Anoniem
Goedemiddag,
Ik heb een probleem met een actuator die normaal met een dutycycle word aangestuurd.
De weerstand die ik meet over de actuator is 0.6ohm dit heb ik bij meerdere actuatoren getest en is bij allen gelijk.
Op de plus aansluiting komt 12v rechtstreeks uit de zekering kast en is gezekerd met een 15a zekering.
Op de negatieve kant zou een massa aansturing doormiddel van een dutycycle moeten komen.
Dit heb ik nagemeten en blijkt niet zo te zijn. Het regelapparaat stuurt volledige massa uit.
Als je deze waardes berekent kom je uit op ruim 18a en is het gevolg dat de zekering doorbrand.
Het regelapparaat is inmiddels vervangen en de auto heeft 1 week probleemloos gereden.
Helaas is hetzelfde probleem nu weer terug. Ofwel het regelapparaat stuurt weer volledig op massa.
Is er een simpele oplossing om de stroomsterkte te verlagen of de spanning te laten zakken zodat er onder de 15a gebleven word?
Benieuwd naar jullie reacties
Mvg Gert
Op 1 november 2021 16:39:20 schreef Gertjuh17:
Goedemiddag,
Ik heb een probleem met een actuator die normaal met een dutycycle word aangestuurd.
De weerstand die ik meet over de actuator is 0.6ohm dit heb ik bij meerdere actuatoren getest en is bij allen gelijk.
Op de plus aansluiting komt 12v rechtstreeks uit de zekering kast en is gezekerd met een 15a zekering.
Op de negatieve kant zou een massa aansturing doormiddel van een dutycycle moeten komen.
Dit heb ik nagemeten en blijkt niet zo te zijn. Het regelapparaat stuurt volledige massa uit.
Als je deze waardes berekent kom je uit op ruim 18a en is het gevolg dat de zekering doorbrand.
Het regelapparaat is inmiddels vervangen en de auto heeft 1 week probleemloos gereden.
Helaas is hetzelfde probleem nu weer terug. Ofwel het regelapparaat stuurt weer volledig op massa.
Is er een simpele oplossing om de stroomsterkte te verlagen of de spanning te laten zakken zodat er onder de 15a gebleven word?Benieuwd naar jullie reacties
Mvg Gert
0,6 Ohm bij 12 volt zou 20 A betekenen.Als je terug wil naar 15 A, dan moet je de weerstand verhogen. 15A bij 12 Volt vereist een totaal weerstand van 0,8 Ohm. Je moet dus nog 0,2 Ohm met de actuator in serie zetten.
De kracht van de actuator neemt dan wel wat af. het vermogen van de 0,2 Ohm weerstand moet gelijk of groter zijn als 45 Watt!
Heb je bij de meting de draden van het meetinstrument meegenomen?
Is de actuator wel voor DC? Bij wisselspanning kom je op een heel andere weerstandswaarde (impedantie)uit.
Edit: Het gaat over een auto, dus zal wel DC zijn.
SparkyGSX
Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken
Die stroom zou alleen gaan lopen als de actuator niet beweegt; als hij wel beweegt, maakt hij een tegen-EMK waardoor de stroom lager is. Je kunt dus niet alleen van de weerstand uitgaan.
Zelfs als je de stroom zou beperken tot 15A, zou die actuator 180W aan vermogen opnemen, en omzetten in warmte. Dat is heel erg veel, en daarmee zou die actuator waarschijnlijk binnen een paar minuten in brand staan.
Ik heb eerlijk gezegd mijn twijfels bij je meting, maar als het "regelapparaat" daadwerkelijk 100% pulsbreedte geeft, lijkt dat me het fundamentele probleem. Als de actuator 100% uitgestuurd wordt, wordt er ook niets geregeld. Wat zou dit apparaat moeten regelen, en waar dient die actuator voor?
Als het een closed-loop systeem is, is het logisch dat het apparaat 100% gaat uitsturen als je de actuator losneemt; hij probeert iets te bereiken, en geeft maximale uitslag op de actuator, maar er gebeurd niets.
testman
waar rook was, werkt nu iets niet meer
benleentje
Golden Member
actuator is wrs gewoon stuk.
