Capstan-as met corrosie

Arco, je hoeft het niet te meten je kan het duidelijk horen.
Er is niks heet gestookt dat het blauw ziet of krom is.

De tolerantie is vrij klein bij capstan asjes, ik vind het vrij vreemd dat mensen denken dat het geen probleem is als er deukjes in zitten.

De capstan as bepaald de snelheid van de tape, en als dat niet 100% rond is ga je dat meteen horen, dat hoef je niet te meten.

Met de vinger erop voel je niks, maar met de nagel voel je precies het probleem.

Op 3 december 2021 23:19:46 schreef nijhuisr:
Het cassette deck hersteld zodat het weer werkt met de as met putjes.

Het maakt geen beschadiging in de tape idd maar er zit een jengel in met de omwenteling van de as.

Onbruikbaar helaas vindt ik. Helaas.

Het hoeft niet in de capstan te zitten. Er zit genoeg mechanica in wat een onregelmatige bandloop kan veroorzaken.

Arco

Special Member

Deukjes hoor je niet, want die raken de band niet, het gaat om het oppervlak wat de band transporteert. (daar moet dan nog wat uitsteken)
Als de jengel uit de capstan komt moet dat een 7.5Hz jengel zijn. Moet bij een testband met vaste toon makkelijk te horen/meten zijn.

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
RAAF12

Golden Member

Op 4 december 2021 01:05:00 schreef ohm pi:
[...]Het hoeft niet in de capstan te zitten. Er zit genoeg mechanica in wat een onregelmatige bandloop kan veroorzaken.

Lijkt mij ook, het kan ook aan de bandspanning liggen. Even uitwisselen met de juiste capstanas van het andere deck.

[Bericht gewijzigd door RAAF12 op zaterdag 4 december 2021 02:00:05 (19%)

Arco

Special Member

Als dat door het asje is veroorzaakt dan heb je het niet goed vlak gemaakt (nogmaals: alleen uitstekende delen kunnen dit veroorzaken, putjes niet.)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
RAAF12

Golden Member

En beide capstanas/lagers oliën, nieuwe platte aandrijfsnaar plaatsen, aandrukrol kracht checken. Alles moet soepel lopen ook evt. slipkoppeling op wind en rewindas checken. De motor is niet overbemeten dus als er iets niet lekker draait merk je dat direct in het geluid.

Het lijkt er inderdaad op dat de capstan en aandrijfrol problemen geeft. De jengelfrequentie is vrij hoog. Het kan zijn dat door het afschuren van de as de as onrond is geworden. Dan zit je met het probleem, hoe krijg je die as weer zuiver rond, al of niet met putjes. Of er zit slip in de band tussen de aandrijfrol en capstan.

[Bericht gewijzigd door ohm pi op zaterdag 4 december 2021 14:07:22 (10%)

Dit is een donor deck, wel jammer want hij is nog erg mooi.

Misschien kom ik nog een keer iets tegen, vooruit afspelen werkt heel mooi.

Ben ermee bezig geweest vandaag en heb de as echt helemaal glad, geen uit stekende deeltjes of iets.

Heb maakt geen beschadigingen in een tape maar het jengelt in de muziek zoals in het filmpje te zien is, onbruikbare as helaas.

Ondanks dat ik niet wist of de andere kant van de as bruikbaar zou zijn toch maar met hitte uit elkaar gehaald. Dit is nu het resultaat.

https://imagizer.imageshack.com/v2/800x600q90/923/BvEKYQ.jpg

Het is een non-ferro metalen vliegwiel met een brons achtige bushing en metalen pen.

De andere kant van de as is mooi en glad, ik ga er maar even vanuit dat de diameter over de lengte van de as gelijk is, ik kan geen afwijking meten met de schuifmaat.

Het puntje links van de as wordt een bolletje later, maar dat lijk me geen probleem. Ben benieuwd wat het doet als ik het weer in elkaar zet of krijg.

Helaas, het wiel wiebelt op het slechte stuk van de as. Ook heel erg hoorbaar.

Nu de as er toch weer uit was licht opgeschuurd met korrel 1000 en water en gepolijst met 3M polish 09376, dat zag er wel mooi glad uit maar nu zit de bushing te los voor de knel fitting. Het komt allemaal heel nauw.

Wiel terug geplaatst op het originele deel van de as maar krijg het niet meer recht draaiend, paar keer opnieuw geplaatst maar het is niet meer te herstellen.

Nog eens een poging gewaagd.

En het is gelukt zodat het vliegwiel stabiel draait.

Heb het geschuurde en gepolijste as gedeelte met loctite in het messing deel vast gezet en het ziet er heel goed uit, geen enkele wobbeling in het vliegwiel en de as op de pinch roller is kaars recht op het oog.

Maar met een 1Khz test tape is een wow en flutter te horen, heel bijzonder.
Het komt blijkbaar zo nauw dat het niet zomaar te herstellen is.

Niet te zien maar wel degelijk te horen, jammer

Arco

Special Member

Ik denk dat de as een minieme kromming heeft opgelopen door de hitte. (dat hoor je dan meteen)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

denk het niet, als ik de puntjes van de asjes belicht met een LED zaklampje is er geen variatie te zien in het licht.

Heb ook niet de as verhit, maar de bushing en vliegwiel.

