Geruis in de cv kast hoorbaar in slaapkamer

Beste forumbezoekers,
Wij wonen in een appartementencomplex (10 jaar oud, sociale huur), waarbij de kast van de cv grenst aan de slaapkamer van ons zoontje (4jaar). Bij inslapen is het geruis geen probleem, maar we denken dat het misschien een rol speelt in het feit dat hij elke dag vroeg wakker wordt (5:45 ?u). We hebben zelf weleens geruild van slaapkamer en ook wij vonden het geluid niet prettig. We willen het cv hok isoleren, maar weten niet precies waar het geluid vandaan komt.

In die kast komen alle leidingen binnen, hangt een slimme electrameter, er staat een Stiebel Electron Lwa 252 (300 liter) met onbereikbare slang aan de achterkant, en er zit een ventilatiesysteem in (onderdeel van de Stiebel). Als ik de stekker uit de Stiebel trek, stopt geluid van de ventilatie ook. Maar de ruis blijft. Vervelende is dat ik niet goed in de kast kan, de Stiebel neemt vrijwel alle ruimte in en ik pas er niet langs. Hij staat op wieltjes, gedaan door de woningbouwvereniging, maar we kunnen hem er zelf niet uit rijden met 300 l water erin.

Ik zoek naar een oplossing: hele wand isoleren in het cv hok (lastig achter de leidingen langs), of eerst eens alleen de buizen inpakken? Of alle gaten naar boven en onder eerst goed dichtstoppen? De slaapkamer is klein (7m2), dus liever gaan we geen voorzetwand maken. Hebben jullie enig idee wat de beste aanpak is? Of gewoon: gezeur, je moet ermee leven :-)

Met vriendelijke groet, Roos

Shiptronic

Overleden

Pak een flinke schroeven draaier zet de punt op de CV leiding, leg je oor strak tegen het handvat. Kan nu de pomp en evt water horen stromen.

Als je de stekker uit de WCD trekt als je gaat slapen, is het geluid dan weg?

Zitten er ventielen in het plafond slaap kamer? ik kom nog wel eens bij mensen waar ik dan ook wat hoor blijken bijna alle ventielen dicht te zitten door ze wat naar buiten te trekken word het geruis gelijk een stuk zachter, ze zijn door de jaren heen per ongeluk naar binnen geschoten, of het is nooit goed ingeregeld.

Hoe doen ze dat bij woonhuizen? zijn er gegevens per woning bekend? of word er per woning/kamer gemeten en ingeregeld. Ik zit met name in de professionele bouw, en daar word elke inlaat/uitlaat gemeten en in geregeld. Bij nieuwbouw en eerste inregeling krijg je deuren soms niet eens open of dicht :)

[Bericht gewijzigd door Shiptronic op vrijdag 7 januari 2022 18:12:21 (58%)

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.
mvdk

Golden Member

Als ik de stekker uit de Stiebel trek, stopt geluid van de ventilatie ook. Maar de ruis blijft.

Dan zou ík op zoek gaan naar welke stekker je eruit moet trekken om alle ruis te stoppen. Er zit toch wel een elektrische meterkast in huis? Alle schakelaars/automaten uit. Stopt de ruis dan?

Edit: Maar dit is ons voorland, mensen.
Hier in Delft gaan ze komende tijd een warmteleiding vanuit het Rotterdamse industriegebied naar Den Haag aanleggen. Mijn wijk staat niet geregistreerd alsdat het daarop aangesloten gaat worden. Dat word dus een warmtepomp. Word nog een dingetje.

[Bericht gewijzigd door mvdk op vrijdag 7 januari 2022 18:13:10 (32%)

Stopt het ruisen als de CV wordt uitgezet ? Verandert het ruisen als een CV kraan wordt open of dicht gezet ? Misschien is het debiet te laag. Staat een afsluiter niet helemaal open ? Oeps: shiptronic zegt hetzelfde

Shiptronic

Overleden

Als in de CV een leiding hebt waar, na het afsnijden, de braam niet goed verwijderd is kan dat een flink geruis /lawaai geven.

Zoeken waar die braam zit kan met mijn vooromschreven diy stethoscoop.

