Uitschakelen FM op cai

Op 10 maart 2022 20:37:46 schreef Eric21:
Ik heb de Quantis QE317a Ziggo gekocht. Werkt goed, maar waarom worden niet alle radiozenders doorgegeven die wel op de TV aanwezig zijn?
De ontvanger krijgt kanaal 801 t/m 862 aangeboden. Maar de TV heeft er meer (ca. 100 radiozenders).

O ! dat is merkwaardig, goed om te weten ik loer een beetje op zo'n ontvanger, voor er bij.
Maar hoe kan dat ? Ze ontvangen toch beiden het zelfde DVB-C signaal, zou het een instelling kunnen zijn ?

Frederick E. Terman

Honourable Member

801 t/m 862 zijn ongecodeerd.
Voor de rest t/m 902 moet je een kaartje in de tv hebben, en dus misschien geldt dat ook voor een losse ontvanger?

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org

Ja, dat klinkt als een logische verklaring, tenminste, waarom zijn die zenders wel en anderen niet gecodeerd ?
Maar als vervanging van FM over de kabel valt er iets van te zeggen natuurlijk.
Wat ik lees over de QE317 :
"ontvangt ongecodeerde zenders die op de kabel van o.a. Ziggo en Delta worden aangeboden..
Opslagruimte voor 6000 zenders"
Maar gelukkig heb ik daar geen last van, helemaal geen kaartje nodig hier, we zitten al geruime tijd niet meer in het ca$ema/Z. gebied, gelukkig.

Op 12 maart 2022 13:58:35 schreef Kees frees:
Ja, dat klinkt als een logische verklaring, tenminste, waarom zijn die zenders wel en anderen niet gecodeerd ?

Ze zijn encrypted, daarvoor zul je wel moeten betalen. De onversleutelde kun je met elke ontvanger ontvangen. Zelfde voor een hele rits TV kanalen, gewoon te ontvangen met elke TV.

"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein

Dat begrijp ik (nu ook), ik was alleen even verbaasd dat radio zenders ook al gecodeerd moeten worden blijkbaar.

Hier het lijstje :
https://www.ziggo.nl/televisie/zenderoverzicht/radio
Maar dan is het mij als onwetende buitenstaander nog niet direct duidelijk of je hier extra voor moet betalen, maar dat is dus niet zo denk ik, als je klant bent krijg je een kaartje ?
En voor meer kaartjes moet je extra betalen ?
Maar, laat maar, niet belangrijk.

Die extra kanalen zijn versleuteld (encrypted) en ook gecodeerd :-) Alles is gecodeerd, namelijk het analoge signaal moet in een digitaal signaal worden verpakt. Daarvoor moet je coderen, net zoals bv bij mp3. Als je daarnaast ook nog wilt dat niet iedereen de data kan lezen, dan moet je versleutelen. Veel van die Ziggo kanalen zijn openbaar voor alle klanten, maar sommige zijn dus versleuteld en die kun je alleen zien/horen als je een bepaald pakket gekocht hebt. Daarvoor betaal je dus extra. Of dat met die extra radio kanalen ook zo is weet ik niet.

"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein
Frederick E. Terman

Honourable Member

Klopt, wat Ziggo 'gecodeerd' noemt, daar bedoelen ze 'encrypted' mee.
Ik heb een basisabonnement en kan daarmee alle radiozenders uit de lijst horen.

Een 'gratis' zender kan geen inkomsten van luisteraars vragen, en moet dat dus uit advertenties halen. Voor een voetbal/toppop/Andre Hazes-zender lukt dat wel, luistervee genoeg om te adverteren; maar zend je iets anders uit, dan kan het lastig zijn adverteerders te krijgen. Of misschien wil de zender het zelf niet. In dat geval moet het geld van de luisteraars komen, meestal via een constructie via de kabelaanbieder.
Vandaar de vercijfering van sommige zenders.

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org

Ik wist niet dat er radiodragers gecodeerd waren.
Nooit zo op gelet, eerlijkgezegd.
Ik mijn optiek waren alle kanalen free to cable.

Misschien nog even een misvatting...
Bij de mediabox XL en de EOS/NEXT ontvangers worden radiosignalen via internet doorgegeven, in tegenstelling tot de DVB-C en DAB-C tuners, die de audiodragers uit de transportstromen halen, waar ze als "opvulling" worden meegestuurd.

Ik moet hier weer vaker komen... Wat kun je zo'n forum als deze gaan missen. :-)
Ronald45

Golden Member

Op 9 maart 2022 22:27:32 schreef Fantomaz:
[...]Ik wil niet flauw doen, maar Ziggo(lees: kabelmaatschappijen) was de enige die analoge TV doorgaf.
Analoge radio? Idem.
Dat heb ik de diverse glasaanbieders nog nooit zien doen.

