Defecte Tektronix 2445

Op 22 december 2021 15:10:01 schreef Ganzz:
[...]

Uiteraard. Daarmee kan ik het alleen erger maken. Als hij even aanstaat wordt het iets beter, maar niet voldoende.

Voeding zal de eerste stap worden om te bekijken.

Wat heb je er voor ingangssignaal op staan en welke TB en Gain instellingen..
Uit een stilstaande foto is weinig te destilleren.

Op 22 december 2021 19:00:51 schreef buzzy:
[...]Wat heb je er voor ingangssignaal op staan en welke TB en Gain instellingen..

alvast geen alcohol, het lijkt een kanteelspanning, blokgolf, twee tijdsmarkeerlijnen en wat tekst uit de karaktergenerator.

dit alles vertikaal "gewobbeld" door chop-choy in de voedingsafvlakking.

Op 22 december 2021 18:52:45 schreef Waters:
Fout in het focuseer circuit, met de knop kan het slechter, over tijd iets beter.

als je goed kijkt zie je dat horizontaal het beeld wel scherp is.

de onscherpte is er enkel vertikaal. dat weijst op vertikaal wobbelen, of een verwrongen kanon.(als ie zwaar gevallen is) maar dat gaat het niet zijn.

op de foto zie je dat hij aan de calibratie pen van de scoop hangt.
Dus een blok spanning.

Meten=Weten
Hoeben

Golden Member

Zet de tijdbasis op 10 ms, scope aan GND, en kijk eens of je sinussen of zo voorbij ziet komen? Wel even op triggeren.

Opmerking: het kan zijn dat de trigger het signaal ergens vandaan haalt waar nog geen storing zit. Triggeren lukt dan niet. In dat geval de tijdbasis op VAR zetten (knop draaien of uittrekken of zo) en langzaam draaien en kijken of er een sinus voorbij komt.

[Bericht gewijzigd door Hoeben op 22 december 2021 19:58:07 (53%)]

Dan trigger je toch gewoon op LINE?

(dubbel)

[Bericht gewijzigd door aobp11 op 22 december 2021 21:22:08 (95%)]

Hoeben

Golden Member

Het ligt eraan waar het verticale rommel-gebeuren gemaakt wordt, kan net zo goed in de buurt van de beeldbuis zitten als in de voorversterker.

Misschien begrijp ik verkeerd wat je beoogt te zeggen.
Het idee van die 10 ms/div is toch om te kijken of er netbrom in het beeld zit? LINE trigger doet het los van wat je signaal is.
Ook wanneer het signaal niet synchroon loopt met de netfrequentie herken je serieuze netbrom doorgaans direct op deze manier.

Korte update:

Ik wilde een aantal dingen nameten/controleren, maar voordat ik echt op weg was klapte de Rifa's eruit. Die moeten eerst vervangen worden dus...

Daarvoor moet wel de voeding eruit, dat is nog wel wat werk.

-

2x 68nF geploft in het netfilter.
2.2nF Y en 10nF zitten op het inverter board, die neem ik preventief mee.

Ook brak een lead van de metalen netfilter af dus die moet ik ook vervangen.

-

Mijn 2445B had naar verluidt - voordat ik 'm overnam - ook een handjevol lekkende Polymer Elco's gehad. Die waren toen al vervangen. Een Rifa zoals hierboven knalde er dezelfde avond nog uit. Daarop heb ik bijna alle c's in de voeding vervangen en het apparaat speelt nu alweer 8 jaar prima. (Maar waar die polymeer-elco's zich bevinden/bevonden weet ik niet, want die waren dus al vervangen.)

Op 22 december 2021 18:13:44 schreef RAAF12:
X-Y mode geeft een mooie stip in het midden?

X-Y mode met beide ingangen op GND

-

Op 22 december 2021 19:00:51 schreef buzzy:
[...]Wat heb je er voor ingangssignaal op staan en welke TB en Gain instellingen..

Op dit beeld, 2V amplitude, blok, 1kHz

-

Ik denk dat ik het toch moet zoeken in de voeding:
Oscilloscope AC gekoppelt. Meting op de 5V analog, gemeten op J119-12 zoals beschreven in de manual. Deze mag maar 15mV pp rimmple hebben. En 1mV 2x netfrequentie, al is dat nu onmogelijk te meten.

Als ik terug op de scope kijk en met de triggering speel kan ik op een keer deze rimpel ook terugvinden:

De andere hulpspanningen hebben ook teveel rimpel.

Ik denk dat de volgende stap toch dan toch echt het vervangen van de (secundaire) elco's in de voeding wordt.

De RIFA's zijn zojuist vervangen, anders kon ik niet verder meten.

-
Sine

Moderator

Dit lijkt inderdaad op een flinke rimpel op een voedingsspanning. Zo heftig dat zelfs de deflexie versterkers er last van hebben.

Alle elco's in de voeding vervangen.
Meting is een stuk beter, P-P ripple misschien nog net iets aan de hoge kant.

