pcb ontwerp van begin tot einde

***ouder topic, toevoeging pag 6, niet hele topic opnieuw lezen***

ik zit met een hele kleine oplage printjes die ik zou moeten maken. een schieldje voor op een arduino nano.

nu mag dat evengoed thru hole als smd (niet te klein) zijn. allemaal op gaatjesprint maken zie ik even niet zitten.
nu zit er maar bitterweinig op, voor dit moment. er moet wat bijkomen en de gaatjes print is er minder voor geschikt, daarom wil ik graag pcb maken.

1) ik teken al ongeveer 20jaar geen schemas meer op pc
2) pcb ontwerp, daar mag je vlotjes 24jaar van maken
3) online bestellen van dergelijke heb ik nog nooit gedaan (ik maakte mijn pcb vroeger nog met toner transfert en oplossen in één of ander bruin vlekkemakend spul (waterstofperoxide met nog iets bij? k denk dat het beter is om online te bestellen. oplage mag 5 tot 20 stuks zijn. hoeft niet 1 te zijn, maar ook geen 100den.

het schema bestaat nu uit een 8tal weerstanden, een schakelaar en een I2C display.
naar de toekomst toe moet er nog een TL431a bij met weerstandje(s) en misschien ook functionaliteit naar SPI display. aangezien display toch met draden zit verbonden, kan ik dan evengoed er manueel bijzetten.
belangrijk in die software is wel dat ik het bestand kan saven, en later nog kan aanpassen voor een V2 te maken.

en wie wil weten wat het is.
ik heb mijn digitale dashboard van mijn oude golf geminimaliseerd en zodanig opgebouwd dat je die kan wegwerken in een 'schakelaargat afdekplaatje'.
https://www.youtube.com/watch?v=Dd4ngVawa3o&ab_channel=AndyDevuyst
is nog in ontwikkeling, wil naar iets breder scherm (80x160 ipv 32x128 pixels)
en aangezien ik het wel wil monteren in meerdere van mijn autos, vandaar dus 5 printjes (minimum al)

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken

met welke software kan ik het schema tekenen en pcb ontwerp mee maken die een pcb fabrikant kan verwerken.
hierbij van belang dat ik dus de footprint van een nano moet hebben in de librarys...
ik zou al gaan tekenen in paint en toner transfer gaan gebruiken, maar vermoed dat de chinees met die tekening niks kan doen

Ok, dat is duidelijk.

Voor open source is KiCAD handig, het kost in elk geval niets, maar het is niet het makkelijkste om mee te leren werken. Er zijn online veel footprints te vinden, en versie 6 schijnt best aardig mee te werken te zijn.

Ik kan me herinneren dat bigclivedotcom het ooit had over een pakket waarmee je pads en tracks kon tekenen, wat een stuk laagdrempeliger is. Ik zal even kijken of ik dat kan vinden.

edit: Hij noemt "Sprint layout 50", maar ik heb er geen persoonlijke ervaring mee.

kicad aan het downloaden, morgen op werk een poging om mijn schema erin te krijgen (remote desktop)

PE9SMS

Golden Member

Sprint Layout zou ik alleen naar kijken als dit echt een eenmalig project is. Als je denkt in de toekomst vaker pcb's te maken dan zou ik zeker voor Kicad gaan. Kicad werkt volgens de gebruikelijke flow van schema naar pcb (wat fouten voorkomt) en is inmiddels een erg degelijk pakket. Sprint Layout werkt (dacht ik) zonder onderliggende netlist, dus vrij tekenen zeg maar, heel goed opletten dus.

This signature is intentionally left blank.

sprint layout zou voor die speciaal werkje dus ook nog kunnen. ik heb maar een 20lijntjes in gebruik

Ik was net te snel met afsluiten. Kijk eens bij https://fritzing.org/projects/
hier kun je heel laagdrempelig beginnen. Je kunt de boards via hun site laten maken, maar ze zijn ook te exporteren voor andere fabrikanten

Ik heb je filmpjes bekeken, leuk gemaakt joh !

bprosman

Golden Member

Als je het schema ergens hebt wil ik (met Kicad) wel een duwtje geven.

