Even een beginnersvraag: Ik heb een simpele Lidl multimeter, daarmee kan ik o.a. DC stroom meten op 4 verschillende standen: 200m, 20m (10A), 2m en 200U (omgedraaide h). Ik snap dat het je op de 20m stand tot max 20mA kan meten.

Nou wilde ik het wattage van een 12V auto-led berekenen: Dus P=U*I. Als ik de led in serie op een stroombron van 12,31V aansluit (op de 20m ampere stand) staat op het display: 0,15. Dat lijkt me dus 0,15A, dus Volt * Amp = Watt dus het wattage is dan 1,8W.

Alleen 0,15A snap ik niet i.c.m. de 20mA stand: hij staat op de 20mA stand, op het display staat 0,15, dan zou dat eigenlijk 0,15 mA zijn? Dus 0,00015A?

logischer wijze.. als je in de 20 mA positie 0,15 meet (en er geen A symbool op het display staat is dat idd 0,00015 A..

de komma schuift mee met de gekozen stand?

overigens is µA meten enkel mogelijk in de DC positie.(je verwart DC/AC) in auto's meet je meestal in de DC stand. AC gaat weinig opleveren.. (uitzonderingen buiten beschouwing gelaten)

Ja dat was ook mijn idee. Maar op het display staat op de DC Ampere 20m stand: "DC 0,00". Dus in dit voorbeeld DC "0,15". Het display zegt verder geen A of mA.

je foto is genomen in de 2 mA stand. maak eens een foto in de 20 mA stand, kunnen we zien of de komma opschuift.

je komma is één decimaal opgeschoven, dus wel degelijk mA, maar niet meer als je in het 10 A gat aansluit, uiteraard ! (dus nu zijn het Ampères, de meter schakelt ook om door het versteken van de banaan)

dubbelpost

[Bericht gewijzigd door Anoniem op (96%)]

150mA op een 20mA meetbereik doet je metertje geen goed.
Mogelijk is die al kapot.
Waarom probeer je niet eens op het 200mA bereik?

0.15mA is onwaaschijnlijk, dan zou je led nauwelijks oplichten.
150mA lijkt wat veel, maar afhankelijk van de led kan het wel.
Is het een verlichtingsled of een indicatieledje?

Ah, het is al opgelost. Verkeerde gat.

Dank voor je antwoord, maar ik snap er niks meer van helaas. Als ik de stekker in het andere gat stop gebeurt er niks. De led brand dan ook niet.

Ik dacht dat hij in de 10A moest, handleiding: "Connect the black test lead to the COM jack [4] and the red test lead to the 10A jack [7] (for currents > 200mA) or to the Ω V mA jack [5] (for currents < 200mA).

[7] is dan de linker, en [5] de rechter.

(het is een c10w lamp, dus voor de binnenverlichting.

Ik dacht dat hij in de 10A moest, handleiding: "Connect the black test lead to the COM jack [4] and the red test lead to the 10A jack [7] (for currents > 200mA) or to the Ω V mA jack [5] (for currents < 200mA).

Nee,

20mA is minder als 200 mA dus rechter jack gebruiken voor rode meetsnoer. Als die niet meer werkt heb je de zekering waarschijnlijk opgeblazen.

Op 12 maart 2022 14:53:04 schreef rxe:
Dank voor je antwoord, maar ik snap er niks meer van helaas. Als ik de stekker in het andere gat stop gebeurt er niks. De led brand dan ook niet.
.

Hoezo? in de schakelwalsstand 20 mA / 10 A bepaal je de finale keuze door de keuze van meetpengat. daar valt niet zo veel aan te begrijpen :-)

het kan goed zijn dat het 20mA bereik er al aan is door veel te grote stroom.. (check zekering)en dat kan zijn gevolgen hebben voor het meetresultaat in het 10 A bereik, want de meetschakeling wordt gedeeld. test de meter eens op een gekende stroom, of vergelijk met een andere meter. En zoals GD aangeeft, test eens in het 200mA bereik. misschien is dat nog ok.

Stroom meten met een multimeter is lastiger dan het lijkt en gaat in mijn beleving ook snel mis.
1) De lengte van je meet kabels hebben direct invloed op de gemeten stroom omdat meetkabels nu eenmaal ook een weerstand hebben.
2) Multimeters kunnen slecht tegen een piekstroom en hebben daarom ook bij de betere meters een zeer snelle zekering, Meestal 400mA ultra snel voor de kleine bereiken en 1100mA ultra snel voor het 10A bereik. Deze zekeringen gaan er echt heel snel uit bij de minste piekstroom die groter is dan de zekering waarde.
3) Multimeter hebben in hun meet bereik een vrij grote meetweerstanden waar relatief veel spanning over valt, kan soms oplopen tot 1V of meer, ook dit beïnvloed direct de te meten stroom. In de datasheet word dit vaak burden voltage genoemd en kan je zelf opzoeken.

Door bovenstaande is de gemeten stroom altijd lager dan die in werkelijkheid zou zijn zonder je meter ertussen.

Een makkelijke manier om deze nadelen te omzeilen is om bv een 1 ohm 1% 1W of meer weerstand in serie met je led te plaatsen en daar gewoon de spanning over te meten. Het hoeft niet persee 1 ohm te zijn maar het rekent wel erg makkelijk.
Bij een gemeten spanning van 150mV is de stroom dan 150mA. Een nadeel van deze methode is wel dat je altijd even moet rekenen en oom voor het meten het vermogen van de weerstand uitrekenen. VFerwacht je dat de stroom tot ca 2A kan oplopen dan moet je weerstand bij 1 ohm = p = I2 x R = 2 x 2 x 1 = 4 Watt zijn. Neem dan een 10W weerstand.

