Aansturen motor met relay (Arduino)

Hallo,
Ik heb een vraag over een schakeling om een motor aan te sturen met relays.
Ik maak gebruik van 4 relays die worden aangestuurd door een arduino. 2 relays om de motor wijzerzin te laten draaien en de andere 2 relays om tegenwijzerzin. Ik sluit de motor aan volgens de NO (Normally open) pin zodat als er geen hoog signaal aan de relay wordt gegeven de relay niet doorlaat.

Maar als de arduino opstart is er een kort moment dat alle pinnen hoog staan en dan maakt deze opstelling kortsluiting. Is er een mogelijkheid om eventueel gebruik te maken van een Pull-down resistor op de pinnen die wat de relays aansturen? Moet ik dan voor iedere pin een weerstand plaatsen of kan dit ook anders?

Ik zou ook graag jullie mening weten over het al dan niet uitschakelen van het relay bord als deze niet gebruikt wordt. Dit zou ik doen door de VCC die nodig is voor de relays te laten komen van een digital output.

Zou dit allemaal lukken of is er een andere oplossing nodig?
Alvast bedankt,
Niels

Je kunt beter de motor tussen 2 relais hangen, waarmee je elke pin van de motor naar de + of de - verbindt. Als de relais gelijk staan (allebei aan of uit) staat de motor stil, als je één van beide relais actief maakt draait de motor linksom of rechtsom. De situatie waarbij kortsluiting ontstaat kan dan nooit voorkomen.

Ik zou wel een paar vrijloopdiodes toevoegen om de contacten van de relais te sparen.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken
Arco

Special Member

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Dankjewel voor jullie snelle antwoord, dat is inderdaad een veel betere schakeling! Dat ga ik zeker aanpassen.

Weten jullie of ik me pull down resistors ervoor kan zorgen dat als de arduino opstart de relays geen hoog signaal krijgen?

Arco

Special Member

Zo te zien zit er al een pull-down op die printjes?

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Arduino I/O pinnen zijn hoogohmig bij opstarten, totdat het programma de Pin status verandert. Dus de relais zijn niet bekrachtigd bij opstarten.

Pull-down resistors zijn dus niet echt nodig, maar kunnen wel helpen om de zaak ongevoeliger te maken voor stoorpulsen. 4k7 naar massa bijvoorbeeld.

PS:
De Vcc voor de relais bordjes kun je niet zomaar schakelen met een I/O pin. Zo een pin kan niet genoeg stroom leveren. Schakelen kan wel met een extra relais. Maar waarom zou je dat doen? Een relais-bordje trekt alleen stroom als je het relais inschakelt.

[Bericht gewijzigd door deKees op vrijdag 17 december 2021 16:24:14 (31%)

heb enkel deze foto genomen omdat het gemakkelijk was om erop te tekenen :)
Ik maag gebruik van volgend relay board: https://www.amazon.de/-/en/gp/product/B07TWSBM4J/ref=ppx_yo_dt_b_asin_…

Arco

Special Member

Handig, een foto van een board wat er totaal niks mee te maken heeft... :(
Er zitten zo te zien optocouplers op, dus pull-down is niet nodig (ik neem aan dat de i/o pinnen van de Arduino Hi-Z/input zijn bij opstart...)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Oké dankjewel allemaal!
Mijn excuses voor het gebruiken van deze afbeelding!