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.

Dat klinkt als een sympathiek aanbod!

Op 3 februari 2022 20:46:21 schreef Twest:
Ik was net te snel met afsluiten. Kijk eens bij https://fritzing.org/projects/
hier kun je heel laagdrempelig beginnen. Je kunt de boards via hun site laten maken, maar ze zijn ook te exporteren voor andere fabrikanten

Fritzing schijnt vrij omstreden te zijn of het je goede ontwerppraktijken aanleert. Ik heb er zelf geen ervaring mee, maar het doet me twijfelen om het mensen aan te raden.

Ziet er super uit.
Als je vroeger al op de pc printjes ontwierp.
Zal het wel snel weer kunnen oppikken.
En voor vragen staan we altijd open.

Meten=Weten. Weet wat je meet.

Als ik zou willen leren ontwerpen zou ik het niet gebruiken. Maar als ik één project wil doen met snel resultaat zonder flinke leercurve heb ik er geen probleem mee. En dat idee proefde ik een beetje in de vraag.

benleentje

Golden Member

1) ik teken al ongeveer 20jaar geen schemas meer op pc
2) pcb ontwerp, daar mag je vlotjes 24jaar van maken

Ik had nog nooit een pcb getekend. IK ben zelf begonnen met Eagle, voor zover ik kon zien de meest uitgebreide bibliotheek en tot 80cm2 dubbelzijdig, onbeperkte pinnen en bijna alle tools zijn ook te gebruiken en ook auto-routing ed.

Om te beginnen even de een tutorial gevolgd "Getting started with eagle 9.6" en alles meteen duidelijk. Voor een eigen component bijmaken nog een 2de tutorial en je kan vrijwel alles met egagle doen.

Leuke aan Eagle vind ik dat als je later je schema aanpast en componenten erbij die automatisch er ook gelijk op de PCB bijkomen of veranderd worden.

doen met snel resultaat zonder flinke leercurve

Daar was ik eerst bang voor met eagle maar de getting started was toch ruim voldoende en vrijwel alles in het programma werkt zo intuitief dat ik er eigenlijk meteen in thuis was.

Een component bijmaken lukt eerst niet maar na een tutorial was ook dat weer duidelijk, ik deed het bijna goed alleen er moest blijkbaar nog een stap tussen.

[Bericht gewijzigd door benleentje op donderdag 3 februari 2022 22:51:39 (22%)

Ik zou Altium Circuitmaker adviseren. Dat is gratis voor een paar ontwerpen en je hebt een bult aan componenten tot je beschikking. Zelf maak ik gebruik van Altium en dat blijft toch wel het mooiste pakket.
https://www.altium.com/circuitmaker

Thevel

Golden Member

Ik heb zelf jaren Designspark gebruikt maar sinds een paar jaar gebruik ik KiCad.
Persoonlijk vind ik Designspark als beginner eenvoudiger dan KiCad.

Maak je ontwerp dubbelzijdig, er zijn printboeren waar je meer moet betalen voor een enkelzijdige print dan een dubbelzijdige.

Printen laten maken is eenvoudig, ik heb zelf al meerdere printen laten maken bij JLCPCB.
Je laat het PCB programma de gerber files generen (dat zijn er al gauw een stuk of 10!), van die files maak je 1 ZIP-file.
Even een account aanmaken en de ZIP-file binnen halen en je ziet onmiddellijk hoe de print er uit gaat zien.

[Bericht gewijzigd door Thevel op donderdag 3 februari 2022 23:57:06 (39%)

Ik heb vroeger altijd net Eagle en Altium getekend (voor mij is Altium nog steeds het mooiste pakket), maar sinds een paar maanden teken ik met KiCAD, en dat werkt best goed, en in tegenstelling tot Eagle en Altium is dat pakket gratis. Er zit ook een grote library van componenten bij, en nieuwe maken of importeren is heel eenvoudig.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken
EricP

mét CE

Heel lang geleden, ben ik begonnen met Eagle. En daar werk ik eigenlijk nog steeds mee. Inmiddels wel met een 'antieke' versie die het gewoon doet zonder abonnement :). Iets 'in the cloud' is hoe dan ook niet bespreekbaar.