Wel een erg voorbarige conclusie. Als een actuator stuk is dan werkt hij niet en zou ik een oneindige weerstand verwachten.
Probleem met actuators is precies wat SparkyGSX omschrijft, soms heb je initieel heel erg veel kracht nodig om aan te trekken en daarna zou de regeling naar een minimum waarde moeten regelen waarbij de actuator nog wel aangetrokken blijft maar niet overdreven warm.
Een oude oplossing daarvoor is inj de 12V van de actuator een stroom beperkende weerstand een elco en dan de actuator. Echter kan ik je geen waarde geven dat zal je zelf experimenteel moeten bepalen.
Condensator groot genoeg voor de initiële stroompiek om de actuator te activeren.
Weerstand moet genoeg stroom doorlaten om de actuator aangetrokken te houden waarbij hij niet te warm word.
Nadeel van de schakeling is de dat je minder snel de actuotor in uit en weer in kan schakelen, de condensator heeft wat tijd nodig om op te laden maar ook dat zal je experimenteel moeten bepalen.
Er zijn wel formules die je ongeveer kunnen vertellen dat je bij een stroom van ca 18A en zeg een spanningsdaling van 2V op de condensator een waarde opgeeft maar geen zin in om dat uit te zoeken.
Een andere mogelijkheid is dat je een timer maakt die na inschakelen van de actuator zeg 0,3S wacht en dan een door een relais en een parallel contact over een weerstand die weerstand inschakelt.
Zelfs als je de stroom zou beperken tot 15A, zou die actuator 180W aan vermogen opnemen, en omzetten in warmte. Dat is heel erg veel, en daarmee zou die actuator waarschijnlijk binnen een paar minuten in brand staan.
Mijn idee is dat je initieel wel die stroom nodig hebt maar als de actuator is aangetrokken dat ruim onder de 1A zal zijn wat er nog nodig is.
IK wel eens geëxperimenteerd met een 300A relais wat als puntlas relais moest werken met stromen boven de 1000A. Het relais zelf was 48V maar via 2x een 500V 2200uF condensator werd die geschakeld met 320V. Relais schakelt dan extreem snel waardoor die 1000+ ampère geen probleem was. Omdat die stroom weer uit een andere condensator bank kwam kan dat relais daarna stroomloos uitschakelen.
De stroom om het 48V relais aangetrokken to houden was daarna iets vaan 200mA dat. Project is nooit verder gekomen met wat testen om mijn 500V voeding en het 48V relais. De voeding zelf zorgde dan voor de stroombegrenzing. En wat ik al dacht kan je een relais best me een overdreven grote spanning en stroom laten schakelen zonder dat er iets stuk gaat.
De oplossing met een elco en een weerstand, zo groot, dat een relais bijv ingeschakeld blijft, wordt veelvuldig toegepast, maar de weerstand van het circuit is zo laag, dat je wel heel grote capaciteiten nodig hebt.
[Bericht gewijzigd door buzzy op (85%)]
Om welke actuator gaat het , injector, EGR, IAC?
Merk type en bouwjaar zou ook enorm helpen.
Een Auto ECU PWM't altijd met de maximale spanning, het is de tijd die de stroom begrensd, dit doet de Ecu zelf, bij jouw zal iets aan de hand zijn wat dit fenomeen veroorzaakt. Zoek de oorzaak en los dit op, wat je nu doet is een "oplossing" voor een probleem zoeken wat resulteert is nog meer problemen.(en eindigt vaak in kapot gerepareerd )
Anoniem
0,6 Ohm bij 12 volt zou 20 A betekenen.Als je terug wil naar 15 A, dan moet je de weerstand verhogen. 15A bij 12 Volt vereist een totaal weerstand van 0,8 Ohm. Je moet dus nog 0,2 Ohm met de actuator in serie zetten.
De kracht van de actuator neemt dan wel wat af. het vermogen van de 0,2 Ohm weerstand moet gelijk of groter zijn als 45 Watt!
Is de actuator wel voor DC? Bij wisselspanning kom je op een heel andere weerstandswaarde (impedantie)uit.