Ik wel, o.a. XMSNET deed het met een glas naar coax converter.
Heb er nog eentje liggen, van Genexis met 1 vezelaansluiting. Die heeft ook een ingebouwd Gbit modem (of andersom) :9.

15 maart,analoge FM is over bij Ziggo in onze omgeving. Wat zou die juffrouw per uur verdienen om de hele dag om te roepen dat analoge FM is afgeschakeld. Ze heeft niet eens tijd om een kopje koffie te drinken. 8)7 Overigens praat de juffrouw gewoon over de analoge kanalen, dat dan weer wel.

Ontvang hier ook al weer een tijdje via de aether en vindt het audio
van rechtstreekse ontvangst beter klinken dan van de omgezette
kanalen via de kabel.Ben ik de enige?
Via omzetters gaat er altijd kwaliteit verloren.
En naar de radio luisteren,vooral de NPO zenders is vaak ook geen
pretje.Overal zit 'getingel' doorheen,of het nu het nieuws,de weer-
berichten of de verkeersinformatie is.
Zeer storend is mijn opinie.Heb door de jaren heen een mooie verza-
meling van onze favorite muziek opgebouwd en daar genieten we van.
En zo zijn er ook nog een aantal LPAM zenders te ontvangen,welke
zonder reclameboodschappen dagelijks in een behoefte voorzien.
An3s

Op 15 maart 2022 13:56:03 schreef Batavia:
Ontvang hier ook al weer een tijdje via de aether en vindt het audio
van rechtstreekse ontvangst beter klinken dan van de omgezette
kanalen via de kabel.Ben ik de enige?
Via omzetters gaat er altijd kwaliteit verloren.
En naar de radio luisteren,vooral de NPO zenders is vaak ook geen
pretje.Overal zit 'getingel' doorheen,of het nu het nieuws,de weer-
berichten of de verkeersinformatie is.
Zeer storend is mijn opinie.Heb door de jaren heen een mooie verza-
meling van onze favoriete muziek opgebouwd en daar genieten we van.
En zo zijn er ook nog een aantal LPAM zenders te ontvangen,welke
zonder reclameboodschappen dagelijks in een behoefte voorzien.
An3s

Afgelopen weekeind waren beide systemen nog werkend.
Een kennis die ook graag naar muziek luistert heb ik de vraag gesteld wat beter was. Hij had daar ook een mening over. Op mijn Revox B780 zit de analoge FM en op de aux ingang het kastje van Ziggo. Wisselen tussen die twee is een kwestie van een drukknopje. In een blinde test meende hij toch een verschil te horen, maar uiteindelijk werd zijn keuze toch heel moeilijk. Hij zat er evenveel keren naast als dat hij goed gegokt had. Voor mij een bewijs dat het allemaal zo slecht nog niet is.

Begrijp even niet wat je met het "kastje van Ziggo"bedoelt wat
op je aux ingang zit aangesloten.
Wat ik bedoel is het verschil tussen wat je via de aether ontvangt
en wat de omgezette kanalen van Ziggo op de FM band lieten horen.
Het kabelsignaal had hier voldoende sterkte.
An3s

Ik vermoed .. kastje van ziggo = digitaal.. anders heb je zo geen kastje nodig.

Digitaal zou, als het niet verpruts wordt, het beste moeten zijn. Er is dus meteen bewezen dat Revox héél goeie FM tuners bouwde.

RAAF12

Golden Member

Op 15 maart 2022 19:28:00 schreef Batavia:
Begrijp even niet wat je met het "kastje van Ziggo"bedoelt wat
op je aux ingang zit aangesloten.

Twee audio aansluitingen waarvan een analoog.

[Bericht gewijzigd door RAAF12 op dinsdag 15 maart 2022 19:40:47 (28%)

Dit is een andere vergelijking dan welke ik bedoelde.
Heb hier ook de digit.ontvanger van Ziggo,maar dan een ouder type.
Gebruik hem bijna nooit i.v.b.met het ook gebruiken van de TV om te
zien op welk kanaal ie staat.Heeft ook audio uit via cinch uitgang.
En ben er nog niet aan toe om ook nog een apart kastje aan te schaf-
fen wat ook weer vijftig euro moet kosten.
And

Op 15 maart 2022 22:02:55 schreef Batavia:
Dit is een andere vergelijking dan welke ik bedoelde.
Heb hier ook de digit.ontvanger van Ziggo,maar dan een ouder type.
Gebruik hem bijna nooit i.v.b.met het ook gebruiken van de TV om te
zien op welk kanaal ie staat.Heeft ook audio uit via cinch uitgang.
En ben er nog niet aan toe om ook nog een apart kastje aan te schaf-
fen wat ook weer vijftig euro moet kosten.
And

Ik heb het kastje Quantis QE317 wel gekocht. Die 50 euro kom ik wel over heen. Morgen druk ik de powerknop van de radio in en we hebben weer een hele dag muziek, zonder gedoe van TV aan of uit, de afwezigheid van een display etc.

