pfff, dat is toch niet voor herhaling vatbaar. wat een ellende. print staat helemaal in spiegelbeeld, ga gewoon alle componenten aan de andere kant solderen :-)

Op 4 februari 2022 12:34:48 schreef Rob W.:
Voor zo af en toe eens wat te maken kun je ook eens naar EasyEDA kijken. Web-based, niets te installeren en er is best makkelijk mee te werken.. (ik kan het ook..)
https://easyeda.com/editor
Van daaruit is het ook simpel om een pcb te bestellen, of de gerbers te downloaden.. net wat je wil. Pcb's worden gemaakt door JLCPCB, zijn niet duur en leveren netjes en vlot.

Just my 2 cents :)

Cloud based is al direct een o go.

@fcapri: Je tekening is ook niet consistent met je tekening. In je schema hangt de TL431 aan 5V en op je tekening aan 3V3. Hoe maak je fuel, temp, gnd en 12V aan je bordje vast?

tekening ondertussen aangepast. die TL hangt aan de 3,3V (moet 3-25V ofzo hebben, dus maakt weinig uit).

Fuel-temp-GND en VCC zijn gewoon draden die gesoldeerd worden. ik vond een soldeerpad niet in de tekensoftware, dus heb er extra toegegoegd in PCB ontwerper. kan ze evengoed op een soldeereiland bij solderen.

het display staat er ook nergens op, is nu I2C maar volgende zal SPI zijn. wordt verbonden met draden.
de reden van deze shield, is omdat ik niet direct op de arduino wil solderen, maakt swappen makkelijker

versie 2.
ook A6 en A7 zaten verkeerd

in software gevonden dat je de componenten naar de achterkant kan zetten (wat eigenlijk de voorkant is :-) )

Wel met het 'oude' schema, geen aansluiting voor draden en de switch moet er ook nog op.

Ga je met TH weerstanden werken of met SMD?

Volgens mij klopt er iets niet aan de manier waarop je je TL431 gebruikt. De 'R' pin geeft geen 2,5V uit, het is een ingang voor de chip.

Als je deze schakeling gebruikt zal er 2,5V over staan. De minimale stroom is 0,7mA (0,4mA typisch), dus met 3,3V zou een 1k1 weerstand het laagste zijn wat je in serie kan zetten.

[Bericht gewijzigd door Kruimel op (42%)]

smd heb ik niet, maar was eventueel wel een oplossing als TH niet werkt.
voor deze versie zal het nog TH zijn, misschien een volgende, meer uitgebreide' versie met RTC zoals ik eerst had, in SMD

Op 4 februari 2022 13:39:25 schreef Kruimel:
Volgens mij klopt er iets niet aan de manier waarop je je TL431 gebruikt. De 'R' pin geeft geen 2,5V uit, het is een ingang voor de chip.

verbinding vergeten dan

heb de TL431 nog niet in gebruik, heb ze thuis wel liggen en had uit het hoofd bovenstaande schema gebruikt (zit op het werk nu met remote desktop op mijn pc thuis)

[Bericht gewijzigd door fcapri op (15%)]

Je moet ook niet verwachten dat je Kicad na een half uur beheerst. Voor een eenmalig project zijn er andere opties. Maar zoals @Kruimel terecht zegt leren die je niet per se de juiste ontwerppraktijken wat betreft pcb design aan. Zonder schema en netlist is dat naar mijn mening sowieso niet het geval, wat niet wil zeggen dat het niet bruikbaar is voor een simpel ontwerpje. Wil je wel tijd investeren dan gaat mijn stem naar Kicad. Gratis, open, behoorlijk goed, veel community support.

Is die 3V3 pin op de Arduino Nano een ingang of een uitgang? In mijn hoofd zat daar een regelaar op die 3,3V leverde.

Op 4 februari 2022 12:50:46 schreef fcapri:
pfff, dat is toch niet voor herhaling vatbaar. wat een ellende. print staat helemaal in spiegelbeeld, ga gewoon alle componenten aan de andere kant solderen :-)

Kan je de Arduino Nano niet gewoon aan de andere kant zetten? Volgens mij gaat hij er nu van uit dat je de Nano aan dezelfde kant hebt als de componenten. Er is waarschijnlijk alleen geen 3D model voor de Nano zelf.

