bij kicad dus niet.
daar teken je in het ene programma en doe je de import in het andere.
elke wijziging, kan je dus opnieuw importeren.
als je op je print dus 1 weerstand van footprint wijzigt omdat het beter uitkomt, moet je naar je schema diezelfde weerstand ook gaan wijzigen. anders bij de volgende import, is je schema omzeep.kicad heeft ook een probleem met tracks. als je dus printsporen hebt getekent, en je verdraait/verschuift een component (zoals die TL431 die ik 180° draaide), gaan de printsporen NIET mee. als je dan niet oplet dus.... zitten de uiterste aansluitingen gewisseld en blaas je die component dus zo op.
heb er ook nog niet gevonden hoe je een soldeereilandje tekent in schema, voor aan draad aan te solderenik weet niet wat we 24jaar geleden op school gebruikten, maar als je daar een component verzette, gingen die tracks automatisch mee, soms had je wel spaghetti dat je moet gaan draaien en re-'routing'.
meen me iets te herinneren van ultimate ofzo
even gegoogled multisim en ultiboard doen een belletje rinkelen
Bij kicad kan dit wel. Je moet alleen de autoroute functie goed instellen en bij het importeren van de netlisten krijg je een aantal opties die je aan en uit kunt zetten. Je kunt ook per net aangeven hoe dik het spoor moet worden hoeveel de sporen van elkaar liggen enzovoorts. Om alles goed te laten gaan moet je dit allemaal instellen.
Ik gebruik het overigens nooit. Ik vind dat de autorouters het nooit helemaal doen zoals ik het wil. Ik ben denk ik eigenwijs en doe het liever zelf.
buckfast_beekeeper
Van Lambiek wordt goede geuze gemaakt.
Ultiboard is lange tijd een standaard geweest.
Backannotation is toch iets wat je zeker nodig hebt. Anders blijf je niet weten wat je waar hebt veranderd. Elk pakket heeft een leercurve. De ene wat steiler als de andere. Verder speelt voor hobby gebruik ook de prijs. Altium kan een prima pakket zijn. De leercurve is heel steil en de kostprijs is wat mij betreft te hoog.
Draai je in Eagle je component, dan blijven de aansluitingen in takt maar krijg je inderdaad een spaghetti aan traces. De "airwire" zijn ook handig Ze duiden je aan welke route je nog moet uitvoeren en welke pen er aan welke pen moet komen. Klik je op GND om te routen, dan worden alle GND pennen gehighlight. Neem de free versie 80cm² is voor je huidige gebruik meer dan voldoende. Er zijn op het net mooie tutorials hoe je Eagle moet gebruiken. Het is de tijd waard er je even in te verdiepen.
Soldeereilandjes zijn er ook gewoon aanwezig in de wirepad librarie.
edit: @ex-fietser: Meer dan waarschijnlijk heeft JLCPCB een programma dat de PDF 'leest' en dan omzet naar een voor hen bruikbare bitmap. De rotring pen was al een hele (dure) vooruitgang voor de redispen en tube chinese inkt.
[Bericht gewijzigd door buckfast_beekeeper op (10%)]
Als je op de PCB een component oppakt en 180 graden draait verwacht ik op z'n minst dat rats nest aangeeft dat de verbindingen niet kloppen. Ik kan me eerlijk gezegd niet voorstellen dat Kicad dat niet kan, vooralsnog neig ik naar een bedieningsfout.
Ultiboard een standaard? Bij hobbyisten, in het onderwijs en bij kleinere bedrijven misschien wel. De grotere firma's zaten eerder op Expedition, Board Station en dat soort. Die kwamen in het begin inclusief de unix systemen waar ze op draaiden.
[Bericht gewijzigd door PE9SMS op (33%)]
Backannotation is toch iets wat je zeker nodig hebt.
Zit ook gewoon standaard in Kicad, Update PCB from schematic of andersom als je een component aangepast hebt.
Een autorouter is leuk om een idee te krijgen maar verder zijn die (ook de dure) over het algemeen bagger omdat ze zelden opofferen
edit: @ex-fietser: Meer dan waarschijnlijk heeft JLCPCB een programma dat de PDF 'leest' en dan omzet naar een voor hen bruikbare bitmap. De rotring pen was al een hele (dure) vooruitgang voor de redispen en tube chinese inkt.
Uiteraard hebben de chinezen dat. Ik denk dat elke printboer dat heeft. Je kunt dat zelf ook. Print inscannen naar pdf. Van PDF naar bitmap. De bitmap scalen naar juiste maat en dan inlezen naar een footprint. Die footprint aanpassen en er verbindingen aan knopen die weer matchen met je netlist. Dat scalen deed je vroeger met de reprocamera net zo lang aan de wielen draaien totdat je ic voetje exact op projectie van de layout paste en dan een filmpje maken.
