Op 2 september 2021 15:14:28 schreef GerardX:
[...]Klopt. Dat bemerkte ik al.
[...]De kosten vind ik van minder belang dan ergernissen en vastlopen vanwege ingewikkeld gedoe.
[...]Ik meende mezelf ongeveer een half uur te herinneren uit mijn tijd in de tropen en het steekt niet op een kwartiertje.
[...]Nee. Ik heb een eigen 'router' voor m'n internetverkeer.
[...]Bij een klok (met een accuutje) ook. Ik heb al jarenlang een wekker die, met behulp van een accuutje, de tijd onthoud als de stroom eens uitvalt.
Ik heb op vakantie ook een 4G-router die heeft wel WiFi aan boord maar geen RJ45 aansluitingen.
In die klok met acuutje zit dan een RTC of klok IC die de het uur bijhoudt. Meestal zijn die vrij correct. Een DS3231 is zo een RTC.
Uiteindelijk is dit geen moeilijk programma waar veel kan fout lopen. Een ESP32 staat hier 24/24 nog niet hoeven resetten.
Belangrijkste dat je te weten komt of ara's het geflikker van PWM verdragen of hoe hoog de frequentie minimaal moet zijn. Anders zal het een stroombron worden en dat zit iets anders in elkaar.
Op 2 september 2021 18:31:40 schreef GerardX:
[...]
Helaas weet ik dat niet maar ik heb wel gevonden dat er een zogenaamde CCR-factor speelt die bij duiven tussen de 116 en 146Hz is. In een onderzoek van de universiteit Gent wordt gesteld, dat naarmate vogels sneller kunnen vliegen die factor hoger zou zijn.
N.b.
Een kromsnavel is niet echt een snelle vlieger en zeker niet sneller dan een duif (een ara is feitelijk geen papegaai (al wordt die in de volksmond zo genoemd) maar een parkiet, gezien diens lange staart. Die lange staart geeft een betere vliegcapaciteit (wendbaarheid tijdens het vliegen), dan de korte staarten van (echte) papagaaien.
-o-o-o-
Daarom schat ik in, dat alles wat langzamer flikkert dan met een frequentie van zo'n 115Hz geen probleem zou moeten zijn. Het aantal gewenste Lumen voor vogels is ongeveer 5500Kelvin. Wat betreft onstabiele lage frequenties (50Hz) begreep ik, dat die met name veroorzaakt worden door apparaten met een starter.
5500K is de kleurtemperatuur. Niet het aantal lumen. Lumen is de hoeveelheid licht die wordt uitgestraald.
200Hz is geen probleem om een led aan te sturen.
[Bericht gewijzigd door
buckfast_beekeeper
op 2 september 2021 18:41:22 (33%)]