Defecte Tektronix 2445

RAAF12

Golden Member

Op 24 januari 2022 23:49:03 schreef Ganzz:
[...]

X-Y mode met beide ingangen op GND
[bijlage]

Vierkante stip i.p.v rond en onderin geen leesbare info over de amplitude en snelheid van het signaal. Je zou de karaktergenerator eens kunnen onderbreken en kijken of er dan wel een ronde stip is.

KGE

Golden Member

In de service manual staan alle spanningen en meetpunten wel aangegeven. En je hebt een extra scoop dus dit moet toch vrij snel te vinden zijn.

Eerst spanningen meten en verifiëren.

Als ik zo door de servicemanual heen blader en de schema's zie gok ik dat er ergens in het +42 Volt circuit iets niet fris is, er zit ook een 30 Volt zener (VR1891) aan de verticale afbuiging vast.

De negatieve spanningen zijn ook goede kandidaat voor problemen: vaak zijn dit laagbelaste circuits en de elcootjes dus relatief klein. Drogen die uit krijg je al snel een rimpel.
C1101 moet AC stroom doorgeven, veel elco's vinden dat niet echt leuk.

C1132 en C1120 zijn ook maar klein (10 uF) en ook grote kanshebber.

Bedankt voor de reacties,

Ik ga vanavond even verder kijken. Alle elco's in de voeding vervangen behalve 2 stuks 1uF bipolar en de 2x 390uF/200V.

Dat die 1uF bipolar waren had ik gemist en heb ik niet vervangen. Kan evt nog een eigen maken met 2x2.2uF of iets dergelijks, maar ik wil de eerst even in het schema kijken waar deze precies voor waren.

De rimpel over de 390uF lijkt mij in orde.

Mijn eerste indruk was dat de voeding helemaal in orde was, maar ik zal dit nog een keer nalopen en de resultaten hier posten. In de manual meten ze de spanning tov chassis. Dan heb ik nog wel wat gras over, dus ik vind het lastig om dan echt de ripple te bepalen. Maar het is al factoren beter dan voorheen.

-

Zijn de voedingen op het high voltage board A9 in orde ?
En ook de voedingen op board A13 in orde ?

Groetjes pe

Meten=Weten. Weet wat je meet.
KGE

Golden Member

Op 1 april 2022 15:48:17 schreef Ganzz:
Mijn eerste indruk was dat de voeding helemaal in orde was, maar ik zal dit nog een keer nalopen en de resultaten hier posten. In de manual meten ze de spanning tov chassis. Dan heb ik nog wel wat gras over, dus ik vind het lastig om dan echt de ripple te bepalen. Maar het is al factoren beter dan voorheen.

Je zou het signaal op de verticale afbuiging kunnen gaan bekijken met je andere scoop, daar moet iets raars bij op zitten. En dan vanaf daar terugzoeken.

Reageert het beeld ook op de 'ASTIG' regelaar ?

Voedingen gemeten op J119 lijken mij OK:

code:

	       Fluke 175
+10V	       9.98
+87V	       86.6
+42,4V	       42.38
+15V	       14.95
digital +5V    4.977
analog +5V     4.967
-5V	       4.976
-8V	       8.01
-15V	       -15

Alle elco's op A2 (Regulator board) en A3 (Inverter board)(afgezien van de 390uF200V) zijn vervangen

A9 - HIGH VOLTAGE - daar is de 25V100uF nog niet vervangen. Verder lijken daar geen elco's op te zitten.

Meetpunt 68

Meetpunt 69

Meetpunt 70

-

Meetpunt 71

Ik zie her en der wel wat afwijking, maar lijkt mij niet direct schokkend.
Ik merk dat het ook behoorlijk afhankelijk is van de intensiteit instelling etc.

Wel heb ik een keer aan de astig pot gedraait en dat gaf wel een flink positief effect:

Wel heb ik het idee dat het nog iets scherper zou moeten kunnen. Daarnaast heb ik een idee dat het nog iets trilt. Zeker bij de readout valt dat op. Je zou verwachten dat het helemaal stil stond. Maar ik weet niet wat wel en niet hoort.

-

Dat ziet er al stukken beter uit.
Mischien een beetje minder intensiteit?

Meten=Weten. Weet wat je meet.

Ha Ganzz,

Mooi tabelletje op J119 maar is pas echt compleet als je ook de rimpel ( stoor ) amplitude vermeld :D
Vraag wat gebeurt er als je de helderheid opdraait blijft je lijn in focus ?
Er is een schakeling aanwezig in de scope die er voor zorgt dat de focus instelling in verhouding mee loopt met de helderheid !

Groet,
Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.