Canon printer heeft geen ondersteuning voor Linux

Op 26 november 2021 18:51:19 schreef mel:
. . als mn usb kabel binnenkomt , kijk ik of Linux de printer herkent.Het is trouwens wel een minpunt dat de kabel niet bij de levering zat..

Geen USB kabel in huis, dat kan ik me nu moeilijk voorstellen. Ik heb een hele afdeling met kabels van oude apparaten.
Oa, euro, scart, DB25-centronic, DB9, telefoon en meer van dat soort handige dingen :-)

Op 26 november 2021 22:41:09 schreef bprosman:
[...]
Heb dat al vaker gezegd hier, kun je zien hoe ver Linux achter loopt :+

Gelukkig wel! Hoef ik geen zware computers aan te schaffen om die bloatware van windows 10 of 11 te laten lopen. Oude PC met oude software start snel op en sluit snel af.

@bsprosman,
Je zal toch ook wel gemerkt hebben dat na iedere softwareupdate het geupdate programma groter en trager is geworden?

Hensz

Golden Member

Op 26 november 2021 15:28:36 schreef mel:
Ik met groot lef een printer gekocht van Canon, wil ik m in de computer laten zoeken, staat dat type er natuurlijk niet in.

Wil je dat de volgende keer checken vóór dat je iets voor aan of in je computer koopt? Als je geen Windhoos hebt is ondersteuning heel vaak zoekwerk of gewoon afwezig.

Deze week nog zitten klooien bij iemand die een iMac en een Samsung SCX4200 had. HP, die die spullen gekocht heeft en nu de ondersteuning doet, heeft natuurlijk niks. Via, wat in eerste instantie een schimmige site leek, toch het e.e.a. gevonden en uiteindelijk alles aan de praat gekregen, dat wel. Helaas moest de printer toch afgedankt worden wegens erg veel gedoe met de paper-pickup. Toch te lang stil gestaan. :S

Don't Panic!
fatbeard

Honourable Member

Verdroogd of stoffig rubber oppik rolletje.
Gewoon schoonmaken met IPA, als het verdroogd is kan het vaak door met wasbenzine schoon te maken 'verjongd' worden...

Een goed begin is geen excuus voor half werk; goed gereedschap trouwens ook niet. Niets is ooit onmogelijk voor hen die het niet hoeven te doen.
Hensz

Golden Member

Dat is het 'm juist: ik merk er niets aan, mooie ribbels die stroef genoeg aanvoelen. Ik heb ze véél slechter gehad die wel werkten. 8)7

Don't Panic!

Misschien helpt het als je de 'printer-driver-gutenprint' installeert.
Voor mijn Canon-printer moest ik dat doen, want anders herkende Ubuntu hem niet, maar ik zie jouw printer niet in mijn lijstje staan.
Installeren onder Ubuntu gaat als volgt:

sudo apt-get update
sudo apt-get install printer-driver-gutenprint

Zie oa https://howtoinstall.co/en/printer-driver-gutenprint
Na deze actie krijg je er veel printers erbij.

Ik vind hier 5 drivers voor de pixma ts3451
Voor de printer zou je dan de 'IJ Printer Driver Ver. 6.10 for Linux' moeten installeren en voor de scanner een andere driver op deze pagina.

maartenbakker

Golden Member

Op 26 november 2021 23:25:17 schreef Hensz:
[...]
Samsung SCX4200

Nou ken ik dit model niet, maar het viel me ooit juist op dat zelfs de goedkoopste Samsung laserprinters echte talen spraken, zoals Postscript naast of in plaats van HPPCL met custom zooi of Windows bitbang native.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
mel

Golden Member

Op 27 november 2021 00:06:34 schreef ohm pi:
Misschien helpt het als je de 'printer-driver-gutenprint' installeert.
Voor mijn Canon-printer moest ik dat doen, want anders herkende Ubuntu hem niet, maar ik zie jouw printer niet in mijn lijstje staan.
Installeren onder Ubuntu gaat als volgt:
[...]
Zie oa https://howtoinstall.co/en/printer-driver-gutenprint
Na deze actie krijg je er veel printers erbij.

Ik vind hier 5 drivers voor de pixma ts3451
Voor de printer zou je dan de 'IJ Printer Driver Ver. 6.10 for Linux' moeten installeren en voor de scanner een andere driver op deze pagina.

Kijk, daar heb ik iets aan. Dank je wel.. :) _/-\o_

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

Op de canon site is wel het een en ander te vinden qua 32/64 linux drivers voor de Pixma ts3451.

