Capstan-as met corrosie

Sine

Moderator

Op 4 december 2021 12:32:06 schreef Arco:
Als dat door het asje is veroorzaakt dan heb je het niet goed vlak gemaakt (nogmaals: alleen uitstekende delen kunnen dit veroorzaken, putjes niet.)

De capstan is zo ongeveer het meest kritische deel van het deck, die zijn niet voor niets spiegelend gepolijst.

Alle afwijkingen in rondheid zorgen onherroepelijk voor wow, ook miniscule putjes aan 1 kant van de as zoals hier het geval is.

Op 2 augustus 2022 21:55:13 schreef Sine:
[...]

De capstan is zo ongeveer het meest kritische deel van het deck, die zijn niet voor niets spiegelend gepolijst.

Alle afwijkingen in rondheid zorgen onherroepelijk voor wow, ook miniscule putjes aan 1 kant van de als zoals hier het geval is.

Tja, dat probeerde ik uit te leggen. Een nieuw asje draaien met de draaibank is onmogelijk.

Dat de pinchroller alleen de buitenste diameter van de as raakt en daardoor putjes geen probleem zouden zijn is echt niet het geval.

Daarom de as eruit en de verse kan gebruikt en terug gestopt in de bushing, en ja dat kan alleen met een beetje warmte.

Je krijgt het alleen blijkbaar niet goed uit gelijnd.

Ik moet zeggen dat het opzich prima klinkt nu, als een 1 KHz tape afspeelt hoor je de wow en flutten alleen als je de koptelefoon op tafel legt maar niet als je hem op je hooft zet.

Dit was wel anders toen ook het vliegwiel wiebelde tijdens rotatie.

https://www.youtube.com/watch?v=OzICTc2-tcE

Als ik zo naar de gele streepjes onderin het beeld kijk, dan lijkt het net alsof bij vooruit afspelen het geluid goed is en bij achteruit afspelen het geluid nergens op lijkt. Als dat klopt, dan is de capstan goed en is er ergens anders iets mis.

[Bericht gewijzigd door ohm pi op woensdag 3 augustus 2022 00:56:30 (17%)

Ja, vooruit gaat goed maar reverse is niet goed, dat klopt.

De capstan voor het reverse is dus niet goed.

Arco

Special Member

Waarom gebruiken ze er eigenlijk 2?
Je kunt de motor toch gewoon andersom laten lopen met dezelfde capstan?

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
RAAF12

Golden Member

Twee capstans is beter dan is het stuk band gefixeerd wat op kop beweegt. Anders maakt de volle of lege spoelschotel deel uit van de trekkracht en de daardoor de druk op de koppen. Overigens was de rondloopnauwkeurigheid bij de verwisselbare capstan motorassen bij tapedeck A77 modellen beter 1/1000 mm. Bij reverse modellen zie je altijd twee capstanasssen en twee rubberen aandrukrollen als het ook met 1 kon had men dat vast gedaan. Er bestaat ook een NAKAMICHI model waarbij de cassette zelf 180° draait.

Arco

Special Member

Dus beide motoren draaien tegelijk? (dan moet de gelijkloop wel erg exact zijn, anders krijg je ook flutter)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Sine

Moderator

Op 3 augustus 2022 17:42:11 schreef Arco:
Waarom gebruiken ze er eigenlijk 2?
Je kunt de motor toch gewoon andersom laten lopen met dezelfde capstan?

De capstan trekt de tape langs de koppen ... als je nu de richting moet omdraaien zou diezelfde capstan enkel kunnen duwen, dat gaat hem natuurlijk niet worden.

Op 3 augustus 2022 18:01:55 schreef Arco:
Dus beide motoren draaien tegelijk? (dan moet de gelijkloop wel erg exact zijn, anders krijg je ook flutter)

Er is maar 1 motor voor beide capstans aangedreven door een belt.

