pcb ontwerp van begin tot einde

nah, ik geef het op. met die JLCPCB is gewoon niet te werken.
in ALLE programmas dat ik gebruik staat dat pcb goed, zelf in hun eigen viewer is die goed.
ben voor de 3de keer volledig van scratch herbegonnen waardoor ik zelf niet meer weet of de verbindingen nog goed zijn en ik geen zin meer heb het nog uit te zoeken.

de laatste versie alweer die foutmelding dat mijn outline er niet is. volgens mij zoeken die een bestand dat bij kicad 6 andere naam heeft gekregen.

k heb de rar toegevoegd van de laatste versie, daarin zitten ook de gerber files onder

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken
bprosman

Golden Member

met die JLCPCB is gewoon niet te werken.

Lijkt me sterk, heb inmiddels zon 100 verschillende PCB's bij ze besteld, met Kicad 5, 6 en zelfs 6.99.
En om die vervindinngen te testen heb je de Design rule checker. Zal vanavond eens kijken.

[Bericht gewijzigd door bprosman op 8 februari 2022 09:42:18 (23%)]

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.
EricP

mét CE

Wedden dat je tussen 5 en 10 jaar geen enkel programma nog kan kopen? Het zal allemaal naar lease toe gaan.

Daar ben je zelf bij he. Ik doe er niet aan mee. Geen van mijn klanten doet er aan mee. Geen hond in mijn omgeving draait nog windows, nou ja, misschien nog ergens een verdwaalde machine om te gamen.

@fcapri: Ik ken jlcpcb niet. Maar ik heb met een paar chinezen zaken gedaan. Met seeed. Met Aisler. Er zijn wat verschillen in wat ze in de gerbers willen zien, maar ze zijn ook best tolerant (als in: als de info ergens beschikbaar is, dan doen ze het ervoor). Bij een chinees ging het zelfs zo ver dat ze vroegen of ze een trace wat mochten verleggen (lang verhaal kort: een 'geleende' footprint waar 'holes' in zitten. Ik heb dat niet gezien (die staan meestal uit) en er braaf overheen gerouteerd. Oops. User Error...).
Maar... ik heb ook nooit 'eagle' files aan ze gestuurd. Altijd zelf de gerbers gemaakt (er staat op hun site wel wat ze willen hebben) en zelf ff gekeken hoe dat eruit ziet.

Dat 'opnieuw beginnen' en 'verbindingen nog kloppen' snap ik niet. Dat zal dan wel een quirck van KiCad zijn...

ik stuur ook gerbers, in een RAR file.
dat opnieuw beginnen als zijnde:
project in de vuilbak, vers nieuw project gestart (deze keer een arduino nano shield), schema getekent, dan pcb van scratch geimporteerd en alle weerstanden terug zetten, zelf weer alle pcb tracks getekent en dan maar hopen dat het schema correct is.
verschillende weerstanden hebben een andere naam nu, geraak er dan maar aan uit.

(spannignsdeler Vin naar GND was R1-R2, spanningsdeler 5V naar GND was R3-R4,... )
nu weet ik zelf niet meer hoe ze noemen, en hoop ik dat het schema nog in orde is.

enfin, om het nu weer kort te maken, ik ben de andere kant uit gegaan. heb een andere chinese website genomen, gerbers daar gaan uploaden, alles is ok.

bij jlcpcb zeggen ze: als je niet weet welke layers je nodig hebt, selecteer ze allemaal, wij zoeken het wel uit.
dat heb ik dus NIET gedaan nu, heb ALLES afgezet wat niet noodzakelijk was (enkel koper boven en onderkant, de edge cut en de silkscreen top staan nog aan). en TADA, pcb is wel groen nu

ervoor (met alles aanvinken stond layers altijd op '-1'

ook een rode fout melding dus ergens zit er een filenaam in waar die automatische software zijn nek op breekt.

door alle overbodige af te zetten staat er nu wel correct 2 layers, staan er geen fouten meer, staan de afmetingen en drill holes ingevuld, en 4 groene vinkjes onderaan rechts.

wist ik veel wat er daar allemaal hoort te staan, nu dat ik een goeie heb, weet ik wat er scheelde aan de vorige screenshots.