Er zijn overigens ook programma's die direct van pdf naar gerber kunnen gaan. Dan kun je bestaande print kopiëren.
De reprocamera wordt denk ik nergens ;meer gebruikt. Ik vond het doodjammer dat ze hem weggooiden maar eigenlijk heb ik er zelf ook geeneens werk meer voor. Alles kan gewoon met de computer.
Er zijn overigens ook programma's die direct van pdf naar gerber kunnen gaan. Dan kun je bestaande print kopiëren.
Ze zullen toch ook boorgegevens nodig hebben.
Op 6 februari 2022 09:58:13 schreef fcapri:
heb er ook nog niet gevonden hoe je een soldeereilandje tekent in schema, voor aan draad aan te solderen
Hier heb een object met de naam "SolderWire-1sqmm_1x01_D1.4mm_OD2.7mm" (zijn ook andere) in de standaardbibliotheek staan.
Op 6 februari 2022 11:49:42 schreef Kruimel:
[...]Hier heb een object met de naam "SolderWire-1sqmm_1x01_D1.4mm_OD2.7mm" (zijn ook andere) in de standaardbibliotheek staan.
Een 1 pens connector er aan hangen en met de footprint van hierboven.
Wat betreft die component roteren met sporen er aan :
It is possible to re-route tracks attached to footprints while moving the footprints. To do so, use the drag command (D) with a footprint selected. Any tracks that end at one of the footprint’s pads will be dragged along with the footprint. This feature has some limitations: it only operates in Highlight Collisions mode, so the tracks attached to footprints will not walk around obstacles or shove nearby tracks out of the way. Additionally, only tracks that end at the origin of the footprint’s pads will be dragged. Tracks that simply pass through the pad or that end on the pad at a location other than the origin will not be dragged.
[Bericht gewijzigd door bprosman op (55%)]
SparkyGSX
Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken
Ik teken al jaren professioneel PCBs, en backannotation heb ik echt nog nooit gebruikt; aanpassingen doe je in het schema, en de PCB volgt daaruit.
Op 6 februari 2022 10:56:19 schreef PE9SMS:
Als je op de PCB een component oppakt en 180 graden draait verwacht ik op z'n minst dat rats nest aangeeft dat de verbindingen niet kloppen. Ik kan me eerlijk gezegd niet voorstellen dat Kicad dat niet kan, vooralsnog neig ik naar een bedieningsfout.
Uiteraard werkt dat gewoon in KiCAD, en
voordat je een PCB gaat bestellen moet je natuurlijk wel even op DRC check drukken, die schreeuwt dan moord en brand vanwege de kortsluiting en unconnected nets.
Een PCB ontwerpen is veel meer dan lijntjes trekken volgens het ratsnest, als je het goed doet gebruik je heel veel details die niet in je schema staan; waar lopen grote stromen, wat zijn gevoelige analoge signalen, waar zijn er scherpe flanken of hoge frequentie, etc. Het belangrijkste is het vinden van de beste componenten opstelling, als je dat goed doet is het routen vaak zo gedaan, maar als de componenten opstelling niet goed is blijft het sowieso een bende.
[Bericht gewijzigd door SparkyGSX op (25%)]
Op 6 februari 2022 10:35:45 schreef Ex-fietser:
Daarna met een reprocamera overzetten op film op ware grootte, waarna het hele verhaal van belichten, ontwikkelen, afdrukken en etsen volgde. Dat deed ik op school. Elke pauze en 's middags na de lessen had ik wel een printje te etsen. Al mijn zakgeld ging er geloof ik aan op.
Daarna kon ik via mijn stages en later werk aan andere software komen die wat professioneler was. Veel software was toen ook nog niet geïntegreerd. Vaak had je een los teken programma om het schema in te tekenen. Orcad was daar een van. Vanuit dat teken programma werden dan de netlisten en componenten lijsten gegenereerd. Ook had je vaak een apart programma om footprints te maken. Soms was dat gewoon een text editer. Bij orcad gebruikte ik PE https://en.wikipedia.org/wiki/Personal_Editor Een heel eenvoudige editor die werkte met dezelfde toetscombi's als het toen gebruikelijk WP (shift F7 enzo) Het zit nog altijd in de linux repository's geloof ik.
