Capstan-as met corrosie


Ik denk er blijkbaar anders over, er komt een behoorlijke druk te staan op de rubber roller die het flinterdunne tapeje in de putjes drukt als je een nieuwe pinchroller gebruikt die nog flexibel is.

Ik heb vandaag de donor capstan binnen, dus ik ben weer blij.

Op 26 november 2021 10:33:21 schreef Ledlover:
Ik zou me niet zoveel zorgen maken over een putje in de capstan.

Het putje zelf gaat natuurlijk geen problemen geven, want daar is niets. De problemen zitten in de rand van het putje. Daar is een verhoogde trek en een verlaagde trek in de langsrichting van de band en een verhoogde druk en een verlaagde druk op de band. De trekkrachten zijn het hoogst net boven en onder het putje en het laagst voor en achter het putje gezien in de bewegingsrichting van de band. Daar waar de trekkrachten het hoogst zijn zijn de drukkrachten ook het hoogst. Waren die putjes geen probleem, dan hadden alle bandrecorderfabrikanten de capstan gewoon ruw afgeleverd. Dat is goedkoper dan een fijn afgewerkte capstan en een ruwe capstan heeft meer grip op de band en aandrukrol dan een fijn afgewerkte capstan.

Bezoek mijn neefjes' site: www.tinuselectronics.nl

Er wordt over gesproken alsof er kraters in het asje zitten... :)
De putjes op de foto zijn nog geen 50um groot! Daar heb je (na polijsten van de 'kraterranden' ;) echt geen last van...

Waarom de asjes glad zijn? Omdat we dat nu eenmaal met alles doen wat we maken. Meeste gereedschap is ook glanzend glad verchroomd met weinig meerwaarde...
Stilstaande objecten zoals bandgeleiders moeten wel glad zijn; voor met de band mee bewegende delen is dat niet nodig.

Enige nadeel: je moet ze wat vaker schoonmaken, omdat er troep in de putjes gaat zitten bij veelvuldig gebruik.

[Bericht gewijzigd door Arco op 26 november 2021 20:26:06 (11%)]

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Op 26 november 2021 19:54:56 schreef Arco:
Er wordt over gesproken alsof er kraters in het asje zitten... :)
De putjes op de foto zijn nog geen 50um groot! Daar heb je (na polijsten van de 'kraterranden' ;) echt geen last van...

Ik voel ze met mijn nagel, maar het geheel is wel helemaal glad gepolijst dus er zijn geen uitstekende delen. Ook heeft de as denk ik nog de originele diameter wat wel belangrijk is voor de tape speed. Ik kan de reverse speed niet apart afstellen.

Ik heb de as in het donor deck gezet, eens kijken wat het doet.

RAAF12

Golden Member

Bij een dual capstan is de kracht op de band ook belangrijk tussen de twee capstans. Bij de silent mechanism modellen van Nakamichi was de ene as iets dikker dan de andere. Dat leverde de goede 'tension' op. Maar jouw Sony is een reverse model, die zal 2 dezelfde capstan diameters hebben. In de ene richting werkt capstan 1 en in de andere richting capstan 2. Bij een nieuwe tape kan je ook makkelijk zien of de tape beschadigd raakt. Wel het loopwerk demagnetiseren na gedane arbeid anders kunnen alle bespeelde tapes daarna minder presteren.

Op 27 november 2021 17:21:17 schreef RAAF12:
Bij een dual capstan is de kracht op de band ook belangrijk tussen de twee capstans. Bij de silent mechanism modellen van Nakamichi was de ene as iets dikker dan de andere. Dat leverde de goede 'tension' op. Maar jouw Sony is een reverse model, die zal 2 dezelfde capstan diameters hebben. In de ene richting werkt capstan 1 en in de andere richting capstan 2. Bij een nieuwe tape kan je ook makkelijk zien of de tape beschadigd raakt. Wel het loopwerk demagnetiseren na gedane arbeid anders kunnen alle bespeelde tapes daarna minder presteren.

