Uitschakelen FM op cai

Ik heb een dual-band portofoon,met als extra de FM omroepband ontvangst...
Die heb ik eerder bij me dan een mobiele telefoon.....

Maar met een telefoon kun je bellen en gebeld worden, met een portofoon kun je dat weer niet.

Telefunken Sender Systeme Berlin

Op 19 oktober 2021 17:13:48 schreef Frederick E. Terman:
[...]Ik heb inderdaad tot nu toe nog nooit een telefoon zonder FM-mogelijkheid gehad.
Eigenlijk zou er ook best DAB+ in kunnen. Wie bellen we daarvoor? :)

Dab + in de smartphone is geprobeerd maar was heel erg slecht.

Op 19 oktober 2021 18:49:15 schreef pararuud:
[...]

Dab + in de smartphone is geprobeerd maar was heel erg slecht.

DAB+? Ik weet alleen dat er in het verleden DVB-H is geweest maar dat was niet echt een succes.

En anno 2021 is er weinig nut voor DAB+, want met 4G/wifi ben je beter af (Alleen kost - 4G dan - Mbtjes uit de databundel)

mel

Golden Member

Op 19 oktober 2021 17:45:00 schreef Martin V:
[...]

Maar met een telefoon kun je bellen en gebeld worden, met een portofoon kun je dat weer niet.

met een porto kan je ook roepen..allicht luistert er iemand.en het kost niets.. ;)

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

Op 19 oktober 2021 16:49:29 schreef Tidak Ada:
@KlaasZ:
Nee, alleen en ontvanger voor het internetsignaal en de telefoon zelf. Althans dat geldt voor mijn iPhone S6
Heeft ook weinig zin als er geen zender meer in de lucht zit.

Volgens FET zijn er wel smartfoons met een FM ontvanger, maar blijkbaar niet allemaal. Ik was niet helemaal zeker want ik heb geen smartfoon maar wel een mobiele telefoon die niet smart is. Maar ik heb wel een mp3 spelertje met FM radio.
En de bedoeling van die calamiteitenzenders is nou juist dat ze altijd in de lucht zijn.

Om gebruik te kunnen maken van de FM ontvanger op je mobiele telefoon zul je een hoofdtelefoon aan moeten sluiten: hij gebruikt de massa van die kabel als antenne. Zo was dat tenminste bij alle telefoons waar ik radio op heb geluisterd. Andere optie is inderdaad internetradio via WiFi of 4/5G.

Ik denk dat de meeste nieuwe smartphones geen radio meer hebben. Mijn 4-jaar-oude heeft het nog wel, maar de net-nieuwe-van-de-zaak heeft er geen meer. Slechte steekproef, weet ik, maar ik kan me zo voorstellen dat er maar weinig gebruik van werd gemaakt, waardoor de functie verdwenen is.

"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein
PE9SMS

Special Member

Bij Samsung ligt het aan hoe luxe het model is. De goedkopere telefoons hebben wel een FM radio, de duurdere (galaxy S serie) hebben het niet. Misschien een deal met providers om meer dataverbruik door streamen te genereren?

This signature is intentionally left blank.
RAAF12

Golden Member

Mijn Galaxy S43 had ook FM ontvanger hardware aan boord. Maar die deed het alleen als de oortjes waren aangesloten. Het draad werd als antenne gebruikt.

Het is nóg erger, de FM chip is vaak softwarematig uitgeschakeld:

https://www.sammobile.com/news/samsung-activate-smartphone-fm-chips-us…
According to the FCC chairman, Ajit Pai, only 44 percent of the top-selling smartphones in the US had their FM chips activated, compared to 80 percent in Mexico. This anti-consumer move is often driven by the financial considerations of the carriers who want the customers to use mobile data to stream content.

Gelukkig lijkt er een ommekeer gaande, mijn Samsung heeft het weer wel, helaas ben ik groot fan van de draadloze headsets en dan heb je geen antenne draad.

[Bericht gewijzigd door K7Jz op zondag 24 oktober 2021 13:07:19 (14%)

Op 20 oktober 2021 18:47:01 schreef PE9SMS:
Bij Samsung ligt het aan hoe luxe het model is. De goedkopere telefoons hebben wel een FM radio, de duurdere (galaxy S serie) hebben het niet. Misschien een deal met providers om meer dataverbruik door streamen te genereren?

dat ze maar een dab ontvanger inbouwen bij een gsm. fm is toch al aan zijn loop naar het kerkhof bezig.

waar rook was, werkt nu iets niet meer
Tidak Ada

Golden Member

Op 24 oktober 2021 15:49:16 schreef testman:
[...]

dat ze maar een dab ontvanger inbouwen bij een gsm. fm is toch al aan zijn loop naar het kerkhof bezig.

Al weer n slag voor de vinyl enthousiasten. per slot is FM daar het draadloze equivalent van.

Bovendien t.o.v en echt goede fm ontvanger (plus kabel/antenneset) weer en qualiteitsvermindering

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
mel

Golden Member

Veel opgenomen materiaal, maakt niet uit waarop het opgenomen is, heeft veel last van idioten die zich geluidstechnici noemen, d.w. z. er wordt veel compressie in de opnamen gebruikt. Er zit niet veel dynamiek meer in..
Een van de betere platenmerken is nog steeds Deutsche Gramofoon..Die wisten hoe het hoorde..

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..
Henry S.

Moderator

Idd, vergelijk Studio Brussel maar eens met een Nederlandse commerenkwel zender.

