Hulp nodig bij berekenen weerstandsnetwerk.

Beste meneer of mevrouw,

Ik heb een opdracht van onze leraar gekregen. Om te oefenen maar het zijn dus ook compensatie punten voor ons examen. Alleen heb ik 2 lessen gehad in deze stof en ik het dus nog niet helemaal goed begrijp.

Zou iemand mij misschien kunnen helpen met uitleg over hoe ik deze vragen het beste kan aanpakken?

Alvast super bedankt!

Mvg,
Joël

Beter een 6 zonder stress, dan een 7 zonder leven.
big_fat_mama

Zie Paulinha_B

Hallo Joël, welkom op dit forum!
Bij schoolvragen zien we hier graag uw eigen inbreng, om te beginnen.
Wat heb je zelf reeds bedacht? Opdracht opgedeeld in deelopdrachten?

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord

begin met de keten waarvan je weet dat er 50 V overstaat. de rest volgt dan zowat vanzelf, met of zonder Kirchoff.

big_fat_mama

Zie Paulinha_B

@Kris: het is niet omdat die leerkracht de naam van meneer Gustav Kirchhoff niet kan schrijven dat die fout dient nagevolgd :) !
Overigens vind ik het helemaal niet zo'n simpele opdracht, voor iemand die nog maar twee lessen heeft gehad, het moet nogal overweldigend overkomen vrees ik. Uw tip is helemaal correct: beginnen vanaf die 50V.

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord
Sine

Moderator

Inderdaad, dit kun je gewoon met de wet van ohm oplossen.

U=IxR

Bij zo'n opgave helpt het om het schema te hertekenen. Dus de plus van de voeding boven, en dan consequent als een waterval naar beneden totdat je bij de min bent.

Ik zie in het schema pijlen staan. Die geven waarschijnlijk de stroomrichting aan, maar bij het groepje weerstanden linksonder lijken ze verkeerdom te staan.

@big_fat_mama ik ben helaas niet thuis dus ik kan mijn notities er niet bij pakken. Maar bij RV totaal kwam ik volgens mij op 275,. Ohm dacht ik. Maar verder kwam ik niet. Dus het zou heel fijn zijn als het alleen al tips zijn over hoe ik het moet berekenen zodat ik in ieder geval de goeie richting op ga.

Beter een 6 zonder stress, dan een 7 zonder leven.
big_fat_mama

Zie Paulinha_B

Ja, natuurlijk, wel, mijn beste! :) Alleen willen we graag uw manier van denken en redeneren zien, want daar is het dat we u kunnen en willen helpen. De getalletjes doen er eigenlijk niet zoveel toe, voor ons alhier.

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord

Op 23 januari 2022 17:10:47 schreef JoelGer:
Maar bij RV totaal kwam ik volgens mij op 275,. Ohm dacht ik.

Laat dan eens zien hoe je dat hebt gedaan.

Op 23 januari 2022 17:04:34 schreef big_fat_mama:
@Kris: het is niet omdat die leerkracht de naam van meneer Gustav Kirchhoff niet kan schrijven dat die fout dient nagevolgd :) !

oja, :-)

Op 23 januari 2022 17:04:34 schreef big_fat_mama:

Overigens vind ik het helemaal niet zo'n simpele opdracht, voor iemand die nog maar twee lessen heeft gehad, het moet nogal overweldigend overkomen vrees ik.

Ja,, maar we mogen toch niet alles weggeven en intussen een beetje vissen naar de kennis van TS

Op 23 januari 2022 17:07:00 schreef KlaasZ:

Ik zie in het schema pijlen staan. Die geven waarschijnlijk de stroomrichting aan, maar bij het groepje weerstanden linksonder lijken ze verkeerdom te staan.

bij Kirchhoff staat nooit een pijl verkeerd, je kiest gewoon vrij een stroomrichting, en die hou je dan aan. bij de het uitwerken komt er dan gewoon een - teken voor als de stroom andersom blijkt te lopen.

Op 23 januari 2022 17:04:34 schreef big_fat_mama:

Overigens vind ik het helemaal niet zo'n simpele opdracht, voor iemand die nog maar twee lessen heeft gehad, het moet nogal overweldigend overkomen vrees ik. Uw tip is helemaal correct: beginnen vanaf die 50V.