RAAF12

Golden Member

Op 3 augustus 2022 18:01:55 schreef Arco:
Dus beide motoren draaien tegelijk? (dan moet de gelijkloop wel erg exact zijn, anders krijg je ook flutter)

Bij de silent loopwerken niet reverse modellen van Nakamichi was de ene capstanas net iets dikker en ontstond er een strak stuk band tussen beide capstanassen. Daar dreef 1 motor beide capstanassen aan met vliegwielen.
Ik heb geen micrometer in huis maar zal straks het verschil proberen op te meten met een schuifmaat.

[Bericht gewijzigd door RAAF12 op woensdag 3 augustus 2022 19:05:04 (11%)

Arco

Special Member

Dan wordt 't veroorzaakt doordat de slechte as dunner is, dit systeem is inherent aan dat soort problemen als het transport van beide assen niet exact gelijk is.
(daarom doet 'ie dat ook maar 1 kant op)

Als de goede capstan 3mm dia is, en de 'slechte' maar 2.98mm, dan zit daar al 0.7mm verschil in per seconde.
De flutter die je hoort is de band die 'strakgetrokken' wordt zodra de speling te groot wordt.

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Op 3 augustus 2022 19:02:39 schreef Arco:
Dan wordt 't veroorzaakt doordat de slechte as dunner is, dit systeem is inherent aan dat soort problemen als het transport van beide assen niet exact gelijk is.
(daarom doet 'ie dat ook maar 1 kant op)

Als de goede capstan 3mm dia is, en de 'slechte' maar 2.98mm, dan zit daar al 0.7mm verschil in per seconde.
De flutter die je hoort is de band die 'strakgetrokken' wordt zodra de speling te groot wordt.

Sorry Arco, je hebt blijkbaar geen idee hoe een auto reverse cassette deck werkt. google maar eens als je het echt wilt weten.

Henry S.

Moderator

Op 3 augustus 2022 18:01:55 schreef Arco:
Dus beide motoren draaien tegelijk? (dan moet de gelijkloop wel erg exact zijn, anders krijg je ook flutter)

Vaak wordt maar één aandrukrol per richting gebruikt.

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.
Arco

Special Member

Ah,

Aan de SM te zien is het geen dual capstan, maar gewoon een single capstan deck. (bij een dual capstan drijven beide capstans tegelijk de bandloop aan.)
(hoewel hij technisch gesproken 2 capstans heeft, wordt het toch als een singe capstan deck gezien. Er is maar 1 capstan tegelijk actief)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Frederick E. Terman

Honourable Member

Vaak wordt maar één aandrukrol per richting gebruikt.

Inderdaad maar eentje tegelijk.
De twee kaapstanders draaien gewoon tegelijk. Maar alleen die waar de rubber aandrukrol tegen band en kaapstander duwt, doet wat. De asjes zijn spiegelglad, en de band glijdt zó langs de (ook draaiende) inactieve kaapstander.
De opneemschotel wordt met een vrij slappe slipkoppeling (vilt, bijvoorbeeld) aangedreven en houdt juist voldoende spanning op de band om die goed op te wikkelen.
De voorraadschotel wordt (met net zo'n slipkoppeling) zachtjes 'achteruit' aangedreven, of zelfs helemaal niet aangedreven maar alleen door dat vilt geremd.

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org
Arco

Special Member

Bij een 'echt' dual capstan deck is het zeer belangrijk dat beide capstans exact gelijk draaien. (meestal hebben die ook 2 motoren)
Dat geeft een gelijkmatigere bandspanning en minder flutter. Maar als er iets mis gaat zijn de problemen ook groter. (flutter, bandsla, rek,...)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Juist, bij dit mechanisme heb je twee varianten.

Bij een auto reverse deck werken beide capstan assen tegen elkaar in MAAR bij een dual capstan versie draaien beide assen dezelfde kant op om de band een klein beetje strak te trekken over de kop.

Het nadeel voor mijn defecte capstan is dat er geen parts en zeker de reverse capstan as te verkrijgen is omdat dit mechanisme de aller duurste auto reverse deck hadden en dus heel schaars zijn helaas.

De omtrek van de assen en vliegwielen zijn verschillend voor forward en reverse play.