Met de aldus gegenereerde bestanden voedde je dan weer het printen teken programma. En dat was toen ultiboard https://en.wikipedia.org/wiki/NI_Ultiboardgeworden. Toen een erg duur pakket dat erg goed werkte.
van dat eerste, daar herken ik toch veel termen in. die reprocamera idd nog gebruikt, maar ipv die rotren pen was dat met alcoholstift op van die transparanten voor printer. later dus met laserprinter op transparant, en daar nog eens over met alcoholstift om donkerder te maken. ook dan weer die repro camera in en daar had je dan een soort van gele folie met de printbanen in zwart erop.
en daar hebben we fouten mee gemaakt, onze prints ontwikkelen maar in spiegelbeeld enzo. nog geprobeerd om langs de componentzijde te gaan solderen maar dat was hopeloos bij herstellingen.
orcad ook eens bekeken en google, en die hebben we ook gehad op school, maar denk vele jaren ervoor 26-27jaar geleden in 3de/4de middelbaar.
Op 6 februari 2022 11:49:42 schreef Kruimel:
[...]Hier heb een object met de naam "SolderWire-1sqmm_1x01_D1.4mm_OD2.7mm" (zijn ook andere) in de standaardbibliotheek staan.
google is your friend. ik vind de librarys voor componenten te zoeken echt een ramp, die resultaten zijn nooit goed.
zoek je voor "wire" (krijg je thermistor 3wire) en "cable" krijg je niks, "solder" ook gezocht, geen resultaten (dan krijg je van die smd soldeerpads voor een jumper te maken).
uiteindelijk gevonden als 'conn_01x01_female'
solderwire zit er bij mij niet in.
de footprint heet dan: "Connector_Pin:Pin_D0.7mm_L6.5mm_W1.8mm_FlatFork"
daar heb je dan wel connector die niet in het schema tekenen pakket zit.
ik was op het werk vrijdag yourube filmpjes gaan kijken en daar ben ik a 1uur mee gestopt.
NIKS maar dan ook NIKS kwam overeen met kicad 6 dat ik heb. al die menus dat ze openklikken had ik niet, settingsvelden had ik niet.
weer typisch zo een linux programma waarbij elke versie COMPLEET overeengegooid wordt. blender is ook zo een ramp programma.
de laatste versie waar de meeste linux soft op draait, werkt niet op mijn pc.
de oudere versie, daar bestaan dan geen filmpjes voor, en de versie ervoor waar wel filmpjes van zijn, komen niet overeen. gevolg: blender in de recycle bin.
ik haat het als er dingen teveel veranderen (ben licht autistisch).
ik draai outlook en office 2003, omdat al die volgende versies teveel hebben weggestopt. zou office 97 geen beperkingen hebben, ik zat daar nog op.
paint shop pro 6 draai ik nog steeds (1999), diskstate 1.14 (1999), vlc 0.9.6, macshift (2004), hypertrm (2004)... al die pakketen staan in 1 folder die ik voor elke pc altijd weer meekopieer.
er is veel kans dat de ultiboard dat ik 24jaar op school gebruikte hier nog steeds ergens op een CD/hard disk staat (de schoolversie) maar hoogst waarschijnlijk werkt die win95 versie niet op win10 en ga er daarom niet achter op zoek. denk dat ik in win2000 al ellende had het te draaien
de pads zijn toch ook al gelukt, print is van gisteren al besteld (5stuks voor $2 ofzo), levering ergens volgende week. we zullen zien of het gewerkt heeft of dat ik een nieuwe mag maken.
ik draai outlook en office 2003, omdat al die volgende versies teveel hebben weggestopt
Waarbij de nieuwste dan weer een ontzettend goede "Search" heeft waarmee je alle functies kunt vinden.
google is your friend. ik vind de librarys voor componenten te zoeken echt een ramp, die resultaten zijn nooit goed.
Daarvoor hoef je niet op Google te zoeken, die lib wordt standaard geinstalleerd.
NIKS maar dan ook NIKS kwam overeen met kicad 6 dat ik heb. al die menus dat ze openklikken had ik niet, settingsvelden had ik niet.
Tussen de verschillende versies zitten inderdaad best grote verschillen. Ontwikkelingen gaan erg hard. Komt waarschijnlijk dat er enorm veel mensen mee bezig zijn. Dat is een van de redenen dat ik tegenwoordig bij elk project eigen component en symbol library's aanmaak. De library's die bij elke nieuwe versie automatisch meekomen zijn ook best verschillend. Het is best vervelend als je een oud project inlaad je weer allemaal vraagtekens ziet in je schema omdat die symbolen niet in je nieuwe library's staan. Er zit tegenwoordig wel een vertaler bij en die werkt wel goed. Maar lastig blijft het wel. Bij de ene versie zit weer een library van allerlei stuf van analog devices en bij de de volgende is het maxim of TI. tegenwoordig heten alle library's allemaal pretty terwijl dat vroeger anders was.
