philips radio B5W32at/01

Beste Raaf,
Had je aanvullende info niet gelezen, sorry

Het zijn 2 diodes in een huisje, en heeft ook maar 3 aansluitingen.
Tekening is correct.

RAAF12

Golden Member

Ah duidelijk! Maar GR4 en GR5 deed mij struikelen!

[Bericht gewijzigd door RAAF12 op donderdag 2 december 2021 18:25:42 (40%)

Op 2 december 2021 18:17:25 schreef fred-loes:
Goede avond,
Mooie ontwikkeling mbt tot het selenium diode blokje.

Wat zou de vervanger zijn in de huidigetechniek, bv 2n4004
Dan ga ik daar alvast een passent printje maken.

Hoor graag van jullie.

Ik zou gewoon een bruggelijkrichter kopen, bijvoorbeeld B80C2300 en daarvan de drie aansluitingen (~ + ~) gebruiken en de min ongebruikt laten.

Beste Raaf,
Heb je nog aanvullende info over de stroom, voor een passende diode.

RAAF12

Golden Member

De selenium diodes geven meer verlies maar als het spul ooit vervangen moet worden door Si is wellicht een serieweerstand nodig als de spanning te hoog is. Een paar diodes uit de serie 1N54** of 1N40** zullen prima werken. De radio is ook voor 220V ontwikkeld. Bij mij is de netspanning gemiddeld 235V. Als de net carrousel een 240V stand heeft zou dat mooi zijn voor de levensduur van de schaalverlichting en de seleniumgelijkrichter!

bij vervangen (of overbruggen, de oude mogen gewoon blijven zitten) door Si diodes is een serieweerstand een noodzaak, anders wordt de voedingsspanning veel te hoog. RAAf gaf het al aan, die Se gelijkrichter had "natuurlijke" verliezen. Dus serieweerstand aanpassen dat je weer normale voedingsspanning bekomt, volgens schema. Rijst de volgende vraag... hoe meet je die spanning? Philips geeft nergens tov wat je de spanning moet meten en het is duidelijk dat ze niet altijd dezelfde referentie aanhouden in dit schema voor de metingen.

@ TS : leuke reparatie chassis-standhouder :-)

Henry S.

Moderator

De spanning over C91 en C92 in de gaten houden, de rest is niet zo spannend.

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.

Volgens schema is die spanning -14V

Op 2 december 2021 23:31:32 schreef ohm pi:
Volgens schema is die spanning -14V

dat hangt er vanaf hoe je meet :-) kan ook +14 V zijn (is +- 14,5V als alles ok is)

Goede middag,
Ondanks dat de radio speelt is de voedingsspanning niet helemaal goed.

Ben bezich met het maken van een printje, foto volgt.

Maar kan niet meer in htt://kvdijke.comhost.nl/nlphilips/b5w32at komen, het bestand is besmelt.

Heeft iemand nog een schema op papier staan.

Zou ik bezonder mee geholpen zijn.

Groet.

Ben bezich met het maken van een printje, foto volgt.

Waarom? Kun je niet beter de oude voeding repareren in plaats van een nieuwe bouwen? En misschien zit het wel helemaal niet in de voeding maar wordt er te veel stroom gebruikt waardoor de voeding zijn juiste waarde niet meer kan halen.

Het schema van de voeding:

http://up.picr.de/21802108gw.pdf

Op 4 december 2021 16:09:30 schreef fred-loes:
Goede middag,
Ondanks dat de radio speelt is de voedingsspanning niet helemaal goed.

Groet.

waar(over) heb je gemeten? let enorm op met de spanningen aangeven in het schema. er werd oa de + als min referentie gebruikt, maar niet altijd..

Arco

Special Member

Er valt toch niks 'printjes te maken'?
Alleen diodes vervangen. (kun je een brugcel voor nemen en dan de '-' afknippen. Simpel vast te schroeven)
https://nl.farnell.com/taiwan-semiconductor/gbu402-c2/bridge-rectifier…

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Op 4 december 2021 16:09:30 schreef fred-loes:
Maar kan niet meer in htt://kvdijke.comhost.nl/nlphilips/b5w32at komen, het bestand is besmelt.

Heeft iemand nog een schema op papier staan.

Elektrotanya heeft hem. Je kunt hem daar downloaden en dan zelf uitprinten.

maartenbakker

Golden Member

Op 4 december 2021 16:09:30 schreef fred-loes:
Maar kan niet meer in htt://kvdijke.comhost.nl/nlphilips/b5w32at komen, het bestand is besmelt.

