Miele's repareren wordt steeds lastiger...

Er zijn diverse aanbieders van universele diagnoseapparatuur voor garagebedrijven. Hetzelfde geldt voor software en kennisdatabases.

Als universele garagist zijn er dus best mogelijkheden, maar je ontkomt niet aan enige investering in apparatuur, software en misschien wel het belangrijkste opleiding van personeel.

maartenbakker

Special Member

Als je naar de situatie in de VS kijkt, dan willen autofabrikanten (de traditionele Amerikaanse maar bijvoorbeeld ook Toyota) daar dan ook graag van af (Tesla is er zelfs nooit mee begonnen). En als dat op 1 continent eenmaal gelukt is, dan doen ze dat elders ook wel een keer.

Omgekeerd, als in de VS de 'right to repair movement' voet aan de grond krijgt, is de kans groter dat de fabrikanten dat beleid ook wereldwijd uitrollen.

www.deficientie.nl | www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
KGE

Golden Member

Op 13 januari 2022 01:34:08 schreef maartenbakker:
Als je naar de situatie in de VS kijkt, dan willen autofabrikanten (de traditionele Amerikaanse maar bijvoorbeeld ook Toyota) daar dan ook graag van af (Tesla is er zelfs nooit mee begonnen). En als dat op 1 continent eenmaal gelukt is, dan doen ze dat elders ook wel een keer.

Omgekeerd, als in de VS de 'right to repair movement' voet aan de grond krijgt, is de kans groter dat de fabrikanten dat beleid ook wereldwijd uitrollen.

Bij Tesla kun je een abonnement nemen op de 'Tesla toolbox' waarmee je toegang krijgt tot alle diagnose functies in de auto. Zelfs draadloos.

Op 12 januari 2022 18:41:52 schreef smd:
Repair cafe's gaan hier ook mee te maken krijgen..

Universele garage bedrijven kunnen allen op een eerste level diagnose stellen, om dieper in diagnose software te komen moet je ook naar de dealer...

Ik vind niet dat witgoed en bruingoed merken het makkelijker er op maken, neem onder andere gesealde kuipen van wasmachines en de schroefloze behuizing van Samsung TVs...

heb dat vaker gezien bij storingen aan auto's. garage lost niks op en steeds weer terug tot ze eens naar de dealer gaan ermee. dan komt er vaak wel iets uit. dat gaat ook 2 kanten op, die garage heeft een monteur die voor de merkdealer ook dingen herstelt omdat hun monteurs dat niet meer kunnen.

waar rook was, werkt nu iets niet meer
maus0611

Golden Member

Op 9 januari 2022 20:40:27 schreef buzzy:
[...]Bosch en Siemens hebben zelfs een eigen onderdelen webshop. Veertien dagen geleden nog een electrische klep voor de vaatwasser besteld en een dag later zat het netjes in de brievenbus. Exploded views staan gewoon op de site.

Dat wist ik niet.

maus0611

Golden Member

Op 9 januari 2022 20:32:15 schreef maartenbakker:

P.S. Ik snap dat je ook belanghebbende bent, maar voor jou blijft er gewoon werk als andere reparateurs ook weer 'mogen'. Ik denk zelfs dat je job-security erop vooruit kan gaan als klanten Miele niet als "ballentent" zien. Ze moeten het van reputatie als ouderwets degelijk kwaliteitsmerk met een goede ondersteuning van de klant en de winkelier hebben, en daar laten ze nu teveel steken voor vallen. Dan neemt de vraag naar ouderwets degelijke fabrieksservice na een aantal jaar ook af.

Ik zie mezelf niet als belanghebbende, mocht ik die indruk hebben gegeven. Bang dat ik zonder werk kom ben ik ook zeker niet, wat ik doe is namelijk klanten helpen met een defect apparaat en dat kan de komende jaren nog wel denk ik, ongeacht het merk.

Hoeben

Golden Member

Het gaat puur om winst. Je wil controle op de 2e-hands markt. Dan kun je nieuwe machines verkopen als je de oude niet repareert. En als je dan toch repareert wil je veel winst maken op de onderdelen. Bijvoorbeeld een factor 5 op lagers, dat heb ik zelf gezien bij mijn wasmachine.