Het is toch ook bizar om de hele dag de TV aan te zetten om alleen radio te luisteren! Kijk eens hoeveel energie dat kost.

"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein
bprosman

Golden Member

Op 15 maart 2022 22:15:18 schreef flipflop:
Het is toch ook bizar om de hele dag de TV aan te zetten om alleen radio te luisteren! Kijk eens hoeveel energie dat kost.

Valt wel mee, mijn TV kan in de radiostand het panel uitzetten.

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.

Op 15 maart 2022 22:15:18 schreef flipflop:
Het is toch ook bizar om de hele dag de TV aan te zetten om alleen radio te luisteren! Kijk eens hoeveel energie dat kost.

Ik ben nog een streepje verder gegaan. Ik heb aan de radio 12 volt ontfutseld, waarmee een relais wordt aangezet. Dat relais schakelt de netspanningsadapter van de digitale ontvanger. Als de radio dus uit staat, is het kastje ook helemaal uit. Bijkomend voordeel is mogelijk ook nog dat de elco's in de adapter wat langer mee gaan.

Op 15 maart 2022 19:28:00 schreef Batavia:
Begrijp even niet wat je met het "kastje van Ziggo"bedoelt wat
op je aux ingang zit aangesloten.
Wat ik bedoel is het verschil tussen wat je via de aether ontvangt
en wat de omgezette kanalen van Ziggo op de FM band lieten horen.
Het kabelsignaal had hier voldoende sterkte.
An3s

Dat kastje is uitgebreid besproken in dit draadje, inclusief foto's.
Even vooraan beginnen.

Ronald45

Golden Member

Op 15 maart 2022 13:56:03 schreef Batavia:
...Via omzetters gaat er altijd kwaliteit verloren....

Ik denk weet dat er al heel veel wordt omgezet voordat het de ether ingaat. En dat begint al in de studio.

Dat omzetten is het probleem niet. Het processen van audio wel. Er blijft niks van het origineel over. Daar is een interessante podcast over: "Keihard de Beste".

"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein
Ronald45

Golden Member

Klopt, maar de kabelproviders doen niet aan soundprocessing.
Hooguit verandert de frequentiezwaai.

@Batavia beweerde dat rechtstreeks uit de ether beter klinkt, vanwege omzetting, en dat waag ik sterk te betwijfelen.

Op 17 maart 2022 20:26:05 schreef Ronald45:
Klopt, maar de kabelproviders doen niet aan soundprocessing.
Hooguit verandert de frequentiezwaai.

@Batavia beweerde dat rechtstreeks uit de ether beter klinkt, vanwege omzetting, en dat waag ik sterk te betwijfelen.

Dat ligt er helemaal aan wat je ether noemt.

In theorie zou dat kunnen, maar de praktijk is anders.
Anno 2022 wordt alles via de mediagateway aangeleverd, digitaal over IP.

De kabelproviders krijgen alles via multicast IP aangeboden. Pas daar wordt het omgezet. Voor digitale TV wordt het in een DVB-C transponder gezet, analoog wordt 'direct' gedaan. Er zijn kant en klare apparaten voor: IP in, FM uit. Zelfde bronsignaal dus.

Bij een aantal kabelaars in Nederland hangen bijvoorbeeld deze dingen:
https://www.astro-kom.de/en/products/102/details/655/u-125-en

Dezelfde serie kan ook van IP een analoog PAL signaal maken (andere modules)
Dat spul heeft behoorlijke capaciteit: Met een 1U rack kun je al zonder problemen 20 FM zenders en 16 analoge kanalen genereren.

Een kabelaar kan nog in het signaal gaan hakken: Transraten of transcoderen.
Bij transrate 'hakken' ze in het signaal om de bitrate (=kwaliteit) omlaag te krijgen. Op die manier past er meer op 1 transponder.
Transcoden heeft hetzelfde doel, maar is het opnieuw coderen in een lagere bitrate. Dat is veel intensiever, maar levert een betere kwaliteit op.