Ik heb in mijn lapdoos een M2 format SSD van 256 GB.
En die zit vol.
Dus voor de kerst ff een nieuwe 1TB besteld.
Maar hoe zet ik de data (en met name het OS) over?
Vroeger deed ik dat op een Linux bak en werkte wel, maar heb geen idee wat voor interface een M2 SSD heeft...
[Bericht gewijzigd door High met Henk op (24%)]
https://nl.easeus.com/backup-herstel/os-naar-m.2-ssd-overzetten-met-m.…
Of je OS vanaf een USB stick opnieuw installeren en dan backup terugzetten.
https://support.microsoft.com/nl-nl/windows/installatiemedia-voor-wind…
[Bericht gewijzigd door RAAF12 op (25%)]
KGE
Golden Member
Clonezilla is een Linux gebaseerde imaging tool.
Je hebt alleen wel een tijdelijke opslag (externe USB drive o.i.d.) nodig als je maar één M2 slot in je computer hebt.
Ik heb ook de systeembackup op de externe schijf staan, met als oogpunt alles te kunnen terugzetten als er iets goed fout gaat. Gelukkig nog geen systeemrepair moeten doen. De bootable usb of disk is dan wel nodig en kan aangemaakt worden na de backup. Geen idee of het werkt.
neem een externe hdd op usb, boot met clonezilla of een hiren boot CD met ghost erbij.
neem een image van je SSD naar een file op die externe hdd.
verwijderd je M2SSD en steek de 1TB erin.
start opnieuw met clonezilla of hiren boot cd, en doe nu het omgekeerde. namelijk de image terug zetten op de disk.
hier zal dan ook de software normaal je partitie aanpassen naar groter.
je hebt automatisch nu ook een backup iso staan op je hdd. deze kan je vaak met winrar ofzo bekijken als je eens een filetje moet recuperen
je kan ook een M2 usb adapter kopen, en dan een direct copy doen van je 256MB ssd naar de 1TB ssd.
je kan die 256MB dan als externe schijf gebruiken
[Bericht gewijzigd door fcapri op (18%)]
blackdog
Golden Member
Daar de mens het noodzakelijke niet kan volbrengen, streeft hij naar het overbodige (Goethe)
Hi High met Henk, 
Vandaag nog een harddisk ge-kopieerd!
Ik koop eigenlijk altijd Samsung EVO drive's, dit omdat het stabiele en betrouwbare producten zijn.
Een groot voordeel is ook de Samsung Data Migratie Software die je van hun website kan downloaden en gratis is.
Levert altijd goede kopien op, ja het gaat natuurlijk wel eens mis, maar dat zit eigenlijk altijd bij de bronschijf die dan fouten bevat,
daar kan die migratie software dan weinig aan doen.
Tip,
Ruim je harddisk eerst op, endan bedoel ik temp bestanden, en browser cache files e.d.
https://www.samsung.com/semiconductor/minisite/ssd/download/tools/
Ik heb hier een aantal kastjes waar ik SATA en M2 type harddisks mee kan kopieeren via een USB poort, geen idee of jij ook zoiets in je bezit hebt.
Ze zijn niet zo duur, maar waarschijnlijk gebruik je dat niet iedere week zoals ik, dus dat komt bij de totale prijs.
Ik hoop dat dit helpt.
Groet,
Bram
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
AOMei Backupper werkt ook prima...
Ik kwam erachter dat er 2 type. Zijn, dus eerst maar eens kijken of het ook wel past
1 met NVMe en 1 met SATA
Ik heb deze
En heb deze besteld
https://www.alternate.nl/Samsung/970-EVO-Plus-1-TB-SSD/html/product/15…
Je laptop moet geschikt zijn voor NVMe M2 SSD anders werkt het niet. Gewoon terugsturen als die niet werkt bij koop op afstand en de goede bestellen.
Je kan het ook aan de slots zien. Dit is een niet NVMe M2 model.
Deze gaat overigens retour, defect na 6 maanden.
SATA zijn ze allebei, NVMe zegt iets over de geheugenopbouw van de IC's. Is beter en sneller 
Links het M slot rechts het B slot.
Dit ook wel handig, merk en type laptop invoeren en zij doen de rest.
https://eu.crucial.com/upgrades
Kan je afhalen op Tholen bij Alternate, ik meen dat je om de hoek woont bij die club.
https://www.alternate.nl/html/product/1402337?utm_source=GoogleShoppin…
Als je geen los kastje wil kopen kan je de nieuwe SSD erin zetten en dan de bootvolgorde aanpassen zodat de comp opstart van een bootable USB met daarop een Windows installatie versie. De legaliseert zichzelf op je OEM laptop.
De rest aan programma's en files haal je op vanaf de backup. Is wat meer werk maar dan heb je geen los M2 hardware kassie nodig om de oude SSD te clonen.
Progger
GMT+1
Raaf, dat is niet helemaal correct.
SATA: Serial attached ATA: data bus waar ATA (Harddisk) commandos over lopen
NVMe: Non volatile memory Express: de flash zit DIRECT op de PCIe bus zonder ATA (diskdrive) controller ertussen.
je kunt een M.2 direct op SATA kabel solderen, of direct in een PCI slot stoppen afhankelijk van de key.
passieve converter van B key naar SATA:
passieve M key naar PCIe:
HmH, jij hebt dus de B key: SATA.
je moet niet de adapter van FCapri gebruiken (voor de oude SSD). de nieuwe zou er wel inpassen.
ik zou een linux Live CD gebruiken: backup naar extern, herstart en restore.
