Op 1 december 2021 16:11:01 schreef RAAF12:
geranium torren
Zijn dat broertjes/zusjes van de buxus mot?
electronono
geranium torren
Zijn dat broertjes/zusjes van de buxus mot?
electronono
Speciale whiskerless uitvoering van het origineel
Ik wel benieuwd of er idd selenium diodes in de voeding zitten zoals Kris schrijft.
Ja, die zit er ergens goed verstopt in (in een hoekje, tegen het chassis om wat verkoeling te brengen)
Overigens wist ome Philips niet goed te kiezen welk punt van de voeding aan de massa te leggen. bij buizen was dat steevast de - pool. bij Ge torren is het meer logisch de + pool als massa te kiezen. Maar deze radio is waarschijnlijk door een mix team van buizen en transistormannen gebouwd en voor de voeding moest er dus een compromis komen. massa ligt niet aan de + , noch de min.. maar tussenin. dat maakt meten erg lastig, want in functie van het verbruik schuift dat massapunt wat op naar boven of naar onder. en dat heeft dan weer invloed op de reactie/ stand van het indicatiemetertje, iets waar ts nog mee zit. Oorzaak van een niet juiste aanduiding kan uit totaal onverwachte hoek komen..
das gewoon niet de originele, of latere productie. Ik schreef hierboven toch al dat ze defect gaan..
origineel is een het typisch seleniumgelijkrichterblokje (zie foto, nee,niet geplukt van het internet...),deze gelijkrichter is sowieso verzwakt door de jaren. Nu, zelfs al zakt de voedingspanning hierdoor met 5 volt, toch blijft de radio spelen, maar oa massapunt zit niet juist, met oa gevolg voor het metertje, wat meteen een tip is voor TS.
Golden Member
Dit is tenminste nog een "echte"radio. met componenten die je kan zien en beetpakken..
en een -ook hier- duidelijk zichtbare seleniumgelijkrichter. zijn de ongelovige thomassen nu overtuigd ?
Het is een selenium-exemplaar. Bestonden in die tijd al siliciumdiodes?
Volgens mij kwam de productie van silicium hafgeleiders pas eind jaren 60 op gang.
Yep, de BY100 werd al in een zw/w TV van Philips gebruikt. Zo'n geheel metalen geval. juni 1962 wordt genoemd op Radiomuseum als eerste datum. Ik kan me niet meer het type chassis herinneren. Ik sloopte die BY100 eruit. Winkels hadden ze nog niet los te koop. Philips was zeer traag met de productie silicium transistors maar een paar diodes hadden ze wel in de early 60ties.
@fred-loes
Mooie foto's én goed dat alles weer werkt. Zelfs de seleniumcel nog in optima forma. Is dat geen brug maar een 2 traps gelijkrichter? Ik had het niet helemaal helder voor mijzelf vandaar de vraag. In het schema staan namelijk TWEE losse diodes getekend incl. twee onbegrijpelijke typenummers. Als rasechte speurder wil ik natuurlijk wel het naadje van de kous weten.
Goede avond,
Mooie ontwikkeling mbt tot het selenium diode blokje.
Wat zou de vervanger zijn in de huidigetechniek, bv 2n4004
Dan ga ik daar alvast een passent printje maken.
Hoor graag van jullie.
Beste Raaf,
Had je aanvullende info niet gelezen, sorry
Het zijn 2 diodes in een huisje, en heeft ook maar 3 aansluitingen.
Tekening is correct.
Ah duidelijk! Maar GR4 en GR5 deed mij struikelen!
[Bericht gewijzigd door RAAF12 op donderdag 2 december 2021 18:25:42 (40%)
Op 2 december 2021 18:17:25 schreef fred-loes:
Goede avond,
Mooie ontwikkeling mbt tot het selenium diode blokje.Wat zou de vervanger zijn in de huidigetechniek, bv 2n4004
Dan ga ik daar alvast een passent printje maken.Hoor graag van jullie.
Ik zou gewoon een bruggelijkrichter kopen, bijvoorbeeld B80C2300 en daarvan de drie aansluitingen (~ + ~) gebruiken en de min ongebruikt laten.
Beste Raaf,
Heb je nog aanvullende info over de stroom, voor een passende diode.
De selenium diodes geven meer verlies maar als het spul ooit vervangen moet worden door Si is wellicht een serieweerstand nodig als de spanning te hoog is. Een paar diodes uit de serie 1N54** of 1N40** zullen prima werken. De radio is ook voor 220V ontwikkeld. Bij mij is de netspanning gemiddeld 235V. Als de net carrousel een 240V stand heeft zou dat mooi zijn voor de levensduur van de schaalverlichting en de seleniumgelijkrichter!
bij vervangen (of overbruggen, de oude mogen gewoon blijven zitten) door Si diodes is een serieweerstand een noodzaak, anders wordt de voedingsspanning veel te hoog. RAAf gaf het al aan, die Se gelijkrichter had "natuurlijke" verliezen. Dus serieweerstand aanpassen dat je weer normale voedingsspanning bekomt, volgens schema. Rijst de volgende vraag... hoe meet je die spanning? Philips geeft nergens tov wat je de spanning moet meten en het is duidelijk dat ze niet altijd dezelfde referentie aanhouden in dit schema voor de metingen.
@ TS : leuke reparatie chassis-standhouder
Moderator
De spanning over C91 en C92 in de gaten houden, de rest is niet zo spannend.
Op 2 december 2021 23:31:32 schreef ohm pi:
Volgens schema is die spanning -14V
dat hangt er vanaf hoe je meet kan ook +14 V zijn (is +- 14,5V als alles ok is)
Goede middag,
Ondanks dat de radio speelt is de voedingsspanning niet helemaal goed.
Ben bezich met het maken van een printje, foto volgt.
Maar kan niet meer in htt://kvdijke.comhost.nl/nlphilips/b5w32at komen, het bestand is besmelt.
Heeft iemand nog een schema op papier staan.
Zou ik bezonder mee geholpen zijn.
Groet.
Ben bezich met het maken van een printje, foto volgt.
Waarom? Kun je niet beter de oude voeding repareren in plaats van een nieuwe bouwen? En misschien zit het wel helemaal niet in de voeding maar wordt er te veel stroom gebruikt waardoor de voeding zijn juiste waarde niet meer kan halen.
Het schema van de voeding:
Op 4 december 2021 16:09:30 schreef fred-loes:
Goede middag,
Ondanks dat de radio speelt is de voedingsspanning niet helemaal goed.Groet.
waar(over) heb je gemeten? let enorm op met de spanningen aangeven in het schema. er werd oa de + als min referentie gebruikt, maar niet altijd..
Special Member
Er valt toch niks 'printjes te maken'?
Alleen diodes vervangen. (kun je een brugcel voor nemen en dan de '-' afknippen. Simpel vast te schroeven)
https://nl.farnell.com/taiwan-semiconductor/gbu402-c2/bridge-rectifier…
Op 4 december 2021 16:09:30 schreef fred-loes:
Maar kan niet meer in htt://kvdijke.comhost.nl/nlphilips/b5w32at komen, het bestand is besmelt.Heeft iemand nog een schema op papier staan.
Elektrotanya heeft hem. Je kunt hem daar downloaden en dan zelf uitprinten.