Geen idee welke distro je gebruikt, maar zou hier even kijken of er wat bij zit:

https://www.canon-europe.com/support/consumer_products/products/fax__m…

Op 27 november 2021 08:08:28 schreef mel:
[...]
Kijk, daar heb ik iets aan. Dank je wel.. :) _/-\o_

Die had ik ook gevonden: Dat is gewoon 1 van de 1e hits als je googled naar pixma3451. En dat is knap van google, want zo heet dat ding niet eens.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Je kunt de linux driver voor de Pixma TS3451 gewoon vinden op de site van canon.nl:
https://www.canon.nl/support/consumer_products/products/fax__multifunc…

Afhankelijk van de linux distrubutie die je gebruikt, kun je een debian of rpm package downloaden, of een source bestand die je dan zelf moet compileren (daar is gelukkig wel een handleiding voor).

Dit zijn IJ drivers voor Wifi (als ik het goed heb). Dus een USB kabel heb je vermoedelijk niet nodig.

mel

Golden Member

Die site heb ik ook geprobeerd, werkt niet..
Kabel heb ik inmiddels, werkt ook niet.
Dus gebruik ik m maar als copieermachine, printen doe ik dan wel op mn ouwe hp laserjet5000.
Ik heb de ubuntu installer laten zoeken naar drivers, hij geeft aan een generieke driver, maar dat werkt dus niet.
Ik heb het helemaal gehad met canon, fotocamera,s maken ze goed, maar printers....

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

Op 27 november 2021 13:05:15 schreef mel:
Die site heb ik ook geprobeerd, werkt niet..

Bedoel je dat de site niet werkt, of dat de Linux driver die je hebt gedownload niet werkt?
Welke Linux distributie gebruik je? Het lijkt mij sterk dat de "IJ Printer Driver v6.10 for Linux" van canon.nl niet werkt.

EDIT: OK, ik zie dat je Ubuntu gebruikt. Dan moet je de "IJ Printer Driver v. 6.10 for Linux (debian Packagearchive)" hebben. Handleiding met installatie instructies voor de Linux driver vind je onder Handleidingen. Het bestand dat je moet downloaden is "IJ Printer Driver for Linux (Gebruikshandleiding)" Na uitpakken vind je een folder "guide-pd-1.0_en" met daarin een help bestand "guide_index.htm".

Ik heb de indruk dat het probleem niet bij Canon ligt, maar bij de gebruiker. Je kunt niet verwachten dat de printer werkt wanneer de gebruiker de Linux driver niet op de juiste wijze installeert.

[Bericht gewijzigd door CornelisJ op zaterdag 27 november 2021 14:21:56 (46%)

Er ging iets mis. Post verwijderd.

[Bericht gewijzigd door CornelisJ op zaterdag 27 november 2021 14:23:03 (36%)

Hij staat ondertussen op vraag-en-aanbod. Ik wil pertinent geen inkjet, ik heb geen interesse.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
mel

Golden Member

Op 27 november 2021 13:49:12 schreef CornelisJ:
[...]
Bedoel je dat de site niet werkt, of dat de Linux driver die je hebt gedownload niet werkt?
Welke Linux distributie gebruik je? Het lijkt mij sterk dat de "IJ Printer Driver v6.10 for Linux" van canon.nl niet werkt.

EDIT: OK, ik zie dat je Ubuntu gebruikt. Dan moet je de "IJ Printer Driver v. 6.10 for Linux (debian Packagearchive)" hebben. Handleiding met installatie instructies voor de Linux driver vind je onder Handleidingen. Het bestand dat je moet downloaden is "IJ Printer Driver for Linux (Gebruikshandleiding)" Na uitpakken vind je een folder "guide-pd-1.0_en" met daarin een help bestand "guide_index.htm".

Ik heb de indruk dat het probleem niet bij Canon ligt, maar bij de gebruiker. Je kunt niet verwachten dat de printer werkt wanneer de gebruiker de Linux driver niet op de juiste wijze installeert.

De driver werkt dus niet.....En ik weet hoe ik een linux bestand moet downloaden en installeren..

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

Op 27 november 2021 14:45:03 schreef rew:
Hij staat ondertussen op vraag-en-aanbod...

