Op 3 november 2021 13:39:09 schreef Maxim:
Cellen niet mixen, maar wat als (zoals harry64 zegt) BMS per pack en dan die pack gelijk houden maar wel verschil tussen packs?
Verschillende cellen tussen 2 packs is geen probleem. Daar had ik je dan misschien verkeerd begrepen 
weardguy uiteraard lijkt me het beste om de capacitieten te testen, iemand een betaalbaar idee om dat ineens met veel cellen tegelijk te doen?
Het probleem is hier dat met veel cellen tegelijk en betaalbaar niet bestaat 
Capaciteiten testen zou je kunnen doen met een rits Opus BT-C3100 laders, maar het probleem is gewoon tijd. Zoiets kost je gewoon uren per cel.
M'n Imax B6 kan slechts 1 cel per keer aan helaas. Maar voor mijn rudimentaire testen, voldoende.
En dat zelfbouw lijkt me interessant, maar hoe ingewikkeld en veilig is dat. Ik kan een beetje zolderen, zijn er leuke bouwpakketjes om eens mee te spelen?
Het lastige voor mij is dat ik het hele programmeren wat er bij komt gewoon niet kan, dus daar houdt het bij mij al op: omdat praktisch elk zelfbouw-voorbeeld op internet voor iets anders is bedacht dan wat ik wil of van ouderwetse technologie gebruik maakt (ik heb voorbeelden met lineaire regelingen gezien, echt waar), heb ik zelf nog geen zelfbouw-voorbeeld gevonden wat alles kan wat ik wil.
Monitoring zou toch ook los kunnen in parralel op de balance lead, of ben ik abuis? Ik denk misschien te makkelijk. ik heb zelf van die alarmpjes die cel spanning aangeven voor mijn rc lipo's, te simpel ik geef toe, maar wat is hier nog meer mogelijk?
Het hangt er vanaf wat je allemaal in de gaten wil houden. Mijn BQ20Z65-uitgeruste accu's kunnen echt een enorme berg data doorgeven aan een systeem, lader of gebruiker die ermee aan het interfacen is. Dat gaat per SMbus.
Het is gewoon al indrukwekkend om bij een van m'n accu's voor revisie iets te lezen als 'Lifetime temperature samples: 115264' (alle temperatuurmetingen die gelogd zijn in z'n 'leven' tot nu toe).
Maar helaas blijken die accu's dus 0 communicatie te voeren met de lader. En dat is ontzettend jammer, want niet alleen wordt daarmee steeds de volle laadstroom losgelaten op de cellen (ook als dat technisch niet handig is door te lage temperatuur of wat ver ontladen), ook is er geen onderhandeling over de laadstroom mogelijk.
Voor accu's die zo'n 300 en 500 euro ex btw per stuk kosten, vind ik dat eigenlijk belachelijk.
Harry64 Fig D. Als al die serie schakelingen (packs) een BMS hebben, dan zouden die packs toch allemaal parralel zonder BMS geladen kunnen worden?
Misschien, misschien niet. Stel dat het BMS van 1 pack besluit dat er gestopt moet worden met laden: de laadstroom die de rest te zien krijgt, zal dan stijgen. Als dat over een grens heen gaat waarbij de overige BMS'en ook ingrijpen, heb je er niet zoveel aan.
Er zal dus nog wel een extra laag communicatie of misschien zelfs individuele laadcontrollers nodig zijn om dat in goede banen te leiden. Heel praktisch gezien is het inderdaad niet nodig.
Op 3 november 2021 18:31:56 schreef SparkyGSX:
Idealiter zou je een BMS hebben dat het laden stopt, wacht totdat alle cellen die te hoog staan iets ontladen zijn, en vervolgens het laden weer hervat, net zolang tot alle cellen die 4.2V bereikt hebben. Ik heb tot dusver geen BMS kunnen vinden dat dit doet, maar met een microcontroller-gestuurd BMS zou dit zeker mogelijk zijn.
De BQ20Z65's (en vast vele anderen van Texas Instruments) doen het. Balanceren al tijdens het laden en stoppen met laden als 1 cel echt te vol geladen wordt. Daarna wordt een ingestelde tijd gewacht alvorens er weer geladen wordt.
Maar er kan ook ingesteld zijn dat het laden niet hervat wordt zolang er een lader aangesloten is. In dat geval moet je de accu dus even loskoppelen en weer aankoppelen. En dan kan er nog ingesteld zijn dat er, na stoppen van de laadstroom, een paar seconden tot een paar weken tijd moet verstrijken voor er weer geladen mag worden. Echt alles is instelbaar, maar zooo complex...
Op 3 november 2021 10:13:41 schreef Gatze:
Wat is het verschil tussen satureren en balanceren ?
Balanceren is het 'gelijktrekken' van de vermogens/spanningen van de individuele cellen. Doet het ene BMS dus pas bij bereiken van de hoogste klemspanning van de cel, de ander al tijdens het laden.
Satureren is het laatste beetje sap erin persen: Vaak wordt dat gezien als het van 4 naar 4,2 Volt vullen van alle cellen. Dat is geloof ik maar 5 tot 8% van de totale capaciteit, terwijl de cellen er wel harder door achteruit gaan in totaal-levensduur.
Bij 4 of 4,1 Volt stoppen, is voor langere totaal-levensduur, beter. Helaas zijn er heel weinig laders waar je zoiets op in kunt stellen.
Wat betreft de stroom tot 0 laten zakken: nee, ik beschouw dat als niet goed. Dat de celfabrikanten in hun databladen in hun grafieken altijd iets hebben staan als 'Charge termination current (taper current)': xx mA' geeft wel aan dat het beter is dat niet te doen.
Mijn lader doet dat helaas niet en blijft tot een milli-Ampere of 60 stroom leveren terwijl het groene lampje al brand.
Ik moet nog onderzoeken of de identificatie-weerstand in de accu dat soms afdwingt.