Het Sony 200TCM mech zoals in dit deck heeft 2 verschillende dikte assen, voor deze auto reverse is het vliegwiel kleiner in diameter om de tape speed het zelfde te krijgen uit 1 motor.

In een dubbbel capstan deck kan het zelfde mechanisme dan gebruikt worden met dezelfde diameter vliegwielen voor tension control.

Het donor TC-RX70 wat ik defect heb gekocht voor de capstan as wil ik ook weer werkend krijgen maar de tape couter werkt niet goed en slaat dus af. Wachten op een CD4069 IC voor dit probleem. Daarna ga ik kijken wat het putje asje doet met tapes. Misschien ben ik paranoia, we gaan het zien.

RAAF12

Golden Member

Ik vroeg me nog een ding af, die auto reverse werkt natuurlijk alleen bij weergave? Lijkt me wel handig hoef je bij afspelen geen bandje meer om te draaien. De cassette zit weer in de lift er zijn bands die hun muziek op cassette uitbrengen. Net zoiets als de buizen en de vinyl nostalgie!

Soms kom je artikelen tegen over personen of dingen die je niet kende, maar die toch een grote rol gespeeld hebben.
Uitvinder van cassette en CD: https://hifi.nl/artikel/29825/In-memoriam-Lou-Ottens,-uitvinder-van-ca…

Van de cassette zijn er 100 miljard verkocht, van de cd 200 miljard...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Op 28 november 2021 14:32:02 schreef RAAF12:
Ik vroeg me nog een ding af, die auto reverse werkt natuurlijk alleen bij weergave?

Auto reverse geldt voor weergave en opnamen.

rob040

Golden Member

Op 28 november 2021 14:32:02 schreef RAAF12:
De cassette zit weer in de lift er zijn bands die hun muziek op cassette uitbrengen. Net zoiets als de buizen en de vinyl nostalgie!

Het nieuwe album van ABBA is op LP, Musicassette en CD uitgebracht.
Maar niet op SACD... ;(

RAAF12

Golden Member

Op 28 november 2021 17:14:16 schreef nijhuisr:
[...]

Auto reverse geldt voor weergave en opnamen.

Hoe werkt dat? Heeft die dubbeldecker per deck twee wiskoppen? Je zal in de 'normale' richting opnemen toch eerst de oude opname van de band moeten wissen voordat er een nieuwe opname wordt geschreven.
Als je voor een 'standaard' deck staat zit de wiskop links van de O/W kop.

edit: Aha!

De wiskop zit naar de PB/REC kop en draait mee.

Het cassette deck hersteld zodat het weer werkt met de as met putjes.

Het maakt geen beschadiging in de tape idd maar er zit een jengel in met de omwenteling van de as.

Onbruikbaar helaas vindt ik. Helaas.

Hoe heb je dat gemeten? (bijna onmogelijk dat zulke minieme putjes invloed hebben op het bandtransport.)
Het zit waarschijnlijk tussen de oren... (je hoort wat je verwacht te horen...)

Het kan natuurlijk zijn dat de as na de mishandelingen met hitte krom is...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Arco, je hoeft het niet te meten je kan het duidelijk horen.
Er is niks heet gestookt dat het blauw ziet of krom is.

De tolerantie is vrij klein bij capstan asjes, ik vind het vrij vreemd dat mensen denken dat het geen probleem is als er deukjes in zitten.

De capstan as bepaald de snelheid van de tape, en als dat niet 100% rond is ga je dat meteen horen, dat hoef je niet te meten.

Met de vinger erop voel je niks, maar met de nagel voel je precies het probleem.

Op 3 december 2021 23:19:46 schreef nijhuisr:
Het cassette deck hersteld zodat het weer werkt met de as met putjes.

