Voliereverlichting (automatisch) op 12 volt boordnet.

buckfast_beekeeper

Golden Member

De frequentie dat een vogel kan zien blijkt wel mee te vallen. https://www.researchgate.net/figure/Bird-species-for-which-flicker-fus…. Nog een link https://goldengateaudubon.org/blog-posts/how-fast-can-birds-see/. Met 200Hz of meer moet dit lukken.

Wat ik wel vond is dat UV minstens even belangrijk is als licht en laat die UV nu net niet in een witte LED zitten.

Een mooie start om te lezen. https://www.zebravinkenmutaties.nl/lichturen-bij-vogels/. Staan wel een paar foutjes in zoals Fushion moet Fusion zijn.

Van Lambiek wordt goede geuze gemaakt.

Op 2 september 2021 19:16:26 schreef Lucky Luke:
[...]
Bedoel je dan niet juist “sneller dan 150 kHz”?

Beetje lastig om te reageren omdat hier de tekst waarop je reageert ontbreekt.

Je hebt gelijk.

Met een lineaire regeling ben je van al dat gedoe af trouwens, het is hooguit wat minder zuinig tijdens het dimmen (en zelfs dat hoeft niet).

Maargoed. Als je niet zelf wilt bouwen en gewoon wat koopbaars zoekt wordt het sowiso makkelijker / moeilijker. Makkelijker voor jou en moeilijker voor alle zelfbouwers hier.

Geen idee dat iedereen hier zelfbouwer is vanaf het kleinst mogelijke onderdeel ;).

Volgens mij is eerder een dergelijke vraag voor een dag/nacht/zonsopgang/ondergang lamp langsgekomen in verband met een aquarium, dus als er in de vogel-hoek niks te vinden is dan misschien in de vissen-hoek.

In het verleden heb ik ook een groot speciaalaquarium gebouwd met zonsopgang-/ondergangverlichting in combinatie met TL5-lampen. Maar dat was eenvoudiger (op 230 volt waarin veel te krijgen valt) omdat daar geen rekening gehouden hoefde te worden met daglicht en het aquarium gewoon elke dag vanaf een bepaalde tijd tot een bepaalde tijd verlicht moest worden. In mijn huidige situatie moet ik slechts de natuurlijk zonsopgang- en ondergang verschuiven en tussentijds hoeft er geen licht aan wanneer er dan daglicht is.

Automatiseerbare rolgordijnen liggen tegenwoordig “gewoon” bij de IKEA, dus zullen elders ook wel verkrijgbaar zijn…

Ik heb al een rolgordijn wat in qua maat heb aangepast en dat ik wel werkbaar krijg.

Op 2 september 2021 18:37:37 schreef buckfast_beekeeper:
Ik heb op vakantie ook een 4G-router die heeft wel WiFi aan boord maar geen RJ45 aansluitingen.

Geen idee of de mijne wifi heeft (ik heb daar tot nu toe nooit behoefte aan gehad) en dat ding (GlobeServer III) doet al jaren probleemloos waarvoor ik hem destijds heb aangeschaft, namelijk overal probleemloos internetverbinding.

In die klok met acuutje zit dan een RTC of klok IC die de het uur bijhoudt. Meestal zijn die vrij correct.

Ja, dat zit in m'n computer ook en daar zorgt een klein programmaatje voor het automatisch omschakelen van zomer-/wintertijd.

Belangrijkste dat je te weten komt of ara's het geflikker van PWM verdragen

Zie voor ara's en gefikker m'n ander reactie. Wat betreft PWM heb ik nog geen idee of mijn bestelde www.solarfence.nl/a-57892829/verlichtin/12-volt-gelijkstroom-timer-sch… een PWM-ding is.

of hoe hoog de frequentie minimaal moet zijn.

Hoger dan 115Hz lijkt voldoende (zie mijn andere reactie).

5500K is de kleurtemperatuur. Niet het aantal lumen. Lumen is de hoeveelheid licht die wordt uitgestraald.

Ja, stom ;).

200Hz is geen probleem om een led aan te sturen.

Dus lijkt geflikker geen probleem.

Op 2 september 2021 20:22:05 schreef GerardX:
.....
Geen idee dat iedereen hier zelfbouwer is vanaf het kleinst mogelijke onderdeel ;).
....