Dat vind ik ook en dus gaan we even een start geven.

3 weerstanden R8 R9 R10 parallel Rv = 50Ω waar 50V over staat.
Stroom door die weerstanden samen is dan 50V : 50 = 1A en die vloeit ook door R5 en die geeft een spanningsval van 1A x 10 = 10V.

Over R6 en R7 in parallel staat dan 50v + 10v = 60V, dus hier kun je de stroom uitrekenen en de totaalstroom invullen.

Vanaf nu moet je even doordenken en al heel wat waarden kunnen invullen en verder werken.

Voor diegenen die denken dat ik al teveel heb geschreven moeten maar even de andere kant uitkijken ;) ik weet hoe moeilijk het voor sommige studenten is en daarom deze voorzet en er blijft nog heel wat over.
Als je dat verder alleen kunt oplossen is uw kennis al heel wat beter.

LDmicro user.
Sine

Moderator

Hint: het is minder dan 275

En er komen allemaal redelijk nette waardes uit.

Inderdaad, volgens de pijlen lijkt het de bedoeling dit met Kirchhoff uit te werken.

Maar gewone substitutie en de wet van ohm lijkt me in dit geval een stuk eenvoudiger.

Hensz

Golden Member

Op 23 januari 2022 17:07:00 schreef KlaasZ:
Bij zo'n opgave helpt het om het schema te hertekenen. Dus de plus van de voeding boven, en dan consequent als een waterval naar beneden totdat je bij de min bent.

Dat laatste hoeft van mij niet eens persé, maar die waterval van weerstanden kan ernstig gereduceert worden: van 14 naar 4. Dat maakt het een stuk overzichtelijker. Misschien begrijpt TS het e.e.a. dan ook wat makkelijker. Met een flinke dot geluk kan ie het dan mss wel alleen af!
:D

Don't Panic!
Frederick E. Terman

Honourable Member

Oh god, weer zo'n zelfgemaakte vraag. Waarom denkt iedere instructeur toch dat hij(zij) dat kan?

Dat rondje met die '50V' erin.. is dat een voltmeter die dat aangeeft, of is het een spanningsbron die dat levert? (voor TS: zie je wat dat uitmaakt?)
(Er staat geen stroom doorheen getekend, dus er zal een meting bedoeld zijn. Laat ze dat dan ook aangeven als meting.
Aan de andere kant, Ir13 en Ir14 staan dan wel weer als aparte stromen... het verschil (Ir13−Ir14) loopt door dat rondje.)

Die elektrolytische condensator onderin, dat is dan de voeding?

'Wat is vervangingsweerstand'. Is dat letterlijk zo bedoeld, of had er moeten staan 'Wat is DE vervangingsweerstand'? Indien dat laatste: gemeten tussen welke punten? Met of zonder voeding? Met of zonder 50V-rondje?

'Wat is opgenomen vermogen'. Bedoeld wordt, neem ik aan, HET opgenomen vermogen? Of ook hier weer alleen de definitie?

Ik zeur niet vaak over schoolvragen, maar dit is érg slordig. En dan gaat het nog niet eens om de spelling (waar is de spatie voor de eenheid?).

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org

Op 23 januari 2022 18:46:35 schreef Frederick E. Terman:

Dat rondje met die '50V' erin.. is dat een voltmeter die dat aangeeft, of is het een spanningsbron die dat levert?

dat was me ook even niet duidelijk. Door deductie kom je er achter: als het een spanningsbron is wordt de oefening onoplosbaar wegens teveel onbekenden.

voor de rest is het ! teken erg storend . befehl ist befehl :-)

big_fat_mama

Zie Paulinha_B

Foei zeg, en ik die mezelf een lastigaard vond over taal en schrijfwijze. (er zijn er hier trouwens nog die dat vinden...) Uiteraard heb je alweer helemaal gelijk, heer FET.

En jawel, er zijn nogal wat "aannames" nodig, en dat zou niet mogen. Het minste dat men van een opdracht mag verwachten is dat ze eenduidig leesbaar is, en dus geen ruimte laat voor interpretatie.

[Bericht gewijzigd door big_fat_mama op zondag 23 januari 2022 19:24:07 (37%)

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord
Frederick E. Terman

Honourable Member

...maar inderdaad, het rondje moet een meting voorstellen, @kris heeft daarin gelijk - anders kun je niet alle vragen beantwoorden.