Maar eerst de bron vinden. In welk systeem zit het net zo lang stekkers stekken tot het stil is, ventilatie zal misschien alleen is de groepen kast uitkunnen zetten.

En eigenlijk is de groepen kast je start punt, Alle groepen en aardleks uit en evt. de hoofd schakelaar af: Is het dan stil?

Dan 1 voor 1 een groep inschakelen en bij welke grope ontstaat het geluid?

Van daaruit kan je verdergaan, Ventilatie ? boiler? CV? Waterpomp? WW?

Wees ook niet verbaast als het bij de buren weg komt, zeker slecht geïsoleerd contact geluid kan ver dragen.

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

Leg een klacht neer bij de woningbouw vereniging!
Een klep; pomp of bramen in leidingen kunnen vervelende bijgeluiden veroorzaken.

De spanning is te snijden, welke mes moet ik daarvoor gebruiken?
Arco

Special Member

Meeste hoorbare geluid wat de ketel maakt verplaatst zich via de leidingen en radiators. Isoleren van alleen de cv ruimte biedt dan geen uitkomst.
Is vaak een fan of de pomp die wat geluid maakt...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

zie ik een stadsverwarming meter daar? ik zou ook zeggen, trek eens stekkers uit en luister of het weg is. ventilatiekast maakt veel kans op ruis, ook de cv. kan ook een pomp zijn of ruis door een kraan in de cv..

waar rook was, werkt nu iets niet meer
Shiptronic

Overleden

Op 7 januari 2022 18:30:24 schreef Arco:
Isoleren van alleen de cv ruimte biedt dan geen uitkomst.

Nee, oren isoleren is effectiever!

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.
mvdk

Golden Member

Hoe is het met de kookplaat afgelopen? ;)

Ik ben zelf gevoelig voor geluiden en hoor vaak dingen die anderen niet (meer kunnen) horen, dus ik wil je zeker niet voor gek verklaren maar:

Op 7 januari 2022 18:02:14 schreef Roos_Marijn:
Beste forumbezoekers,
...maar we denken dat het misschien een rol speelt in het feit dat hij elke dag vroeg wakker wordt (5:45 ?u).

Kijk niet raar op als dit gewoon 'kinds' is: van collega's op m'n werk met even oude kinderen hoor ik vaak dezelfde tijden en ook mijn ouders hebben verhalen genoeg dat wij rond half 6 al aan de deur klopten...

Wat betreft het geluid: pompen en radiatorkranen zijn (vaak) de eerste verdachten. Voor de huidige stadsverwarmings-unit hier, hadden we exemplaren met een pomp. Dat ding ruisde behoorlijk, maar ik vond dat zelf altijd een erg prettig geluid om te horen. In de ochtend hoorde je dan duidelijk ineens het geruis in de leidingen toenemen en de leidingen tikken.
Nu, zo'n 15 jaar of zo al, hebben we geen pomp meer. Het geruis is veel minder (het nadeel is dat ook praktisch niet meer te horen is of de radiatorkraan nét openstaat of niet. (je wil langzame doorstroming zodat al het warme water zo goed mogelijk z'n werk kan doen in de radiator).
Ander nadeel is dat als er geen vraag meer is, er ook geen water meer stroomt: met de pomp kon het resterende warme water in de leidingen nog even rondgepompt worden.

Maar omdat dit sociale woningbouw is, denk ik dat je beter bij de verhuurder aan kan kloppen...

http://www.m-voorloop.nl --- Ik? Welnee! Ik zit nog lang niet achter de germaniums.
Anoniem

Die Stiebel eltron kast is een warmtepomp die van ventilatielucht warm water maakt. Grote kans dat je die hoort ruisen. Daar kun je weinig aan doen, hij is een grote hoeveelheid lucht uit de woning nodig om het boilervat op te warmen. Je hebt kans dat hij uitblaast in een collectief ventilatiekanaal. Je hoort dan mogelijk de warmtepomp van de benedenburen.

[Bericht gewijzigd door Anoniem op vrijdag 7 januari 2022 20:25:19 (21%)

mvdk

Golden Member

Je hoort dan mogelijk de warmtepomp van de benedenburen.