De echte die-hards vergruizen hun eigen rotsblokken om zand te maken om hun eigen chips te kunnen bakken.

buckfast_beekeeper

Golden Member

Wat je bestelde is een schakelklok op 12V. Hier kan je niet zo veel mee. Je hebt wel een moment van aan schakelen en uitschakelen. Wat er tussen moet, je zonsopgang en zonsondergang is niet aanwezig. Je zonsopgang is nog te realiseren. Zodra er spanning is, gaat je licht steeds feller aan gedurende x-tijd. Maar de schakeling weet dan niet wanneer die weer moet dimmen, tenzij daar ook de tijd wordt bijgehouden en de schakelklok pas uitgeschakeld wordt als het licht volledig uit is.

edit: als het deze router is, dan is daar inderdaad WiFi aan boord. Is 3G en uitsluitend 2,4GHz.

[Bericht gewijzigd door buckfast_beekeeper op donderdag 2 september 2021 21:19:53 (17%)

Van Lambiek wordt goede geuze gemaakt.

Op 2 september 2021 19:46:45 schreef buckfast_beekeeper:
De frequentie dat een vogel kan zien blijkt wel mee te vallen.

Dat idee heb ik zo langzamerhand ook gekregen :).

https://www.researchgate.net/figure/Bird-species-for-which-flicker-fus….

Helaas was dit artikel in het Engels en wist mijn vertaler dit niet te vertalen ;(.

Nog een link https://goldengateaudubon.org/blog-posts/how-fast-can-birds-see/

Dit artikel werd wel keurig vertaald en bevestigde grotendeels m'n kennis :).

Wat ik wel vond is dat UV minstens even belangrijk is als licht en laat die UV nu net niet in een witte LED zitten.

Klopt en mij bekend. Ik heb mijn ara nu pas 2 weken en het is mijn bedoeling om haar zo veel mogelijk buiten en vrij te laten, waardoor ze, normaal gesproken, ruim voldoende UV oppikt. Nu ben ik nog bezig met handtam maken.

Een mooie start om te lezen https://www.zebravinkenmutaties.nl/lichturen-bij-vogels/. Staan wel een paar foutjes in zoals Fushion moet Fusion zijn.

Inderdaad en ook hieruit blijkt dat daglengte er toe doet.

Op 2 september 2021 21:11:04 schreef buckfast_beekeeper:
Wat je bestelde is een schakelklok op 12V. Hier kan je niet zo veel mee.

De zaak waar ik hem besteld heb, geeft op hun web'site' geen uitvoerige info maar op https://www.dimmersystem.com/en/p/automatic-dimmer-timer-12-24v-led wordt uitgebreid uiteengezet wat er allemaal met dit apparaat mogelijk is.

buckfast_beekeeper

Golden Member

Nog een bedenking. Je wil hem 12:30 (of 13:00 met 12:00 vol licht) licht geven. Waarvan 30 minuten zonsopgang en 30 minuten zonsondergang. Wanneer wil je de 'dag' laten aanvangen? Om 6h 's morgens zodat de middag ook ± middag is of wil je bijvoorbeeld om 8h starten zodat je vogel het grootste deel van de dag bij je kan zijn?

edit: dat zegt meer. Hopelijk heb je het type besteld met 30 minuten fade time. Dan lijkt me alles aanwezig om te doen wat je vraagt.

[Bericht gewijzigd door buckfast_beekeeper op donderdag 2 september 2021 21:31:10 (17%)

Van Lambiek wordt goede geuze gemaakt.

Op 2 september 2021 21:11:04 schreef buckfast_beekeeper
edit: als het deze router is, dan is daar inderdaad WiFi aan boord.

Nee, ik heb het niet meer leverbare product dat al een "eeuw" probleemloos doet waarvoor ik hem destijds heb aangeschaft.

Op 2 september 2021 21:27:13 schreef buckfast_beekeeper:
Nog een bedenking. Je wil hem 12:30 (of 13:00 met 12:00 vol licht) licht geven.

