Hoe ga je eigenlijk met een scope te werk als je geen trigger in kan stellen?

Door de x-freq. en de sync. aan te passen.

In de telefoongids van 1950 kun je het bedrijf terugvinden :)

https://www.geneaknowhow.net/script/dewit/tel1950/

Op 1 maart 2022 09:05:36 schreef flash2b:
Hoe ga je eigenlijk met een scope te werk als je geen trigger in kan stellen?

Er staat toch een sync knopje op? lang geleden was het bij scoops de gewoonte te spreken over sync ipv trigger.

en in principe betekent sync inderdaad wat anders dan trigger, maar praktisch kan er dezelfde werking mee bedoeld worden. dat kan je maar weten door er mee te spelen.

nu heeft dit scoopje zelfs geen tijdslijn.. dus het maakt niet uit.

Op 28 februari 2022 17:04:43 schreef flash2b:
Die link had ik ook gevonden... maar mijn eigenlijke vraag is "Is deze scope in Nederland gemaakt" ?

Vreemd is dat de X-as in frequentie en dus niet in tijd is opgegeven. Verder ontbreekt een trigger systeem.

Dat was ook zo bij de eerste Philips service scoopjes.

Bij trigger wordt er een zaagtand gestart. Bij sync wordt er een lopende zaagtand een beetje aangepast.

Trigger is uitgevonden door Tek, ik dacht in 1949. Oscillograaf is ook een hele oude benaming. Trigger is iets anders dan sync. (edit: Zoals Rene hier boven aangeeft)Ik denk dat die scoop Qua uiterlijk uit de 60's stamt. Ik heb een Hameg scoopje uit 1964 zonder trigger maar met sync.

Op 1 maart 2022 10:54:41 schreef fred101:
Oscillograaf is ook een hele oude benaming.

Ja, de naam dateert al uit de tijd dat het nog met een voorbijlopende rol fotogevoelig papier ging en een spiegelgalvanometer...

Ok, even opgezocht de Triggered Oscilloscope is uitgevonden door Tektronix in 1946 door Howard Vollum.

Rond die tijd was DuMond Labatories de industrie leider maar hun scopes hadden frequency trigger en sweep.

(bron: https://en.wikipedia.org/wiki/Tektronix)

Mag ik dan concluderen dat deze Sonotron SM1010 iig ontworpen is vóór 1946 ?

De X tijd basis is in frequentie regelbaar 6-60Hz, 60-600Hz etc. dus de sync potmeter synchroniseert dit dan met het ingangssignaal ?

Ook leuk te zien dat er een aparte Y ingang is voor DC en AC en dus geen schakelaar.

Ik zie dat er ook een (denk ik) zaagtand uitgang opzit.

het telefoonnummer achterop is nog 8 cijfers, had amsterdam in 1995 toen de nummers landelijk 10 cijfers werden al niet 10 cijfers?

Op 1 maart 2022 17:11:26 schreef flash2b:

Mag ik dan concluderen dat deze Sonotron SM1010 iig ontworpen is vóór 1946 ?

Neeje, zeker in de Europa is sync daarna nog heel lang gebruikelijk geweest. En zelfs voor triggerende scopen werd de naam sync hier en daar nog een tijdje gebruikt..

Gezien het 5 cijferige telefoonnummer moet het apparaat uit de periode tussen 1915 (invoering 5 digit nummers) en 1952 (invoering 6 digit nummers) zijn...

Maar hij heeft banaanbussen dus dan is het in ieder geval na 1924 :-)

Op 1 maart 2022 10:48:45 schreef rbeckers:
Bij trigger wordt er een zaagtand gestart. Bij sync wordt er een lopende zaagtand een beetje aangepast.

Idd, je draait de sync potmeter langzaam op totdat het signaal stilstaat, ook niet te ver opdraaien want dat kan de golfvorm aantasten. Voordeel van de trigger is natuurlijk dat het sneller werkt omdat de instelling van een potmeter ontbreekt. In mijn buizen Hameg 104 zat ook nog sync. De scopes daarna die met halfgeleiders waren uitgerust hadden allemaal trigger.
Ik schat dat de scope van rond 1955 is.

Op 1 maart 2022 17:48:29 schreef RAAF12:
[...]

Voordeel van de trigger is natuurlijk dat het sneller werkt omdat de instelling van een potmeter ontbreekt.

nadeel 1..er is een andere pot : trigger level, je moet nu eenmaal het trigger level kiezen.. maar het grootste nadeel van trigger in den beginne was : 2)geen trigger, geen beeld.. Wat dan opgelost werd door de auto- trigger, die na X-msec zonder trigger toch wat toont.. maar er zijn scopen geweest waar het een gevecht was om een beeld zichtbaar te krijgen. Dat gaf dan weer aanleiding tot een nieuwe knop: de beam finder.. en bij de concurrentie verschenen er neonnetjes om je aan te geven waar de beam vast zat.

Trigger functie is best ingewikkeld.
O.a. hold-of, single, alternate.

Idd, meestal hoeft de user met eenvoudige signalen nix in te stellen. Tijdbasis start vanzelf als er een mm groot signaal op de tube staat. Maar goed die instellingen zijn er niet voor nix voor wat complexere signalen en wat voor beelddeel je evt. wilt uitvergroten. Leuk scoopje ik gok dat er een DG7-6 inzit de voorloper van de beroemde DG7-32. Die eerste was voor een habbekrats te koop in de dumphandel. Oa. Quakkelstein verkocht hem voor 5 gulden. Maar wel zonder voet en MU-scherm. Maar dat terzijde.

Op 28 februari 2022 16:51:31 schreef PE9SMS:
Blijkbaar wel:

https://www.nvhr.nl/brands/Sonotron.htm

OT\ Ik werd nieuwsgierig naar die Sonotron Unit die je achter in de radio moest prikken.

https://www.vintageradio.nl/diversen/sonotron_engels.htm

Patent aangevraagd,niet gekregen. ;-)

Op 1 maart 2022 10:42:47 schreef kris van damme:
[...]
Er staat toch een sync knopje op? lang geleden was het bij scoops de gewoonte te spreken over sync ipv trigger.

@Sine,
Uit welk boek van Vraagal en Weetal komt dit?

Op 1 maart 2022 23:31:46 schreef ohm pi:
@Sine,

Ik vermoed dat over de KTV

[Bericht gewijzigd door Jinny op (74%)]

Op 1 maart 2022 23:31:46 schreef ohm pi:
@Sine,

lijkt me eerder uit een schema van heathkit..of tek..

Dat waren toch grapjes bij Tek.