KiCad heb ik wel eens geprobeerd. Ik vond het vooral heel veel gedoe. Alhoewel in de paar avonden dat ik er mee heb zitten spelen het wel laat zien dat het heel veel kan (of je dat allemaal nodig hebt?)

Als het voor iets eenmaligs is en zo klein... Dan wil iemand hier dat toch wel ff tekeken? Als je de gerbers hebt, dan kun je bij elke willekeurige PCB boer de zooi bestellen. Zelfs op de bij jou zo geliefde internetchinees kan dat (wel een gedaan, de kwaliteit is iets minder dan bij seeed, maar sneller en goedkoper en prima bruikbaar. De 'wat mindere' kwaliteit kwam door een experimenteerboard. Die van seeed kunnen dat gewoon. Deze kreeg toch last van loslatende eilandjes als je er de 30ste keer aan soldeert).

Wat je zelf moet aanleveren: schets van het schema, welke componenten ('een weerstand' is een erg rekbaar begrip tegenwoordig) en de layout (ofwel: outline en waar evt. gaatjes voor bevestiging moeten zitten en of je daar nog 'clearnce' nodig hebt.
Routeren is doorgaans het meeste werk. Maar met een hand vol componenten en double sided zonder 'hf' kan het niet spannend zijn.

Op 3 februari 2022 22:47:28 schreef benleentje:
[...]Ik had nog nooit een pcb getekend. IK ben zelf begonnen met Eagle, voor zover ik kon zien de meest uitgebreide bibliotheek en tot 80cm2 dubbelzijdig, onbeperkte pinnen en bijna alle tools zijn ook te gebruiken en ook auto-routing ed.

ik heb op school destijds moeten leren om een schema te tekenen, en daarvan een pcb maken op pc. maar dat is nooit in praktijk uitgewerkt geweest. was de les tekenen.

de printen die ik toen maakte voor mijn eindwerk, waren afdrukte afbeeldingen, dan met alcoholstift nog aanpassingen op tekenen, transparanten mee maken, en met 1 of ander belichtingsapparaat op een lichtgevoelige print.
dat was ook maar 1malig voor de les.
de effectie printen hebben we gemaakt door toner te transfereren op print (wat ook niet echt goed werkte) en door transparanten te printen, bijkleuren met alcoholstift, op een lichtgevoelige print leggen, belichten met UV buislampen en dan etsen in de etsbak.

ik vond dat zo een heel gedoe voor een print, dat ik het op die tijd op gaatjesprint maak, en zo werk ik al 20jaar.

omdat ik nu meerdere dezelfde wil maken, is het handiger toch een print te maken. het grootste deel aanpassingen zit toch in software in de arduino

bprosman

Golden Member

Op 3 februari 2022 22:58:42 schreef Mrtn1988:
Ik zou Altium Circuitmaker adviseren. Dat is gratis voor een paar ontwerpen en je hebt een bult aan componenten tot je beschikking. Zelf maak ik gebruik van Altium en dat blijft toch wel het mooiste pakket.
https://www.altium.com/circuitmaker

Altium is nog steeds "de top" maar wat doe je als je meer dan "een paar ontwerpen" maakt ? Voor zover ik weet is een abbo stinkduur.
Heb veel met zijn voorganger Protel gewerkt.
Ik ben net als EricP en _GJ geen voorstander van een "Cloud abonnementsoplossing".
(Wil niet zeggen dat ik niet voor software wil betalen).

[Bericht gewijzigd door bprosman op vrijdag 4 februari 2022 11:02:23 (12%)

EricP

mét CE

Altium ken ik van 'mee zien werken'. Het kan hele mooie dingen. Daarin is het veel flexibeler dan eagle etc. Aan de andere kant zegt ik dan: dingen als impedance matchting en autorouting is misschien leuk als je (werderom een dwarsstraat) een mainboard voor een PC ontwerpt.
Voor een l*llig printje (zonder daarmee TS persoonlijk te bedoelen) waar max 20MHz voorbij komt, wat op een halve briefkaart past en routeren op de hand minder tijd kost dan de auto-router temmen kan het in elk geval qua kosten niet uit.