[Bericht gewijzigd door Kruimel op (67%)]

ik blijf bij simpele ontwerpen, ik maak gewoon alles op gaatjes print.
maar voor deze 'massa' productie van 5 stuks leeg een pcb wel handiger. op gaatjesprint is snel een foutjes gemaakt en door het vergeten van de drukknop, heb ik zelf een draad moeten solderen van arduino naar schield. en dat kan ik vermijden met een pcb ontwerp

Op 4 februari 2022 13:44:39 schreef Kruimel:
Is die 3V3 pin op de Arduino Nano een ingang of een uitgang? In mijn hoofd zat daar een regelaar op die 3,3V leverde.

uitgang, die levert 3,3V aan de TL431 met een serieweerstand. die TL maakt er 2,5V ref van voor de arduino.
in mijn prototype van 2015 (youtube filmpje in eerste post) zat een bug in. bij temperatuurverschil wijzigt ook de interne spanningsreferentie van de arduino.
dus in de winter kreeg ik meetfouten waardoor ik tot -1L op het display kon. ik moest dan regelmatig hercalibreren.
deze fout zit er nu nog altijd in.
als ik die voedt uit 5Vusb krijg ik andere meetwaarden dan wanneer die op 12V hangt.
de referentiespanning (1,1V) van de arduino is ook afhankelijk van zijn voedingsspanning

[Bericht gewijzigd door fcapri op (27%)]

Dan is 10k teveel, moet je een 1k weerstand gebruiken (geen drama verder).

edit: Sommige varianten hebben een gespecificeerde minimumwaarde van 1mA, misschien is verlagen naar 680Ω verstandig.

[Bericht gewijzigd door Kruimel op (46%)]

Op 4 februari 2022 13:44:39 schreef Kruimel:
Kan je de Arduino Nano niet gewoon aan de andere kant zetten? Volgens mij gaat hij er nu van uit dat je de Nano aan dezelfde kant hebt als de componenten. Er is waarschijnlijk alleen geen 3D model voor de Nano zelf.

dan is de resetknop van de arduino niet meer bereikbaar.
dat was ook het hele probleem bij mij, ik hoef de nano niet op print te hebben, de print komt achterop een nano.
ik heb de pinout bekeken, en deze print is goed nu, de componenten zitten tussen de nano en deze pcb in.
de drukknop zit onderaan (dus bereikbaar) en de reset van de arduino zit bovenaan, ook bereikbaar

[Bericht gewijzigd door fcapri op (30%)]

Een bestelling zijn altijd minimaal 5 printjes. Dan zou ik toch in 1 keer voor SMD gaan.

edit: @ kruimel hier onder. Maakt inderdaad geen reet uit als je plaats genoeg hebt. Voor zo een compacte print is het een ander gegeven. Het maakt alles een stuk eenvoudiger. Zodra je de SMD's gewoon bent, neem je nog maar zelden TH. Zonder veel moeite krijg je bij deze print alles onder de nano.

Dat maakt toch geen reet uit als je die weerstanden toch al hebt liggen? Ik neig ook nog wel voor TH te gaan omdat het makkelijker is er een oscilloscoopprobe aan te hangen. Ik heb ook geen soldeerpincet, dus reparaties worden ook makkelijker met TH.

Op 4 februari 2022 13:49:53 schreef fcapri:
dan is de resetknop van de arduino niet meer bereikbaar.
dat was ook het hele probleem bij mij, ik hoef de nano niet op print te hebben, de print komt achterop een nano.
ik heb de pinout bekeken, en deze print is goed nu, de componenten zitten tussen de nano en deze pcb in.
de drukknop zit onderaan (dus bereikbaar) en de reset van de arduino zit bovenaan, ook bereikbaar

Aha, dan had ik het fout begrepen. :)

smd is goed als het definitief is.
nu ga ik, afhankelijk van de auto, er wel eens andere weerstanden moeten op steken zodat de spanningsdeler anders is.

ook werk ik nu met een referentiespanning van 1,1V.
met die TL431 wordt dat 2,5V.

als ik mijn delers niet aanpas, ga ik maar 1/3de gebruiken van de range (0-0.9V)