Miele verkoopt ze als kit maar er zit gewoon SKF in die je overal kunt bestellen.

Ook wordt zo de markt in compatible componenten uitgeschakeld en pak je die omzet ook.

maartenbakker

Special Member

Op 13 januari 2022 06:00:34 schreef KGE:
[...]

Bij Tesla kun je een abonnement nemen op de 'Tesla toolbox' waarmee je toegang krijgt tot alle diagnose functies in de auto. Zelfs draadloos.

Dat klinkt als een stap in de goede richting, maar kun je vervolgens ook onderdelen, service manuals, etc. kopen? En kun je behalve uitlezen ook programmeren als dat bijvoorbeeld nodig is na uitwisseling van een onderdeel?

www.deficientie.nl | www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Op 12 januari 2022 12:13:22 schreef High met Henk:

ik ben ooit eens bezig geweest met een projectje waarbij ik stikstof met waterstof wilde laten reageren tot ammoniak in een live proces. (ik had stokstof teveel en ammoniak tekort).
Toen kwam ik erachter dat het heel veel energie kostte om dat te doen.
Ergens kwam ik tegen dat dit proces gebruikt werd om kunstmest te maken..
de productie van kunstmest kost ca 4% van de WERELDWIJDE energieproductie!
Je kunt ook gewoon een hoop stront bij je gewas gooien: dat kost vrij weinig....

Je gaat wel héél kort tot door de bocht. OT/..Je vergeet een paar belangrijke dingen... tot het verschijnen van kunstmest was er wereldwijd een permanent voedseltekort, door verarmen van de bodem (een klassiek verschijnsel). toen moest een akker menig jaren "rusten" alvorens men er opnieuw kon op telen. In de tijd van Napoleon wist men al lang dat bemesten hiervoor een oplossing was , maar er was gewoon niet voldoende str*nt om alle akkers te bemesten. In zijn tijd (Napoleon) werden ook alle lijken die onder de guillotine of schavot geproduceerd werden richting bemesting gestuurd om het te kort in te korten.
eind 19 eeuw wist men dat aan het een stikstofgebrek in de bodem lag, simpelweg omdat 99,99% van de planten geen stikstof (er is er genoeg) uit de lucht kan halen. Fritz Haber is er uiteindelijk in geslaagd om ammoniak synthetisch aan te maken. dat gaat onder zeer hoge druk en temperatuur, en kost dus energie. Maar via zijn proces werd dus het grootste probleem waar de mens toen mee kampte opgelost. Het andere grote probleem, die eigenlijk een gevolg is van het oplossen van het eerste probleem , werd via de watercloset aangepakt.. het probleem nu: we eten teveel en zijn met teveel.dus idd teveel str*nt. dankzij kunstmest!

maartenbakker

Special Member

Op 13 januari 2022 16:50:51 schreef maus0611:
[...]

Ik zie mezelf niet als belanghebbende, mocht ik die indruk hebben gegeven. Bang dat ik zonder werk kom ben ik ook zeker niet, wat ik doe is namelijk klanten helpen met een defect apparaat en dat kan de komende jaren nog wel denk ik, ongeacht het merk.

Je gaf niet persé de indruk, maar omdat je bij Miele werkt voor zover ik weet, haalde ik dat even aan. Immers als een nieuw beleid goed of slecht is voor je baas is dat ook goed of slecht voor jou.

www.deficientie.nl | www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

BSH groep is een inhaalslag aan het maken door lang leveren van onderdelen, open voor iedereen en zelfs exploded vieuws kan je online bekijken. Samsung ook, alleen een veel minder merk in witgoed.
Miele trekt zichzelf meer terug en denkt dat hun bedrijf "het allemaal is" Onderdelen duur, slecht toegankelijk, zelfs geen schema meer in de machine..

Steeds meer mensen kiezen voor of heel goedkoop (Indesit) of juist een BSH product. Miele moet er wat van gaan leren..Is een beetje arrogant. Whirlpool is aan minderen qua verkoop..

