Hulp nodig bij berekenen weerstandsnetwerk.

Sine

Moderator

Hint: het is minder dan 275

En er komen allemaal redelijk nette waardes uit.

Inderdaad, volgens de pijlen lijkt het de bedoeling dit met Kirchhoff uit te werken.

Maar gewone substitutie en de wet van ohm lijkt me in dit geval een stuk eenvoudiger.

Hensz

Golden Member

Op 23 januari 2022 17:07:00 schreef KlaasZ:
Bij zo'n opgave helpt het om het schema te hertekenen. Dus de plus van de voeding boven, en dan consequent als een waterval naar beneden totdat je bij de min bent.

Dat laatste hoeft van mij niet eens persé, maar die waterval van weerstanden kan ernstig gereduceert worden: van 14 naar 4. Dat maakt het een stuk overzichtelijker. Misschien begrijpt TS het e.e.a. dan ook wat makkelijker. Met een flinke dot geluk kan ie het dan mss wel alleen af!
:D

Don't Panic!
Frederick E. Terman

Honourable Member

Oh god, weer zo'n zelfgemaakte vraag. Waarom denkt iedere instructeur toch dat hij(zij) dat kan?

Dat rondje met die '50V' erin.. is dat een voltmeter die dat aangeeft, of is het een spanningsbron die dat levert? (voor TS: zie je wat dat uitmaakt?)
(Er staat geen stroom doorheen getekend, dus er zal een meting bedoeld zijn. Laat ze dat dan ook aangeven als meting.
Aan de andere kant, Ir13 en Ir14 staan dan wel weer als aparte stromen... het verschil (Ir13−Ir14) loopt door dat rondje.)

Die elektrolytische condensator onderin, dat is dan de voeding?

'Wat is vervangingsweerstand'. Is dat letterlijk zo bedoeld, of had er moeten staan 'Wat is DE vervangingsweerstand'? Indien dat laatste: gemeten tussen welke punten? Met of zonder voeding? Met of zonder 50V-rondje?

'Wat is opgenomen vermogen'. Bedoeld wordt, neem ik aan, HET opgenomen vermogen? Of ook hier weer alleen de definitie?

Ik zeur niet vaak over schoolvragen, maar dit is érg slordig. En dan gaat het nog niet eens om de spelling (waar is de spatie voor de eenheid?).

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org

Op 23 januari 2022 18:46:35 schreef Frederick E. Terman:

Dat rondje met die '50V' erin.. is dat een voltmeter die dat aangeeft, of is het een spanningsbron die dat levert?

dat was me ook even niet duidelijk. Door deductie kom je er achter: als het een spanningsbron is wordt de oefening onoplosbaar wegens teveel onbekenden.

voor de rest is het ! teken erg storend . befehl ist befehl :-)

big_fat_mama

Zie Paulinha_B

Foei zeg, en ik die mezelf een lastigaard vond over taal en schrijfwijze. (er zijn er hier trouwens nog die dat vinden...) Uiteraard heb je alweer helemaal gelijk, heer FET.

En jawel, er zijn nogal wat "aannames" nodig, en dat zou niet mogen. Het minste dat men van een opdracht mag verwachten is dat ze eenduidig leesbaar is, en dus geen ruimte laat voor interpretatie.

[Bericht gewijzigd door big_fat_mama op zondag 23 januari 2022 19:24:07 (37%)

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord
Frederick E. Terman

Honourable Member

...maar inderdaad, het rondje moet een meting voorstellen, @kris heeft daarin gelijk - anders kun je niet alle vragen beantwoorden.

Normaal zou je dan met een pijl (met twee pijlpunten en + en - tekens, als je van Delft komt tenminste :)) aangeven waar je spanning meet, en daarbij het getal zetten.

e: ik heb al een net tekeningetje gemaakt van een eerste vervanging, zoals hierboven al aangegeven. Maar eerst even kijken wat @TS kan als hij weer bij zijn aantekeningen zit (of eerder, natuurlijk).

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org

Op 23 januari 2022 17:26:14 schreef Sine:
Hint: het is minder dan 275

En er komen allemaal redelijk nette waardes uit.