Edit: Het gaat over een auto, dus zal wel DC zijn.
Oke, mijn denkwijze klopt dus wel. Ik had zelf het idee om in de plus zijde een 1 ohm weerstand te plaatsen had alleen mijn twijfels of deze weerstand niet erg heet zou worden.
Het is een goedkope oplossing omdat deze mensen geen geld meer willen investeren en er inmiddels al aardig wat aan deze auto is verspijkerd.
Weerstand van de kabels is inderdaad meegenomen ook een 2e meetinstrument geprobeerd omdat ik zelf twijfelde aan deze meting.
Anoniem
Om welke actuator gaat het , injector, EGR, IAC?
Merk type en bouwjaar zou ook enorm helpen.
Een Auto ECU PWM't altijd met de maximale spanning, het is de tijd die de stroom begrensd, dit doet de Ecu zelf, bij jouw zal iets aan de hand zijn wat dit fenomeen veroorzaakt. Zoek de oorzaak en los dit op, wat je nu doet is een "oplossing" voor een probleem zoeken wat resulteert is nog meer problemen.(en eindigt vaak in kapot gerepareerd )
Dit klopt inderdaad. Deze word dutycycle aangestuurd dus inderdaad de ingeschakelde tijd bepaalt de stroom die er gaat lopen. Regelapparaat is vervangen en heeft het 1 week goed gedaan. Nu is hetzelfde probleem weer terug en de klant is er flauw van. Heeft al teveel gekost.
Paul Welther
Automotive engineer - www.easy-tech.nl
Zoals @shiptronic al vroeg welke type auto gaat het en welke actuator?
Als hij met een andere ecu een tijdje wel goed reed denk ik dat die actuator mechanisch vast loopt.
De enige echte oplossing is die van Sparky. Ik neem aan dat die auto ooit wel gefunctioneerd heeft. Als dat nu niet meer het geval is dan is er gewoon iets stuk. En dat iets moet gerepareerd of vervangen worden.
Als je een lekke band hebt ga je die band plakken of je gaat hem vervangen. Hoe dan ook, je gaat er geen rolschaats onder zetten. Dat zal ook heus wel even rijden. Alleen niet lang en is levens gevaarlijk.
Verder geef je een wazige omschrijving. Je hebt over actuatoren???? Erg leuk. Maar het is eigenlijk gewoon geheimtaal voor een waarschijnlijk doordgewoon ding als een klep of ventiel. Waarom vertel je niet gewoon wat het is? Verder heb je een vermoeden dat het een proportioneel ding is dat met pwm aangestuurd wordt. Als dat inderdaad zo is en hij wordt zoals jij zegt vol open gestuurd dan is ergens een oorzaak voor. Dan kan een defecte transistor in de stuurunit zijn. Maar het kan ook een foute meetwaarde zijn waardoor de klep volledig open wordt gezet. En dat is raar. Waarom zou je proportioneel getuurd ding (is het wel proportioneel?) helemaal maximaal open zetten? Dat is waarschijnlijk buiten alle regelgrenzen.
De oplossingen met weerstanden enzo zullen de klep ook onregelbaar maken. Hij staat dan ook altijd maximaal aan. Niet heel handig als het je brandstof toevoerklep betreft.
Zonder meer duidelijkheid over je systeem zul je hier niet echt een antwoord of oplossing voor je probleem krijgen
rew
four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Op 1 november 2021 18:59:53 schreef buzzy:
De oplossing met een elco en een weerstand, zo groot, dat een relais bijv ingeschakeld blijft, wordt veelvuldig toegepast, maar de weerstand van het circuit is zo laag, dat je wel heel grote capaciteiten nodig hebt.
Met een extra weerstandje en een dikke tor kan je de benodigde condensator makkelijk een factoor 300 kleiner maken. Oh, wacht. Bij 20A zijn de torren met een Hfe van 300-500 dun gezaaid. Dan maar een darlington er in of zo.
Op 1 november 2021 19:38:51 schreef Gertjuh17:
De actuator is de regelaar op de hogedruk brandstofpomp.