Ik laatst een Nieuwere Bovenlader van Miele moeten demonteren IVM vastzitten trommel wat een Draaaama!! Ten eerste al om de (kunststof) kuip er uit te krijgen ten tweede demontage van de kuip.. Dat alleen maar voor een sok er tussen.. oudere types met RVS kuip waren vele malen makkelijker.

Ik stond op het punt om ook te klagen over het gebrek aan exploded views en inzicht in Miele-ondedelen, maar op deze site kon ik toch een tekening van mijn wasmachine en stofzuiger terugvinden.

https://www4.miele.de/msd/MSD#/start

Op 13 januari 2022 19:55:49 schreef smd:
Ik laatst een Nieuwere Bovenlader van Miele moeten demonteren IVM vastzitten trommel wat een Draaaama!! Ten eerste al om de (kunststof) kuip er uit te krijgen ten tweede demontage van de kuip.. Dat alleen maar voor een sok er tussen.. oudere types met RVS kuip waren vele malen makkelijker.

Snap ik niet. (Denk aan AEG Turnamat)

Op 13 januari 2022 21:25:57 schreef Sjepr:
Ik stond op het punt om ook te klagen over het gebrek aan exploded views en inzicht in Miele-ondedelen, maar op deze site kon ik toch een tekening van mijn wasmachine en stofzuiger terugvinden.

https://www4.miele.de/msd/MSD#/start

Ik zit niet zo hoog in de boom

[Bericht gewijzigd door ohm pi op 13 januari 2022 21:59:53 (31%)]

Bezoek mijn neefjes' site: www.tinuselectronics.nl

Op 12 januari 2022 12:13:22 schreef High met Henk:
[...]

Klopt, ik weet dat ford ooit een brief gestuurd heeft naar ale dealers (in NL dus iig) dat alle voorraden vanauto's welke al 10 jaar uit productie waren gewoon weg kon gooien en door de importeur vergoed zouden worden.

Weet ook dat die mail in BE gelukkig niet gedaan is en in BE zijn WEL onderdelen te krijgen... (gelukkig geen vitale delen die hier niet te krijgen zijn,z oals oliefilters en pakkingen voor een automaatbak ;))

Ik vraag mij ook af of dit niet gewoone en beleid is idd:
gooi oude weg en koop nieuw zuiniger.
Ben ik nu de enige die zich afvraagt of weggooien en nieuwmaken wel zoveel beter is, omdat de nieuwe zuiniger is?
afvoeren/slopen en nieuw fabriceren kost ook veel energie en wordt dat wel meegerekend?

Het is niet zo eenvoudig als fabrikant. Het gaat over heel veel artikelen, vaak over de 100.000. en daar komt alle jaren nieuwe artikelen bij. Wat ga je doen? nog een reuzewarehouse bijbouwen, of afscheid nemen van wat bijna niet meer beweegt en met zekerheid de jaren die komen nog minder gaat roteren? In dit topic wordt vaak verwezen naar véél geld verdienen etc.ik denk.. de beste stuurlui staan nog steeds aan wal :-)

Op 13 januari 2022 21:55:54 schreef ohm pi:
[...]Snap ik niet. (Denk aan AEG Turnamat)[...]Ik zit niet zo hoog in de boom

Even de 4 uit de URL halen, dan werkt die wel: https://www.miele.de/msd/MSD#/start :)

Op 13 januari 2022 22:52:53 schreef Diamon:
[...]

Even de 4 uit de URL halen, dan werkt die wel: https://www.miele.de/msd/MSD#/start :)

Ok dat is goed te weten. Ik kwam er via google (zoekterm: miele onderdelen)en had de site het Nederlands. Afrekenen van onderdelen lukte helaas niet.

Hierbij een nieuw artikel, n.a.v. van het artikel met de defecte Miele stofzuiger (NRC, 13 jan. 2022).

Op 13 januari 2022 22:17:28 schreef kris van damme:
[...]

