Hallo!

Ik heb een heftruck (clark cem20s, 48v accu) met display.
Het display springt wel aan, en geeft af en toe een rij streepjes (min tekens) maar geeft verder niks aan. Verder gaat het error lampje (los ledje) branden. De heftruck werkt verder wel prima.

Met mijn basis electronica kennis leekt het me leuk als de display het weer kan doen.
Ik heb de display behuizing open geschroeft en zag dat er wat condensators(?) wat sporen van warmte hadden achtergelaten op de printplaat :-) dus verdenk deze ervan te zijn doorgefikt.\
Zie bijlage.

Ik moet de printplaat nog even verder uittekenen en het schema verder op papier zetten, zag in ieder geval dat eentje in serie met een weerstandje direct tussen de + en - van de accu zat aangesloten (pieken opvangen?)
Ook zit er eentje in serie met het extra printplaatje voor de verlichting, deze werkt ook niet.

Kan ik op een of andere manier achterhalen wat voor condensators dit zijn? Kan ik iets meten ofzo?

Bedankt alvast!

Dat zijn geen condensatoren, maar varistors. (die horen behoorlijk warm te worden, dus bruine vlek zegt niks...)

dank voor de snelle reactie. weer wat geleerd! Dus kans dat deze niet doorgefikt zijn.
Dus ik zou in principe gewoon weerstand moeten kunnen meter over beide pootjes?

Als het een NTC of PTC is dan zou je een weerstand moeten meten (die verandert als je er bijv. een aansteker of soldeerbout tegen houdt)
Kapot zal 'ie wel niet zijn: meestal ploffen ze dan uit elkaar...

Is 'uitgefikt' net zo'n mode-kreet als 'recappen'?

Maar goed, die dingen zijn niet eens heel warm geweest, maar net warm genoeg om enige luchtstroom te veroorzaken. Vervolgens wordt er 'zooi' op de print afgezet en dat is wat je ziet. Ik denk dat je het er met een wattenstaafje met IPA zo af veegt.

Het soldeerwerk van die dingen ziet er echter niet zo netjes uit. Dat kan in de praktijk mee vallen. Maar het is wel iets om ff mee te beginnen.
Verder het standaard verhaal: zijn al je voedingsspanningen er en zijn die 'schoon'?

Bedankt voor de tips, ik ga het verder doormeten en kijken of hier ergens een slechte verbinding is.

De voedingsspanningen van de aanvoer en het contact slot zijn allebei 49 volt op de aansluitingen op de printplaat, ik ga morgen verder meten!

Hou jullie op de hoogte. nogmaals bedankt!

Je snapt dat ik doel op de voeding van de electronica... Wat er op het contactslot staat... Tsja... dat staat er :)

Er zit wat elco werk op die PCB. Ik vermoed dat de benodigde spanning(en) lokaal gemaakt worden. Nou, daar dus. En dan ff met de scoop, zodat het ook duidelijk is of er 'rommel' op staat of niet.

Ik snap wat je bedoeld, ik ben begonnen bij het begin, dus de aansluiting op de printplaat vanuit de heftruck.

De varisistors lijken in orde, de soldeerverbindingen heb ik even opgefrist.

Nog geen werkend display, word vervolgd....

waar mijn kennis stopte heb ik het aan iemand over gelaten met meer kennis over heftruck electronica. De mircoprosessor die het display aanstuurt zou stuk zijn. Dus ik laat het maar even voor wat het is en ga maar heftruckken zonder werkend display.

Bedankt voor de adviezen!

Dank voor de terugkoppeling. Altijd leuk om nog te horen hoe zoiets afloopt. :-)

Mijn ervaring is dat als het design goed is, optische scheidingen, beveiligingen etc, de processor niet kapot gaat. Dat heb ik wel zien gebeuren bij slechtere designs waar eea rechtstreeks aan de processorpinnen hangt.

Wat ik vaak kapot zie:

• Connectors met slecht contact
  • Zwaardere componenten en connectoren die los in de soldering staan
  • Componenten, vermogensweerstanden, die warm worden die los in de soldering staan
  • Relais die plakken of niet meer sluiten
  • Optocouplers die versleten zijn, bijvoorbeeld de PC817
  • Bij geschakelde voedingen ook wel eens de elcos