Ik denk ook dat de TS zijn zekering voor de lage bereiken opgeblazen heeft.
Dat verklaart het allemaal, blijkbaar handleiding niet goed gelezen.

.

[Bericht gewijzigd door mel op (94%)]

Op 12 maart 2022 17:40:54 schreef CrossFireX:
... blijkbaar handleiding niet goed gelezen.

Dat vind ik iets te voorbarig, het is ook niet altijd even makkelijk om de handleiding goed te begrijpen.
En vaak staat daar veel technische informatie in plus wat je vooral niet moet doen. Maar hoe je er wel mee moet werken moet je dan zelf maar uitzoeken. ;)
Als je naar een handleiding van erg oude apparatuur kijkt staat daar vaak wel bij hoe je de apparatuur moet gebruiken. Maar dat waren andere tijden waar men ook nog niet veel wist over meet apparatuur.

[Bericht gewijzigd door benleentje op (42%)]

Veel leerzame antwoorden thx..

Er bleek inderdaad een zekering kapot te zijn door verkeerd gebruik, het stroom meten heb ik me nooit in verdiept. Zekering vervangen en de lage range werkt nu weer :) Nagemeten met een andere multimeter en het verschil is 5 mA op 140 mA.

Dus:

- De lagere range loopt van 200U op naar 200mA, ik vergistte me omdat de draaiknop naar boven gaat voor een lagere waarde denk ik. 20mA is natuurlijk kleiner dan 200mA. In het geval van de led kan je alleen op 200mA meten, de andere waarden zijn te laag.
- Wil je meer dan 200mA meten dan moet je de linker aansluiting gebruiken, op de 20m/10A stand meet je dan tot 10,00 A op alle standen van DC ampère. Maar waarom verandert de komma als je dan de waarde verandert, welke eenheden horen daarbij? Of is dat alleen om de nauwkeurigheid te veranderen? Ik snap niet helemaal de verhouding met de schaal (200U,2M,20m en 200M). Wat ik meet in het geval van de led:

200U: 14,7 (?)
2m: 0,014 (?)
20m: 0,14 (A)
200m: 01,4 (?)

Je moet er dus goed op letten dat hij op de 20m stand staat..

NB: met het versteken van de stekker verandert de komma niet, wat het niet duidelijker maakte.

Op 12 maart 2022 17:40:54 schreef CrossFireX:
Ik denk ook dat de TS zijn zekering voor de lage bereiken opgeblazen heeft.

Dat is ook mijn mening, ook ik moet die nu en dan vervangen door mijn schuld, spanning meten als die nog op mA staat werkt natuurlijk niet, ook al is dat een batterijtje.

edit:

Op 12 maart 2022 18:57:56 schreef rxe:

Nu is het heel zeker de zekering :)

[Bericht gewijzigd door MGP op (23%)]

-

[Bericht gewijzigd door rxe op (100%)]

Toestel openvijzen en de 200mA zekering vervangen en uw probleem is opgelost.

Op 12 maart 2022 19:09:12 schreef MGP:
Toestel openvijzen en de 200mA zekering vervangen en uw probleem is opgelost.

Was misschien onduidelijk maar heb ik vervangen, heb mijn bericht duidelijker gemaakt. De metingen in het bericht heb ik na het vervangen van de zekering uitgevoerd.

Ik heb een sterk vermoeden dat die weer gesprongen is, staat er een weerstand in serie met de led?
Ik vraag dat omdat je schreef dat je een beginner bent.

edit: vervang die niet door een zwaardere of bij de volgende vergissing is uw toestel bijna helemaal kapot en kun je enkel nog spanning meten.

De zekering is nog steeds heel. Kan natuurlijk zijn dat de meter beschadigt is geraakt ondanks de zekering?

Voor de zekerheid: De metingen die ik noemde zijn in de 10A port gemeten, volgens mij werkt hij nu goed. Op de 10A stand geeft hij immers 0,14 A. En op de rechter port meet hij op de 200mA stand 140 mA.

Ik vroeg me alleen af waarom de komma verandert als je de knop verandert, zie metingen.

[Bericht gewijzigd door rxe op (58%)]

Zijn er geen verbrande weerstanden te zien? Plaats eens een goede foto van de print.

Maar waarom verandert de komma als je dan de waarde verandert, welke eenheden horen daarbij? .

welke eenheid? altijd wat de schakelaar aanwijst. µA, mA, A

de komma wijzigt omdat het bereik wijzigt. Je wil toch een juist getal?? Om in het 10 A bereik de komma op de juiste plaatst te hebben moet je op 20 mA stand staan.

Op 12 maart 2022 19:30:52 schreef MGP:
Zijn er geen verbrande weerstanden te zien? Plaats eens een goede foto van de print.

er zit niks vebrand, TS gebruikt hem verkeerd. 10 A ingeplugd en dan afwijking van de 10 A stand, dan krijg je verkeerde resultaten (komma staat dan gewoon niet juist): zie wat TS schreef..

Ik snap niet helemaal de verhouding met de schaal (200U,2M,20m en 200M). Wat ik meet in het geval van de led:

Je moet er dus goed op letten dat hij op de 20m stand staat..

NB: met het versteken van de stekker verandert de komma niet, wat het niet duidelijker maakte.

de komma plaats moet niet wijzigen bij wisselen 20 mA /10 A.. maar in de 20mA stand is het resultaat in mA, in de 10 A stand is het resultaat in A. pff.. wees blij dat het geen analoge multimeter is :-) (daar moet je de komma zelf bijhouden..)

dubbel

[Bericht gewijzigd door fcapri op (96%)]