Het is niet zo eenvoudig als fabrikant. Het gaat over heel veel artikelen, vaak over de 100.000. en daar komt alle jaren nieuwe artikelen bij. Wat ga je doen? nog een reuzewarehouse bijbouwen, of afscheid nemen van wat bijna niet meer beweegt en met zekerheid de jaren die komen nog minder gaat roteren? In dit topic wordt vaak verwezen naar véél geld verdienen etc.ik denk.. de beste stuurlui staan nog steeds aan wal :-)

Bij Philips bleven tijdens mijn werkzame leven daar, spare onderdelen beschikbaar tot zeven jaar na de laatste productiedatum.
Evenwel was de voorraad een raming van wat er stuk kon gaan. Sleet een onderdeel veer sneller dan verwacht en was het geen standaard ding, was het einde verhaal.

Daarna zou het wel goed zijn, als een derde partij de onderdelen opnieuw kan/mag produceren

Op 15 januari 2022 15:37:13 schreef Ledlover:
Daarna zou het wel goed zijn, als een derde partij de onderdelen opnieuw kan/mag produceren

Volgens mij gebeurt dat al lang. Ook in goede tijden had bijv. Nedis veel onderdelen van de toelevering, dus imitatie onderdelen.
Voor TV hadden ze lijntrafo's van HR uit Spanje

Sine

Moderator

Kijk eens voor de grap wat Nedis nu nog heeft ...

maartenbakker

Special Member

Netniks.

Gelukken hebben we Aswo nog. Die hebben ook gewoon contracten met fabrikanten dat zij de vooraad verzorgen. Prima oplossing, in elk geval tot het op is.

www.deficientie.nl | www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
GJ_

Moderator

Op 15 januari 2022 15:02:20 schreef buzzy:
[...]Bij Philips bleven tijdens mijn werkzame leven daar, spare onderdelen beschikbaar tot zeven jaar na de laatste productiedatum.

Philips is wel afgelopen, dat bestaat niet meer voor de consument.

En over auto's en de verplichtingen van fabrikanten: dat is straks ook voorbij. Merken als Volkswagen willen uiteindelijk geen auto's meer verkopen. Ze willen zo van de hele tweedehands markt af en zelf de dure onderdelen (lees batterijen) zelf recyclen. Hiervoor worden in Europa speciale fabrieken neergezet.
Andere merken zijn al niet te koop en/of nooit te koop geweest.
Wat het grootste Europese merk, het Nederlandse Stellantis, gaat doen is nog vaag, maar ga er maar van uit dat die de zelfde kant uit gaan.

maartenbakker

Special Member

Dat laatste hangt er ook van af wat er in de VS gebeurt, en of er hier mensen gaan opstaan (als de spullen duurder worden krijg je dat vanzelf wel denk ik). Er is een stroming en een tegenstroming, en welke het meeste houvast krijgt, is voor mij geen uitgemaakte zaak.

Overigens bestaat Philips nog steeds, juist voor de consument. Er is ook nog steeds iets van een service-afdeling, maar de beschikbaarheid en prijs hangt sterk af van het bedrijfsonderdeel. Zo heeft TP Vision geen contract met het hierboven genoemde Aswo, maar Philips Small DAP (of hoe het tegenwoordig heet) weer wel en nog betaalbaar ook.

Verder heeft Philips een zéér beperkte webshop voor onderdelen/accesoires. Tenminste, de laatste keer dat ik keek.

Dat zijn dus allemaal dingen die op de consument gericht zijn.

Dat het bedrijf en de productie & ontwikkeling niet meer bestaan, daar zullen we het over eens zijn.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op 15 januari 2022 21:36:57 (11%)]

www.deficientie.nl | www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Op 15 januari 2022 19:52:09 schreef GJ_:
[...]Philips is wel afgelopen, dat bestaat niet meer voor de consument.

dat kun je wel zeggen. pas een geval van defect aan een philips systeem uit 2017. voeding stuk, maar zou er niet meer zijn. dat zou betekenen dat er al nieuw spul gekocht moest worden, en dit systeem was niet goedkoop toen. na veel mailen met philips bleken er in heel europa nog 4 van de benodigde voedingen te vinden, die zijn gelijk besteld, want de 2e uitvaller diende zich al aan intussen. en nog geen consumentenspul ook, maar verlichting uit de goede reeks. wrs doordat het signify is geworden intussen is de support op onderdelen niet veel meer.

waar rook was, werkt nu iets niet meer