Computer fans onderaan verwarming

Krelis Vonketrekker

Golden Member

Nu nog een schakeling, voor de speed van de ventilators, immers.. ze moeten er voor zorgen dat de temperatuur van de retour leiding gelijk wordt aan de kamer temp,zodat je het hoogste rendement hebt!

Op 9 november 2021 23:46:19 schreef Sine:
Als je moderne (PWM) fans neemt kun je ze direct op 12V zetten en dan met een 25kHz PWM-etje het toerental regelen.

Je hebt echt amper flow nodig om een flink verschil te maken.

Als je het met HASS wilt doen zou ik een ESP32 (want die heeft hardware PWM) nemen met daar https://esphome.io/ op.

De enige hardware die je nodig hebt is een mosfetje om een PWM pin aan het PWM draadje van de fans te knopen.

Ik heb laatst deze fans gekocht:
https://www.megekko.nl/product/1995/191741/Case-fan-120mm/Xilence-XPF1…

Zoekend naar een schema ben een paar keer dit schema tegen gekomen:

Dus gemeten aan de pwm ingang, hier zat 3v3, dus meteen aan te sluiten op een ESP32. Er zijn ook die 5 volt zijn, dan moet er inderdaad nog een transistor of een fetje tussen.

Met deze code de snelheid kunnen regelen/testen (het voorbeeld kwam van een pwm aansturing van een led vandaar deze benaming in de code).

c code:


// the number of the PWM pin
const int ledPin = 13;  // 16 corresponds to GPIO16

// setting PWM properties
const int freq = 25000;
const int ledChannel = 0;
const int resolution = 8;
 
void setup(){
  // configure LED PWM functionalitites
  ledcSetup(ledChannel, freq, resolution);
  
  // attach the channel to the GPIO to be controlled
  ledcAttachPin(ledPin, ledChannel);
}
 
void loop(){
  // increase the LED brightness
  for(int dutyCycle = 0; dutyCycle <= 255; dutyCycle++){   
    // changing the LED brightness with PWM
    ledcWrite(ledChannel, dutyCycle);
    delay(15);
  }

  // decrease the LED brightness
  for(int dutyCycle = 255; dutyCycle >= 0; dutyCycle--){
    // changing the LED brightness with PWM
    ledcWrite(ledChannel, dutyCycle);   
    delay(15);
  }
}

Uiteindelijk via bluetooth kunnen regelen met een klein display'tje erbij. Eenmaal aangesloten aan een ESP32 kun je er eigenlijk van alles meedoen, met een temperatuur sensor erbij kun je zelf de snelheid regelen. Je hebt dan alleen nog een 12volt voeding, een 5 volt voeding voor de ESP32 module zoals bv. deze:
https://www.aliexpress.com/item/1005001757645011.html?spm=a2g0o.produc…

Congratulations on your purchase. To begin using your quantum computer, set the power switch to both off and on simultaneously

Ik heb sinds een paar dagen 10 case fans: Arctic P12 PWM Zwart/Transparant voor €4,95 per stuk bij CD-ROM-LAND boven mijn convector liggen. Ik laat ze draaien op 5 Volt, dat is bij ons voldoende om de verwarmde luchtstroom te stimuleren bij een CV-watertemperatuur van 35°C.
Ze worden ingeschakeld als die watertemperatuur bereikt is.

Bapaktus

Special Member

Misschien een onnodige toevoeging.
Stelrad biedt nu losse sets aan die ook onder de radiatoren geplaatst kunnen worden. Zal wel eg duur zijn.
Ik had in mijn caravan ook een paneel gemaakt waarop 4 PC ventilatoren zaten.
Waren 220 Volt en die heb ik per twee in serie gezet en dan op 220 Volt.
Op een andere plek ook twee ventilatoren, per stuk via een condensator op de 220 Volt. Werkt ook prima.
Waren muisstil en zorgden voor een constante (warme) lucht stroom.
ruud

Ik vraag me af of die sets de 'inlaat' afdekken. 5 losse fans op een radiator van 1.50m lijkt me niet efficiënt

Op 9 november 2021 23:46:19 schreef Sine:
Als je moderne (PWM) fans neemt [...]
De enige hardware die je nodig hebt is een mosfetje om een PWM pin aan het PWM draadje van de fans te knopen.

Huh?