Ik weet het niet, maar als dat ding "continue aan" stuurt, dan vermoed ik dat de sensor stuk is die zegt: "voldoende druk" of "genoeg brandstof". Dan gaat ie "meer meer! " lopen regelen totdat de pomp voluit staat.
[Bericht gewijzigd door rew op (26%)]
Anoniem
De enige echte oplossing is die van Sparky. Ik neem aan dat die auto ooit wel gefunctioneerd heeft. Als dat nu niet meer het geval is dan is er gewoon iets stuk. En dat iets moet gerepareerd of vervangen worden.
Als je een lekke band hebt ga je die band plakken of je gaat hem vervangen. Hoe dan ook, je gaat er geen rolschaats onder zetten. Dat zal ook heus wel even rijden. Alleen niet lang en is levens gevaarlijk.
Verder geef je een wazige omschrijving. Je hebt over actuatoren???? Erg leuk. Maar het is eigenlijk gewoon geheimtaal voor een waarschijnlijk doordgewoon ding als een klep of ventiel. Waarom vertel je niet gewoon wat het is? Verder heb je een vermoeden dat het een proportioneel ding is dat met pwm aangestuurd wordt. Als dat inderdaad zo is en hij wordt zoals jij zegt vol open gestuurd dan is ergens een oorzaak voor. Dan kan een defecte transistor in de stuurunit zijn. Maar het kan ook een foute meetwaarde zijn waardoor de klep volledig open wordt gezet. En dat is raar. Waarom zou je proportioneel getuurd ding (is het wel proportioneel?) helemaal maximaal open zetten? Dat is waarschijnlijk buiten alle regelgrenzen.
De oplossingen met weerstanden enzo zullen de klep ook onregelbaar maken. Hij staat dan ook altijd maximaal aan. Niet heel handig als het je brandstof toevoerklep betreft.
Zonder meer duidelijkheid over je systeem zul je hier niet echt een antwoord of oplossing voor je probleem krijgen
Het gaat erom of het idee wat ik heb werkt om de stroom te verlagen die door de zekering loopt. Welke actuator het is doet niet terzake en heb ik inderdaad niet benoemd om dit soort reacties te voorkomen. Het gaat erom of het idee van een weerstand toevoegen werkt doordat het regelapparaat voor de 2e maal stuk is en de eigenaar geen kosten meer wil. De fsi motoren van vw lopen namelijk ook met een losgenomen actuator alleen gaat dit systeem naar de maximaal haalbare brandstofdruk en staat als het ware voor niks op zijn teentjes te pompen. Als de stroom door deze regelklep word begrensd wil ik gaan meten wat de brandstofdruk gaat doen en of de driveabilaty goed is ofwel zonder horten en stoten. Het volgende probleem is dat deze voertuigen bijna niet geleverd zijn met dit specifieke regelapparaat en daardoor gebruikt niet te vinden behalve in Rusland maar dat is net iets te ver weg.
Dus opnieuw een regelapparaat plaatsen is geen optie.
[foutje]
FSI, daar heb ik mijn vingers nooit aan gebrand!
succes.
Kan je met de ECU dan niet je eigen Driver sturen? dan kan je die zekeren. Een simpele FET is voldoende.
[Bericht gewijzigd door Shiptronic op (42%)]
rew
four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Op 1 november 2021 19:51:41 schreef Gertjuh17:
Het gaat erom of het idee wat ik heb werkt om de stroom te verlagen die door de zekering loopt.
Je kan ook gewoon de zekering verzwaren naar 20A.
Als je het irrelevant vind wat de context is en alleen je zekering wil heelhouden, dan is dit vast ook een toffe suggestie.
Succes!
Anoniem
Je kan ook gewoon de zekering verzwaren naar 20A.
Als je het irrelevant vind wat de context is en alleen je zekering wil heelhouden, dan is dit vast ook een toffe suggestie.
Succes!
Zal ik dan meteen maar opschalen naar 30a denk je ? misschien dan ook meteen een filmpje uploaden van de ???
Zonder gekheid, misschien moet je even de vorige antwoorden lezen om te begrijpen wat mijn bedoeling is.
Anoniem
Het gaat erom of het idee van een weerstand toevoegen werkt doordat het regelapparaat voor de 2e maal stuk is en de eigenaar geen kosten meer wil.
Sorry, maar het antwoord is in dit geval: nee het gaat niet werken.
Dat kun je ook al opmaken uit de antwoorden van de anderen. Dèze klep kan alleen maar met een pwm sturing funtioneren. Bijvoorbeeld half openzetten ofzo. Met de weerstand oplossingen doet de klep waarschijnlijk niets of juist alles. En als je exact de goede weerstand zou kiezen is dat gedrag nog afhankelijk van verschillende factoren die je niet in de hand hebt zoals de omgevingstemperatuur van de klep.
Klep vol openzetten door de zekering te verzwaren zal je eindtransistor in de eco oproken en waarschijnlijk de klep. Je zou alleen de steker er af kunnen laten en de klep gewoon niet meer gebruiken.
Je zou eventueel ook zelf een pwn dingetje kunnen maken en daarmee de klep wel een vaste voor instelling geven. PWM dingetjes kun je eenvoudig zelf maken met een ne555 ofzo. Of je koopt iets bij ome ali in China. Ik zou overigens persoonlijk zelf nooit zo'n soort oplossing in mij auto willen hebben. Alle functies in zo'n auto zijn met een reden in de auto gemaakt. Als het niet noodzakelijk was geweest had de fabrikant het er om te beginnen al niet ingemaakt. All dit soort van dingen kost in verhouding namelijk best geld voor die fabrikant. En ook die moet echt overal op besparen.
Ook voor de gebruiker kosten de auto's nu eenmaal gewoon geld. En als je dan een speciale auto hebt kost het helemaal geld. Als je dat niet wilt accepteren moet je gewoon geen auto hebben. De APK is ook voornamelijk ingesteld omdat er te veel mensen met gevaarlijke auto's op de weg kwamen. Gewoon omdat ze een normale reparatie en onderhoudskostente duur vonden.
Ik hoop niet dat je je klant verteld hebt dat je dit probleem even zal oplossen zonder kosten te maken. Want dan heb je een beetje een probleempje ben ik bang.
Zuiver techniesch gezien gaat jouw simpele weerstandjes beun helaas niet goed werken. Alternatief zou een eiegenbouw pmw ding zijn. Maar of die auto dan nog goed funtioneerd is iets dat je je serieus goed moet afvragen. Misschien doet die wagen het dan wel niet bij hele lage temperaturen ofzo en staat er dan ergens onderweg naar de wintersport midden in de rimboe een gezinnetje hulpeloos dood te vriezen. Denk heel goed na voor je dergelijk beundingen in een auto voor een klant bouwd.
Anoniem
Ik hoop niet dat je je klant verteld hebt dat je dit probleem even zal oplossen zonder kosten te maken. Want dan heb je een beetje een probleempje ben ik bang.
Voor niks gaat de zon op inderdaad alleen is er niks mis met meedenken met de klant. Het is namelijk makkelijk praten als het niet over je eigen portemonnee gaat.
Zuiver techniesch gezien gaat jouw simpele weerstandjes beun helaas niet goed werken.
Best een goede reactie behalve het weerstandjes beun denigrerende verhaal.
Beetje jammer weer heb liever dat er meegedacht word ipv tegenwerken je mag er van vinden wat je wil ook commentaar is prima alleen de manier waarop is een beetje sneu. Fijne avond nog!
Op 1 november 2021 19:25:19 schreef Gertjuh17:
Is de actuator wel voor DC? Bij wisselspanning kom je op een heel andere weerstandswaarde (impedantie)uit.Edit: Het gaat over een auto, dus zal wel DC zijn.
Oke, mijn denkwijze klopt dus wel. Ik had zelf het idee om in de plus zijde een 1 ohm weerstand te plaatsen had alleen mijn twijfels of deze weerstand niet erg heet zou worden.
Het is een goedkope oplossing omdat deze mensen geen geld meer willen investeren en er inmiddels al aardig wat aan deze auto is verspijkerd.
Weerstand van de kabels is inderdaad meegenomen ook een 2e meetinstrument geprobeerd omdat ik zelf twijfelde aan deze meting.