Ook de user interface verschilt enorm. De ene keer heb je allemaal knoppen om library's aan te maken, wissen hernoemen enz. In een opvolgende versie zijn al die knoppen weer weg en vervangen door andere knoppen. Alle functies zijn er echter wel maar op een andere manier in de menu's toegankelijk gemaakt. En de windows en linux versie zitten ook de nodige verschillen. Ook in de erbij geleverde library's.
Desondanks blijf ik graag bij kicad. Overstappen naar iets anders heb ik gewoon geen zin in eigenlijk. Dat is ook de reden dat ik het over dat sprintlayout had. dat is eenvoudiger en werkt ook best goed. Ik ga alleen niet overstappen.
Thevel
Golden Member
Op 6 februari 2022 09:58:13 schreef fcapri:
kicad heeft ook een probleem met tracks. als je dus printsporen hebt getekent, en je verdraait/verschuift een component (zoals die TL431 die ik 180° draaide), gaan de printsporen NIET mee. als je dan niet oplet dus.... zitten de uiterste aansluitingen gewisseld en blaas je die component dus zo op.
Draaien of slepen met printsporen kan wel.
Druk op F9, het scherm gaat dan naar de legacy mode.
Selecteer het component en druk op de G-toets (slepen), de sporen blijven nu vast zitten aan het component.
Zoals eerder gezegd wordt het al gauw een spaghetti bende...
Met F11 gaat je scherm weer naar de "normale" mode.
Op 6 februari 2022 12:36:02 schreef bprosman:
[...]
Waarbij de nieuwste dan weer een ontzettend goede "Search" heeft waarmee je alle functies kunt vinden.[...]
Daarvoor hoef je niet op Google te zoeken, die lib wordt standaard geinstalleerd.
[bijlage]
en bij "conn" vind je ze wel
Op 6 februari 2022 12:03:53 schreef SparkyGSX:
Ik teken al jaren professioneel PCBs, en backannotation heb ik echt nog nooit gebruikt; aanpassingen doe je in het schema, en de PCB volgt daaruit.[...]
Uiteraard werkt dat gewoon in KiCAD, en
voordat je een PCB gaat bestellen moet je natuurlijk wel even op DRC check drukken, die schreeuwt dan moord en brand vanwege de kortsluiting en unconnected nets.Een PCB ontwerpen is veel meer dan lijntjes trekken volgens het ratsnest, als je het goed doet gebruik je heel veel details die niet in je schema staan; waar lopen grote stromen, wat zijn gevoelige analoge signalen, waar zijn er scherpe flanken of hoge frequentie, etc. Het belangrijkste is het vinden van de beste componenten opstelling, als je dat goed doet is het routen vaak zo gedaan, maar als de componenten opstelling niet goed is blijft het sowieso een bende.
Ik kan dit helemaal onderschrijven. Autorouters geven altijd problemen. Je route zelf sneller. Je moet alleen wel het voorwerk goed doen. Je schema moet helemaal kloppen. Ik maak zelf heel veel symbolen en gebruik meestal alleen de standaard symbolen voor weerstand, condensator spoel en transistor. Het symbool van bijvoorbeeld een PCF8574 maak ik meestal zelf waarbij ik de verdeling van de aansluitingen op het blokje aanpas aan het schema. Je krijgt dan mooier en leesbaarder schema.
Vervolgens ga je het schema anoteren. Elk componenten krijgt dan een nummer.
Daarna ga je de symbolen en de (ook zelfgemaakte) footprints aan elkaar linken.
Het maken van die linked list is vaak meer werk dan het hele routen van de print.
De volgende stap is het maken van een netlist.
Als dit klaar is ga je beginnen met het printontwerp. Je tekent daartoe eerst de edgecurves. Zorg dat je rastermaat op 1,27 staat dat is de een na grofste instelling. Met de properties van de lijnen kun je elke lijn exact je juist lengte en positie geven. Rare vormen zijn ook mogelijk Een half rond printje met een uitstulping en een opening kun je gewoon maken. De printboer freest het gewoon op de door jouw in de edge curves getekende gewenste afmetingen.
Door het importeren van de netlist krijg je alle componenten in je tekening. Doordat je je raster op 1,27 hebt staan komen alle componenten op dit raster te staan. Dan kun je de autoplace functie gebruiken om alle componenten een plekje op de print te geven. Dat is nooit goed dus zelf aanpassen. Met het zichtbare ratsnest is dat een relatief eenvoudig klusje. Het routen daarna spreekt voor zich.
