Op 15 november 2021 10:13:30 schreef maartenbakker:
[...]
Idealiter zou het inderdaad nauwelijks uit mogen maken, maar in de praktijk is elke seconde winst in zo'n proces toch extra veiligheid of minder onveiligheid.
[...]
Let wel, op 3 keer knipperen is 1 keer knipperen dus al 33% gemiste waarschuwing voor de medeweggebruiker. Tel maar eens hoeveel knippers de hele manouevre duurt, zelfs als het er meer zijn dan de 3 die fabrikanten vaak inbouwen tegenwoordig, zijn het er minder dan je denkt.

Dat vind ik ook zo verbazend van de VDL Ambassador en Citea serie bussen: bij inschakelen van de richtingaanwijzer hoor je duidelijk een klik............klak...klik...klak...klik geluid: sta je buiten, dan zie je duidelijk dat de richtingaanwijzer in het begin behoorlijk lang aan is voor 'ie daadwerkelijk begint te knipperen.

Dat is een "bij-effect" van hoe die dingen werken. Dan zit er dus een ouderwetse electro-thermo-knipper-relais in. Hierboven had iemand gelinkt hoe het werkt. (Ik heb het een vorige keer gelezen, maar ben de details weer kwijt, maar ik weet nog wel dat de 1e keer anders is.).

Op 15 november 2021 02:09:34 schreef Hubie:
Ik denk alleen als je een Jeep hebt heet het "klingelateur" ;-)

https://www.jeepparts.nl/c/automerken/jeep/cj-1976-1986/elektrisch/rel…

Bij een Jeep is het meer "Doet ie het of doet ie het niet" :+

Dat betwijfel ik eigenlijk ;) Want als je direct achter de bestuurder zit (Ambassador) en ergens meer achterin (Citea) dan hoor je, naast de klik uit het dashboard, ook ergens boven je hoofd in de apparatuur-bakken, een klik-klak komen, die echter 'klik-klak > lamp aan > klik-klak > lamp uit > enz...' doet.
Doordat ik een keer de reflectie van de richtingaanwijzer kon volgen met dat geklik, wist ik dat dat relais dus óók weer iets stuurt.
Gezien de hoeveelheid elektronica in bussen tegenwoordig en de hoeveelheid gebakken lucht die de neus van de gemiddelde lijnbus tegenwoordig is (ooit een Ambassador afgesleept zien worden, achter de klep onder de voorruit zit praktisch niets behalve een hoop plastic en wat aansluitingen voor elektra en lucht), kan ik me niet voorstellen dat het nog een ouderwets thermo-relais is eigenlijk.

Op 15 november 2021 14:49:52 schreef weardguy:
[...]
Dat vind ik ook zo verbazend van de VDL Ambassador en Citea serie bussen: bij inschakelen van de richtingaanwijzer hoor je duidelijk een klik............klak...klik...klak...klik geluid: sta je buiten, dan zie je duidelijk dat de richtingaanwijzer in het begin behoorlijk lang aan is voor 'ie daadwerkelijk begint te knipperen.

Da's dan wel heel ouderwets. Nou is behoorlijk lang aan, een stuk beter dan behoorlijk lang uit, maar met het toestaan zijn van oranje markeringslichten kan dat alsnog verwarring geven vanuit de ooghoek als hij niet lijkt te knipperen.

In de tijd dat bussen nog bussen waren en VDL nog een machinewerkplaats, was een om-en-om knipper aan de voorzijde gebruikelijk en dat is ook nog steeds toegestaan bij mijn weten. Ik zag laatst een les-Audi waar de eigenaar de knipperlichten aan de achterkant had gemodificeerd zodat het deel van het licht in de kofferbakdeksel aanging als het vaste deel uitging en andersom.

3x automatisch pinken bij lichte bediening van de knipperlichthendel: Daar erger ik me mateloos over |:( :
Je beslist om in te halen, drukt 'half' op de knipperlichthendel, knipperlichten beginnen te knipperen (3x bij de KIA Cee'd 2016) en op het moment dat je het inhaalmanoeuver feitelijk uitvoert is het knipperlicht alweer gestopt... 8)7

Bij de recentere KIA Ceed (zonder apostrofe tussen de 'e' en de 'd') kan je kiezen uit 3x of 5x knipperen (ik vind persoonlijk zelfs 5x nog aan de lage kant).

Je kan natuurlijk de knipperlichthendel volledig bedienen zodat ket knipperlicht niet meer stopt totdat je de hendel terug in zijn rustpositie teruggezet hebt.
Met de radio aan hoor/zie ik dit soms niet en blijven mijn knipperlichten soms knipperen over langere afstand...

Zucht... :S

ik dit soms niet en blijven mijn knipperlichten soms knipperen over langere afstand...

Mijn Dodge waarschuwde daar dan weer voor "Je bent al x minuten niet afgeslagen"

In dit filmpje wordt ook van alles over Klingelateurs uitgelegd.

This video contains a lot of flashing lights:
https://youtu.be/2z5A-COlDPk

Op 15 november 2021 11:53:58 schreef kris van damme:
[...]

