Canon printer heeft geen ondersteuning voor Linux

mel

Golden Member

Ik met groot lef een printer gekocht van Canon, wil ik m in de computer laten zoeken, staat dat type er natuurlijk niet in. Zou Linux die printer zelf moeten herkennen?Anders wacht ik tot morgen, ik heb natuurlijk geen usb snoer... :( , is besteld..
Als copieermachine werkt het ding iig heel goed. Alleen jammer dat Canon er geen duidelijke beschrijving van geeft....

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..
elmowww

Golden Member

Leuk, maar ik denk dat niemand kan helpen zonder énige extra informatie.

PA0EJE - www.eje-electronics.nl - e.jongerius[aapje]eje-electronics.nl - EJE Electronics - Elektronica/firmware ontwikkeling
dijkmane

Golden Member

lijkt me sterk, volgens mij voorzien ze ook in Linux drivers.
anders is het wellicht met een standaard PS of PCL aan te sturen, maar zonder type is dat niet te beantwoorden

In no Sense, Nonsense
mel

Golden Member

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

Cups printing system. Origineel van Apple maar Unix en varianten maakt er dankbaar gebruik van _/-\o_
Kijk op de site of hij word ondersteunt.
Even instellen via gui of localhost:631.

Succes

vergeten

Golden Member

Meestal is het juist andersom!
Linux ondersteund de Pixma3451 van Canon niet, het is een randapparaat :)

[Bericht gewijzigd door vergeten op vrijdag 26 november 2021 18:24:49 (13%)

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.
mel

Golden Member

Cups is trouwens niet van Apple. Het staat voor Common Unix Printing System
:)
Morgen als mn usb kabel binnenkomt , kijk ik of Linux de printer herkent.Het is trouwens wel een minpunt dat de kabel niet bij de levering zat..

[Bericht gewijzigd door mel op vrijdag 26 november 2021 19:01:30 (48%)

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..
maartenbakker

Golden Member

Er zitten al heel lang vrijwel nooit kabels bij printers.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
fripster

Golden Member

Cups wordt wel degelijk voor meer dan 80% door Apple gedaan. Raar maar waar. Ik zou CUPS installeren (of kijken of je het al hebt: http://localhost:631)

Eens een wirehead,altijd een wirehead.... gopher://fripster.ydns.eu

Mijn ervaring met "oude" randapparatuur op linux is juist erg goed, ik krijg afdankertjes van mensen die het niet meer kunnen gebruiken op een nieuwe cq "betere" computer.

bprosman

Golden Member

Op 26 november 2021 21:18:38 schreef Kees frees:
Mijn ervaring met "oude" randapparatuur op linux is juist erg goed, ik krijg afdankertjes van mensen die het niet meer kunnen gebruiken op een nieuwe cq "betere" computer.

Heb dat al vaker gezegd hier, kun je zien hoe ver Linux achter loopt :+

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.

Op 26 november 2021 18:51:19 schreef mel:
. . als mn usb kabel binnenkomt , kijk ik of Linux de printer herkent.Het is trouwens wel een minpunt dat de kabel niet bij de levering zat..

Geen USB kabel in huis, dat kan ik me nu moeilijk voorstellen. Ik heb een hele afdeling met kabels van oude apparaten.
Oa, euro, scart, DB25-centronic, DB9, telefoon en meer van dat soort handige dingen :-)

Op 26 november 2021 22:41:09 schreef bprosman:
[...]
Heb dat al vaker gezegd hier, kun je zien hoe ver Linux achter loopt :+

Gelukkig wel! Hoef ik geen zware computers aan te schaffen om die bloatware van windows 10 of 11 te laten lopen. Oude PC met oude software start snel op en sluit snel af.

@bsprosman,
Je zal toch ook wel gemerkt hebben dat na iedere softwareupdate het geupdate programma groter en trager is geworden?

Hensz

Golden Member

Op 26 november 2021 15:28:36 schreef mel:
Ik met groot lef een printer gekocht van Canon, wil ik m in de computer laten zoeken, staat dat type er natuurlijk niet in.

Wil je dat de volgende keer checken vóór dat je iets voor aan of in je computer koopt? Als je geen Windhoos hebt is ondersteuning heel vaak zoekwerk of gewoon afwezig.

Deze week nog zitten klooien bij iemand die een iMac en een Samsung SCX4200 had. HP, die die spullen gekocht heeft en nu de ondersteuning doet, heeft natuurlijk niks. Via, wat in eerste instantie een schimmige site leek, toch het e.e.a. gevonden en uiteindelijk alles aan de praat gekregen, dat wel. Helaas moest de printer toch afgedankt worden wegens erg veel gedoe met de paper-pickup. Toch te lang stil gestaan. :S

Don't Panic!
fatbeard

Honourable Member

Verdroogd of stoffig rubber oppik rolletje.
Gewoon schoonmaken met IPA, als het verdroogd is kan het vaak door met wasbenzine schoon te maken 'verjongd' worden...