Welke grootte van weerstanden heb je? Wil je ze rechtop plaatsen (vermoedelijk nodig) of horizontaal. Aan beide zijden van de print lukt het misschien horizontaal. Dubbelzijdig en doorgemetaliseerd een weerstand verwijderen en terug solderen is wat moeilijker dan op een gaatjesprint die ook nog eens ruim geboord is. Uiteraard kan je de DRC aanpassen en aangeven dat de kleinste boring wat groter moet zijn.

gewone weerstanden, maar wel met hele dunne poortjes nu. blijkbaar is metaal duur want de weerstanden met dikke poten zoals vroeger zijn er precies niet meer.

op mijn pcb komen nog headers, en waar wordt de arduino in geplugged. er is dus ongeveer 1cm tussen beide prints

Op 4 februari 2022 11:58:23 schreef fcapri:
ik heb dus eerder een programma nodig waar ik de footprints kan in laden en waar ik zelf de verbindingen kan tekenen. ik ben weer naar de oude stijl terug gekeerd met pen en papier.

Met Designspark kun je gewoon componenten en losse pads plaatsen, daarna spoortjes trekken zoals jij dat wil.
Eerst een schema tekenen is dus niet nodig.

Op 4 februari 2022 16:37:58 schreef fcapri:
gewone weerstanden, maar wel met hele dunne poortjes nu. blijkbaar is metaal duur want de weerstanden met dikke poten zoals vroeger zijn er precies niet meer.

Dat had ik ook opgemerkt, maar het is zo ver ik kan zien wel China-import fenomeen, als je merkartikelen koopt is dat probleem veel minder. Die zijn ook niet magnetisch. Voor breadboards wil ik nog wel eens de dikkere kiezen omdat die dunne makkelijk dubbel klappen bij het indrukken.

Er is waarschijnlijk alleen geen 3D model voor de Nano zelf.

Jawel hoor. (zie attachment)

Met Designspark kun je gewoon componenten en losse pads plaatsen, daarna spoortjes trekken zoals jij dat wil.
Eerst een schema tekenen is dus niet nodig.

Maar dan ben je ook meteen de controle kwijt of er tussen schema en PCB geen fouten zitten. Dat is met een kleine PCB geen probleem maar als het wat groter wordt...

Overigens als je in Kicad begint en je zegt : "Project from template" kun je een Nano shield template kiezen , dan is de outline van de PCB en de connector plaating in ieder geval al goed :

Ik zag je model later inderdaad, maar het was ook een misverstand. Ik dacht dat fcapri de Nano aan de andere kant wilde hebben.

dat arduino shield template, daar had ik idd moeten mee beginnen.
ondertussen heb ik al een PCB besteld en zal wel zien hoe ze passen of niet passen. past het niet, maak ik V2.

aangezien dit nu het 1e printje in 20jaar is dat ik maak, vrees ik dat ik weinig nieuwe nog zal maken.
designspark had idd een goeie keuze geweest dan, ik hoef geen link tussen schema en pcb.

die link heeft er namelijk voor gezorgt dat er bepaalde fouten in de pcb kwamen en telkens ik update from schematic deed (na aanpassingen), zaten die fouten er weer in.
op de pcb had ik 2 footprints van weerstanden veranderd naar een langere, omdat er een printspoor onderdoor moest.
bij de volgende update stond die weerstand weer verkeerd en mocht ik herbeginnen.

Bij Eagle worden de aanpassingen automatisch meegenomen in de PCB. Je krijgt dan een melding dat je de pcb terug moet bekijken wegens de aanpassingen. Wijzigen van package doe je net zo goed in het schema als op de pcb. Doe je op je pcb een pinswap omdat dit beter uitkomt met routen, dan gebeurd hetzelfde in je schema. Dat is de kracht van backanotation, die in elk pakket zou moeten aanwezig zijn.

Je hebt al sketchup (oudere versie) op je pc staan. Van Eagle naar sketchup is alleen de eagleUP_export ULP installeren in Eagle en de Import_eagleUP extensie in sketchup. Info. In het sketchup warehouse zijn momenteel al honderden componenten kant en klaar te vinden. Onder andere het hier getoonde nano bordje komt er vandaan.

