Mijn lieftallige echtgenote had schade gereden met de wagen.
Het achterlicht was defect en daarmee ook de richtingaanwijzer.

Dat merk je wanneer je richting aangeeft. Het rustige klikkertje klikkert plots een stuk sneller. Dat is natuurlijk elektronisch gesimuleerd, want de tijd van belasting en juist bij onderbelasting sneller klikken is voorbij.

Nu zat mijn zoon vandeweek bij me in de wagen en het viel hem op dat dat ding snel klikkerde en ik leg hem uit dat dat iets van vroeger was en dat ze dat nog steeds in ere houden, want het zou tegenwoordig best kunnen zonder geluid. Maar ja... Auto's en innovatie van een oud systeem...

Anyway, ik leg hem uit hoe dat eerder werkte met een bi-metaaltje en zo, dat bij een hogere stroom, ergo meer lampjes die knipperen, het bimetaal wat sneller afviel... En toen zat ik even vast...
Want als bij een hogere stroom het bi-metaal sneller afvalt, zou JUIST het klikken sneller moeten gaan.
Ik heb daar even mijn hoofd over gebroken, maar ik vraag me dus werkelijk af hoe die ouderwetse klingelateurs werkten, als het tempo van knipperen afhankelijk is van de stroom, maar dat dit omgekeerd evenredig opgaat.
:-)

Hoe dan? ;-)

@F_S: Dank u voor de link.
Was al bezig met een uitleg te schrijven, maar toen zag ik uw bijdrage.

Maarrr, ik had begrepen dat het wettelijk verplicht is dat een richtingaanwijzer bij aanzetten direct de lampen moet laten branden. Deze uitvoering heeft een vertraging. Hoe zit dat dan?

je hebt nu ook auto's die rood knipperen net als usa wagens al hadden vroeger, maar hier niet mocht of zo'n kleine knipperlichten hebben dat je denkt komt dat nog door een keuring heen tegenwoordig. gewoon af fabriek nieuwe wagens.

Op 14 november 2021 22:57:19 schreef Hensz:
Maarrr, ik had begrepen dat het wettelijk verplicht is dat een richtingaanwijzer bij aanzetten direct de lampen moet laten branden. Deze uitvoering heeft een vertraging. Hoe zit dat dan?

Misschien mocht dit systeem in 1960 wel.

Op 14 november 2021 22:57:19 schreef Hensz:

Helaas is dat lange tijd, in elk geval tot vrij recent, niet verplicht geweest. Het groene lampje op het instrumentenpaneel ging dan eerst aan en pas als het relais inkwam ging het knipperlicht aan. Bob Pease schreef al dat dit een gevaarlijke eigenschap was van zijn Kever en maakte een elektronisch relais.

Op 14 november 2021 23:02:37 schreef testman:
zo'n kleine knipperlichten hebben dat je denkt komt dat nog door een keuring heen tegenwoordig. gewoon af fabriek nieuwe wagens.

niet de oppervlakte maar de helderheid van het knipperlicht is maatgevend voor de conformiteit. (binnen bepaalde grenzen, je moet nu ook niet met een puntje van 3mm afkomen :-) )

PS : Klingelateur ? bedoel je clignoteur ? (zijnde de Vlaams / Franse benaming voor een pinker )

Het groene lampje op het instrumentenpaneel ging dan eerst aan en pas als het relais inkwam ging het knipperlicht aan. Bob Pease schreef al dat dit een gevaarlijke eigenschap

Maar eh domme vraag maar waarom zou dat gevaarlijk moeten zijn. Het is toch nog steeds gewoon de bedoeling om eerst te kijken of de weg vrij is om in te voegen, dan ga je dat communiceren met de buitenwereld door je richtingaanwijzer te gebruiken, en dan als er de ruimte er nog steeds is pas van richting te gaan veranderen. Dat je knipperlicht dan iets later komt maakt niets, en als dat wel uitmaakt dat was de ruimte om van richting te veranderen er ook al niet.

Maarrr, ik had begrepen dat het wettelijk verplicht is dat een richtingaanwijzer

Nee dat is een optie die vaak ontbreek bij hele dure wagens vaak ook hufterbakken genoemd. :)

Op 15 november 2021 02:23:51 schreef benleentje:
Maar eh domme vraag maar waarom zou dat gevaarlijk moeten zijn. Het is toch nog steeds gewoon de bedoeling om eerst te kijken of de weg vrij is om in te voegen,...)