Het heeft echt helemaal niets geholpen voor het originele probleem. Het was zeker een goede zet om dit te doen, maar er is meer.

Iemand een goed idee voor de volgende stap?
Ik heb alleen de elco's vervangen in de voeding, niet op het main bord. Dat is nogal een klus en dat wil ik eigenlijk alleen doen als het zin heeft :-)

-
RAAF12

Golden Member

Op 24 januari 2022 23:49:03 schreef Ganzz:
[...]

X-Y mode met beide ingangen op GND
[bijlage]

Vierkante stip i.p.v rond en onderin geen leesbare info over de amplitude en snelheid van het signaal. Je zou de karaktergenerator eens kunnen onderbreken en kijken of er dan wel een ronde stip is.

KGE

Golden Member

In de service manual staan alle spanningen en meetpunten wel aangegeven. En je hebt een extra scoop dus dit moet toch vrij snel te vinden zijn.

Eerst spanningen meten en verifiëren.

Als ik zo door de servicemanual heen blader en de schema's zie gok ik dat er ergens in het +42 Volt circuit iets niet fris is, er zit ook een 30 Volt zener (VR1891) aan de verticale afbuiging vast.

De negatieve spanningen zijn ook goede kandidaat voor problemen: vaak zijn dit laagbelaste circuits en de elcootjes dus relatief klein. Drogen die uit krijg je al snel een rimpel.
C1101 moet AC stroom doorgeven, veel elco's vinden dat niet echt leuk.

C1132 en C1120 zijn ook maar klein (10 uF) en ook grote kanshebber.

Bedankt voor de reacties,

Ik ga vanavond even verder kijken. Alle elco's in de voeding vervangen behalve 2 stuks 1uF bipolar en de 2x 390uF/200V.

Dat die 1uF bipolar waren had ik gemist en heb ik niet vervangen. Kan evt nog een eigen maken met 2x2.2uF of iets dergelijks, maar ik wil de eerst even in het schema kijken waar deze precies voor waren.

De rimpel over de 390uF lijkt mij in orde.

Mijn eerste indruk was dat de voeding helemaal in orde was, maar ik zal dit nog een keer nalopen en de resultaten hier posten. In de manual meten ze de spanning tov chassis. Dan heb ik nog wel wat gras over, dus ik vind het lastig om dan echt de ripple te bepalen. Maar het is al factoren beter dan voorheen.

-

Zijn de voedingen op het high voltage board A9 in orde ?
En ook de voedingen op board A13 in orde ?

Groetjes pe

Meten=Weten
KGE

Golden Member

Op 1 april 2022 15:48:17 schreef Ganzz:
Mijn eerste indruk was dat de voeding helemaal in orde was, maar ik zal dit nog een keer nalopen en de resultaten hier posten. In de manual meten ze de spanning tov chassis. Dan heb ik nog wel wat gras over, dus ik vind het lastig om dan echt de ripple te bepalen. Maar het is al factoren beter dan voorheen.

Je zou het signaal op de verticale afbuiging kunnen gaan bekijken met je andere scoop, daar moet iets raars bij op zitten. En dan vanaf daar terugzoeken.

Reageert het beeld ook op de 'ASTIG' regelaar ?

Voedingen gemeten op J119 lijken mij OK:

code:

Fluke 175
+10V	       9.98
+87V	       86.6
+42,4V	       42.38
+15V	       14.95
digital +5V    4.977
analog +5V     4.967
-5V	       4.976
-8V	       8.01
-15V	       -15

Alle elco's op A2 (Regulator board) en A3 (Inverter board)(afgezien van de 390uF200V) zijn vervangen

A9 - HIGH VOLTAGE - daar is de 25V100uF nog niet vervangen. Verder lijken daar geen elco's op te zitten.

Meetpunt 68

Meetpunt 69

Meetpunt 70

-

Meetpunt 71

Ik zie her en der wel wat afwijking, maar lijkt mij niet direct schokkend.
Ik merk dat het ook behoorlijk afhankelijk is van de intensiteit instelling etc.

Wel heb ik een keer aan de astig pot gedraait en dat gaf wel een flink positief effect:

Wel heb ik het idee dat het nog iets scherper zou moeten kunnen. Daarnaast heb ik een idee dat het nog iets trilt. Zeker bij de readout valt dat op. Je zou verwachten dat het helemaal stil stond. Maar ik weet niet wat wel en niet hoort.

-

Dat ziet er al stukken beter uit.
Mischien een beetje minder intensiteit?

Meten=Weten

Ha Ganzz,

Mooi tabelletje op J119 maar is pas echt compleet als je ook de rimpel ( stoor ) amplitude vermeld :D
Vraag wat gebeurt er als je de helderheid opdraait blijft je lijn in focus ?
Er is een schakeling aanwezig in de scope die er voor zorgt dat de focus instelling in verhouding mee loopt met de helderheid !

Groet,
Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.