Hulp nodig bij berekenen weerstandsnetwerk.

Op 24 januari 2022 00:13:21 schreef Sine:
[...]

Correct.
[...]

Ir9 is correct en is uiteraard gelijk aan Ir10

Ir8 en Ir5 zijn fout, en dat is vreemd .. want Ir8 is zo ongeveer de makkelijkste uit de hele opgave.

Beste Sine, wat is volgens u dan het correcte antwoord? Aangezien ook eigenlijk iedereen bij mij in de klas hetzelfde antwoord heeft.

Beter een 6 zonder stress, dan een 7 zonder leven.
High met Henk

Special Member

Even ter zijde...

De docent die dit zo opgeeft na 2 lessen heeft het lesgeven totaal niet begrepen. Dit knal je er pas in na ca 8 lessen.. en dan als oefen opgave en zeker nog niet meteen voor punten.

Deze docent mag even terug naar zijn opleiding!!!

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???
Sine

Moderator

Op 24 januari 2022 07:40:17 schreef JoelGer:
[...]

Beste Sine, wat is volgens u dan het correcte antwoord? Aangezien ook eigenlijk iedereen bij mij in de klas hetzelfde antwoord heeft.

Ir8 bereken je exact hetzelfde als Ir9 en Ir10, en die heb je wel goed.

Op 24 januari 2022 07:48:46 schreef High met Henk:

De docent die dit zo opgeeft na 2 lessen heeft het lesgeven totaal niet begrepen. Dit knal je er pas in na ca 8 lessen.. en dan als oefen opgave en zeker nog niet meteen voor punten.

Deze docent mag even terug naar zijn opleiding!!!

er staat nergens geschreven dat de docent er maar 2 lessen aan gewijd heeft. (dat is idd weinig)

wel dat de student er maar twee gehad heeft.

ik denk dan.. de andere lessen heeft ie gemist...

Sine

Moderator

Ik denk dan op mijn beurt: Kris komt tot ongefundeerde conclusies ...

Op 24 januari 2022 09:22:41 schreef kris van damme:
[...]

er staat nergens geschreven dat de docent er maar 2 lessen aan gewijd heeft. (dat is idd weinig)

wel dat de student er maar twee gehad heeft.

ik denk dan.. de andere lessen heeft ie gemist...

Nee kris ik heb daadwerkelijk 2 lessen gehad in deze stof.

Beter een 6 zonder stress, dan een 7 zonder leven.

Op 24 januari 2022 09:31:19 schreef Sine:
Ik denk dan op mijn beurt: Kris komt tot ongefundeerde conclusies ...

TS bevestigd dat :-)

maar hij kan misschien even beter definiëren wat hij bedoelt met deze stof?

Ik neem dat nogal ruim, (Henk waarschijnlijk ook) en dan lijken 2 lessen wat weinig.

en welke richting TS volgt is ook interessant om te weten.

Op 24 januari 2022 09:57:44 schreef kris van damme:
en welke richting TS volgt is ook interessant om te weten.

Dat staat toch gewoon in zijn profiel

Die "andere lessen" zal hij toch op de middelbare school hebben gehad. De wet van ohm, en het rekenen aan weerstandsdelers, hoort toch in het "gewone" natuurkunde pakket.

Ondanks alle slordigheden van de docent vind ik het een leuke puzzel. De docent heeft in ieder geval de moeite genomen om allemaal ronde getallen uit te rekenen als waarden.

reading can seriously damage your ignorance

Gezien ik alleen het antwoord zie op de totale weerstand en ik toch wel nieuwschierig ben of ik het nu juist heb aangepakt vraag ik of iemand mijn redenatie wil checken.

1. Ik heb als eerste Itotaal berekend door de parallelstromen Ir5 en Ir16 bij elkaar op te tellen.
2. Vervolgens de totale weerstand berekend.
3. Daarmee Utotaal en Ptotaal.

Ik kom uit op

Itotaal = 3A
Utotaal = 600V
Ptotaal = 1800Watt

Mijn halve kladje:

Ir5 = 10V/10Ohm = 1A
Ir6 = 60V/60Ohm = 1A
Ir7 = 60V/60Ohm = 1A
Ir8 = 50/100 = 0.5A
Ir9 = 50/200 = 0.25A
Ir10 = 50/200 = 0.25A
Ir11 = 230/100 = 2.3
Ir12 = 230/300 =
Ir13 = 5Ohm.3A = 15Volt
Ir14 =
Ir15 =
Ir16 = 2A

Rtotal =
80 + 20 + 75 + 5 + 20 = 200 Ohm total
Vtotal
3A . 200 = 600V
Ptotal
600V*3A = 1800Watt

Zijn mijn totaalwaardes nu correct ?
Ik heb in deze alleen de wet van Ohm gebruikt.