Ik denk eerder dat je browser of je virusscanner stuk is. Sommige sites geven de meest onzinnige veiligheidsmeldingen terwijl ze prima werken.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
RAAF12

Golden Member

Op 4 december 2021 17:53:06 schreef Arco:
Er valt toch niks 'printjes te maken'?
Alleen diodes vervangen. (kun je een brugcel voor nemen en dan de '-' afknippen. Simpel vast te schroeven)
https://nl.farnell.com/taiwan-semiconductor/gbu402-c2/bridge-rectifier…

En een flinke serieweerstand plaatsen omdat Se versus Si nogal wat verschil geeft in doorlaatspanning en zoals ook al vermeld is de spanningscaroussel op 240V zetten! De schaalverlichting lampjes branden nu op overspanning.

Nog niet genoemd, maar voor de volledigheid. Bij ombouw van selenium naar silicium zou ik, behalve een weerstand, ook 2 ratelcondensatoren toevoegen van 47 nF zo kort mogelijk over de nieuwe diodes.

Arco

Special Member

Laatste versies van Firefox blokkeren bij default downloads van niet-https: sites en markeren die als 'potentially dangerous'...
Om dat uit te zetten in about:config de parameter 'dom.block_download_insecure' op false zetten.

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Henry S.

Moderator

Op 4 december 2021 16:09:30 schreef fred-loes:
Maar kan niet meer in htt://kvdijke.comhost.nl/nlphilips/b5w32at komen, het bestand is besmelt.

Met een p gaat het beter.

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.

Op 5 december 2021 16:06:17 schreef RAAF12:
[...]

En een flinke serieweerstand plaatsen omdat Se versus Si nogal wat verschil geeft in doorlaatspanning en zoals ook al vermeld is de spanningscaroussel op 240V zetten! De schaalverlichting lampjes branden nu op overspanning.

Of een lineaire spanningsregelaar van ca 14V

Goede middag,

Bijgaand de foto,s van de aanpassing voeding schakeling.

Spannings keuze schakelaar op 240 volt geplaatst.
printje gemaakt.
2x diode 1n4007
2x vermogens weerstand 12 ohm 10 watt, paralel dus 6 ohm bij 20 watt.

Uitgangs spanning nu 13,6 volt.

Elko,s vervangen in de versterker deel.

Radio werkt weer naar behoren.

Arco

Special Member

Ik persoonlijk vind het (als het niet nodig is) maar niks, zo'n anachronisme in een oude radio... ;)
Met eerder genoemde brugcel was je met 1 onderdeel klaar geweest (dat doet minder afbreuk aan het geheel)

Weerstanden waren ook niet nodig (een voltje meer vindt 'ie echt niet erg)
Daarbij zijn de weerstanden heel, heel erg overbemeten met 20W: een 0.5W weerstandje is zelfs nog heel ruim bemeten...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Zit in een kast. Geen hond die dat ziet. Zelf zou ik die oude seleniumdiode laten zitten en de siliciumdiodes met weerstand er parallel aangezet hebben.
20W voor een weerstand is hoog, maar er moet toch een weerstand in om de spanning goed te krijgen. Welke waarde is voor mij onbekend. Zal wel iets lager zijn dan 6Ω, want bij 6Ω is de spanning 13,6V. Opgenomen vermogen van de radio is 12W volgens specificatie, dus een 5W weerstand is ruim voldoende.
Was de seleniumcel echt stuk, of is die preventief vervangen?

RAAF12

Golden Member

Keurig opgelost! Het is inderdaad een kwestie van tijd dat die selenium bom gaat barsten. Instabiel materiaal wat misschien ook nog een tijd op de verhoogde 230V heeft gedraaid. Zo kan de radio weer jaren mee. Ik ken ook figuren die ouwe Se huisjes openmaken er dan een paar diodes in gaan verstoppen om het maar 'origineel' te laten lijken. Iedereen zo zijn/haar hobby!!

die Se cellen zijn allemaal erg verzwakt. De radio speelt er wel nog op, maar kan geen vol volume meer halen. Overigens, in deze radio moet ze best wat stroom leveren, want de eindtor staat in klasse A; (dus altijd de volle stroom) De eindtor staat dan ook op een zeer grote koelplaat.

Die klasse A instelling maakt oa dat deze radio een heel aangenaam geluid produceert (0% cross-over vervorming)