Ik zie dat je gerber niet aan de 274x voldoet.
Denk dat dat het grote probleem is.
Volgens mij kun je dit instellen waar de gerber file maakt.

Meten=Weten. Weet wat je meet.
bprosman

Golden Member

Op 8 februari 2022 10:13:44 schreef pe:
Ik zie dat je gerber niet aan de 274x voldoet.
Denk dat dat het grote probleem is.
Volgens mij kun je dit instellen waar de gerber file maakt.

Gerber plot settings staan inderdaad niet correct voor JLCPCB.
X2 moet aan , include netlist .. uit.

En er zit een foutje in je schema.

Maak nou eerst het schema eens 100% in orde.
Je voedingen hoef je niet allemaal door te verbindinden, daar zijn de "Power" labels nu juist voor.
In de PCB heb je silkscreen labels over je soldeerpads staan.
Door je ongeduld word het nu "Garbage in - Garbage out" :'(

ERC report (08-Feb-22 10:23:40, Encoding UTF8)

***** Sheet /
[power_pin_not_driven]: Input Power pin not driven by any Output Power pins
; Severity: error
@(234.95 mm, 66.04 mm): Symbol #PWR01 [GND] Pin 1 [GND, Power input, Line]
[similar_labels]: Labels are similar (lower/upper case difference only)
; Severity: warning
@(157.48 mm, 45.72 mm): Global Label 'vin'
@(260.35 mm, 24.13 mm): Label 'Vin'
@(265.43 mm, 24.13 mm): Symbol #PWR04 [+3V3] Pin 1 [+3V3, Power input, Line]
@(262.89 mm, 24.13 mm): Symbol #PWR03 [+5V] Pin 1 [+5V, Power input, Line]
[multiple_net_names]: Both vin and Vin are attached to the same items; vin will be used in the netlist
; Severity: warning
@(157.48 mm, 45.72 mm): Global Label 'vin'
@(260.35 mm, 24.13 mm): Label 'Vin'

** ERC messages: 5 Errors 3 Warnings 2

Moet nu werken, kijk vanavond wel even.

Op 8 februari 2022 10:18:29 schreef bprosman:
[...]
Gerber plot settings staan inderdaad niet correct voor JLCPCB.
X2 moet aan , include netlist .. uit.

volgens jlcpcb staat X2 uit (althans in kicad 5).
https://support.jlcpcb.com/article/149-how-to-generate-gerber-and-dril…
en ook op diversie websites gelezen dat deze uit moeten staan
https://www.eevblog.com/forum/kicad/board-edge-not-detected-by-jlcpcb/

Op 8 februari 2022 10:18:29 schreef bprosman:

Maak nou eerst het schema eens 100% in orde.
Je voedingen hoef je niet allemaal door te verbindinden, daar zijn de "Power" labels nu juist voor.

3de schema reeds dat ik heb gemaakt, en dan gebeuren er foutjes.
ik werk ook met remote desktop en soms 'hapert' de muis al eens.
bij het routing van de tracks zie je dat ook dat de tracks soms een mm te lang zijn en een uitstulping hebben. ben al van vorige week vrijdag ermee bezig en buiten 2x annulatie door en continue foutmeldingen, heb ik het er wel mee gehad.
op die tijd maak ik het 5keer in gaatjes print

bij nextpcb gingen mijn vorige gerber files er zonder probleem door (daar werd het eerst bekeken door hen, en als het werd goedgekeurd kreeg je vraag voor betaling)

nu heb ik voor de fun mijn eerste project weer boven gehaald, daar de gerbers mee gemaakt (enkel de noodzakelijke en X2 uit), en ook die wordt aanvaard en correct verwerkt door jlcpcb.
die kicad genereerd dus ergens een layer dat jlcpcb niet kan verwerken

en al test nog eens gedaan met alle lagen erin, foutmelding bij jlcpcb.NIKS veranderd aan de files.
bij de ene een export van Fcu, Bcu, silkscreen en edge cut.
bij de andere een export van alle lagen. 2 rars gemaakt, 2keer opload gedaan.
links de 5 lager, rechts alle lagen, geen settings veranderd

zit ik al 3dagen te sukkelen omdat zij dit op hun website hadden :-(

EricP

mét CE

Dat doe je ook jezelf aan he.
Er is geen enkele reden om elke keer helemaal opnieuw te beginnen. als je hetzelfde doet, dan zal het resultaat niet anders zijn tenslotte. Dat had je jezelf dus hoe dan ook kunnen besparen.