Dat PWM signaal is toch gewoon een logisch signaal? Gewoon 3.3V PWM direct uit je CPU de fan in!

Nu moet ik bekennen dat ik het niet zelf geprobeerd heb. En de berg met fans die ik heb zijn pre-"modern", dus ik weet niet of ik een voldoende moderne kan vinden om het te proberen....

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Hi iedereen,

Als eerste bedankt voor alle reacties.
Nu bent ik een beetje overdonderd door het vakjargon wat er wordt gebruikt :) (heb namelijk echt helemaal geen ervaring).

Hihi, alsof ik over PHP OOP stuctuur begin tegen iemand die nooit code heeft geschreven.

Laten we terug gaan naar de basis. Ik heb van dit soort fans gekocht, 8 om precies te zijn.

Deze hebben:
- DC12V
- 0.10A

Stel ik wil ze alle 8 wil aansluiten, direct op een adapter, wat voor adapter heb ik dan nodig? En nog belangrijker, hoe bereken ik dit?

Kom daarna wel op het stukje wat ik er nog allemaal aan kan toevoegen O-)

Developer, schrijft aardig wat code in PHP, NodeJs en is sinds kort ook begonnen met huis tuin en keuse electronica projectjes.
Arco

Special Member

8 fans van 12v 0.1A gebruiken 12v bij 0.8A, dus een 12v/1A adapter zou genoeg zijn.
Voor continugebruik zou ik een 1.5 a 2A versie nemen, die wordt minder warm en leeft dus langer...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Vanwege het lawaai zou ik toch even proberen of deze opstarten en werken bij 5V van een USB telefoon lader. 1A lader zou prima moeten werken omdat ze nog minder dan 0,1A bij 5V gebruiken. (Dus ook ruim minder dan 0,8A voor alle 8 parallel)).

Wellicht zijn dit relatief stille 12V fans, maar ik moet de eerste nog tegenkomen die je NIET duidelijk hoort op 1m afstand op de nominale spanning (voor deze dus 12V).

Kruimel

Golden Member

Vorig jaar heb ik hier eens mee geëxperimenteerd met een aantal 12cm fans op een QC3.0 lader die dus 12V kon leveren via een trigger. Opstarten op 5V/3A gaat makkelijk met (ik geloof) 10 stuks in parallel, omschakelen naar 9V/2A kostte wat moeite voor de adapter, en de stap naar 12V bleef hangen op 10,5V. In dit geval zou ik proberen gewoon één om meerdere 9 of 12V adaptertjes te scoren, bij de kringloop hebben ze die vaak nog wel in de rommelbak liggen. Neem bij voorkeur zo een zware met een nettransformator. Het stroomverbruik van een fan is vaak wat minder dan aangegeven, maar de startstroom is wel vrij groot.

Wat betreft je fankeuze: ik zou gaan voor zo groot mogelijke fans. De luchtstroom schaalt met de oppervlakte van de fan, een 12cm fan levert dus 4x zoveel lucht als een 6cm exemplaar. Tot 1000 toeren hoor je de meeste fans niet of nauwelijks, en sommige gaan maar tot 800 (Scythe heeft daar een paar van), maar dan verplaats je natuurlijk minder lucht. Twee fans op 1000 toeren is aanzienlijk stiller dan één op 2000 toeren, dus meer is beter. Het implementeren van een regelsysteem met al die fannetjes ergens op de grond is niet optimaal, ik zou gewoon met spanning proberen te regelen.

Of het helpt is een ander ding, ik ontdekte dat het eigenlijk helemaal niet zo makkelijk is om te zien of het verbruik afneemt door fans onder de verwarming te hangen. Ik voel dat de retourleiding afkoelt, maar hoeveel dat uitmaakt voor het verbruik heb ik geen benul van. Het is heel moeilijk om de omstandigheden gelijk te houden en vervolgens het gasverbruik op zinvolle wijze te meten. Ik vermoed dat het verschil groter gaat zijn als je een warmtepomp hebt.

Op 17 december 2021 16:07:49 schreef dseegers:

Deze hebben:
- DC12V
- 0.10A

De vier pins exemplaren hebben een PWM input. Deze zal je met een mosfet moeten PWMen als je dat wilt.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Op 19 december 2021 23:36:18 schreef rew:
[...]De vier pins exemplaren hebben een PWM input. Deze zal je met een mosfet moeten PWMen als je dat wilt.