Een goed begin is geen excuus voor half werk; goed gereedschap trouwens ook niet. Niets is ooit onmogelijk voor hen die het niet hoeven te doen.
Hensz

Golden Member

Dat is het 'm juist: ik merk er niets aan, mooie ribbels die stroef genoeg aanvoelen. Ik heb ze véél slechter gehad die wel werkten. 8)7

Don't Panic!

Misschien helpt het als je de 'printer-driver-gutenprint' installeert.
Voor mijn Canon-printer moest ik dat doen, want anders herkende Ubuntu hem niet, maar ik zie jouw printer niet in mijn lijstje staan.
Installeren onder Ubuntu gaat als volgt:

sudo apt-get update
sudo apt-get install printer-driver-gutenprint

Zie oa https://howtoinstall.co/en/printer-driver-gutenprint
Na deze actie krijg je er veel printers erbij.

Ik vind hier 5 drivers voor de pixma ts3451
Voor de printer zou je dan de 'IJ Printer Driver Ver. 6.10 for Linux' moeten installeren en voor de scanner een andere driver op deze pagina.

maartenbakker

Golden Member

Op 26 november 2021 23:25:17 schreef Hensz:
[...]
Samsung SCX4200

Nou ken ik dit model niet, maar het viel me ooit juist op dat zelfs de goedkoopste Samsung laserprinters echte talen spraken, zoals Postscript naast of in plaats van HPPCL met custom zooi of Windows bitbang native.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
mel

Golden Member

Op 27 november 2021 00:06:34 schreef ohm pi:
Misschien helpt het als je de 'printer-driver-gutenprint' installeert.
Voor mijn Canon-printer moest ik dat doen, want anders herkende Ubuntu hem niet, maar ik zie jouw printer niet in mijn lijstje staan.
Installeren onder Ubuntu gaat als volgt:
[...]
Zie oa https://howtoinstall.co/en/printer-driver-gutenprint
Na deze actie krijg je er veel printers erbij.

Ik vind hier 5 drivers voor de pixma ts3451
Voor de printer zou je dan de 'IJ Printer Driver Ver. 6.10 for Linux' moeten installeren en voor de scanner een andere driver op deze pagina.

Kijk, daar heb ik iets aan. Dank je wel.. :) _/-\o_

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

Op de canon site is wel het een en ander te vinden qua 32/64 linux drivers voor de Pixma ts3451.

Geen idee welke distro je gebruikt, maar zou hier even kijken of er wat bij zit:

https://www.canon-europe.com/support/consumer_products/products/fax__m…

Op 27 november 2021 08:08:28 schreef mel:
[...]
Kijk, daar heb ik iets aan. Dank je wel.. :) _/-\o_

Die had ik ook gevonden: Dat is gewoon 1 van de 1e hits als je googled naar pixma3451. En dat is knap van google, want zo heet dat ding niet eens.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Je kunt de linux driver voor de Pixma TS3451 gewoon vinden op de site van canon.nl:
https://www.canon.nl/support/consumer_products/products/fax__multifunc…

Afhankelijk van de linux distrubutie die je gebruikt, kun je een debian of rpm package downloaden, of een source bestand die je dan zelf moet compileren (daar is gelukkig wel een handleiding voor).

Dit zijn IJ drivers voor Wifi (als ik het goed heb). Dus een USB kabel heb je vermoedelijk niet nodig.

mel

Golden Member

Die site heb ik ook geprobeerd, werkt niet..
Kabel heb ik inmiddels, werkt ook niet.
Dus gebruik ik m maar als copieermachine, printen doe ik dan wel op mn ouwe hp laserjet5000.
Ik heb de ubuntu installer laten zoeken naar drivers, hij geeft aan een generieke driver, maar dat werkt dus niet.
Ik heb het helemaal gehad met canon, fotocamera,s maken ze goed, maar printers....

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

Op 27 november 2021 13:05:15 schreef mel:
Die site heb ik ook geprobeerd, werkt niet..

Bedoel je dat de site niet werkt, of dat de Linux driver die je hebt gedownload niet werkt?
Welke Linux distributie gebruik je? Het lijkt mij sterk dat de "IJ Printer Driver v6.10 for Linux" van canon.nl niet werkt.

EDIT: OK, ik zie dat je Ubuntu gebruikt. Dan moet je de "IJ Printer Driver v. 6.10 for Linux (debian Packagearchive)" hebben. Handleiding met installatie instructies voor de Linux driver vind je onder Handleidingen. Het bestand dat je moet downloaden is "IJ Printer Driver for Linux (Gebruikshandleiding)" Na uitpakken vind je een folder "guide-pd-1.0_en" met daarin een help bestand "guide_index.htm".

Ik heb de indruk dat het probleem niet bij Canon ligt, maar bij de gebruiker. Je kunt niet verwachten dat de printer werkt wanneer de gebruiker de Linux driver niet op de juiste wijze installeert.

[Bericht gewijzigd door CornelisJ op zaterdag 27 november 2021 14:21:56 (46%)