Inderdaad, volgens de pijlen lijkt het de bedoeling dit met Kirchhoff uit te werken.

Maar gewone substitutie en de wet van ohm lijkt me in dit geval een stuk eenvoudiger.

Ik ben eindelijk thuis en wat ik als RV heb uitgerekend is: 208,75 Ohm. Is dit correct?

Beter een 6 zonder stress, dan een 7 zonder leven.
big_fat_mama

Zie Paulinha_B

Nogmaals: zo werkt het hier niet.
Laat alsjeblieft zien op welke manier je aan dat getal gekomen bent.

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord

Op 23 januari 2022 21:46:02 schreef big_fat_mama:
Nogmaals: zo werkt het hier niet.
Laat alsjeblieft zien op welke manier je aan dat getal gekomen bent.

Sorry, helemaal verkeerd berekend. Ik kom op 200 Ohm.

Je hebt dan die eerste 80 onderin die blijft gewoon 80.

Dan doe je die 4 x 80 die parallel staat doe je vervang van uitrekenen dus doe je 1/80 + 1/80 + 1/80 + 1/80 = 4/80 dan draai je die om en 80/4 = 20 dat is dan die vervangingsweerstand.

Dan heb je die 100 en die 300 die moet je gelijk maken dus word het 3/300 + 1/300 = 4/300 = 300/4 = 75 .

Die 5 blijft zelfde

Dan pak je die 100, 200 en 200 die maak je ook gelijk = 2/200 + 1/200 + 1/200 = 4/200 = 200/4 = 50 Dan doe je dat plus die 10 daar onder dus is 60

Dan pak je die 60 en 60 dat word dan 1/60+1/60=2/60 = 60/2 =30

Dan staat die nieuwe 60 en die 30 nog parallel van elkaar dus moet die ook nog gelijk maken eerst dan word het 1/60 + 2/60 = 3/60 = 60/3 = 20 Ohm.

Dan staat alles in serie dus doe je alles bij elkaar optellen dus is het
80+20+75+5+20= 200 ohm.

Beter een 6 zonder stress, dan een 7 zonder leven.

200 ohm lijkt mij juist.

Wat weet je van de stroom door R8,9,10 en R5 (10 ohm)

Op 23 januari 2022 23:12:08 schreef bertb:
200 ohm lijkt mij juist.

Wat weet je van de stroom door R8,9,10 en R5 (10 ohm)

Op 23 januari 2022 23:12:08 schreef bertb:
200 ohm lijk mij juist.

Wat weet je van de stroom door R8,9,10 en R5 (10 ohm)

Ir8 = 2.5 A Ir9 = 0.25 A Ir10 =0.25 A Ir5 = 3 A?

Beter een 6 zonder stress, dan een 7 zonder leven.

50V : 100 ohm =0.5 amp

50V : 200 ohm =0.25amp

....

Ir8 + Ir9 + Ir10 = (Ir15 is fout)moet zijn Ir5

bij Ir8 is de stroom slechts 0.5 amp

dus Ir8 + Ir9 + Ir10 = 1 amp = Ir5

[Bericht gewijzigd door bertb op zondag 23 januari 2022 23:49:09 (28%)

Sine

Moderator

Op 23 januari 2022 21:48:36 schreef JoelGer:
[...]

Sorry, helemaal verkeerd berekend. Ik kom op 200 Ohm.

Correct.

Ir8 = 2.5 A Ir9 = 0.25 A Ir10 =0.25 A Ir5 = 3 A?

Ir9 is correct en is uiteraard gelijk aan Ir10

Ir8 en Ir5 zijn fout, en dat is vreemd .. want Ir8 is zo ongeveer de makkelijkste uit de hele opgave.

Op 24 januari 2022 00:13:21 schreef Sine:
[...]

Correct.
[...]

Ir9 is correct en is uiteraard gelijk aan Ir10

Ir8 en Ir5 zijn fout, en dat is vreemd .. want Ir8 is zo ongeveer de makkelijkste uit de hele opgave.

Beste Sine, wat is volgens u dan het correcte antwoord? Aangezien ook eigenlijk iedereen bij mij in de klas hetzelfde antwoord heeft.