Nou, daar ben je dan mooi klaar mee. :S

Anoniem

Ach 10 jaar geleden was de veel gehoorde kreet in dit soort gevallen: het is een warmtepomp daar kunnen wij niets aan doen.

Bedankt allemaal voor jullie meedenkende reacties! Goede adviezen!

- Stom genoeg nog niet gedacht aan de stoppen uitschakelen. Hebben we gedaan, alles uitgeschakeld, en dat maakt geen verschil.
- Ook alle kranen in de kast zelf dicht en open gedraaid - maakt ook geen verschil in geluid.
- Ik heb de indruk dat het niet de Stiebel Electron is, want als je je oor daartegen legt, met de stekker uit het stopcontact, hoor je daar niks. Terwijl het geruis verder niet weg is. Maar ik snap je punt, Henk. Misschin is het dat toch!
- ventilatie met onderdruk/bovendruk issues zijn er inderdaad in dit pand. We hebben schuifjes/roosters boven de ramen, en die ook even open en dicht gezet, tegenover elkaar.
- De truc met de lange schroevendraaier klinkt goed, maar ik krijg helaas mijn hoofd niet langs de Stiebel Electron om dichtbij te luisteren.

Grappig genoeg kan ik deze avond wel in het cv hok de buren woordelijk verstaan, kennelijk is er volop connectie met de woningen onder en boven ons. Zou natuurlijk ook kunnen dat de buren hun ventilatie altijd op stand 3 hebben (wij doen dat alleen tijdens koken). Dat ga ik navragen.

Zou het in dat geval zinvol zijn alle 'gaten' en ruimtes waar leidingen de vloer ingaan dicht te stoppen?
En: naast de cv kast zit een schacht met standleiding enzo. Zou het ook waarschijnlijk zijn dat het daar vandaan komt? En dat mijn cv kast meer als versterkende klankkast fungeert? Ik voeg de plattegrond even bij - gek genoeg hoor je het geruis aan de andere kant van die schacht (in de wc) niet.

Tot slot:
- op zich een goede gedachte om de woningbouw in te schakelen, maar daarvoor is het misschien niet erg genoeg. Bovendien komen zij vaak met niet zo meedenkende oplossingen. Omdat het moeilijk was om de Stiebel te onderhouden stelden ze mij ooit voor om de muur in de kleine slaapkamer deels weg te breken, en een luik te plaatsen - was handig voor hen. Dat hebben we tenauwernood weten te voorkomen! :-)
- 5:45 wakker kan inderdaad ook gewoon de leeftijd zijn, goed punt :-0

@mvdk de smeg is met een nieuwe aansluiting/ kroonsteen weer prima! Dank!

wrs deel je met de buren de buizen die aan de ventilatie zitten. daardoor krijg je uit de intake lucht van buiten ook geluiden mee. die kanalen zijn best groot dus je krijgt daar allerhande geluiden door mee. slaapkamers hebben ook een luchtintake ventiel vaak, waar de douche en wc, keuken een afzuigventiel hebben. ruisen van de ventilator van buren kun je dan soms ook horen. zeker als na 10 jaar de lagers slecht aan het worden zijn.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

@Henk ik lees je antwoorden nu beter, dat klinkt plausibel. @testman bedankt ook voor jouw bijdrage.

Zou goed kunnen dat er aan de bron dus niet zoveel te doen is, en ook niet precies te lokaliseren.

Mocht iemand hier nog iets vanaf weten: zou het zinvol zijn om de wand tussen de cv kast en de slaapkamer te bekleden met isolatieplaten? Bijv Metisse katoen isolatie (42 db)? Of zou je dan de hele ruimte moeten doen (ook plafond en vloer) om zoveel mogelijk trilling te absorberen?

Veel dank allemaal!

In onze nieuwbouwwoning kregen we ook na een aantal jaren een hoorbaar brommend geluid. Dat bleek na veel gezoek veroorzaakt te worden door een schoepenrad van de ventilator; zat vol met aangekoekt vet en vuil. Na een grondige schoonmaakbeurt was dit probleem verholpen. Wat ik er mee zeggen wil is dat er best een afzuiger ergens kan zitten die vies is of zoals eerder gesuggereerd versleten is.