Nee. Het belangrijkste is, dat vanaf ongeveer 8.00 uur de "zon" gaat opkomen gedurende een half uur tot een bepaald percentage lichtsterkte (de led zit in de kooi). Daarna kan het lichtdichte rolgordijn opgehaald worden. Wanneer er dan (in de winter) nog onvoldoende daglicht is, blijft de verlichting branden tot er wel voldoende daglicht is. 's-Zomers is er op dat tijdstip altijd genoeg daglicht en kan het kunstlicht dus uit.
Om ongeveer 19.30 uur of 's-winters zoveel eerder dat het daglicht afneemt, gaat het kunstlicht aan en zakt het lichtdichte rolgordijn waarna het kunstlicht vanaf 19.30 uur in een half uur dimt tot 0%.
Zodoende simuleer ik een tropische dag/nacht.
Het is natuurlijk een puzzel die niet met een enkel apparaat opgelost kan worden, maar de basis lijkt mij een programmeerbare 12V timer-dimmer.

Ik heb het type besteld met 4 dimtijdkeuzes (1, 5, 30 en 60 minuten).

Op 2 september 2021 18:31:40 schreef GerardX:
Daarom schat ik in, dat alles wat langzamer flikkert dan met een frequentie van zo'n 115Hz geen probleem zou moeten zijn. Wat betreft onstabiele lage frequenties (50Hz) begreep ik, dat die met name veroorzaakt worden door apparaten met een (oud model niet-electronische) starter.

Vooraf: "langzamer" in de aanhaling hierboven had "sneller" moeten zijn.

Inmiddels de info voor de door mij bestelde automatische dimmer-timer wat uitvoeriger bestudeerd; "Aanvullende PWM-uitgang: Ja (inverse) PWM-TTL: Ja PWM-frequentie: 1 kHz PWM-resolutie 4000 stappen (12 bits)".
Mij zegt het weinig, behalve dat ik denk, n.a.v. die PWM-frequentie, dat dat ruim voldoende is.

Ik kreeg zojuist een e-mailtje dat mijn bestelling toch niet voldeed aan mijn specificaties en mijn betaling terug gestort zou worden.
Jammer, want het door mij gezochte product (zie bijlage) leek mij ideaal voor mijn doel. Helaas, kon ik het verder nog niet bij een Nederlandse leverancier vinden.

buckfast_beekeeper

Golden Member

Volgens mij moet dit wel werken. Volgens je Engelse link dient er wel gekozen te worden voor een vaste dim tijd. Ze geven zelf aan dat het ideaal is voor een 12V systeem. Ze geven aan dat het ideaal is voor gebruik in een volière.

1kHz is ook meer dan voldoende en de PWM-resolutie in 4000 stappen wil zeggen dat het half uur opgedeeld wordt in 4000 stukjes. Elke 0,45 seconden wordt er iets meer of minder licht gegeven. Of elke stap 0,025% meer of minder. Wat een heel langzaam 'opkomen' of 'afgaan' van de zon is.

Als ik de engelse site goed begrijp is het voor een led de timer aansluiten aan respectievelijk + en -. - doorlussen naar de kathode van de led en + aan de uitgang van de timer.

Van Lambiek wordt goede geuze gemaakt.

Op 3 september 2021 11:42:51 schreef buckfast_beekeeper:
Volgens mij moet dit wel werken. Volgens je Engelse link dient er wel gekozen te worden voor een vaste dim tijd.

Klopt, namelijk 1, 5, 30 of 60 minuten. 30 minuten is voor mij prima.

Ze geven zelf aan dat het ideaal is voor een 12V systeem. Ze geven aan dat het ideaal is voor gebruik in een volière.

Ja, maar verkoop is verkoop ;).

1kHz is ook meer dan voldoende en de PWM-resolutie in 4000 stappen wil zeggen dat het half uur opgedeeld wordt in 4000 stukjes. Elke 0,45 seconden wordt er iets meer of minder licht gegeven. Of elke stap 0,025% meer of minder. Wat een heel langzaam 'opkomen' of 'afgaan' van de zon is.

Bedankt voor de uitleg. Een mens blijft leren :).

Inmiddels heb ik van een Nederlandse leverancier een hoopvolle e-mail ontvangen.

Op 3 september 2021 14:10:25 schreef GerardX
Inmiddels heb ik van een Nederlandse leverancier een hoopvolle e-mail ontvangen.

Helaas, die dimmer zal ik toch bij dimmersystem in Engeland moeten bestellen.