Voldoende geaard

Op 8 november 2021 10:44:30 schreef 60204:
Bedoel je hier de scheider tussen N en PE. edit: dit hebben we op het bedrijf ook. Deze moet toch kunnen geopend worden om isolatiemetingen op de installatie te kunnen uitvoeren?

Er zit geen scheider tussen N en PE. Dat is gewoon een koppeling op een klemmenblokje in de huisaansluitkast, dus nog voor de meter. Daarna gaan N en PE gescheiden verder.
Om metingen aan de installatie te kunnen doen is het voldoende om de hoofdschakelaar uit te zetten.

Op 8 november 2021 11:17:39 schreef KlaasZ:
Er zit geen scheider tussen N en PE. Dat is gewoon een koppeling op een klemmenblokje in de huisaansluitkast, dus nog voor de meter. Daarna gaan N en PE gescheiden verder.
Om metingen aan de installatie te kunnen doen is het voldoende om de hoofdschakelaar uit te zetten.

Ok, dit is de situatie dus in een NL huisinstallatie.
Waar @mvdk naar verwees, de MEN link, is volgens wiki verwijderbaar om metingen te kunnen uitvoeren. Dit komt in feite overeen met het systeem zoals ik het ken op het bedrijf. (ja, ik weet wel, dat is industrie, ;) ) Waar overgegaan wordt van TN-C naar TN-S moet de verbinding verwijderbaar zijn om isolatiemetingen aan de installatie te kunnen uitvoeren.

edit: ben nu misschien wat ver aan het afdwalen van het oorspronkelijke topic. :?

Western civilization? That would be a good idea! (HR '89-'12)
evelo

Golden Member

Ik denk dat er nog een verschil is tussen een eigen transfo en een transfo van de netbeheerder waar jij als enige woning op aangesloten bent.

In België zal die laatste ook altijd TT zijn.

Er zijn echter wel wat villa-woningen die een volledig eigen cabine hebben en mogen zelf kiezen hoe ze het netsysteem uitvoeren en dat kan best TN zijn (aangevuld met differentieelstroominrichtingen).

Op 8 november 2021 12:37:49 schreef evelo:
Ik denk dat er nog een verschil is tussen een eigen transfo en een transfo van de netbeheerder waar jij als enige woning op aangesloten bent.

In België zal die laatste ook altijd TT zijn.

Er zijn echter wel wat villa-woningen die een volledig eigen cabine hebben en mogen zelf kiezen hoe ze het netsysteem uitvoeren en dat kan best TN zijn (aangevuld met differentieelstroominrichtingen).

ken wat van die woningen in NL, een woning met 3x250A voeding is al in de maak. of je het nog krijgt is de volgende vraag, want met 61 weken wachten voor de aansluiting opgeleverd word kan zomaar dat gebied al vol zitten.

waar rook was, werkt nu iets niet meer