Het zal niet spelen om die halve seconde, maar je hebt natuurlijk ook de alarmlichten die je soms heel acuut nodig hebt.

Tja... Klingelateur.
Het zal jargon zijn.
Waarom heet een te koop aangeboden auto een "Occasion", wat in mijn optiek gewoon "gelegenheid" betekent.:-)

Dus als ik het goed begrijp wordt het contact naar de lamp(en) minder aangetrokken wanneer deze minder stroom trekken en komt deze dus sneller af te vallen.
Er was mij altijd geleerd dat de stroom door het Bi-metaal ook door de lampen liep.
Ik heb wel opgelet tijdens de lessen, maar onvoldoende doorgedacht en gevraagd, lijkt het. :-)

[Bericht gewijzigd door Fantomaz op (24%)]

Ha Fantomaz,

Goeie vraag ik had geen idee dat het in de moderne auto's stroom afhankelijk gesimuleerd wordt.
Het eerste deel van jou observatie is correct m.b.t. het bi-metaal !
Maar er zijn twee toestanden het opwarmen en het afkoelen......

Wanneer zowel de voor- als de achterste richtingaanwijzers knipperen,
warmt het metaal meer op vanwege de verhoogde stroom.
Het duurt dus langer om af te koelen en terug te keren naar de beginpositie,
waar stroom door het metalen stuk wordt toegelaten.
Wanneer slechts de helft van de stroom vloeit, wordt het metaal niet zo heet
en keert het dus sneller terug naar zijn oorspronkelijke positie.

Groet,
Henk.

Op 15 november 2021 07:47:25 schreef Fantomaz:
***Omdat mijn post in tussentijd was aangepast.***

Het zal niet spelen om die halve seconde, maar je hebt natuurlijk ook de alarmlichten die je soms heel acuut nodig hebt.

Tja... Klingelateur.
Het zal jargon zijn.
Waarom heet een te koop aangeboden auto een "Occasion", wat in mijn optiek gewoon "gelegenheid" betekent.:-)

Dus als ik het goed begrijp wordt het contact naar de lamp(en) minder aangetrokken wanneer deze minder stroom trekken en komt deze dus sneller af te vallen.
Er was mij altijd geleerd dat de stroom door het Bi-metaal ook door de lampen liep.
Ik heb wel opgelet tijdens de lessen, maar onvoldoende doorgedacht en gevraagd, lijkt het. :-)

Ha Fantomaz,

Dat zie je goed het bimetaal bestaat uit twee verschillende materialen en vormen het bewegende contact,
naar het vaste contact.
Denk aan thermostaten zelfde principe !

Groet,
Henk.

Occasion... gelegenheid? je denkt in het Engels.

Occasion in het Frans is zoiets als tweedehands (maar kan ook een gelegenheid in de zin van opportuniteit betekenen, wat een goede occasie ook is ). In Be wordt dat ook voor andere dingen al grappend gebruikt,bvb iemand die voor een tweede keer trouwt is ook een occasie :-)

De "tweedehands" betekenis van "occasion" is m.i. een gegroeide betekenis ten opzichte van het originele "gelegenheid".

Een auto-dealer heeft de 1955 kevers gewoon in het assortiment, maar de ene gebruikte 1949 kever, dat is een gelegenheids-aanbieding: Als ie verkocht is, dan zijn er geen andere.

Dat tweedehands van autos is dan weer een betekenis die grappig op het trouwen van toepassing wordt gebracht. Die grap is al best wel oud. https://www.youtube.com/watch?v=lCtrcAp3TEY

In het "nederlands" is het clignoteur, hoe heet dit in Belgie

Op 15 november 2021 02:23:51 schreef benleentje:
[...]Maar eh domme vraag maar waarom zou dat gevaarlijk moeten zijn. Het is toch nog steeds gewoon de bedoeling om eerst te kijken of de weg vrij is om in te voegen, dan ga je dat communiceren met de buitenwereld door je richtingaanwijzer te gebruiken, en dan als er de ruimte er nog steeds is pas van richting te gaan veranderen. Dat je knipperlicht dan iets later komt maakt niets, en als dat wel uitmaakt dat was de ruimte om van richting te veranderen er ook al niet.

