MADdie
Kijk ook op de site waar ik MOD van ben :) www.schakelingenonline.nl Ik heb geen leven :( ik ben student www.horizoncollege.nl Help MIJ
Net nu iedereen dacht dat de domme vragen opwaren 
Ik ben bezig met een hand terminal voor het bedrijf waar ik bij werk. (zie ook dit topic
Nu wou ik voor die terminal de PIC 16F84 gebruiken maar nu had ik er toch een paar vraagjes over. Mijn qoute's komen uit het PIC artikel van onze Mod, Bastiaan.
I/O en Poorten
Een µC heeft verschillende in- en uitgangen. ... Zo heeft onze µC twee poorten. Poort A en poort B. Poort A bestaat uit 4 pinnen, en poort B bevat er 8. Als we kijken naar de datasheet (pag. 1) dan zien we dat Poort A zit op de pinnen, 1, 2, 3, 17 en 18. De pinnen van poort B zitten op de pinnummers 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13.
Klopt het dus dan dat deze µC 12 I/O poorten heeft?? En maakt het ook veel uit waar je deze voor gebruikt?? mag je ze "mengen"??
Voordat je de poorten kunt gebruiken moet je ze eerst instellen, namelijk of het in- of uitgangen zijn. Bijna elke pin kun je apart in- of uitgang maken.
Kan je de poorten dus niet gebruiken als in en uitgang?? (nu ik er zo over denk waarschijnelijk niet he??)
Alvast bedankt voor de antwoorden.
Jeroen Boere
IF you can't convince them, then confuse them!
Op za 10-08-2002 00:43:55 schreef MADdie:
Klopt het dus dan dat deze µC 12 I/O poorten heeft??
nee, klopt niet, dit IC heeft 13 I/O poorten, denk dat je een kleine telfout hebt gemaakt (shit happends)
maar waarom die I/O's door elkaar mengen? je kunt toch veel beter geordend die I/O's configgen, lijkt mij makkelijker werken.
Bastiaan
Bachelor of Engineering -- Microcontrollers AVR, PIC (asm, C), PC applicaties (C, C++), Webpages (HTML, CSS, PHP, SQL), Rail-infra engineer
Op za 10-08-2002 00:43:55 schreef MADdie:
Net nu iedereen dacht dat de domme vragen opwaren
Ik ben bezig met een hand terminal voor het bedrijf waar ik bij werk. (zie ook dit topic
Nu wou ik voor die terminal de PIC 16F84 gebruiken maar nu had ik er toch een paar vraagjes over. Mijn qoute's komen uit het PIC artikel van onze Mod, Bastiaan.[...]
Klopt het dus dan dat deze µC 12 I/O poorten heeft?? En maakt het ook veel uit waar je deze voor gebruikt?? mag je ze "mengen"??
Zoals J. Boere al zegt, je hebt een telfoutje gemaakt.
Poort A heeft 5 pinnen.
Poort B heeft 8 pinnen.
In principe is elke I/O pin apart te besturen, alleen hebben ze sommige pinnen bij elkaar genomen en een groepsnaam gegeven, zoals dus poort b, omdat dat technisch namelijk noodzakelijk is aangezien alle registers in de µC 1 byte (dus 8 bits) breed zijn. Maar je kunt ze dus best samen bij elkaar gebruiken als je wilt. Dit vereist alleen wat meer complexer programmeerwerk, vergeleken met het alleen aansturen van port a of b.
Kan je de poorten dus niet gebruiken als in en uitgang?? (nu ik er zo over denk waarschijnelijk niet he??)
Elke I/O pin is afzondelijk in te stellen als in- of uitgang. Dus een poort (A of B) kan in en uitgangen hebben.
Je moet de I/O pinnen eigenlijk gewoon allemaal apart zien. (en met in je achterhoofd dat sommige pinnen samengenomen een poort zijn)
Ik raad je aan om ook de datasheet uit te printen. Of minstens te downloaden, en die hoofstukken te bestuderen over de zaken die je wilt gaan gebruiken, zoals I/O enz. Klik hier om de datasheet te downloaden.
MADdie
Kijk ook op de site waar ik MOD van ben :) www.schakelingenonline.nl Ik heb geen leven :( ik ben student www.horizoncollege.nl Help MIJ
OK tnx 
ik ga na het eten er even goed voor zitten om dat ding door te spitten. En wat ik bedoelde met I/O poorten mengen is, dat je bij voor beeld een A* en een b* voor een duo led ofzo gebruikt.