Al gebruik je het alleen om het schema te tekenen. Je hoeft nooit meer te zoeken welke pin er nu weer VDD of GND is. Is pin 15 de RX of is dat toch de TX pin?

bij kicad dus niet.
daar teken je in het ene programma en doe je de import in het andere.
elke wijziging, kan je dus opnieuw importeren.
als je op je print dus 1 weerstand van footprint wijzigt omdat het beter uitkomt, moet je naar je schema diezelfde weerstand ook gaan wijzigen. anders bij de volgende import, is je schema omzeep.

kicad heeft ook een probleem met tracks. als je dus printsporen hebt getekent, en je verdraait/verschuift een component (zoals die TL431 die ik 180° draaide), gaan de printsporen NIET mee. als je dan niet oplet dus.... zitten de uiterste aansluitingen gewisseld en blaas je die component dus zo op.
heb er ook nog niet gevonden hoe je een soldeereilandje tekent in schema, voor aan draad aan te solderen

ik weet niet wat we 24jaar geleden op school gebruikten, maar als je daar een component verzette, gingen die tracks automatisch mee, soms had je wel spaghetti dat je moet gaan draaien en re-'routing'.
meen me iets te herinneren van ultimate ofzo
even gegoogled multisim en ultiboard doen een belletje rinkelen

Ik kan het verhaal van Thevel en Bprosman wel onderschrijven. Ik ben ooit begonnen met het maken van printen met rothring en calque papier.

Vrij snel daarna maakte ik gebruik van smArtwork https://vetusware.com/download/smARTWORK%201.3%20r4/?id=7878. Dat was een van de eerste pcb ontwerp programma's geschreven in basic en geschikt om op de toenmalige (XT) IBM PC's te draaien. Met een HP plotter of een matrix printer zette je het resultaat dan twee keer zo groot op papier. Daarna met een reprocamera overzetten op film op ware grootte, waarna het hele verhaal van belichten, ontwikkelen, afdrukken en etsen volgde. Dat deed ik op school. Elke pauze en 's middags na de lessen had ik wel een printje te etsen. Al mijn zakgeld ging er geloof ik aan op.

Daarna kon ik via mijn stages en later werk aan andere software komen die wat professioneler was. Veel software was toen ook nog niet geïntegreerd. Vaak had je een los teken programma om het schema in te tekenen. Orcad was daar een van. Vanuit dat teken programma werden dan de netlisten en componenten lijsten gegenereerd. Ook had je vaak een apart programma om footprints te maken. Soms was dat gewoon een text editer. Bij orcad gebruikte ik PE https://en.wikipedia.org/wiki/Personal_Editor Een heel eenvoudige editor die werkte met dezelfde toetscombi's als het toen gebruikelijk WP (shift F7 enzo) Het zit nog altijd in de linux repository's geloof ik.

Met de aldus gegenereerde bestanden voedde je dan weer het printen teken programma. En dat was toen ultiboard https://en.wikipedia.org/wiki/NI_Ultiboardgeworden. Toen een erg duur pakket dat erg goed werkte. Later door een overstap naar een andere werkgever overgestapt op Layo http://www.layo1.nl/layo1pcb/nl/index.html Een veel betaalbaarder pakket dan dat ultiboard. Een licentie was maar een paar 100 gulden ofzo. Ook dit programma werkte goed. Installeren was wel een hoop werk. De pc moest gevoed worden met een onwijze berg floppy's

Daarna ben ik gaan kijken naar gratis alternatiev pcb ontwikkel software zoals Eagle. Eagle vond ik erg mooi maar had toen een aantal beperkingen. Maximale pcb grootte en maximaal aantal via's enzo. Daarom ben ik daar toen niet mee verder gegaan. Tegenwoordig is dat geloof ik anders. Maar dat kunnen de eagle experts je vertellen denk ik. Ik stapte toen ook over naar linux en in de repository's zat toen en klein pcb ontwikkel programmaatje ontwuikkeld door een Fransman genaamd kicad. Met een druk op de knop werd dat geïnstalleerd en was het klaar voor gebruik. En dat bleek heel simpel te werken en daar ben ik toen blijven hangen. Intussen is dat simpele kicad programma'tje uitgegroeit tot een zeer uitgebreid software pakket waarbij ongeveer alles mogelijk is. De halve wereld ontwikkeld er aan mee, er zijn zeer uitgebreide library's met footprints en symbolen voor vrijwel alles. Er kan gebruik gemaakt worden van externe autoroutes die ergens op het net draaien. Al genoemde bedrijven als JLCPCb hebben ook een speciale interface voor Kicad (overigens ook voor eagele en Sprintlayout).