Nogmaals, ik ken jlcpcb niet. Maar gewoon met gezond verstand ff kijken wat ze nodig hebben: .gbl & .gtl: beide koper layers. Dat is wel handig. .gbs en .gts: solder stop. Ook wel handig. .gbo en .gto: overlays (silkscreen). Als je dat wilt. 'Paste' doen we niet aan in deze, dus die hoven er niet bij. En ik stop er een milling file by (met sizes). Daar zit ook de outline in. Tot op heden werkt dat bij elke PCB boer. Een logotje in het koper? Prima, bij het genereren van de gerbers zet je bij de gtl ook de layer uit je tekenpakket aan waar dat op staat. En dan zit het er gewoon in.

Al met al: je hebt het kunstje nu door. De volgende keer kan het dus ook in veel kortere tijd. Die kennis heeft ff wat tijd gekost. Maar betaalt zich ook wel weer terug...

Kruimel

Honourable Member

edit: Te lang over het typen van een reactie gedaan, ik zie dat er inmiddels al van alles is gebeurd... 8)7

Op 8 februari 2022 09:14:01 schreef fcapri:
k heb de rar toegevoegd van de laatste versie, daarin zitten ook de gerber files onder

Ik heb de gerbers even bekeken (die in de map "gerbers" stonden) en daar zie ik weinig problemen met de outline. De sporen zijn duidelijk, soldeermasker klopt en silk is ook begrijpelijk, al lijkt het er op dat op de top alle pads ermee zijn bedekt (standaard halen ze dat wel wel, maar toch). Ik vermoed dat ze struikelden ze over het feit dat er nog drie .rar bestanden in die map staan. Ik weet niet wat je exact naar ze opgestuurd hebt, maar ook de site van Eurocircuits struikelt over deze bestanden omdat er zo op het eerste gezicht meerdere licht verschillende versies in je bestand staan. Als ik een simpeler versie met een minimum aan bestanden upload gaat het wel goed.

De eerste keer kost het idd veel tijd om alles goed te doen.
Maar als het eenmaal goed staat werkt het wel altijd.
Ik bestel vaker bij jlcpcb .
De eerste keer was dat idd veel tijd investeren.
Maar daarna gaat het stukken sneller.

En idd je hebt maar 1 file nodig.

Op 8 februari 2022 11:52:02 schreef EricP:
Dat doe je ook jezelf aan he.
Er is geen enkele reden om elke keer helemaal opnieuw te beginnen. als je hetzelfde doet, dan zal het resultaat niet anders zijn tenslotte. Dat had je jezelf dus hoe dan ook kunnen besparen.

omdat ze telkens een melding gaven:
'There are two board outlines in your file and we have no idea about which one to be used, could you please kindly delete the useless one and re-upload?'
en
ik had alles bekeken en ik vond er maar 1, heb die delete, maar dan was alles weg. na verschillende stappen nemen, ben je beter van te stoppen met knoeien, en met een verse tekening te beginnen.
maar wat ik ook deed, ik bleef daar die foutmelding van outline krijgen, en bij een andere pcb boer was er geen probleem.
dus dan ga je googlen achter 'outline error jclpcb kicad' en kwam ik diversie topics tegen. k heb daar de regels van gevolg en uiteinlijk met een minimum aan bestanden gaat het toch door bij jclpcb.

mij zeggen die bestanden niks hé, die .gbo, .gto, .gbs, .gts....
ik werkte 24jaar geleden met een transparant en één of ander overgroot fototoestel om te vergroten. en dan een lichtbak. die 'digitale' bestanden om printen te maken, is de eerste keer dat ik dit doe.