Waarschijnlijk worden ze vaker bij de milieu straat ingeleverd dan op marktplaats ofzo omdat niet iedereen tapes opnemen en afspelen zo leuk vinden.

Ik heb een tc-k770es met de dual capstan en direct drive brushless motor voor de capstan en dat zou je moeten beluisteren, heerlijk. Tape klinkt echt prima.

Ik heb dus een andere reverse capstan geplaatst in de Sony RX70 en het werkt weer perfect, helaas is het WR820 sony deck dus een donor deck geworden, ik heb nog 2 goede WR820 decks dus ik laat het maar zo.

Op 3 augustus 2022 20:25:57 schreef Arco:
Bij een 'echt' dual capstan deck is het zeer belangrijk dat beide capstans exact gelijk draaien. (meestal hebben die ook 2 motoren)
Dat geeft een gelijkmatigere bandspanning en minder flutter. Maar als er iets mis gaat zijn de problemen ook groter. (flutter, bandsla, rek,...)

Bij een dual captan deck is er meestal maar 1 motor en wordt de "invoerende"
capstan as dmv een snaar aangedreven door de motor met vliegwielen, de trekkende capstan die de precieze inch/sec bepaald wordt direct aangedreven.

Bij de wat duurdere decks is de motor meestal een direct drive motor met quartz sturen zoals bij een goede platen speler.

Op 3 augustus 2022 17:28:54 schreef nijhuisr:
Ja, vooruit gaat goed maar reverse is niet goed, dat klopt.

De capstan voor het reverse is dus niet goed.

Nooit gerealiseerd dat er twee capstans inzaten, maar achteraf gezien is dat logisch.
Misschien kan je de twee capstans van plaats verwisselen en luisteren of de storing (wow, flutter of hoe het ook heten mag) meegaat.

Op 3 augustus 2022 20:37:51 schreef ohm pi:
[...]Nooit gerealiseerd dat er twee capstans inzaten, maar achteraf gezien is dat logisch.
Misschien kan je de twee capstans van plaats verwisselen en luisteren of de storing (wow, flutter of hoe het ook heten mag) meegaat.

Lees aub de laatste paar posts terug dan weet je waarom dat niet gaat.

Denk je dat je alles hebt gehad blijkt dat de quick reverse sensor defect is....

De IR LED van de optische sensor is kapot, de detector is gelukkig nog heel.

Het schijnt IR ligt op de tape om meteen de kop om te draaien als de leader tape voorbij komt.

Head assy uit elkaar gehaald en gelukkig komt heel makkelijk de IR LED eruit, nu nog iets maken van een 3mm IR LED dat terug past.

https://imagizer.imageshack.com/v2/1024x768q90/924/CeVgBV.jpg

pa3gws

Golden Member

Netjes dat is het betere freubel werk. :-)

Ik ben gestopt met roken nu mijn schakelingen nog.

Op 6 augustus 2022 19:13:21 schreef pa3gws:
Netjes dat is het betere freubel werk. :-)

Haha, ja. Je moet wat als er niks meer te bestellen is nieuw.
Maar het werkt precies zoals een originele kwa metingen.

Heb de IR LED 10mA gegeven ipv 15mA zoals origineel. leek me wat veiliger en met nieuwe LEDs heb je misschien minder stroom nodig dacht is zo.

Wat ik ook nog wel leuk vind is dat de rond draaiende kop van zijn rust punten wordt gedrukt door de flip gear aan de onderkant en weer terug komt te rusten doormiddel van de veer die de kop aandrukt.

Er zijn geen slijtplekken te zien, dus dat werkt goed. Het is ook niet gesmeerd want dat trekt alleen maar stof aan.

Onderin zit denk ik een soort lager of bushing die het wat langer volhoudt dan het plastic. Interessant om eens te zien.

Jaja, eindelijk een donor reverse capstan as kunnen krijgen en die erin gezet en het werkt weer perfect zonder enige jengel! Het lag toch echt aan de as en niet aan de rest van het mech.

Ik ben blij hoor :)