En zo werd de Black Friday aankoop duurkoop :9

"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein
mel

Golden Member

Op 27 november 2021 15:22:49 schreef flipflop:
[...]
En zo werd de Black Friday aankoop duurkoop :9

Valt mee... Een copieermachine is duurder.. ;)

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..
Lucky Luke

Golden Member

Op 27 november 2021 12:24:52 schreef CornelisJ:
Je kunt de linux driver voor de Pixma TS3451 gewoon vinden op de site van canon.nl:
https://www.canon.nl/support/consumer_products/products/fax__multifunc…

Afhankelijk van de linux distrubutie die je gebruikt, kun je een debian of rpm package downloaden, of een source bestand die je dan zelf moet compileren (daar is gelukkig wel een handleiding voor).

Dit zijn IJ drivers voor Wifi (als ik het goed heb). Dus een USB kabel heb je vermoedelijk niet nodig.

Nu is het een tijd geleden, maar voor mijn Canon IP4200 waren ook linux drivers… 600 dpi.

Die printer kan 9600x2400 dpi, maar met de linuxdriver dus maar 600 dpi. Prima voor tekst, waardeloos voor foto’s.

De driver van turboprint haalde de resolutie wél maar had weer andere kuren (en de gratis versie print het logo erdoorheen).

Ik heb een Epson gekocht….

Voor de canon was goedkope kloon-inkt 7 euro oid voor een set kleuren en zwart. Ging een paar maanden mee, want koppen spoelen. Zeg elke 2 maanden ofzo dat ‘ie dorst naar verse inkt kreeg. En de klooninkt is zodanig niet lichtecht dat ik mijn fotopapier bij wijze van spreken kon hergebruiken door het in de zon te leggen. (Net niet, maar die klooninkt verbleek dusdanig dat foto’s onherkenbaar worden).

Voor de epson is originele inkt een euro of 60, gaat ruim een jaar mee, misschien wel 2 als ik weinig print. nog steeds koppen. Klooninkt is uiteraard goedkoper. Wel duurder dan de canon-klooninkt en voor minder mililiters, maar daar doe ik dus meer maanden of meer velletjes mee, al naar gelang. En daar gaat het uiteindelijk om.

Maargoed. Da’s meer iets voor consumentenadviesonline.net… (url nog vrij op moment dat ik dit post)

Eluke.nl | De mens onderscheid zich van (andere) dieren door o.a. complexe gereedschappen en bouwwerken te maken. Mens zijn is nerd zijn. Blijf Maken. (Of wordt, bijvoorbeeld, cultuurhistoricus)

Op 27 november 2021 14:55:52 schreef mel:
[...]De driver werkt dus niet.....En ik weet hoe ik een linux bestand moet downloaden en installeren..

Haha!!! "De driver werkt dus niet" kan je absoluut niet beoordelen als je geen "linux bestand" kan downloaden en installeren. Je mag hem gerust (proberen te) verkopen, maar canon of Linux de schuld geven is niet gepast.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Arco

Special Member

Voor mijn Brother gebruik ik altijd 'namaak' inkt, werkt uitstekend...
Ik vond de originele 'Innobella' inkt toch wel wat overdreven duur. (60 euro voor wat gekleurd water... ;) )
De 'namaak' kost iets meer als de helft en er zit 2x zoveel inkt in...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Op 27 november 2021 14:55:52 schreef mel:
En ik weet hoe ik een linux bestand moet downloaden en installeren..

Ik heb mijn twijfels, maar omdat ik deze printer niet heb kan ik niet bewijzen dat je iets fout hebt gedaan.

Volgens de aanwijzigingen in de installatie handleiding (ik heb eerder uitgelegd waar je deze kunt vinden) zou je het volgende moeten doen:

(1) IJ Printer Driver v. 6.10 for Linux (debian Packagearchive) downloaden. Dit is bestand cnijfilter2-6.10-1-deb.tar.gz

(2) Expanding the archived file and switching to the expanded directory:
tar zxvf cnijfilter2-6.10-1-deb.tar.gz
cd cnijfilter2-6.10-1-deb

(3) Installing the printer driver:
sudo ./install.sh

When the installation is completed, a message instructing you to register the printer is displayed. Etcetera, etcetera...

Heb je het bovenstaande en de vervolg stappen echt uitgevoerd?

mel

Golden Member

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

Wordt de printer wel herkend door de kernel? Als je de USB er uit trekt en opnieuw insteekt dan kun je met `dmesg` in de terminal kijken of de printer wordt herkend. Check ook met `lsusb` of de printer gevonden is en of er een Vendor:Product id aanwezig is. Als ik de udev rules in /etc/udev/80-canon_mfp2.rules bekijk dan zou je een ID terug moeten zien van 04a9:18b7

Als je nog wat dingen wilt proberen: https://wiki.archlinux.org/title/CUPS/Printer-specific_problems#Canon Er zijn nogal wat mogelijkheden.