Ik zag er 3 draads versies in, met een puls-uitgang die aangesloten apparatuur (bv moederbord van een computer) kan gebruiken om het toerental te meten. Of ben ik confuus? (en heb je bv echt op typenummer gezocht, dat heb ik niet gedaan, alleen plaatje gezien en conclusies getrokken)

[Bericht gewijzigd door r-p op maandag 20 december 2021 13:59:59 (13%)

Tidak Ada

Golden Member

Mijn ervaring is dat fans boven de radiator hangen geen lang leven hebben vanwege de hoge temperatuur (zeker brushless typen!). (Bij PC's wordt dan ook de koude buitenlucht de PC in geblazen). Er onder is beter, maar veroorzaakt een hoop extra rond wervelend stof.

Ik blijf er bij dat het de meest efficiënte manier is, om ventilatoren hoog in de kamer te monteren, die de warme lucht vanaf het plafod naar beneden te blazen. Daar verzamdlt de warmte zich immers. Het meest efficiënte zijn da lange kooiventilatorn of van die plafond-'windmolens'.

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - &#8224;

Je kunt zeker wel met PWM gaan spelen, als programmeur zul je het best wel een leuke uitdaging vinden om met een paar temperatuursensoren de fans op gang te brengen als er verschil is tussen kamertemperatuur en radiatortemperatuur maar het kan ook oldschool.

Ik heb 2 stuks 120mm 12V PC fans in mijn badkamer onder het ventilatiekanaal gezet. De twee fans zijn in serie op een 19.5 V Dell laptopvoeding aangesloten. Door de lagere spanning draaien ze geruisloos. Om toch wat drukverschil te krijgen heb ik de fans op elkaar gestapeld. Dit werkt probleemloos, al zeker 5 jaar continue.

Ik denk dat er geen stof zal opwaaien als je de fans niet op maximum toerental laat draaien. Dat scheelt in ieder geval wel in de levensduur.

reading can seriously damage your ignorance

Hi Ieder,

Als programmeur is het inderdaad leuk om daar mee te spelen, dus denk dat ik dat ook tct een keer ga doen :)! Wellicht iets met een raspberry nano.

Langzaam maar zeker begin ik er een beetje in te komen, ben nu ook bezig met het boek electronica niet moeilijk ^^.

Nu heb ik drie van deze aan elkaar gemaakt.

, stel dat ik er 4 wil laten blazen. Dan heb ik 0.4 Ampere nodig. Is het mogelijk om de adapter te gebruiken die ik er bij gekocht heb (orgineel voor 8 fans).

En stel dat ik ze minder hard wil laten draaien, wat kan ik er dan tussen zetten? (en hoe bereken ik dit :))

Developer, schrijft aardig wat code in PHP, NodeJs en is sinds kort ook begonnen met huis tuin en keuse electronica projectjes.
Kruimel

Golden Member

Die adapter zal dat wel trekken denk ik. Je kunt de fans parallel schakelen (dus alle zwarte bij elkaar, en alle rode, de gele zou ik los laten) en dan aansluiten op de adapter. Mocht je het willen regelen kan je er een weerstand mee in serie zetten of een kleine regelaar bouwen op basis van een LM317, iets zoals dit:

CADJ en CO en de diodes kan je in dit geval weglaten, en de waarde voor de potmeter zou iets van 2kΩ moeten zijn. Je gaat wel wat spanning verliezen (de maximale stand wordt lager), maar dat zou geen drama moeten zijn. Exact berekenen wat de fans gaan doen is niet makkelijk, maar ik zou eerst kijken hoe goed het gaat en werken vanaf daar.

De supersimpele methode is regelen met een rheostaat, al is een geschikt exemplaar waarschijnlijk niet economisch of elegant. Je zou een 50Ω van deze kunnen gebruiken:

Baco 4W draadgewonden potmeter

Hi Kruimel,

Bedankt voor je reactie.
Als ik het goed begrijp kan ik de adapter gewoon verbinden in parallel met de 4 fans/motoren zonder dat deze door branden :)?

Ik ga ze eerst proberen te verbinden, voordat ik volop in het diagram ga duiken (moet eerst even kijken of ik het allemaal snap ^^).