@OP, heb je meer van dit soort vragen die je kan posten :D , Voor mij erg leerzaam en handig gezien ik ook wil beginnen aan een omscholingtraject richting de elektro/mechatronica

Zo uit m'n hoofd kom ik daar ook op, dus ik zou denken dat het correct is (of we hebben dezelfde fout gemaakt :-) )

(Dit zijn van die opgaven waarbij ik het uit m'n hoofd kan. Op de Amerikaanse universiteit moest je je huiswerk inleveren. Dat waren dan eenvoudigere opgaven als hier. Krijg je: "hoe heb je het uitgerekend?", nou ik kijk naar de opgave zie dat het antwoord 3A is en schrijf 3A op. Nul punten. Volgende keer had ik kennelijk verkeerd papier gebruikt. Weer nul punten. Sindsdien heb ik de moeite niet meer genomen om het in te leveren. Ik kreeg toch nul punten.).

Ik werd uitgedaagd om de opgave te doen door: "1800W dat kan nooit kloppen!" maar ik kreeg precies hetzelfde. :-)

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Even ter zijde...

De docent die dit zo opgeeft na 2 lessen heeft het lesgeven totaal niet begrepen. Dit knal je er pas in na ca 8 lessen.. en dan als oefen opgave en zeker nog niet meteen voor punten.

Deze docent mag even terug naar zijn opleiding!!!

Beetje moeilijk om dit zomaar te stellen vind ik. E.e.a. hangt ook af van het niveau van de studie. Is dit een universitaire studie dan is is dit denk ik 1 college waarin het hele verhaal van de ohmse wetten, Thevenin, en Kirchoff, uit de doeken wordt gedaan en daarna gevolgd door een tentamen ofzo. Een college was meestal een uur of twee en de praktische info moest later door de studenten zelf uit de dictaten en boeken worden gehaald. Is dit een LTS dan zijn de wetten van Kirchoff alleen al een stuk of acht lessen waard.

Gezien de foutjes en vergissingen in de vraagstelling verwacht ik overigens niet dat dit universitair niveau is. Maar eigenlijk weet ik dat gewoon niet. Ook de leeftijd van de scholier is van belang in dit geval. Is de student eigenlijk iets wat vroeger een middelbare scholier was van 16 jaar. Of is de TS een student van 20 aan een universitaire instelling? Tegenwoordig wordt er immers al op de lagere school gestudeerd. Dus wat is nu wat. De scheidingslijnen zijn erg vaag geworden.

De TS studeert mechatronica. Dat is dus geen electronica en geen werktuigbouwkunde. Het is dus allebei een beetje half. Blijkbaar in de huidige arbeidsmarkt handiger. En dat kan op wat men vroeger een lts noemde maar kan ook een universiteit zijn.

Ik zie nu dat de TS 23 jr is en concludeer daar uit dat zijn opleiding geen LTS is maar waarschijnlijk iets van wat we vroeger een MTS noemde is. Dan vind ik de fouten in de vraagstelling erg slordig en onnodig. En dan kan ik me voorstellen dat als de student inderdaad maar twee lessen gehad heeft die misschien ook dergelijke slordigheden bevatten, er maar weinig van begrijpt.

Een enkele manier om een dergelijk vraagstuk aan te pakken is er niet echt. Er zijn meer methoden mogelijk. Ik zou alles anders tekenen. Elk setje parallel geschakelde weerstanden vervangen door een enkele vervangings- weerstand.

Je krijgt dan 7 weerstanden. Die kun je dan weer reduceren door de vervanger uit te rekenen van alle in serie geschakelde weerstanden. Uiteindelijk kun je met de gegeven spanning van 50 volt de stroom door een weerstand uitrekenen waarmee je uiteindelijk weer alles terug kunt rekenen naar alle afzonderlijke stromen en spanningen. Het is niet heel lastig, maar wel erg fijn als je een keer is voorgedaan door en docent. Als je daarna bij het huiswerk alles nog een paar keer in verschillende varianten doet zou de stof je bekend moeten zijn.