Wijzigingen in de schakeling doe ik in het schema. Maak een nieuwe netlist en een nieuwe verbinding tussen componenten en symbolen. En gaat zonder veel problemen.
Backanotate doe ik eigenlijk nooit. Het werkt wel. Ik heb het geprobeerd. en het werkt. Maar dat is niet de juiste workflow. Als je een huis gaat bouwen ga je ook niet beginnen met het leggen van de dakpannen.
Op 6 februari 2022 12:14:47 schreef fcapri:
de pads zijn toch ook al gelukt, print is van gisteren al besteld (5stuks voor $2 ofzo), levering ergens volgende week. we zullen zien of het gewerkt heeft of dat ik een nieuwe mag maken.
Doe je snel! 
Waar heb je besteld?
jlcpcb of zoiets. net mijn mails gechecked, die hebben de productie stop gezet omdat er geen boorgaten in zitten
yep, je moet ze een stuk of zes gerber bestanden toesturen.
Belangrijk zijn de edgecuts. Daarmee bepaal je de afmetingen.
Het drill bestand voor de gaatjes. Zorg in de properties van de pads of die van de footprints dat je gaatjes groot genoeg zijn.
En de F.cu of front koperzijde.
En de B.cu of bottom koperzijde.
Dit is het absolute minimum aan bestanden dat moet opsturen om een functionerend printje te maken.
Verder stuur ik ook de soldeer maskers en de silkscreens op. Het soldeermasker is erg handig bij het solderen en op de silkscreens kun je de componentwaarden en nummers als wel een tekening van het componentje plaatsen.
fatbeard
Honourable Member
Een goed begin is geen excuus voor half werk; goed gereedschap trouwens ook niet. Niets is ooit onmogelijk voor hen die het niet hoeven te doen.
Ik teken al jaren professioneel PCBs, en backannotation heb ik echt nog nooit gebruikt; aanpassingen doe je in het schema, en de PCB volgt daaruit.
Dus als het op de PCB beter uitkomt om, zeg, pin 1 en 2 van een 7400 te wisselen doe je dat eerst in je schema?
Met een 7430 kun je dan meteen je lol helemaal op:
Hmmm, pen 1 en 4 swappen lijkt beter te routen.
Schema aanpassen, netlist genereren en inladen, PCB bijwerken.
Ohnee, pinswap 2 en 4 is toch makkelijker.
Schema aanpassen, netlist genereren en inladen, PCB bijwerken.
3 baantjes later: bij nader inzien was pinswap 2 en 11 beter geweest.
enzovoort.
Met een paar iteraties ben je dan dus wel de weg kwijt...
Om het over een PLA, CPLD of microcontroller met honderden pins nog maar even niet te hebben...
Nou, geef mij maar pinswap op de PCB en backannotatie, dat scheelt een BERG tijd...
EDIT
Maar ja, ik weet er nog niet zoveel vanaf: ik doe het pas 40+ jaar...
buckfast_beekeeper
Van Lambiek wordt goede geuze gemaakt.
Op 6 februari 2022 14:43:07 schreef fcapri:
jlcpcb of zoiets. net mijn mails gechecked, die hebben de productie stop gezet omdat er geen boorgaten in zitten
Op de jlcpcb website staat per programma mooi uitgelegd hoe je de nodige gerbers en drill file maakt per programma. Steek ze in een zip en je kan ook alles mooi controleren in hun online viewer.
ik heb dat allemaal gedaan, alleen weer hetzelfde probleem.
ik heb kicad 6, de tutorials bij jlcpcb gaan over kicad 3, 4 en 5.1
ik heb net zoals ze zeiden mijn gerbers gecontrolleerd met die Gerberviewer, en idem hetzelfde probleem.
nog eens die drill holes gedaan, file geimporteerd, zelfde probleem.
HEEL die export map delete, opneuw generate drill holes file en generate gerbers, en nu staan die wel goed in de viewer. weet niet wat er fout liep maar het verwijderen van alles en opnieuw maken loste het blijkbaar op
Hmm, interessant, ik zal eens opletten als ik weer eens met KiCAD loop te spelen. Ben nu nog op versie 5.1, maar wel geïnteresseerd in 6.
En wat is nu je conclusie betreffend eerste gebruik van kicad ?
Ik werk al een tijdje met "free" eagle, met name alleen schema's, echter denk erover om over te stappen.
PS. Kunnen de bestaande eagle schema's geimporteerd worden?