Beter een 6 zonder stress, dan een 7 zonder leven.
High met Henk

Special Member

Even ter zijde...

De docent die dit zo opgeeft na 2 lessen heeft het lesgeven totaal niet begrepen. Dit knal je er pas in na ca 8 lessen.. en dan als oefen opgave en zeker nog niet meteen voor punten.

Deze docent mag even terug naar zijn opleiding!!!

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???
Sine

Moderator

Op 24 januari 2022 07:40:17 schreef JoelGer:
[...]

Beste Sine, wat is volgens u dan het correcte antwoord? Aangezien ook eigenlijk iedereen bij mij in de klas hetzelfde antwoord heeft.

Ir8 bereken je exact hetzelfde als Ir9 en Ir10, en die heb je wel goed.

Op 24 januari 2022 07:48:46 schreef High met Henk:

De docent die dit zo opgeeft na 2 lessen heeft het lesgeven totaal niet begrepen. Dit knal je er pas in na ca 8 lessen.. en dan als oefen opgave en zeker nog niet meteen voor punten.

Deze docent mag even terug naar zijn opleiding!!!

er staat nergens geschreven dat de docent er maar 2 lessen aan gewijd heeft. (dat is idd weinig)

wel dat de student er maar twee gehad heeft.

ik denk dan.. de andere lessen heeft ie gemist...

Sine

Moderator

Ik denk dan op mijn beurt: Kris komt tot ongefundeerde conclusies ...

Op 24 januari 2022 09:22:41 schreef kris van damme:
[...]

er staat nergens geschreven dat de docent er maar 2 lessen aan gewijd heeft. (dat is idd weinig)

wel dat de student er maar twee gehad heeft.

ik denk dan.. de andere lessen heeft ie gemist...

Nee kris ik heb daadwerkelijk 2 lessen gehad in deze stof.

Beter een 6 zonder stress, dan een 7 zonder leven.

Op 24 januari 2022 09:31:19 schreef Sine:
Ik denk dan op mijn beurt: Kris komt tot ongefundeerde conclusies ...

TS bevestigd dat :-)

maar hij kan misschien even beter definiëren wat hij bedoelt met deze stof?

Ik neem dat nogal ruim, (Henk waarschijnlijk ook) en dan lijken 2 lessen wat weinig.

en welke richting TS volgt is ook interessant om te weten.

Op 24 januari 2022 09:57:44 schreef kris van damme:
en welke richting TS volgt is ook interessant om te weten.

Dat staat toch gewoon in zijn profiel

Die "andere lessen" zal hij toch op de middelbare school hebben gehad. De wet van ohm, en het rekenen aan weerstandsdelers, hoort toch in het "gewone" natuurkunde pakket.

Ondanks alle slordigheden van de docent vind ik het een leuke puzzel. De docent heeft in ieder geval de moeite genomen om allemaal ronde getallen uit te rekenen als waarden.

reading can seriously damage your ignorance

Gezien ik alleen het antwoord zie op de totale weerstand en ik toch wel nieuwschierig ben of ik het nu juist heb aangepakt vraag ik of iemand mijn redenatie wil checken.

1. Ik heb als eerste Itotaal berekend door de parallelstromen Ir5 en Ir16 bij elkaar op te tellen.
2. Vervolgens de totale weerstand berekend.
3. Daarmee Utotaal en Ptotaal.

Ik kom uit op

Itotaal = 3A
Utotaal = 600V
Ptotaal = 1800Watt

Mijn halve kladje:

Ir5 = 10V/10Ohm = 1A
Ir6 = 60V/60Ohm = 1A
Ir7 = 60V/60Ohm = 1A
Ir8 = 50/100 = 0.5A
Ir9 = 50/200 = 0.25A
Ir10 = 50/200 = 0.25A
Ir11 = 230/100 = 2.3
Ir12 = 230/300 =
Ir13 = 5Ohm.3A = 15Volt
Ir14 =
Ir15 =
Ir16 = 2A

Rtotal =
80 + 20 + 75 + 5 + 20 = 200 Ohm total
Vtotal
3A . 200 = 600V
Ptotal
600V*3A = 1800Watt

Zijn mijn totaalwaardes nu correct ?
Ik heb in deze alleen de wet van Ohm gebruikt.