Ohh, Barbara strijkplank. Was die niet gekend voor haar knipperlichtrelaties? 8)7

Ook wel Barbara Drijfzand genoemd. ;-)

Op 15 november 2021 09:09:13 schreef electron920:
Ha Fantomaz,

Dat zie je goed het bimetaal bestaat uit twee verschillende materialen en vormen het bewegende contact,
naar het vaste contact.
Denk aan thermostaten zelfde principe !

Groet,
Henk.

Het zou wel heel baud zijn als ik dat niet zou weten.
Men had me ooit voorgekauwd dat de stroom door de lampen liep, waarbij het bimetaaltje warm werd en de boel afschakelde en bij afkoeling weer inschakelde.
Maar omdat bij een lager stroomverbruik (lampje kapot) zou het niet logisch zijn dat hij dan sneller klikt, want het afvallen gebeurd sneller bij een hogere stroom, was mijn idee.
Dus snap ik die bi metaaltjes wel, maar niet hoe het hele mechaniekje werkte.

1200 baud of 2400 baud? :P

Sorry voor de offtopic, maar ik heb vanmiddag eens geteld hoe lang ik knipper. Op een 80km/u weg ervaar ik 7 keer als redelijk, dus inderdaad meer dan de voorgeprogrammeerde 3 of 5... Maar dat zit er bij mij niet op en ben toch gewend om hem zelf even vast te houden. Hoe dan ook is 1 keer gemist in het begin van het knipperen toch nog significant, want dat is het moment dat je begint om je medeweggebruiker te waarschuwen.

Op 15 november 2021 16:21:00 schreef Turbokeu:
3x automatisch pinken bij lichte bediening van de knipperlichthendel: Daar erger ik me mateloos over |:( :
Je beslist om in te halen, drukt 'half' op de knipperlichthendel, knipperlichten beginnen te knipperen (3x bij de KIA Cee'd 2016) en op het moment dat je het inhaalmanoeuver feitelijk uitvoert is het knipperlicht alweer gestopt... 8)7

Heb ik nu ook op mijn auto wat draak van een uitvinding ik wou dat ik het kon uitschakelen.

Hoe dan ook is 1 keer gemist in het begin van het knipperen toch nog significant, want dat is het moment dat je begint om je medeweggebruiker te waarschuwen.

Dan zal mij rijgedrag wel heel anders zijn, maar als die ene knipper die gemist is het verschil uitmaakt dan had ik al niet eens een poging gedaan om in te halen.
Maar ik moet nu ook wel toegeven dat ik je punt begrijp een halve seconde op 100km/h is ca 14 meter. Maar dat is tegenover een stilstaand object. Maar zeg ik 100km/h en de inhaler 120km/h dan is een halve seconde ca 2,7 meter.

Op een 80km/u weg ervaar ik 7 keer als redelijk,

Dat is zeker waar.

Maar goed in mijn toekomst communiceren auto's semi-direct met elkaar, dus als ik knipper dat ziet de camera van de auto achter me dat. :).

Hopelijk op tijd >:-)

Een knipper die donker begint in combinatie met achteropkomende AI van het niveau Tesla, kan zomaar misgaan :P

En jouw rijgedrag mag dan netjes zijn, ik zie toch regelmatig auto's die al beginnen te bewegen als ik de eerste knipper zie. Kan ook nog de chauffeur zijn natuurlijk maar een seconde eerder scheelt hoe dan ook best veel op de snelweg. Let wel, met zo'n knipper waarschuw je ook de automobilisten die jij niet ziet, maar die jou (dan) wel nog net op tijd zien. Ik ga ervan uit dat ik altijd iemand niet zie en op die manier nog tijdig waarschuw. Terwijl me dat slechts zeer zelden daadwerkelijk overkomt (iemand in de blinde hoek van een auto die ik pas net had was de laatste keer).

Een knipper die donker begint in

Ja mijn knipperlichten zijn diep donker oranje in het begin.

Op 17 november 2021 22:50:53 schreef benleentje:
[...]Heb ik nu ook op mijn auto wat draak van een uitvinding ik wou dat ik het kon uitschakelen.

Awel... ;)
Op mijn Harley Davidson Softail Heritage Classic van 2001 werkte dit een heel stuk beter.
Ik kan me niet precies meer herinneren hoelang deze knipperde na een impuls met de knipperlichthendel maar het was i.i.g. véél langer.
Daarbij bleven de knipperlichten bij stilstand doorknipperen (vb. bij een verkeerslicht) en stopte dit na een aantal seconden automatisch als je weer reed.

dat wordt heel simpel op de laadstroom van de dynamo geschakeld, geef maar eens flink gas voor dat stoplicht, de laadstroom wordt hoger met verhoogd toerental en het knipper relais valt af. mijn yamaha heeft hetzelfde

Die met een bocht 'meedraaiende' bermlampen op auto's vind ik ook irritant (is eerder minder veilig als veiliger)