Normaal zou je dan met een pijl (met twee pijlpunten en + en - tekens, als je van Delft komt tenminste :)) aangeven waar je spanning meet, en daarbij het getal zetten.

e: ik heb al een net tekeningetje gemaakt van een eerste vervanging, zoals hierboven al aangegeven. Maar eerst even kijken wat @TS kan als hij weer bij zijn aantekeningen zit (of eerder, natuurlijk).

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org

Op 23 januari 2022 17:26:14 schreef Sine:
Hint: het is minder dan 275

En er komen allemaal redelijk nette waardes uit.

Inderdaad, volgens de pijlen lijkt het de bedoeling dit met Kirchhoff uit te werken.

Maar gewone substitutie en de wet van ohm lijkt me in dit geval een stuk eenvoudiger.

Ik ben eindelijk thuis en wat ik als RV heb uitgerekend is: 208,75 Ohm. Is dit correct?

Beter een 6 zonder stress, dan een 7 zonder leven.
big_fat_mama

Zie Paulinha_B

Nogmaals: zo werkt het hier niet.
Laat alsjeblieft zien op welke manier je aan dat getal gekomen bent.

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord

Op 23 januari 2022 21:46:02 schreef big_fat_mama:
Nogmaals: zo werkt het hier niet.
Laat alsjeblieft zien op welke manier je aan dat getal gekomen bent.

Sorry, helemaal verkeerd berekend. Ik kom op 200 Ohm.

Je hebt dan die eerste 80 onderin die blijft gewoon 80.

Dan doe je die 4 x 80 die parallel staat doe je vervang van uitrekenen dus doe je 1/80 + 1/80 + 1/80 + 1/80 = 4/80 dan draai je die om en 80/4 = 20 dat is dan die vervangingsweerstand.

Dan heb je die 100 en die 300 die moet je gelijk maken dus word het 3/300 + 1/300 = 4/300 = 300/4 = 75 .

Die 5 blijft zelfde

Dan pak je die 100, 200 en 200 die maak je ook gelijk = 2/200 + 1/200 + 1/200 = 4/200 = 200/4 = 50 Dan doe je dat plus die 10 daar onder dus is 60

Dan pak je die 60 en 60 dat word dan 1/60+1/60=2/60 = 60/2 =30

Dan staat die nieuwe 60 en die 30 nog parallel van elkaar dus moet die ook nog gelijk maken eerst dan word het 1/60 + 2/60 = 3/60 = 60/3 = 20 Ohm.

Dan staat alles in serie dus doe je alles bij elkaar optellen dus is het
80+20+75+5+20= 200 ohm.

Beter een 6 zonder stress, dan een 7 zonder leven.

200 ohm lijkt mij juist.

Wat weet je van de stroom door R8,9,10 en R5 (10 ohm)

Op 23 januari 2022 23:12:08 schreef bertb:
200 ohm lijkt mij juist.

Wat weet je van de stroom door R8,9,10 en R5 (10 ohm)

Op 23 januari 2022 23:12:08 schreef bertb:
200 ohm lijk mij juist.

Wat weet je van de stroom door R8,9,10 en R5 (10 ohm)

Ir8 = 2.5 A Ir9 = 0.25 A Ir10 =0.25 A Ir5 = 3 A?

Beter een 6 zonder stress, dan een 7 zonder leven.

50V : 100 ohm =0.5 amp

50V : 200 ohm =0.25amp

....

Ir8 + Ir9 + Ir10 = (Ir15 is fout)moet zijn Ir5

bij Ir8 is de stroom slechts 0.5 amp

dus Ir8 + Ir9 + Ir10 = 1 amp = Ir5

[Bericht gewijzigd door bertb op zondag 23 januari 2022 23:49:09 (28%)

Sine

Moderator

Op 23 januari 2022 21:48:36 schreef JoelGer:
[...]

Sorry, helemaal verkeerd berekend. Ik kom op 200 Ohm.

Correct.

Ir8 = 2.5 A Ir9 = 0.25 A Ir10 =0.25 A Ir5 = 3 A?

Ir9 is correct en is uiteraard gelijk aan Ir10

Ir8 en Ir5 zijn fout, en dat is vreemd .. want Ir8 is zo ongeveer de makkelijkste uit de hele opgave.