Developer, schrijft aardig wat code in PHP, NodeJs en is sinds kort ook begonnen met huis tuin en keuse electronica projectjes.
Kruimel

Golden Member

Ja dat kan gewoon, ik zou gewoon een paar draadjes gaan verbinden en kijken hoe het bevalt. Dat diagram is voor de volgende stap.

Zo, ik heb inmiddels 4 fans aan elkaar en ze drukken aardig wat lucht weg.

Nu is het denk ik wel handig om een zekering er tussen te hebben. Maar hoe doe ik dit

[Bericht gewijzigd door dseegers op maandag 27 december 2021 23:20:42 (38%)

Developer, schrijft aardig wat code in PHP, NodeJs en is sinds kort ook begonnen met huis tuin en keuse electronica projectjes.
Kruimel

Golden Member

edit: Ik zie dat je de vraag over de zekering inmiddels weggehaald hebt... (facepalm)

Wel handig tegen brand als er dan toch wat mis gaat, maar met een 1,5A voeding zal het niet een enorme vaart lopen. Alle behalve de allergoedkoopste voedingkjes hebben wel een beveiliging tegen overbelasting, zij het in stroom of in vermogen, dus ik denk dat je hier relatief veilig zit. Waar komt de adapter vandaan? Dat is vaak het belangrijkste in de beoordeling. Als je hem van een Europese verkoper hebt gekocht zit je redelijk veilig, als hij via de post direct uit China komt minder. In dat laatste geval hoeft de verkoper geen verantwoording af te leggen als er iets mis gaat en de kwaliteit lijdt daar evenredig onder.

Mocht je toch een handige beveiliging willen voor lage spanningen is een PTC of Polyfuse een handige keuze. Dat zijn componenten met een positieve temperatuurscoëfficiënt die boven een bepaalde stroom steeds sterker opwarmen en daarmee een steeds hogere weerstand krijgen tot er een evenwicht ontstaat waarin er alleen nog maar een kleine stroom door de last loopt. Als er dan wat mis gaat hoef je alleen de kortsluiting te verhelpen en het component te laten afkoelen.

Dit is er bijvoorbeeld een van 1,8A van Okaphone:

Link: PTC weerstand

HI Kruimel,

Ik had inderdaad de post over de zekering verwijderd, want wil er niet een veel te lange post van maken, hihi.

Anhow. de adapter heb ik besteld bij de Conrad: https://www.conrad.nl/p/v-tac-vt-23019-led-driver-constante-spanning-1…

[Bericht gewijzigd door dseegers op maandag 27 december 2021 23:23:39 (41%)

Developer, schrijft aardig wat code in PHP, NodeJs en is sinds kort ook begonnen met huis tuin en keuse electronica projectjes.

Ik heb ze voor nu even bij de okaphone bestelt, zeker aangezien ze alles op de post kunnen doen (ga ik vanuit als je er 6 besteld), wat ook weer in de kosten scheelt.

Is er een simpel doosje voor om deze zekering in te stoppen?

PS. Mocht men het intressant vinden, ik heb een script geschreven (voor home assistant). Die kijkt naar een bepaalde stand van de nefit-easy en gebaseerd daar op kan die een ikea stekker aan en uit zetten. Ofwel de fans gaan aan op het moment dat de verwarming aan gaat (in yaml).

code:


alias: Fan van verwarming automatisch aan of uit
description: ''
trigger:
  - platform: state
    entity_id: climate.nefit
    attribute: hvac_action
condition: []
action:
  - choose:
      - conditions:
          - condition: state
            entity_id: climate.nefit
            state: heating
            attribute: hvac_action
        sequence:
          - type: turn_on
            device_id: e63d49ec10xxx
            entity_id: switch.on_off_plug_in_unit_8
            domain: switch
    default:
      - type: turn_off
        device_id: e63d49ec10xxx
        entity_id: switch.on_off_plug_in_unit_8
        domain: switch
mode: single


Developer, schrijft aardig wat code in PHP, NodeJs en is sinds kort ook begonnen met huis tuin en keuse electronica projectjes.
Sine

Moderator

Een zekering is niet nodig, die voedingen gaan in hickup mode ... waarschijnlijk al voordat je zekering aanspreekt.

Wat betreft hass, een paar minuten naloop is geen slecht idee, je radiator (of water) is niet koud als de ketel stopt.

clickson in serie zetten van een graad of 45-50 werkt ook.

waar rook was, werkt nu iets niet meer