Hebben we te maken met een geluid dat via de vrije lucht in de kinderkamer komt, of is er transmissie via leidingwerk of muren ?

Anoniem

Op 7 januari 2022 21:29:35 schreef toeter:
In onze nieuwbouwwoning kregen we ook na een aantal jaren een hoorbaar brommend geluid. Dat bleek na veel gezoek veroorzaakt te worden door een schoepenrad van de ventilator; zat vol met aangekoekt vet en vuil. Na een grondige schoonmaakbeurt was dit probleem verholpen. Wat ik er mee zeggen wil is dat er best een afzuiger ergens kan zitten die vies is of zoals eerder gesuggereerd versleten is.

In dit geval zit dit schoepenwiel in de kast van de warmtepomp. Wordt er door de verhuurder wel onderhoud gepleegd aan de warmtepomp?

De TS heeft toch alle groepen uitgeschakeld? Dan kan het toch nooit iets in de eigen woning zijn. Wat moet dat nog veroorzaken zonder elektrisch vermogen? Dan kun je aan je leidingen luisteren wat je wilt, maar daar stroomt dan echt niets.

Wat ik nog niet gehoord heb: de "slimme" meter. Bij mij maakt die een heel zacht fluitend geluid, alleen hoorbaar in de meterkast. Maar misschien zijn er andere apparaten die wat heftiger geluid maken. Even gericht luisteren.

"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein

Je kan met de opnamefunctie op bijna elk mobieltje wel een paar uur geluid opnemen. Leg één of meerdere mobieltjes met opname aan op strategische plaatsen. Hoor je dan rond 5:45 dingen aanzwengelen, opstarten etc dan weet je iets. Test eerst even hoe de geluidskwaliteit is bij bijvoorbeeld cv aan en uit. Sommige geluiden vallen namelijk weg doordat mobieltjes vooral voor stemgeluid gemaakt zijn. Iets professioneler aanpakken kan je dan doen door bijvoorbeeld fieldrecorders te huren bij een audio/studiezaak.
Een beetje over het randje: online bestellen en daarna weer retourneren bij baxaudio bijvoorbeeld.

Geluid dempen: er zijn speciale platen die je ook in de slaapkamer kan monteren. Dit zijn heel zware platen en niet voordelig maar met de stethoscoopmethode van shiptronic kan misschien een paar specifieke plaatsen aangeven.

Bel eens met akoestiekwinkel.nl

Anoniem

Op 8 januari 2022 09:34:26 schreef K7Jz:
Iets professioneler aanpakken kan je dan doen door bijvoorbeeld fieldrecorders te huren bij een audio/studiezaak.
Een beetje over het randje: online bestellen en daarna weer retourneren bij baxaudio bijvoorbeeld.

Leg eens uit wat er professioneel is aan online artikelen kopen, gebruiken en retour sturen? Veel lager kun je niet gaan he.

Arco

Special Member

Op 8 januari 2022 15:15:33 schreef HenkR:
[...]

Leg eens uit wat er professioneel is aan online artikelen kopen, gebruiken en retour sturen? Veel lager kun je niet gaan he.

Tja,

Da's nou eenmaal de Nederlandse mentaliteit... (alles moet voor niks of minder... ;) )
Ik erger me daar ook altijd aan. (net zoals men het vreemd vindt dat je verzendkosten moet betalen...)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Bedankt voor jullie reacties. Ik heb de kast van de warmtepomp (de wand grenzend aan de slaapkamer) geïsoleerd met geluidswerende isolatieplaten (reductie 42 db, bij de foto was ik halverwege). Nu is het geluid behoorlijk gedempt ín de kast, maar voor de slaapkamer maakt het helemaal niets uit. Mijn vader hielp me en zegt: het geluid zit in de muur, want als je je oor ertegenaan legt blijft het gesuis. Geen idee wat dat kan zijn. Bij alle stoppen uit, hoofdkraan dicht etc, blijft het geluid. Mijn vader denkt wellicht iets het waterdruksysteem voor de hele flat (we wonen 7 hoog), want het klinkt als stromend water of ventilator met af en toe een tikje of onregelmatigheid.
We leggen het voor aan de woningbouwvereniging.
Veel dank iedereen! Groet, Roos