te laten en alles wat boven de 40A zit af te fakkelen of ergens anders voor te gebruiken helaas.
Iedereen komt met allerlei oplossingen wat ik niet zoek, ik heb deze vraag ook op een ander forum gesteld en daar kreeg ik ook van allerlei oplossingen waar ik niet om vroeg.
Ik ga verder zoeken of iemand kan maken wat ik wil.
Bedankt allemaal.

[Bericht gewijzigd door dynasty op vrijdag 13 augustus 2021 07:48:47 (85%)

Op 13 augustus 2021 07:40:38 schreef dynasty:
Blijkbaar is het technisch niet mogelijk om Max 40A door te laten en alles wat boven de 40A zit af te fakkelen of ergens anders voor te gebruiken helaas.

Dat kan wel, dat heb ik eens een proefopstelling voor gemaakt die werkte maar niet verder ontwikkeld omdat ik nog tot ~2025 kan salderen.
De stroom en de richting van de stroom werd aan de teller gemeten en kon aan een triacregeling gekoppeld worden.

Of dat al op de markt is weet ik niet maar ik denk dat @Stortbak zoiets(mits een kleine aanpassing) werkend heeft.

Het beperken van de omvormerstroom lijkt mij niet de goede oplossing want als je op een zonnige dag 'smiddags staat te koken dan verlies je teveel vooral als je nog certificaten ontvangt.

LDmicro user.

Op 13 augustus 2021 08:25:16 schreef MGP:
[...]
Dat kan wel, dat heb ik eens een proefopstelling voor gemaakt die werkte maar niet verder ontwikkeld omdat ik nog tot ~2025 kan salderen.
De stroom en de richting van de stroom werd aan de teller gemeten en kon aan een triacregeling gekoppeld worden.

Of dat al op de markt is weet ik niet maar ik denk dat @Stortbak zoiets(mits een kleine aanpassing) werkend heeft.

Het beperken van de omvormerstroom lijkt mij niet de goede oplossing want als je op een zonnige dag 'smiddags staat te koken dan verlies je teveel vooral als je nog certificaten ontvangt.

Hoezo kan jij tot 2025 salderen? Je woont in België?

Ja ik woon in BE en kan voorlopig nog salderen tot 2025 als de politiek ondertussen niet van gedacht veranderd want in BE worden de regels bijna elke maand veranderd ;)

LDmicro user.

Op 13 augustus 2021 08:38:07 schreef dynasty:
[...]Hoezo kan jij tot 2025 salderen? Je woont in België?

Ik zie het al…. België, jullie hebben andere regels dan dat wij hebben.
Sinds het kabinet is gevallen is het nog de vraag of het salderen er af gaat.
Ik ga je zsm een mail sturen

Je mag mij mailen maar ik ga het project voorlopig niet terug opnemen zolang ik het niet nodig heb en het is sowieso een winterhobby.
Ik wilde enkel uw bewering ontkrachten dat het technisch niet mogelijk zou zijn, dan ken je de CO-mannen/vrouwen nog niet ;)

LDmicro user.
Sine

Moderator

Op 13 augustus 2021 07:40:38 schreef dynasty:

Iedereen komt met allerlei oplossingen wat ik niet zoek,

Waarschijnlijk omdat opstoken de meest lompe oplossing is voor dit probleem.

Op 13 augustus 2021 09:22:22 schreef Sine:
[...]

Waarschijnlijk omdat opstoken de meest lompe oplossing is voor dit probleem.

Ach die paar pieken van een aantal seconden dat zal niet veel zijn.
En als het wel meer zou worden dan kan ik altijd nog kijken wat ik er mee zou kunnen doen.
Boilers verwarmen is geen optie omdat ik een combinatie boiler heb van 650 L (500L voor vloerverwarming en 150L tapwater) en daar naast staat een 200L boiler voor tapwater, ze worden verwarmd door 4 panelen met heatpipes

Op 13 augustus 2021 07:40:38 schreef dynasty:
Blijkbaar is het technisch niet mogelijk om Max 40A door te laten en alles wat boven de 40A zit af te fakkelen of ergens anders voor te gebruiken helaas.

Natuurlijk is het technisch mogelijk. Maar de vraag is of je de energie die je affakkelt ook nuttig kan gebruiken.
Je kunt b.v. een boiler opwarmen, maar die zal op een gegeven moment op zijn thermostaat afschakelen. Je zal dus een boiler moeten hebben die zo groot is dat hij dat punt niet bereikt. En je moet zorgen dat hij voor morgen weer leeg is, want dan begint het spel opnieuw.

Je kunt de oven aanzetten, maar dan heb je hetzelfde probleem, eenmaal op temperatuur zal de thermostaat afschakelen.
Een verdere mogelijkheid is een ventilatorkachel, die blijft gewoon doordraaien. Maar dan sta je de buitenlucht te verwarmen, en die is al zo warm.

Dus als alles wat is aangedragen niet is wat je zoekt, wat zoek je dan wel?

Op 13 augustus 2021 09:46:00 schreef KlaasZ:

Dus als alles wat is aangedragen niet is wat je zoekt, wat zoek je dan wel?

Volgens mij is het enkel om de hoofdzekering van 40A niet te laten springen als de panelen teveel opwekken, waar de afgeleide stroom naartoe gaat is niet van belang.
Maar dat is wel een uitzonderlijke toepassing die commercieel geen afnemers zal vinden en dus niet verkrijgbaar is of zal zijn.

Straks zullen in BE de piekvermogenmeters in vraag zijn ;)

LDmicro user.

Op 13 augustus 2021 10:47:22 schreef MGP:
[...]
Volgens mij is het enkel om de hoofdzekering van 40A niet te laten springen als de panelen teveel opwekken, waar de afgeleide stroom naartoe gaat is niet van belang.
Maar dat is wel een uitzonderlijke toepassing die commercieel geen afnemers zal vinden en dus niet verkrijgbaar is of zal zijn.

Straks zullen in BE de piekvermogenmeters in vraag zijn ;)

Dat is inderdaad wat ik zoek

mvdk

Golden Member

https://www.elektramat.nl/sinus-wd-h500-sinus-ribbenbuiskachel-500w/?c…
Zes van deze kacheltjes. Dus eerst een groep van 3 afschakelen, moet er meer, dan de tweede.
Voor het automatisch afschakelen: daar is al een keer een topic over geweest.
Voor de kosten kun je minstens 20 keer de storingsmonteur laten komen.

@mvdk, dat is niet wat hij zoekt, hij heeft die schakeling nodig.

e:/ ik had er al aan gedacht om enkel de stroom te meten en aan 40A een relais te laten schakelen, maar dan moet je zeker zijn dat uw verbruik nooit boven de ~30A uitkomt.

Een instelbaar stroomrelais zou dan voldoende zijn.

LDmicro user.

Op 13 augustus 2021 11:47:21 schreef MGP:
@mvdk, dat is niet wat hij zoekt, hij heeft die schakeling nodig.

e:/ ik had er al aan gedacht om enkel de stroom te meten en aan 40A een relais te laten schakelen, maar dan moet je zeker zijn dat uw verbruik nooit boven de ~30A uitkomt.

Een instelbaar stroomrelais zou dan voldoende zijn.

Wat heeft 30A verbruik daar mee te maken?

Op 13 augustus 2021 12:08:01 schreef dynasty:
[...]Wat heeft 30A verbruik daar mee te maken?

Als je de stroom meet moet je normaal gezien weten of het uitgaande stroom is dan wel inkomende stroom en dat is niet zo eenvoudig.

Een gewone A-meter weet normaal gezien niet welke stroom van die twee hij meet.
Dwz dat als je de verbruiksstroom meet en je verbruikt ~40A en daardoor schakelt het relais nog een 10A affakkel-verbruiker bij dan springt uw hoofdzekering omdat je dan 50A verbruikt.
Dus moet je nog reserve overhouden.

e:/ Als je 40A op het net steekt en het relais schakelt die affakkelverbruiker in dan heb je nog 30A en dan moet een tijdrelais of zoiets verhinderen dat het stroomrelais staat te klapperen.

Het zou de eenvoudigste oplossing voor uw probleem zijn maar daar heb ik weinig zicht over.

LDmicro user.
benleentje

Golden Member

Blijkbaar is het technisch niet mogelijk om Max 40A door te laten en alles wat boven de 40A zit af te fakkelen of ergens anders voor te gebruiken helaas.

JA dat is heel goed mogelijk. De makkelijkste manier is als je een slimme meter hebt, die kan je dan continu uitlezen en dan bij 40A of meer iets laten schakelen.

Een andere oplossing is via stroom relais zie onderstaande link.
https://jueling-automation.com/epages/ad5d6fdc-52c2-419f-999a-fda0ddf9…
Je hebt er dan 3 nodig 1 voor elke fase. Het nadeel van deze relais is dat ze niet weten of de stroom naar binnen of naar buiten gaat maar feitelijk maakt dat toch ook niet zoveel uit, meer als 40A is in ieder geval altijd te veel.

Ach die paar pieken van een aantal seconden dat zal niet veel zijn.
En als het wel meer zou worden dan kan ik altijd nog kijken wat ik er mee zou kunnen doen.

Daar vergis je je toch heel erg in. Het is me nog steeds niet duidelijk wat voor aansluiting je nu hebt, bij Stedin, Liander en Enixis komt een 3x 40A aansluiting niet voor, bestaande aansluitingen zijn 3x25A, 3x35A, 3X50A en hoger.
De standaard aansluiting is dan 3x25A. En 3x35A is al ca 100,- / maand duurder. Een 35A zekering heeft op korte termijn geen moeite met een stroom van 40A en dat kan soms best een uur zo geen probleem zijn. Waarmee ik wil zeggen dat een limiet van 40A geen garantie is dat de zekering dat ook heel blijft.

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.
mvdk

Golden Member

Op 13 augustus 2021 11:47:21 schreef MGP:
@mvdk, dat is niet wat hij zoekt, hij heeft die schakeling nodig.

(...)

Oh, ik dacht dat er om twee dingen gevraagd werd.
Die schakeling heeft hier al een keer op CO gestaan, TS zou even met de zoekmachine aan de slag kunnen gaan.
In dat topic heb ik mijn stroomboer oplossing gezet: ga op zoek naar een gebruikte draaistroom kWh meter, zo eentje met een ferrarisschijf. Daar sloop je het telwerk uit, en priegelt een contactje in het ding. Een contact wat sluit als de meter terug gaat draaien.
Die kWh meter moet dan tussen de meter van de maatschappij en de hoofdverdeler. In de aansluiting dus.

Op 13 augustus 2021 12:33:24 schreef benleentje:
Het nadeel van deze relais is dat ze niet weten of de stroom naar binnen of naar buiten gaat maar feitelijk maakt dat toch ook niet zoveel uit, meer als 40A is in ieder geval altijd te veel.

Volgens mij maakt het wel uit als je een affakkelverbruiker gaat bijschakelen en daar zit zijn probleem.

Een slimme meter is mooi meegenomen, die geeft u direct aan hoe het zit ;)

LDmicro user.
mvdk

Golden Member

Loadshedding, want dat is het waar we het hier over hebben, kent z'n dilemma's. Ook in de grote wereld. Je wilt als producent maximaal je klanten bedienen, want verkochte kWh's leveren profit.
In die grote wereld begin je eerst met dingen afschakelen die later "inhalen" Dat is dus uitgesteld leveren. Er zijn ook kWh's die als je ze niet levert, op een later moment niet meer nodig zijn, zoals het uitschakelen van de verlichting van een sportveld. Hier valt niks uit te stellen en in te halen, jammer.
Ik heb de electromechanische oplossing aangedragen, er zwerft die andere oplossing ergens rond, bij allebei de schakelingen moet er wel een ruime hysteresis worden ingebouwd. Je wilt niet dat zo'n schakeling gaat staan klapperen.

Op 13 augustus 2021 12:33:24 schreef benleentje:
[...]JA dat is heel goed mogelijk. De makkelijkste manier is als je een slimme meter hebt, die kan je dan continu uitlezen en dan bij 40A of meer iets laten schakelen.

Een andere oplossing is via stroom relais zie onderstaande link.
https://jueling-automation.com/epages/ad5d6fdc-52c2-419f-999a-fda0ddf9…
Je hebt er dan 3 nodig 1 voor elke fase. Het nadeel van deze relais is dat ze niet weten of de stroom naar binnen of naar buiten gaat maar feitelijk maakt dat toch ook niet zoveel uit, meer als 40A is in ieder geval altijd te veel.

[...]Daar vergis je je toch heel erg in. Het is me nog steeds niet duidelijk wat voor aansluiting je nu hebt, bij Stedin, Liander en Enixis komt een 3x 40A aansluiting niet voor, bestaande aansluitingen zijn 3x25A, 3x35A, 3X50A en hoger.
De standaard aansluiting is dan 3x25A. En 3x35A is al ca 100,- / maand duurder. Een 35A zekering heeft op korte termijn geen moeite met een stroom van 40A en dat kan soms best een uur zo geen probleem zijn. Waarmee ik wil zeggen dat een limiet van 40A geen garantie is dat de zekering dat ook heel blijft.

Ik zit bij Liander en heb 3 x 40A! Op papier is het 35A maar er zitten een 40A automaten in

Lambiek

Special Member

Op 10 augustus 2021 11:54:14 schreef John99999:
We hebben zonnecelpanelen, zoveel dat we boven de 45 ampere komen bij terug levering, zekering klapt er dan uit, maar is het eventueel mogelijk om als je boven de 40A komt het overschot aan stroom te verstoken?

Ik heb een keer zoiets voor iemand gemaakt, maar de overtollige energie opslaan heeft niet zo heel veel zin. Tenminste dat was in het geval van de persoon waar het voor was.

Je hebt waarschijnlijk een probleem bij heel zonnige dagen en die hebben we niet zo heel veel hier.

Wat ik toen gedaan heb is de stroom meten in de meterkast en als de stroom te hoog werd dan schakelde er een paar panelen af. Zat ook een vertraging in om niet het ge klapper van de relais te krijgen bij bewolking. Dit was ook een drie fase systeem, er hingen daar drie omvormers.

Je zou zeggen zonde van de energie, maar het systeem werd er efficiënter van omdat de persoon in de zomer een paar strings lostrok van het systeem. Dus bij bewolkt weer minder opbrengst.

Het probleem met de overtollige energie opslaan is, waar laat ik het "het is al door meerdere personen aangehaald hier" Niet dat het niet kan, maar het is minder simpel dan je denkt. Als je het opslaat in een boiler dan moet je het water de zelfde dag nog gebruiken om er de volgende dag weer energie in op te slaan, zoals eerder gezegd hier.

Zo zag de regeling eruit.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.