In onze streek zeggen wij pinker(s), allemaal goed

Nee, het is niet allemaal goed. Want wie het over Klingelateur wil hebben, moet dat dan toch wel met een C spellen. (En dan is het nog steeds fout. Maar swah :))

Op 18 november 2021 17:50:51 schreef tin.soldier:
[...]Nee, het is niet allemaal goed. Want wie het over Klingelateur wil hebben, moet dat dan toch wel met een C spellen. (En dan is het nog steeds fout. Maar swah :))

Mag 't ook clignoteur zijn?... ;) (ik geloof niet dat van Dale een 'clingelateur' kent...)
Komt van het Franse werkwoord 'clignoter' (betekent flitsen of knipperen)

Mag 't ook clignoteur zijn? Zeker, dat is ook het beste. En het was al genoemd ;-)
Clic/g zal wel een onomatopee zijn, en note(u)r de waarneming ervan.

[Meteen hieronder]
Soit is een aanvoegende wijs van être ja.

Op 18 november 2021 17:50:51 schreef tin.soldier:
[...]Maar swah :))

't Is 'swat' (van het Franse 'soit')...

Op 18 november 2021 18:04:44 schreef Arco:
[...]
Komt van het Franse werkwoord 'clignoter' (betekent flitsen of knipperen)

Inderdaad...

Op 18 november 2021 17:41:56 schreef Arco:
Die met een bocht 'meedraaiende' bermlampen op auto's vind ik ook irritant (is eerder minder veilig als veiliger)

Vind je dat?
Ik heb dit op mijn Kia Cee'd van 2016 en ik vind dit verdomd gemakkelijk op pikdonkere wegen 's avonds/'s nachts (op de Cee'd zijn het 55W lampen die in een hoek van 45° links of rechts schijnen.
Al meermaals profijt van gehad...

Maar wat is het nut dat de linker uit gaat als je rechtsaf slaat??

Ik begrijp je niet exact...
Als ik naar links draai (beide rechtdoor koplampen blijven altijd aan) brandt de linker (vaste) 45° lamp, als ik naar rechts draai brandt de rechter (vaste) 45° lamp, dus in de richting waarin je wenst te draaien.

Op 18 november 2021 18:34:03 schreef Arco:
Maar wat is het nut dat de linker uit gaat als je rechtsaf slaat??

Dat is ook verschrikkelijk irritant, Heet dat geen dagverlichting?Ik heb het in ieder geval niet op mn vehikel..

Op 15 november 2021 16:15:43 schreef maartenbakker:
[...]Da's dan wel heel ouderwets. Nou is behoorlijk lang aan, een stuk beter dan behoorlijk lang uit, maar met het toestaan zijn van oranje markeringslichten kan dat alsnog verwarring geven vanuit de ooghoek als hij niet lijkt te knipperen.

Ja ik snap het ook niet ;)
De Scania's waar Arriva mee reed en EBS hier mee rijdt hebben dat niet, maar om dat nou bussen te noemen gaat wat ver. Samengeraapt zooitje zonder fatsoenlijk rijgedrag is een betere term.

Volgens mij hebben de Citea's in Amsterdam meeknipperende contourverlichting. De Citaro's hebben het zeker.

Op 15 november 2021 16:15:43 schreef maartenbakker:
In de tijd dat bussen nog bussen waren en VDL nog een machinewerkplaats, was een om-en-om knipper aan de voorzijde gebruikelijk en dat is ook nog steeds toegestaan bij mijn weten.

En zelfs voorzijde/zijkant om-en-om zoals bij de Volvo (volgens mij) B10's gebruikelijk was. Die hadden niet meer twee richtingaanwijzers boven elkaar, maar 1 voor en 1 aan de zijkant die om en om knipperden.

@ Arco: ik denk dat je je vergist met dagrijverlichting en 'bocht-assistentie-verlichting' of hoe ze dat ook noemen: in het laatste geval branden die lampen normaal beide niet, totdat je een bocht neemt of (afhankelijk van de auto) de richtingaanwijzer inschakelt.
Bij dagrijverlichting dooft de dagrij-LEDverlichting van de betreffende kant zodra de richtingaanwijzer aan gaat.

Sowieso vind ik het bar slecht gesteld met de verlichting van de meeste auto's: scheel kijkende lampen, totaal verkeerd afgestelde achteraf ingebouwde gas-ontlading danwel LED-laser verlichting of gewoon géén verlichting voeren: het is echt geen uitzondering meer.

@ bprosman: ik had het tijdens rijles nog een tandje erger: dat was geloof ik een Opel insignia. Ik werd naar een bepaalde afrit gestuurd die tegelijkertijd oprit is en daardoor met 1,2 kilometer of zo behoorlijk lang is. Zoals me geleerd was zo'n 450 meter van tevoren aangeven dat je de snelweg gaat verlaten: vlak voor het puntstuk ineens een 'plung!' uit het dashboard en een oranje lampje.

Ik had zoiets van 'dat komt wel als ik echt van de snelweg af ben' en reed door. Bij het eerste kruispunt was de melding nog te lezen: 'Richtingaanwijzer staat aan' NO SHIT!