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.

ik hoor het verschil al tussen dj's in. die starten hun programma en de geluidinstellingen staan anders als bij de vorige dj, veel meer laag en irritant midden onder andere. vaak hebben ze niet eens in de gaten dat het signaal richting zender gewoon vervormd/overstuurd wordt..

waar rook was, werkt nu iets niet meer
Tidak Ada

Golden Member

@Henry:
Kan jij die dan daar in het Noorden ontvangen? Ik heb er hier aan de zuidgrens al moeite mee.
Klara is nog erger, daar knalt een lokale (StabroekSchooten, BE) popzender doorheen.

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
maartenbakker

Golden Member

Op 24 oktober 2021 15:49:16 schreef testman:
[...]

dat ze maar een dab ontvanger inbouwen bij een gsm. fm is toch al aan zijn loop naar het kerkhof bezig.

DAB-standaarden verouderen bijna net zo snel als mobieltjes, dus wat dat betreft kan het inderdaad nog wel uit.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Henry S.

Moderator

Op 24 oktober 2021 16:35:36 schreef Tidak Ada:
@Henry:
Kan jij die dan daar in het Noorden ontvangen? Ik heb er hier aan de zuidgrens al moeite mee.
Klara is nog erger daar knalt en lokale (Stabroek, BE) popzender doorheen

Nee, maar we hebben hier al jaren internet ;) Het was maar een voorbeeld, ik had ook andere kwaliteitszenders kunnen zoals de BBC, NDR en WDR.

Sinds alle frequenties volgeprakt zijn (zerobase), is er weinig aan DX richting het zuiden te doen.

FM radio luisteren doe ik alleen nog in de auto, stream thuis een beetje, of luister via satelliet. Maar 99% van de tijd luister ik niet naar radio (alleen als zendamateur), alleen vinyl en een enkele CD.

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.
Tidak Ada

Golden Member

Ja, internet.
Ik keek alleen naar FM uit de lucht (zelfs in ziekenhuizen ruik je geen ether meer :+).
Autoradio heb ik al jaren niet meer kunnen gebruiken.

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
mel

Golden Member

Op 24 oktober 2021 22:11:20 schreef Tidak Ada:
).
Autoradio heb ik al jaren niet meer kunnen gebruiken.

prijsje maken om m te repareren? O-) :P

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..
Frederick E. Terman

Honourable Member

Op 24 oktober 2021 16:58:02 schreef maartenbakker:
[...]DAB-standaarden verouderen bijna net zo snel als mobieltjes, dus wat dat betreft kan het inderdaad nog wel uit.

Ik herinner me maar één veroudering in DAB, en dat is toen we rond 2013 naar DAB+ gingen. Die stap was te gunstig om niet te nemen, op een moment dat er nog nauwelijks gebruikers waren.

Op 24 oktober 2021 16:06:32 schreef Tidak Ada:
[...] Al weer n slag voor de vinyl enthousiasten. per slot is FM daar het draadloze equivalent van.

Dus doordat de kabel geen FM meer doorgeeft, kun jij je platen niet meer draaien?
Wat valt er uit als ook de ether-FM-zenders uit de lucht gaan? Je koelkast? :)

Bovendien t.o.v en echt goede fm ontvanger (plus kabel/antenneset) weer en qualiteitsvermindering

Ik begrijp dat het vervelend is, maar: in dubbelblindtests werd DAB+ met 64 kbps als 'excellent' beoordeeld; en dan zitten muziekzenders vaak zelfs met 96 kbps.
DAB+ is blijkbaar alleen een kwaliteitsvermindering is als de luisteraar weet dat het DAB+ is.

OT: ik hoorde eens een discussie waarin werd betoogd dat DAB+ inferieur was omdat 'de hoge tonen werden afgekapt'. Bleek om de 15kHz-grens te gaan... die geldt voor FM; kleine geheugenverwisseling. Niettemin was de spreker er zeker van dat hij het verschil (ten voordele van FM dus, volgens hem!) prima kon horen. Schitterend materiaal voor amateur-audio-psychologen.

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org

Dab+ gaat volgens mij tot 20kHz, alleen is er bijna geen 35+ die 15kHz nog goed kan horen. 2e welke instrumenten produceren deze hoge tonen dan wel.

Frederick E. Terman

Honourable Member

Niet als grondtoon, natuurlijk; een piano gaat geloof ik tot zo'n 4 kHz als grondtoon. Maar de hogere boventonen en andere ritsels (aanslag, bijgeluid) maken wel het klankverschil. Niettemin, 15 kHz is voor FM altijd genoeg geweest: de meeste liefhebbers weten niet eens dat daar de grens ligt.

Ik herinner me dat ik de loodstoon van 19 kHz uit mijn Sony 7600D-radio hoorde. Die radio heb ik nog, maar die gehoorgrens niet meer...! Vier kiloherz met moeite; dan houdt het op.
Dat levert grappige gevallen op. Een trompet en een viool onderscheid ik zonder moeite - maar knip het begin (de aanzet, 'attack') van de toon af, en het onderscheid is weg.

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org

Op 25 oktober 2021 18:02:50 schreef Frederick E. Terman:

Ik herinner me dat ik de loodstoon van 19 kHz uit mijn Sony 7600D-radio hoorde. Die radio heb ik nog, maar die gehoorgrens niet meer...!

Had je de de-emphase en 19KHz filters weggeknipt?
Dan noet TV kijken een echte crime geweest zijn,15625Hz.....

Welke instrumenten produceren deze hoge tonen dan wel.[?]

Alle muziekinstrumenten produceren natuurlijk harmonischen. Of die bijdragen aan klankkleur - dus of je ze kunt horen (ervaren!) of niet - kan de vraag zijn.. :)