Het maakt geen beschadiging in de tape idd maar er zit een jengel in met de omwenteling van de as.

Onbruikbaar helaas vindt ik. Helaas.

Het hoeft niet in de capstan te zitten. Er zit genoeg mechanica in wat een onregelmatige bandloop kan veroorzaken.

Bezoek mijn neefjes' site: www.tinuselectronics.nl

Deukjes hoor je niet, want die raken de band niet, het gaat om het oppervlak wat de band transporteert. (daar moet dan nog wat uitsteken)
Als de jengel uit de capstan komt moet dat een 7.5Hz jengel zijn. Moet bij een testband met vaste toon makkelijk te horen/meten zijn.

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard en software ontwikkeling: www.arcovox.com
RAAF12

Golden Member

Op 4 december 2021 01:05:00 schreef ohm pi:
[...]Het hoeft niet in de capstan te zitten. Er zit genoeg mechanica in wat een onregelmatige bandloop kan veroorzaken.

Lijkt mij ook, het kan ook aan de bandspanning liggen. Even uitwisselen met de juiste capstanas van het andere deck.

[Bericht gewijzigd door RAAF12 op 4 december 2021 02:00:05 (19%)]

Als dat door het asje is veroorzaakt dan heb je het niet goed vlak gemaakt (nogmaals: alleen uitstekende delen kunnen dit veroorzaken, putjes niet.)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard en software ontwikkeling: www.arcovox.com
RAAF12

Golden Member

En beide capstanas/lagers oliën, nieuwe platte aandrijfsnaar plaatsen, aandrukrol kracht checken. Alles moet soepel lopen ook evt. slipkoppeling op wind en rewindas checken. De motor is niet overbemeten dus als er iets niet lekker draait merk je dat direct in het geluid.

Het lijkt er inderdaad op dat de capstan en aandrijfrol problemen geeft. De jengelfrequentie is vrij hoog. Het kan zijn dat door het afschuren van de as de as onrond is geworden. Dan zit je met het probleem, hoe krijg je die as weer zuiver rond, al of niet met putjes. Of er zit slip in de band tussen de aandrijfrol en capstan.

[Bericht gewijzigd door ohm pi op 4 december 2021 14:07:22 (10%)]

Bezoek mijn neefjes' site: www.tinuselectronics.nl

Dit is een donor deck, wel jammer want hij is nog erg mooi.

Misschien kom ik nog een keer iets tegen, vooruit afspelen werkt heel mooi.

Ben ermee bezig geweest vandaag en heb de as echt helemaal glad, geen uit stekende deeltjes of iets.

Heb maakt geen beschadigingen in een tape maar het jengelt in de muziek zoals in het filmpje te zien is, onbruikbare as helaas.

Ondanks dat ik niet wist of de andere kant van de as bruikbaar zou zijn toch maar met hitte uit elkaar gehaald. Dit is nu het resultaat.

https://imagizer.imageshack.com/v2/800x600q90/923/BvEKYQ.jpg

Het is een non-ferro metalen vliegwiel met een brons achtige bushing en metalen pen.

De andere kant van de as is mooi en glad, ik ga er maar even vanuit dat de diameter over de lengte van de as gelijk is, ik kan geen afwijking meten met de schuifmaat.

Het puntje links van de as wordt een bolletje later, maar dat lijk me geen probleem. Ben benieuwd wat het doet als ik het weer in elkaar zet of krijg.

Helaas, het wiel wiebelt op het slechte stuk van de as. Ook heel erg hoorbaar.

Nu de as er toch weer uit was licht opgeschuurd met korrel 1000 en water en gepolijst met 3M polish 09376, dat zag er wel mooi glad uit maar nu zit de bushing te los voor de knel fitting. Het komt allemaal heel nauw.

Wiel terug geplaatst op het originele deel van de as maar krijg het niet meer recht draaiend, paar keer opnieuw geplaatst maar het is niet meer te herstellen.