Als er nog een CDROM speler in die laptop zit, sinds er M2 SSD geheugen wordt toegepast is dat snel minder geworden. Een vers OS installeren is ook een optie. Er leiden vele wegen naar Rome 
edit: of de CDROM image op een bootable USB stick kieperen.
Stappenplan (zonder extra hardware):
- Cloud-opslag kopen (vanaf US$3).
- Belangrijke data naar cloud-opslag kopiëren.
- Nieuwe drive erin schroeven.
- Nieuw OS installeren.
- Belangrijke data terug kopiëren.
- Cloud-opslag opzeggen.
- Klaar.
Clonezilla (of een andere gratis imager) op een bootable usb zetten.
Eventjes 100+G naar een cloud dumpen lijkt me een minder strak plan.
Benodigdheden:
-Usb stick
-USB HDD
-Booten van stick en image maken naar een externe drive (disk to image)
-Drive wisselen
-Booten van stick en image terug plakken naar nieuwe drive (image to disk)
-Tadaaa
-Eventueel in windows de partities resizen
Als je echt ruig wilt doen kun je ook over het net werk schrijven naar een andere machine, maar dat lijkt me in dit geval nodeloos ingewikkeld.
Een plan C is een NVMe naar USB doosje, dan kun je direct disk naar disk clonen, maar voor een enkele drive loont zich de aanschaf daarvan niet echt.
[Bericht gewijzigd door Sine op (13%)]
Op 22 december 2021 10:37:48 schreef Sine:
Een plan C is een NVMe naar USB doosje, dan kun je direct disk naar disk clonen, maar voor een enkele drive loont zich de aanschaf daarvan niet echt.
maar dan heb je wel die oude 256MB drive nog als 'externe stick'.
ideaal voor backups op te zetten van je documenten (zonder OS) en in de kluis te steken
CrossFireX
A good housewife opens the fridge-door at zero cross point of AC cycle.
Nooit zeer persoonlijke bestanden uploaden naar de zogenaamde "Cloud"...
Er is geen cloud, je zet je bestanden gewoon op iemand anders zijn computer. Account verwijderen lost niks op, je bestanden blijven behouden bij hun, daar hebben ze een back-up van. Wees dus gewaarschuwd als die cloud ooit gehackt wordt, of ze de service stoppen; Wat gebeurt er dan met je data?
Ik gebruik altijd Acronis True Image om te klonen, er is een gratis iso te downloaden bij hun om dat te doen.
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Nee dat is ook weer waar. Heb je meerdere computers en laptops staan is het ook vaak niet urgent dat die ene doos even stilstaat.
Lijkt me hier niet relevant, maar NVME bij nieuwste generatie Intels was bij mij een probleempje. (Gen 11 iirc).
Betreffende NVME leek herkend te worden door de HP laptop (er stond iets in de Bios), maar er moesten desondanks Intel-drivers geïnstalleerd worden. En wat elke handleiding op Internet *vergat* te vertellen, is dat deze in de root van de installatie USB-stick moesten staan, niet in de submap waar ze in staan wanneer je ze uitpakt...
Mijn nieuwe PC heeft ruimte voor 2 M.2 SSD's (En een derde voor WiFi).
Als jij ook zo'n PC kunt bemachtigen kun je die dus gebruiken om hem van de ene naar de andere te kopieren.
Een andere optie is om een externe USB behuizing te kopen:
https://www.cdromland.nl/nav/1999/M-2-Behuizingen
Dan kun je hem na de kopie dinges els externe schijf blijven gebruiken.
Op 22 december 2021 13:54:21 schreef RAAF12:
HmH is waarschijnlijk druk bezig zijn M2 NVMe te ruilen voor een andere....
...
Nee HmH is druk bezig met werken en maakt zich even niet druk over zijn privé lapdoos.
maar gaat het dan niet passen/werken? heb nog niet gekeken.
Bapaktus
Special Member
@Crossfirex
"Ik gebruik altijd Acronis True Image om te klonen, er is een gratis iso te downloaden bij hun om dat te doen."
Gebruik ik ook al jaren. Licentie voor drie machines, momenteel versie 2019. Ik ben er erg blij mee.
2 keer een defecte HD gehad, eenvoudig de gemaakte HD image terug gezet.
En de mogelijkheid om op map of file niveau zaken terug of op een andere machine te zetten.
ruud
[Bericht gewijzigd door Bapaktus op (27%)]
Op 22 december 2021 13:54:21 schreef RAAF12:
HmH is waarschijnlijk druk bezig zijn M2 NVMe te ruilen voor een andere....
Omdat?
Een los kastje waar de oude M2 ingaat is wel zo handig. En meestal een stuk sneller dan losse USB2 sticks. Of er zit een extern card backup slot op de laptop, dat is ook handig onderweg.
[bijlage]
Als je er een toepassing voor hebt ... zeker.
rew
four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Op 23 december 2021 09:44:37 schreef High met Henk:
maar gaat het dan niet passen/werken? heb nog niet gekeken.
Klassiek praat een computer met z'n harddisk "ATA" protocol. Tegenwoordig gaat dat over een serieel draadje: SATA. tegenwoordig heeft men bedacht dat het "haddisk-commandos" geven aan een stuk flash-geheugen eigenlijk onnodig is: er wordt vertaalt naar rare harddisk-commandos en weer terug. Het wordt iets sneller als je dat er tussenuit haalt.
Je kan dus beide varianten krijgen in de "M2" pasvorm. Je ziet het verschil aan het extra gleufje in de connector. Er schijnen mensen te denken dat je de verkeerde te pakken hebt. Ik heb dat niet gecontroleerd.
Op 23 december 2021 10:09:57 schreef Sine:
[...]
Omdat?
HmH is er nog mee bezig, maar er komt schot in de zaak.