@OP, heb je meer van dit soort vragen die je kan posten :D , Voor mij erg leerzaam en handig gezien ik ook wil beginnen aan een omscholingtraject richting de elektro/mechatronica

Zo uit m'n hoofd kom ik daar ook op, dus ik zou denken dat het correct is (of we hebben dezelfde fout gemaakt :-) )

(Dit zijn van die opgaven waarbij ik het uit m'n hoofd kan. Op de Amerikaanse universiteit moest je je huiswerk inleveren. Dat waren dan eenvoudigere opgaven als hier. Krijg je: "hoe heb je het uitgerekend?", nou ik kijk naar de opgave zie dat het antwoord 3A is en schrijf 3A op. Nul punten. Volgende keer had ik kennelijk verkeerd papier gebruikt. Weer nul punten. Sindsdien heb ik de moeite niet meer genomen om het in te leveren. Ik kreeg toch nul punten.).

Ik werd uitgedaagd om de opgave te doen door: "1800W dat kan nooit kloppen!" maar ik kreeg precies hetzelfde. :-)

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Even ter zijde...

De docent die dit zo opgeeft na 2 lessen heeft het lesgeven totaal niet begrepen. Dit knal je er pas in na ca 8 lessen.. en dan als oefen opgave en zeker nog niet meteen voor punten.

Deze docent mag even terug naar zijn opleiding!!!

Beetje moeilijk om dit zomaar te stellen vind ik. E.e.a. hangt ook af van het niveau van de studie. Is dit een universitaire studie dan is is dit denk ik 1 college waarin het hele verhaal van de ohmse wetten, Thevenin, en Kirchoff, uit de doeken wordt gedaan en daarna gevolgd door een tentamen ofzo. Een college was meestal een uur of twee en de praktische info moest later door de studenten zelf uit de dictaten en boeken worden gehaald. Is dit een LTS dan zijn de wetten van Kirchoff alleen al een stuk of acht lessen waard.

Gezien de foutjes en vergissingen in de vraagstelling verwacht ik overigens niet dat dit universitair niveau is. Maar eigenlijk weet ik dat gewoon niet. Ook de leeftijd van de scholier is van belang in dit geval. Is de student eigenlijk iets wat vroeger een middelbare scholier was van 16 jaar. Of is de TS een student van 20 aan een universitaire instelling? Tegenwoordig wordt er immers al op de lagere school gestudeerd. Dus wat is nu wat. De scheidingslijnen zijn erg vaag geworden.

De TS studeert mechatronica. Dat is dus geen electronica en geen werktuigbouwkunde. Het is dus allebei een beetje half. Blijkbaar in de huidige arbeidsmarkt handiger. En dat kan op wat men vroeger een lts noemde maar kan ook een universiteit zijn.

Ik zie nu dat de TS 23 jr is en concludeer daar uit dat zijn opleiding geen LTS is maar waarschijnlijk iets van wat we vroeger een MTS noemde is. Dan vind ik de fouten in de vraagstelling erg slordig en onnodig. En dan kan ik me voorstellen dat als de student inderdaad maar twee lessen gehad heeft die misschien ook dergelijke slordigheden bevatten, er maar weinig van begrijpt.

Een enkele manier om een dergelijk vraagstuk aan te pakken is er niet echt. Er zijn meer methoden mogelijk. Ik zou alles anders tekenen. Elk setje parallel geschakelde weerstanden vervangen door een enkele vervangings- weerstand.

Je krijgt dan 7 weerstanden. Die kun je dan weer reduceren door de vervanger uit te rekenen van alle in serie geschakelde weerstanden. Uiteindelijk kun je met de gegeven spanning van 50 volt de stroom door een weerstand uitrekenen waarmee je uiteindelijk weer alles terug kunt rekenen naar alle afzonderlijke stromen en spanningen. Het is niet heel lastig, maar wel erg fijn als je een keer is voorgedaan door en docent. Als je daarna bij het huiswerk alles nog een paar keer in verschillende varianten doet zou de stof je bekend moeten zijn.