Dus het werkt nu bij jlcpcb?

ja, door slechts een 6tal gerber files te selecteren in kicad ipv allemaal

EricP

mét CE

Als ik je zo lees, dan had je de outline gewoon in meerdere files zitten. Blijkbaar lusten ze die niet, ook niet als het dezelfde is... (en doorgaans is het ook niet handig... die printen worden uitgefreesd, dus je zou het in de 'milling' verwachten).

Wat die files zijn? Eh... Nou ja, ik heb er destijds eens een kwartiertje in gestoken om uit te zoeken 'hoe gerbers werken'. Zo'n beetje elke PCB boer lust dat en zo'n beetje elk pakket kan het genereren. Dan MOET het dus behoorlijk gedocumenteerd zijn, anders gaat dat nooit werken.

Maar goed... je kent het kunstje nu. De volgende keer wordt het vast een stuk makkelijker. De eerste keer 'etsen' was ook een drama. Internet was er nog niet. De volgende dag naar de bibliotheek en kijken of er wat over te vinden was. Nou, dat was er. Was gelezen. Nog een keer geprobeerd. En ja... dat ding al een stuk beter (aapje doet kunstje). Tot je op de middelbare school ook een keer scheikunde krijgt en gewoon eens snapt wat er nou daadwerkelijk gebeurt (die kennis ben ik alweer kwijt).

Seeed had destijds een 'cam job' voor eagle online staan waarmee alle settings voor 'hun' gerbers gewoon goed stonden. Voor luie mensen. :)

En eh... in 25 jaar is er wel wat veranderd hoor. Om te beginnen heb je vast meer grijze haren :)

Succes met je PCBtjs.

Op 8 februari 2022 13:05:30 schreef EricP:

En eh... in 25 jaar is er wel wat veranderd hoor. Om te beginnen heb je vast meer grijze haren :)

Succes met je PCBtjs.

nope, geen grijze haren, nog geenenkele. wel wat minder :-).
maar met dat ik amper printen maak. vroeger moest je al wat meer componenten en IC's gebruiken, nu neem je een arduino, knoop je display en sensor eraan en klaar.
http://www.fordcapri.be/off/pics/eo/arduinodash/640/P_20150318_142640.jpg
3D behuizing errond en het kan dienst doen.

af en toe eens een gaatjesprint voor iets meer complexer en wat meer 'losse' componenten.
de test en meet versie van mijn digitale dash destijds
http://www.fordcapri.be/off/pics/eo/arduinodash/640/DSCN9481.JPG

met het kleurendisplay er daarna aan. en aangezien ik meer pixels had, kon het LCD eraf (en ondertussen al de zoveelste nano die uitgerookt was en vervangen werd :-) )
http://www.fordcapri.be/off/pics/eo/arduinodash/640/DSCN9483.JPG

en de finale versie heeft een 5-6jaar dienst gedaan in de auto. (GND en 3 ingangen ATF op potmeters zijnde 'accu, temperature and fuel')

in principe zou ik die weer kunnen aansluiten op de meetdraden en het display, en werkt die zo direct 'out of the box' in mijn huidige golf.
maar mijn huidige golf zijn origineel klokje is nog intakt, dus wou ik die origineel houden en moet die hardware geminimaliseerd worden en zo groot als een schakelaar zijn.
https://www.mecatechnic.com/img/photos/zoom/C048406.jpg

en X5 voor de andere autos ook uit te rusten, dus men eerst pcb in jaren.

vandaag de pcb's aangekomen. ziet er goed uit en past perfect

Kruimel

Honourable Member

nog maar eens een update, maar een niet zo goede.

die print blaast de ene na de andere arduino op.
ik sluit die aan in de auto, display werkt, accuspanning wordt weergegeven, benzine en temp nog niet kunnen calibreren. na 2-3keer de auto aanzetten, komt er rook uit de arduino. nieuwe erop, werkt 2-3 dagen, rook eruit en gedaan.

mijn prototype blijft werken, tot vandaag. zit een andere motor in mijn auto en voor het afstelling van de ontsteking een paar keer moeten starten, en ineens.... rook uit de arduino.