Dat is denk ik ook de redenatie van de fabrikanten die het lange tijd zo deden, maar dat hele proces dat je beschrijft, duurt dusdanig kort dat een pauze ter lengte van een knippertje in de praktijk al best kan uitmaken zelfs als je alle stappen doorloopt en al helemaal als de chauffeur niet weet dat hij nog 1 a 2 tellen extra pauze moet inbouwen omdat hij nog niet knippert als hij denkt dat hij al knippert, of zoals zovelen de volgorde niet helemaal perfect onder de knie heeft of meerdere handelingen tegelijk doet. Idealiter zou het inderdaad nauwelijks uit mogen maken, maar in de praktijk is elke seconde winst in zo'n proces toch extra veiligheid of minder onveiligheid.

Let wel, op 3 keer knipperen is 1 keer knipperen dus al 33% gemiste waarschuwing voor de medeweggebruiker. Tel maar eens hoeveel knippers de hele manouevre duurt, zelfs als het er meer zijn dan de 3 die fabrikanten vaak inbouwen tegenwoordig, zijn het er minder dan je denkt. Of je rijdt niet zo vaak in de randstad, waar je op wat drukkere momenten een manouevre toch echt wel binnen een paar seconden moet kunnen beginnen of zelfs afmaken om overal voldoende afstand te blijven houden.

Op 15 november 2021 10:06:24 schreef Waters:
In het "nederlands" is het clignoteur, hoe heet dit in Belgie

In onze streek zeggen wij pinker(s), allemaal goed ;)

https://nl.wikipedia.org/wiki/Richtingaanwijzer

Op 15 november 2021 09:47:09 schreef rew:

Dat tweedehands van autos is dan weer een betekenis die grappig op het trouwen van toepassing wordt gebracht. Die grap is al best wel oud. https://www.youtube.com/watch?v=lCtrcAp3TEY

Ohh, Barbara strijkplank. Was die niet gekend voor haar knipperlichtrelaties? 8)7

Op 15 november 2021 10:13:30 schreef maartenbakker:
[...]
Idealiter zou het inderdaad nauwelijks uit mogen maken, maar in de praktijk is elke seconde winst in zo'n proces toch extra veiligheid of minder onveiligheid.
[...]
Let wel, op 3 keer knipperen is 1 keer knipperen dus al 33% gemiste waarschuwing voor de medeweggebruiker. Tel maar eens hoeveel knippers de hele manouevre duurt, zelfs als het er meer zijn dan de 3 die fabrikanten vaak inbouwen tegenwoordig, zijn het er minder dan je denkt.

Dat vind ik ook zo verbazend van de VDL Ambassador en Citea serie bussen: bij inschakelen van de richtingaanwijzer hoor je duidelijk een klik............klak...klik...klak...klik geluid: sta je buiten, dan zie je duidelijk dat de richtingaanwijzer in het begin behoorlijk lang aan is voor 'ie daadwerkelijk begint te knipperen.

Dat is een "bij-effect" van hoe die dingen werken. Dan zit er dus een ouderwetse electro-thermo-knipper-relais in. Hierboven had iemand gelinkt hoe het werkt. (Ik heb het een vorige keer gelezen, maar ben de details weer kwijt, maar ik weet nog wel dat de 1e keer anders is.).

Op 15 november 2021 02:09:34 schreef Hubie:
Ik denk alleen als je een Jeep hebt heet het "klingelateur" ;-)

https://www.jeepparts.nl/c/automerken/jeep/cj-1976-1986/elektrisch/rel…

Bij een Jeep is het meer "Doet ie het of doet ie het niet" :+

Dat betwijfel ik eigenlijk ;) Want als je direct achter de bestuurder zit (Ambassador) en ergens meer achterin (Citea) dan hoor je, naast de klik uit het dashboard, ook ergens boven je hoofd in de apparatuur-bakken, een klik-klak komen, die echter 'klik-klak > lamp aan > klik-klak > lamp uit > enz...' doet.
Doordat ik een keer de reflectie van de richtingaanwijzer kon volgen met dat geklik, wist ik dat dat relais dus óók weer iets stuurt.
Gezien de hoeveelheid elektronica in bussen tegenwoordig en de hoeveelheid gebakken lucht die de neus van de gemiddelde lijnbus tegenwoordig is (ooit een Ambassador afgesleept zien worden, achter de klep onder de voorruit zit praktisch niets behalve een hoop plastic en wat aansluitingen voor elektra en lucht), kan ik me niet voorstellen dat het nog een ouderwets thermo-relais is eigenlijk.