Kortom ik ben inmiddels helemaal meegegroeit met dat kicad en zal daar niet zo snel mee stoppen. Ook omdat ik een hele eigen library met footprints en symbolen heb opgebouwd. Ik ben er zelfs in geslaagd om een print in te scannen en de layout in kicad te stoppen. Die layout maakt nu als footprint onderdeel uit van een wat grotere layout.

Kicad is wel een ingewikkeld programma. Er zitten ook best wel verschillen tussen de verschillende generaties. De leercurve is daardoor best wel hoog. De workflow is ook best wel belangrijk en de manier waar en waarop je je eigen gemaakte onderdeel bestanden opslaat is ook belangrijk. Helemaal als je met kicad op verschillende computers werkt of gaat migreren naar een ander computer.

Een paar dingen:

Maak voor elke print een heel nieuw project aan.
Voor elk project heb ik een eigen library voor de symbolen en footprints die ik zelf maak. Voor een NE555 kun je bijvoorbeeld het standaard blokje van de NE555 uit de standaard library's gebruiken. Ik maak liever zelf een symbool waar ook schematisch de functieblokken van het ic zijn ingetekend. En wat de footprints betreft. Ook die pas ik aan met bijvoorbeeld grotere of juist schuin geplaatste soldeer pads. Of soms een geheel ingescande printlayout als footprint.

In elk project maak ik twee extra directory's. Een directory old en een directory PDF. In de directory PDF staan de datasheets van de gebruikte onderdelen. In de symbolen en footprints kun je een link plaatsen naar deze bestanden. Met een simpele druk op de knop in de symbol editor kun je dan meteen de datasheet zien.
Als ik een print aan het ontwerpen ben archiveer ik na elke stap alles met de in kicad inbouwde zip functionaliteit. Die archief bestanden sla ik dan onder de datum op in de OLD subdirectory. Ik kan dan als er iets fout gaat altijd terug nara de ene laatste versie. Van alles staat ook altijd een kopie op mijn NAS. Ik kan dan van elke computer werken.

Omdat vrienden van mij werkte met Sprintlay-out ben ik dat ook eens gaan proberen. Dit programma werkt ook goed maar is wat eenvoudiger en als je voor het eerst begint heb je waarschijnlijk sneller een resultaat dan met kicad. Ook hiermee zijn de resultaten goed. Het al genoemde JLC pcb heeft ook een interface voor sprintlayout. Kicad is wat professioneler en daardoor complexer. Ik blijf liever bij Kicad omdat ik daar al zoveel mee heb gedaan dat omschakelen gewoon vervelend is.

Ik denk dat je het snelst klaar bent met sprintlayout. Maar als je de smaak echt te pakken krijgt. En veel meer andere printen wilt gaan maken en dat gaat misschien gebeuren gezien jou knutselwoede het de moeite waard is om jezelf KICAD aan te leren.

Ik denk trouwens dat als je het via een email vraagt, je bij JLC pcb ook wel weg kunt komen met een PDF die je gemaakt hebt met behulp van tekenen en plakken en knippen. Bij mij op de zaak hebben ze toen ik er even niet was de reprocamera weggegooid :( omdat we al jaren zelf geen pcb's meer etsen enzo. We sturen nu gewoon per post oude calque papieren en filmpjes enzo op naar een Hollandse printboer en die maken er gewoon een printje van. En dat is echt geen probleem. Het alleen wel tien keer duurder dan de chinees. Voor een bedrijf prima, Voor een privé persoon ligt dat anders. Bij wel in elk geval. Bij JLCPCB kijken ze ook nog met een menselijk oog nog of je ontwerp wel kan. En dat doen ze ook als je (een ingescande) PDF mailt met de juiste afmetingen erbij natuurlijk. Ik denk zomaar dat ze daar de reprocamera nog niet hebben weggegooid.