in het schema zie ik niet echt een probleem, alle signalen zijn hoog ohmig, dus daar kan geen stroom.
rest dus de 12V voedingsspanning. het sneuvelen gebeurt bij contact aanzetten, niet bij het starten zelf. dus piekspanning verwacht ik ook niet?

allesinds, het schema deugt niet, dat heb ik door. dit is quasi een afgeleide van mijn eerste electronisch dash die in men golf zat en die heeft 3jaar gewerkt zonder problemen

bprosman

Golden Member

McAwesome

Golden Member

Op veel goedkope Arduino-klonen zit de Chinese AMS1117 spanningsregelaar. De kwaliteit daarvan is nogal wisselend en sommige exemplaren krijgen het lastig bij een ingangsspanning van meer dan 9V. Als ze falen wordt Vout = Vin en gaat de rest van het bordje eraan.

De 12V boordspanning of pieken daarop zouden wel eens teveel van het goede kunnen zijn voor de arme AMS1117. Je kan deze best vervangen door een LM1117 of gelijkaardig. Waarschijnlijk doet het probleem zich dan niet meer voor.

Ik heb zelf weet van meerdere opgeblazen Chinese Arduino UNO's (geen nano) door de combinatie van een AMS1117 en een defecte Chinese netadapter die 15V pulsen gaf i.p.v. 9V zoals verwacht. Een echte LM1117 moet daar tegen kunnen (Vin max. 20V).
De symptomen zijn een Arduino die niets meer doet waarbij de Atmega328 processor gloeiend heet wordt. Bij 12V van een auto zal dat eerder roken zijn of kapotspringen. Die goedkope Chinese netadapter kon nu eenmaal niet zoveel vermogen leveren.

Belgium is primarily known for the saxophone, mediocre chocolate and world class paedophilia. - Go woke, get broke.

de arduino chip wordt idd loeiheet, en meestal komt er rook uit en heb je brandvlekjes op de chip.
bij mijn eerste pcb dacht ik dat ik de arduino er omgekeerd had ingeplugged, kon er een andere inzetten, maar had de software niet.
dus op het werk de nieuwe software erin, wel 10keer getest op een labvoeding tot 15V.
savonds in de auto, deed het goed, maar geeft foutieve waardes (ik schrijft calibratie waardes in het geheugen).
dus even de getallen genoteerd, update gedaan via de pc, arduino er weer in: ROOK.
heb de software dan al een tijd zitten napluizen want het roken komt na de update.
maar helaas, geen fouten gevonden, tot men originele proto er dit weekend ook door vloog. dus geen software bug maar iets hardwarematig. en t zit niet in de pcb aangezien men proto op gaatjesprint zit.

zal die AMS eens gaan bekijken, mogelijks draaide men vorige arduino inbouwding nog op een betere arduino

Op 22 mei 2022 21:51:19 schreef fcapri:
rest dus de 12V voedingsspanning. het sneuvelen gebeurt bij contact aanzetten, niet bij het starten zelf. dus piekspanning verwacht ik ook niet?

Arduinos, daar zit vaak een LM1117-achtige chip op als regelaar. Die kan je krijgen met "mag 18V ingangsspanning hebben" maar ook met "mag maar 14V" (*). Ik heb op de mijne een keer zo'n "mag maar <subtiel meer dan 10V> hebben"(*) gevonden.

Een inductieve piek van een schakel-iets zou dat ding best wel eens kunnen slopen.

Zet er een betere op, of gebruik een voor-regeling. Als je zo'n $0.40 DCDC convertertje er voor zet gaat het denk ik wel goed. Scheelt ook wat verbruik. (je regelt de DCDC dan af op 5V en zet hem op de 5V van de arduino, of je regelt hem op 7.5V af en voedt hem via de VIN).

Datasheet: http://www.advanced-monolithic.com/pdf/ds1117.pdf

Mag 15V hebben. Dat is niet genoeg voor een auto.

(*) Naja... in deze context beschouw ik 14 en 15 gelijk en "subtiel" meer dan 10V... :-)

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/