1 Ohm bij 15A, geeft een spanningsval van 15 Volt! Dat ga je niet halen op een 12 volt autoaccu.........
Beetje jammer weer heb liever dat er meegedacht word ipv tegenwerken je mag er van vinden wat je wil ook commentaar is prima alleen de manier waarop is een beetje sneu.
Een nee als antwoord is nooit leuk natuurlijk. Helemaal als dat meedenken met de klant betekend dat je onverstandige dingen moet gaan doen. De meeste mensen hier zijn techneuten die best veel meegemaakt hebben. Er zijn mensen mensen 'vaak managers zonder sjoege van techniek' in de hoogste bomen geklommen om hun zin door te kunnen drijven zodat een defect apparaat weer gaat werken zodat enorme kosten voorkomen kunnen worden. Enorme kosten ontstaan door gebrekkig onderhoud waar ze zelf op bezuinigd hebben. Men wordt dan ineens bang en er moet dan iets geregeld worden om te voorkomen dat ze zelf met de billen bloot moeten. Er moet dan ook voorbij gegaan worden aan veiligheids regels enz.
En als dat toestel of apparaat dan inderdaad weer werkt en het gaat fout? Wie is dan de klos. Juist: de techneut. Die leuke joviale manager is dan ineens niet thuis.
Je kunt er redelijk zeker van zijn dat er hier op dit forum diverse mensen zitten die wel eens iets geweigerd hebben te repareren uit veiligheids oogpunt. Het is niet leuk maar je denkt dan wel degelijk mee met de klant die dan namelijk niet verongelukt.
Hoe gevaarlijk jouw situatie is, is hier onmogelijk in te schatten. En daarop stoelen veel van de reacties hierboven. Om dezelfde reden worden hier nooit adviezen gegeven betreffende het bouwen van bijvoorbeeld railguns of verschillende explosieven. Veel mensen hier weten heel goed hoe je zoiets kunt maken of bouwen. De techniek en kennis is het probleem hier niet. Het probleem is eerder hoe en wat de gebruiker er mee gaat doen.
SparkyGSX
Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken
Ja, dat kan prima, zo'n weerstand in serie, misschien gaat het doen wat je wilt, maar ik verwacht van niet.
Ik had je al eerder voorgerekend dat het ding 180W zou gaan opstoken als er voor lange tijd 15A door zou lopen, maar blijkbaar begrijp je dat ook al niet.
Wat verwacht je nu van ons? Je wilt niet vertellen wat het probleem precies is, komt hier, blijkbaar niet gehinderd door kennis, met een verschrikkelijke beun oplossing, en wil blijkbaar alleen horen dat het een goed idee is. Nou, tijd om daar proefondervindelijk achter te komen, lijkt me, want luisteren doe je toch niet.
ik zou je vooral aanraden even goed te controleren of die auto tegen brand verzekerd is, en dan hopen dat de verzekering dit topic nooit vindt.
[Bericht gewijzigd door SparkyGSX op (12%)]
rew
Op 1 november 2021 22:16:42 schreef Gertjuh17:
Best een goede reactie behalve het weerstandjes beun denigrerende verhaal.
Nee, nee. Meedenken wordt door jou weer grondig de grond in geboord, Dat mag niet heb je gezegd.
Paul Welther
Automotive engineer - www.easy-tech.nl
Op 1 november 2021 19:38:51 schreef Gertjuh17:
Het gaat om een passat 1.6fsi.
De actuator is de regelaar op de hogedruk brandstofpomp.
Ik denk dat het stuk gaan van de driver in de ecu eerder aan een kortsluiting in de bedrading ligt. De drivers die gebruikt worden zijn allemaal stroom begrensd enige waar ze stuk van gaan is er 12v opzetten.
Overigens al de pomp en plunjer en opvoerpomp vervangen?
Edit: is de software nog standaard? Als iemand de software heeft ‘getuned’ is het niet onmogelijk dat hij de pwm tabel voor de druk regeling ‘getuned’ heeft.
[Bericht gewijzigd door Paul Welther op (17%)]