Denk dat het geboorde punt in het vliegwiel nu op een verkeerd punt zit voor
uitlijning van het vliegwiel, hoewel dat niet zou moeten uitmaken bij verdraaien tov de as en bushing.

[Bericht gewijzigd door nijhuisr op zaterdag 30 juli 2022 21:36:26 (11%)

Op 30 juli 2022 21:16:48 schreef Arco:
Ik denk dat de as een minieme kromming heeft opgelopen door de hitte. (dat hoor je dan meteen)

Er is iets krom of uit balans maar niet te zien met het oog, niet veel meer aan te doen zonder de fabrieks uitlijn tools ben ik bang.

Ik heb een Sony TC-WR820 maar als donor deck gebruikt voor de Sony TC-RX70.

Het werkt weer prima met andere reverse capstan as/vliegwiel.

Helaas zijn deze mechanismes niet veel in parts in omloop.

Sine

Moderator

Op 4 december 2021 12:32:06 schreef Arco:
Als dat door het asje is veroorzaakt dan heb je het niet goed vlak gemaakt (nogmaals: alleen uitstekende delen kunnen dit veroorzaken, putjes niet.)

De capstan is zo ongeveer het meest kritische deel van het deck, die zijn niet voor niets spiegelend gepolijst.

Alle afwijkingen in rondheid zorgen onherroepelijk voor wow, ook miniscule putjes aan 1 kant van de as zoals hier het geval is.

Op 2 augustus 2022 21:55:13 schreef Sine:
[...]

De capstan is zo ongeveer het meest kritische deel van het deck, die zijn niet voor niets spiegelend gepolijst.

Alle afwijkingen in rondheid zorgen onherroepelijk voor wow, ook miniscule putjes aan 1 kant van de als zoals hier het geval is.

Tja, dat probeerde ik uit te leggen. Een nieuw asje draaien met de draaibank is onmogelijk.

Dat de pinchroller alleen de buitenste diameter van de as raakt en daardoor putjes geen probleem zouden zijn is echt niet het geval.

Daarom de as eruit en de verse kan gebruikt en terug gestopt in de bushing, en ja dat kan alleen met een beetje warmte.

Je krijgt het alleen blijkbaar niet goed uit gelijnd.

Ik moet zeggen dat het opzich prima klinkt nu, als een 1 KHz tape afspeelt hoor je de wow en flutten alleen als je de koptelefoon op tafel legt maar niet als je hem op je hooft zet.

Dit was wel anders toen ook het vliegwiel wiebelde tijdens rotatie.

https://www.youtube.com/watch?v=OzICTc2-tcE

Als ik zo naar de gele streepjes onderin het beeld kijk, dan lijkt het net alsof bij vooruit afspelen het geluid goed is en bij achteruit afspelen het geluid nergens op lijkt. Als dat klopt, dan is de capstan goed en is er ergens anders iets mis.

[Bericht gewijzigd door ohm pi op woensdag 3 augustus 2022 00:56:30 (17%)

Ja, vooruit gaat goed maar reverse is niet goed, dat klopt.

De capstan voor het reverse is dus niet goed.

Arco

Special Member

Waarom gebruiken ze er eigenlijk 2?
Je kunt de motor toch gewoon andersom laten lopen met dezelfde capstan?

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
RAAF12

Golden Member

Twee capstans is beter dan is het stuk band gefixeerd wat op kop beweegt. Anders maakt de volle of lege spoelschotel deel uit van de trekkracht en de daardoor de druk op de koppen. Overigens was de rondloopnauwkeurigheid bij de verwisselbare capstan motorassen bij tapedeck A77 modellen beter 1/1000 mm. Bij reverse modellen zie je altijd twee capstanasssen en twee rubberen aandrukrollen als het ook met 1 kon had men dat vast gedaan. Er bestaat ook een NAKAMICHI model waarbij de cassette zelf 180° draait.

Arco

Special Member

Dus beide motoren draaien tegelijk? (dan moet de gelijkloop wel erg exact zijn, anders krijg je ook flutter)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Sine

Moderator

Op 3 augustus 2022 17:42:11 schreef Arco:
Waarom gebruiken ze er eigenlijk 2?
Je kunt de motor toch gewoon andersom laten lopen met dezelfde capstan?

De capstan trekt de tape langs de koppen ... als je nu de richting moet omdraaien zou diezelfde capstan enkel kunnen duwen, dat gaat hem natuurlijk niet worden.

Op 3 augustus 2022 18:01:55 schreef Arco:
Dus beide motoren draaien tegelijk? (dan moet de gelijkloop wel erg exact zijn, anders krijg je ook flutter)

Er is maar 1 motor voor beide capstans aangedreven door een belt.

RAAF12

Golden Member

Op 3 augustus 2022 18:01:55 schreef Arco:
Dus beide motoren draaien tegelijk? (dan moet de gelijkloop wel erg exact zijn, anders krijg je ook flutter)

Bij de silent loopwerken niet reverse modellen van Nakamichi was de ene capstanas net iets dikker en ontstond er een strak stuk band tussen beide capstanassen. Daar dreef 1 motor beide capstanassen aan met vliegwielen.
Ik heb geen micrometer in huis maar zal straks het verschil proberen op te meten met een schuifmaat.

[Bericht gewijzigd door RAAF12 op woensdag 3 augustus 2022 19:05:04 (11%)