Voor zover ik weet, waren de abonnements-loze versies van Eagle voor 'eigen gebruik' op beperkt oppervlak gewoon gratis te gebruiken (als in: mocht van Cadsoft). Waarschijnlijk was het hun manier van marktaandeel kopen.

Als de prijs in verhouding is tot wat ik er mee doe... prima om er wat voor te betalen. En al helemaal als je het 'zakelijk' gebruikt.

Mijn eerste PCBtjes waren gewoon met de merkstift getekend. En dan zo in bad. En soms maakte je er eentje in spiegelbeeld :(
Luxer waren al de 'wrijfsymbolen'. Dan klopte een IC voet ook exact. En toen het transparant-met-belichten werd was dat helemaal luxe (nog steeds... wrijfsymbolen en viltstift om de transparanten te maken.
Toen kwam Protel. Afdrukken op transparant en daarmee verder. Daarna kwam Eagle. En meestal besteed ik het nu uit (gewoon omdat het niet 'uit' kan om het zelf te doen). Tenzij het 'nu' moet (niet heel raar in wat ik doe). Daarmee doe ik steeds meer SMD. Wel wat meer gepiel met monteren, maar geen gaatjes meer boren.

Ik heb het spul niet 'startklaar' staan. Maar als ik het ontwerp eenmaal heb... Ik denk dat ik binnen een half uur wel een PCB kan produceren. Moet je 'm alleen nog ff boren. Zo veel gedoe is het niet.

Maar goed... Terug naar het begin: wat wil je maken?
Als in: een tekentool leren kennen is leuk, maar als het daadwerkelijk eenmalig is, dan ben je ruim meer tijd bezig met die tool dan met je PCB...

dat kicad wordt maar niks, die zit zich veel teveel te moeien met de routing en het wordt te ingewikkeld dat ik er zelf niet aan uit geraak. ook 'verspringen' de componenten naar plaatsen waar het niet hoor. die schakelaar springt altijd exact naar het midden van de arduino, terwijl die iets meer aan kant moet omdat er een weerstand naast komt.

de footprint van de arduino moet ook gespiegeld worden aangezien mijn print op de achterkant van de arduino komt en alle componenten ertussen moeten blijven.

ik heb dus eerder een programma nodig waar ik de footprints kan in laden en waar ik zelf de verbindingen kan tekenen. ik ben weer naar de oude stijl terug gekeerd met pen en papier.

bestaat er geen gaatjes print (softwarematig) waar je dan gaatjes kan 'verwijderen' en bepaalde 'verbindingen' kan tekenen en dit exporteren als een print?

[Bericht gewijzigd door fcapri op vrijdag 4 februari 2022 12:02:39 (13%)

bprosman

Golden Member

Stuur anders eens wat je hebt als je wil (Kicad ontwerp).
Ik wil wel meekijken.
(mailadres staat openbaar).

de footprint van de arduino moet ook gespiegeld worden aangezien mijn print op de achterkant van de arduino komt en alle componenten ertussen moeten blijven.

Dat is niet zo heel ingewikkeld, maar als je de footprint aan de "achterkant" van de print plakt spiegelt hij automatisch.

[Bericht gewijzigd door bprosman op vrijdag 4 februari 2022 12:12:09 (58%)

Rob W.

Honourable Member

Voor zo af en toe eens wat te maken kun je ook eens naar EasyEDA kijken. Web-based, niets te installeren en er is best makkelijk mee te werken.. (ik kan het ook..)
https://easyeda.com/editor
Van daaruit is het ook simpel om een pcb te bestellen, of de gerbers te downloaden.. net wat je wil. Pcb's worden gemaakt door JLCPCB, zijn niet duur en leveren netjes en vlot.

Just my 2 cents :)

Leest mee sinds 19 augustus 2001..