pcb ontwerp van begin tot einde

de arduino chip wordt idd loeiheet, en meestal komt er rook uit en heb je brandvlekjes op de chip.
bij mijn eerste pcb dacht ik dat ik de arduino er omgekeerd had ingeplugged, kon er een andere inzetten, maar had de software niet.
dus op het werk de nieuwe software erin, wel 10keer getest op een labvoeding tot 15V.
savonds in de auto, deed het goed, maar geeft foutieve waardes (ik schrijft calibratie waardes in het geheugen).
dus even de getallen genoteerd, update gedaan via de pc, arduino er weer in: ROOK.
heb de software dan al een tijd zitten napluizen want het roken komt na de update.
maar helaas, geen fouten gevonden, tot men originele proto er dit weekend ook door vloog. dus geen software bug maar iets hardwarematig. en t zit niet in de pcb aangezien men proto op gaatjesprint zit.

zal die AMS eens gaan bekijken, mogelijks draaide men vorige arduino inbouwding nog op een betere arduino

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken

Op 22 mei 2022 21:51:19 schreef fcapri:
rest dus de 12V voedingsspanning. het sneuvelen gebeurt bij contact aanzetten, niet bij het starten zelf. dus piekspanning verwacht ik ook niet?

Arduinos, daar zit vaak een LM1117-achtige chip op als regelaar. Die kan je krijgen met "mag 18V ingangsspanning hebben" maar ook met "mag maar 14V" (*). Ik heb op de mijne een keer zo'n "mag maar <subtiel meer dan 10V> hebben"(*) gevonden.

Een inductieve piek van een schakel-iets zou dat ding best wel eens kunnen slopen.

Zet er een betere op, of gebruik een voor-regeling. Als je zo'n $0.40 DCDC convertertje er voor zet gaat het denk ik wel goed. Scheelt ook wat verbruik. (je regelt de DCDC dan af op 5V en zet hem op de 5V van de arduino, of je regelt hem op 7.5V af en voedt hem via de VIN).

Datasheet: http://www.advanced-monolithic.com/pdf/ds1117.pdf

Mag 15V hebben. Dat is niet genoeg voor een auto.

(*) Naja... in deze context beschouw ik 14 en 15 gelijk en "subtiel" meer dan 10V... :-)

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

t heeft ff geduurd voor ik weer bezig was met een aantal nieuwe arduinos en heb er gelijk een DC/DC converter voor gezet.
natuurlijk ook met de nodige aanpassing dat de DC converter naar de 5V lijn op de arduino moest, dat de 12V toch door moet naar de meetweerstanden van de accu, geen verbinding meer tussen 12V en Vin van de arduino...
en ellende. accuspanning op display 17.1V en krijg de calibratie van de benzinetank niet goed. ook al 1 van de 2 DC/DC die gesneuveld is bij het testen, dus dat moet stabieler.

we zijn ondertussen een week verder en heb net gemerkt dat ik allemaal TLV431 (Vref 1,25V) heb ipv TL431 (Vref 2,5V). had ondertussen al 2x die 431 vervangen omdat ik dacht dat die gaan hemelen was door de LM1117chip die 12V op de arduino zette.

nu maar een update pcb gedaan, ondertussen wat kleine bugjes eruit gehaald, oa te kleine footprint van TL431 en aansluitdraden.
heb gekozen voor de al-oude 7805 te gebruiken (of 7808 via de LM1117)

weer wachten op levering, al ging het pcb ontwerp al stukken sneller nu

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken
Sine

Moderator

Je kunt ook een voorgebakken DCDC gebruiken, er zijn drop-in vervangers voor de 7805 te krijgen.

https://www.aliexpress.com/item/4000975258784.html

Denk bij automotive spul ook altijd aan filtering, het boordnet is niet de meest nette voeding.

[Bericht gewijzigd door Sine op woensdag 27 juli 2022 11:47:26 (14%)

Voor het boordnet van een auto echt minimaal een diode in serie (negatieve spikes komen voor, en slopen vrijwel elke regelaar), en een flinke cap aan de ingang, als het kan met een klein weerstandje ervoor. Vervolgens een regelaar die 35V of meer mag hebben, dat is wat de meeste automotive fabrikanten vereisen.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken