Capstan-as met corrosie

Dan wordt 't veroorzaakt doordat de slechte as dunner is, dit systeem is inherent aan dat soort problemen als het transport van beide assen niet exact gelijk is.
(daarom doet 'ie dat ook maar 1 kant op)

Als de goede capstan 3mm dia is, en de 'slechte' maar 2.98mm, dan zit daar al 0.7mm verschil in per seconde.
De flutter die je hoort is de band die 'strakgetrokken' wordt zodra de speling te groot wordt.

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Op 3 augustus 2022 19:02:39 schreef Arco:
Dan wordt 't veroorzaakt doordat de slechte as dunner is, dit systeem is inherent aan dat soort problemen als het transport van beide assen niet exact gelijk is.
(daarom doet 'ie dat ook maar 1 kant op)

Als de goede capstan 3mm dia is, en de 'slechte' maar 2.98mm, dan zit daar al 0.7mm verschil in per seconde.
De flutter die je hoort is de band die 'strakgetrokken' wordt zodra de speling te groot wordt.

Sorry Arco, je hebt blijkbaar geen idee hoe een auto reverse cassette deck werkt. google maar eens als je het echt wilt weten.

Henry S.

Moderator

Op 3 augustus 2022 18:01:55 schreef Arco:
Dus beide motoren draaien tegelijk? (dan moet de gelijkloop wel erg exact zijn, anders krijg je ook flutter)

Vaak wordt maar één aandrukrol per richting gebruikt.

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.

Ah,

Aan de SM te zien is het geen dual capstan, maar gewoon een single capstan deck. (bij een dual capstan drijven beide capstans tegelijk de bandloop aan.)
(hoewel hij technisch gesproken 2 capstans heeft, wordt het toch als een singe capstan deck gezien. Er is maar 1 capstan tegelijk actief)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Frederick E. Terman

Honourable Member

Vaak wordt maar één aandrukrol per richting gebruikt.

Inderdaad maar eentje tegelijk.
De twee kaapstanders draaien gewoon tegelijk. Maar alleen die waar de rubber aandrukrol tegen band en kaapstander duwt, doet wat. De asjes zijn spiegelglad, en de band glijdt zó langs de (ook draaiende) inactieve kaapstander.
De opneemschotel wordt met een vrij slappe slipkoppeling (vilt, bijvoorbeeld) aangedreven en houdt juist voldoende spanning op de band om die goed op te wikkelen.
De voorraadschotel wordt (met net zo'n slipkoppeling) zachtjes 'achteruit' aangedreven, of zelfs helemaal niet aangedreven maar alleen door dat vilt geremd.

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org

Bij een 'echt' dual capstan deck is het zeer belangrijk dat beide capstans exact gelijk draaien. (meestal hebben die ook 2 motoren)
Dat geeft een gelijkmatigere bandspanning en minder flutter. Maar als er iets mis gaat zijn de problemen ook groter. (flutter, bandsla, rek,...)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Juist, bij dit mechanisme heb je twee varianten.

Bij een auto reverse deck werken beide capstan assen tegen elkaar in MAAR bij een dual capstan versie draaien beide assen dezelfde kant op om de band een klein beetje strak te trekken over de kop.

Het nadeel voor mijn defecte capstan is dat er geen parts en zeker de reverse capstan as te verkrijgen is omdat dit mechanisme de aller duurste auto reverse deck hadden en dus heel schaars zijn helaas.

De omtrek van de assen en vliegwielen zijn verschillend voor forward en reverse play.

Waarschijnlijk worden ze vaker bij de milieu straat ingeleverd dan op marktplaats ofzo omdat niet iedereen tapes opnemen en afspelen zo leuk vinden.

Ik heb een tc-k770es met de dual capstan en direct drive brushless motor voor de capstan en dat zou je moeten beluisteren, heerlijk. Tape klinkt echt prima.

Ik heb dus een andere reverse capstan geplaatst in de Sony RX70 en het werkt weer perfect, helaas is het WR820 sony deck dus een donor deck geworden, ik heb nog 2 goede WR820 decks dus ik laat het maar zo.

Op 3 augustus 2022 20:25:57 schreef Arco:
Bij een 'echt' dual capstan deck is het zeer belangrijk dat beide capstans exact gelijk draaien. (meestal hebben die ook 2 motoren)
Dat geeft een gelijkmatigere bandspanning en minder flutter. Maar als er iets mis gaat zijn de problemen ook groter. (flutter, bandsla, rek,...)

Bij een dual captan deck is er meestal maar 1 motor en wordt de "invoerende"
capstan as dmv een snaar aangedreven door de motor met vliegwielen, de trekkende capstan die de precieze inch/sec bepaald wordt direct aangedreven.

Bij de wat duurdere decks is de motor meestal een direct drive motor met quartz sturen zoals bij een goede platen speler.

Op 3 augustus 2022 17:28:54 schreef nijhuisr:
Ja, vooruit gaat goed maar reverse is niet goed, dat klopt.

De capstan voor het reverse is dus niet goed.

Nooit gerealiseerd dat er twee capstans inzaten, maar achteraf gezien is dat logisch.
Misschien kan je de twee capstans van plaats verwisselen en luisteren of de storing (wow, flutter of hoe het ook heten mag) meegaat.

Op 3 augustus 2022 20:37:51 schreef ohm pi:
[...]Nooit gerealiseerd dat er twee capstans inzaten, maar achteraf gezien is dat logisch.
Misschien kan je de twee capstans van plaats verwisselen en luisteren of de storing (wow, flutter of hoe het ook heten mag) meegaat.

Lees aub de laatste paar posts terug dan weet je waarom dat niet gaat.

Denk je dat je alles hebt gehad blijkt dat de quick reverse sensor defect is....

De IR LED van de optische sensor is kapot, de detector is gelukkig nog heel.

Het schijnt IR ligt op de tape om meteen de kop om te draaien als de leader tape voorbij komt.

Head assy uit elkaar gehaald en gelukkig komt heel makkelijk de IR LED eruit, nu nog iets maken van een 3mm IR LED dat terug past.

https://imagizer.imageshack.com/v2/1024x768q90/924/CeVgBV.jpg

pa3gws

Golden Member

Netjes dat is het betere freubel werk. :-)

Ik ben gestopt met roken nu mijn schakelingen nog.

Op 6 augustus 2022 19:13:21 schreef pa3gws:
Netjes dat is het betere freubel werk. :-)

Haha, ja. Je moet wat als er niks meer te bestellen is nieuw.
Maar het werkt precies zoals een originele kwa metingen.

Heb de IR LED 10mA gegeven ipv 15mA zoals origineel. leek me wat veiliger en met nieuwe LEDs heb je misschien minder stroom nodig dacht is zo.

Wat ik ook nog wel leuk vind is dat de rond draaiende kop van zijn rust punten wordt gedrukt door de flip gear aan de onderkant en weer terug komt te rusten doormiddel van de veer die de kop aandrukt.

Er zijn geen slijtplekken te zien, dus dat werkt goed. Het is ook niet gesmeerd want dat trekt alleen maar stof aan.

Onderin zit denk ik een soort lager of bushing die het wat langer volhoudt dan het plastic. Interessant om eens te zien.