Als je steeds op alle slakjes zout legt, krijg je op den duur last van een te laag zoutage, ook wel bekend als acuut zoutgebrek, en wordt je flauw. 
Fred heeft een punt (puntage?
) Het leest niet makkelijk,en die termen zijn er niet voor niks... Ik spreek dan ook altijd over microgolfoven in plaats van magnetron, want een magnetron zit niet alleen in een microgolfoven, maar ook in andere apparatuur.Daarom is het soms zo moeilijk om een leek iets uit te leggen, omdat ze de juiste temen niet snappen..
Robbe de Smet
I'm only responsible for what I write but not for what you understand !
.Daarom is het soms zo moeilijk om een leek iets uit te leggen, omdat ze de juiste temen niet snappen..
Als het over voltage en ampérage gaat is het niet altijd een leek die deze termen gebruikt, ook de ervaren rotten in het vak gebruiken in Belgie soms deze termen.
Een torretje voor een Vlaming klinkt ook onprofessioneel. En een trafo klinkt in Belgie als iemand die de ns vergeten is in transfo. Voor de zelf uitgevonden termen heb je wel een punt om deze niet te gebruiken. Maar ik denk wel dat je uit ervaring al weet over welke termen het gaat die ingeburgerd zijn bij ons (Voltage, ampérage en wattage).
Hoe raar het ook klinkt voor jullie, probeer er mee te leven. Ik zal niet vlug doordrammen maar wat ampérage en voltage betreft slaan jullie de bal volledig mis.
Op 15 maart 2022 07:43:20 schreef mel:
Ik spreek dan ook altijd over microgolfoven
Ik nooit. Want microgolven worden op veel meer plaatsen gebruikt dan alleen in een oven.
Bovendien... het is wat overdreven een golf van maar liefst 12 cm lang een 'micro'-golf te noemen, vind je niet? Voor veel mensen is zoiets praktisch gelijkstroom.
--
Het jammere van al die '-ages' is dat het op zich bestaande woorden zijn, die echter verkeerd gebruikt worden.
Neem bijvoorbeeld een ouderwetse 60W-gloeilamp. Het wattage ervan is 60. Dat betekent: de lamp heeft een normvermogen van 60 W; hij is gemaakt om te werken met 60 W.
Het werkelijk vermogen kan best anders zijn, afhankelijk van de actuele netspanning (en van de stand van de dimmer of aan-uitschakelaar).
Voltage, kilometrage, amperage, wattage zijn allemaal getallen. Ontwerpwaarden bijvoorbeeld, of een afgelezen getal. 'Kilometrage' is niét de afstand (die noemen we gewoon 'afstand'), maar het getal op de teller.
De grootheid zélf heeft gewoon zijn eigen naam: spanning, afstand, stroom, vermogen.
En of ik de spanning nu in volts, abvolts, statvolts, Gauss-eenheden of rationalized electromagnetic units meet, het blijft gewoon spanning.
Wil ik echter een 'voltage' hebben, dan moet ik de eenheid 'volt' kiezen, een meting doen (of een normwaarde bepalen), en een getal noemen. Dát is dan het voltage.
Een vakman (vakpersoon?) zal het verschil kennen. Een 'ervaren rot' heeft het mogelijk nooit geleerd, en wordt niet altijd graag tegengesproken.
fred101
Golden Member
www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur en maritieme en industriele PCBs
Natuurlijk snap ik wat wattage is. Dat is de vermelding/opdruk van het aantal watt op een verbruiker.
En dat zegt iets over het vermogen dat dat ding verbruikt. (FET was me voor)
Voor de rest, dat veel mensen het verkeerd gebruiken maakt het niet goed, dat zegt eerder wat over het dalende niveau van opleidingen.Ik zal het nooit proberen af te dwingen maar als mensen met electronica beginnen vind ik het gewoon corrent om het te vermelden.
Wat wordt de volgende stap ? Er zijn absoluut gezien veel meer mensen die het over stroom hebben als ze spanning bedoelen. Zullen we dat dan ook maar gewoon zo laten. Of mhz ipv MHz, Hfe ipv hfe, mF ipv µF (oh wacht, dat mag want dat gaat al decennia lang fout) Of alles voor RF maar gewoon stripline noemen ipv de echte benamingen, en UNUNs noemen we voortaan BALUN want bijna alle zendamateurs gebruiken die term verkeerd ?
Op 15 maart 2022 13:09:34 schreef Frederick E. Terman:
[...]Ik nooit. Want microgolven worden op veel meer plaatsen gebruikt dan alleen in een oven.
Bovendien... het is wat overdreven een golf van maar liefst 12 cm lang een 'micro'-golf te noemen, vind je niet? Voor veel mensen is zoiets praktisch gelijkstroom.--
Het is een SHF frequentie, jij je zin
Of Uhf...
En een microgolfoven weet iedereen wat het voor een ding is. Een magnetron noem ik een oscillator die in een zender zit 
benleentje
Golden Member
Voor de rest, dat veel mensen het verkeerd gebruiken maakt het niet goed, dat zegt eerder wat over het dalende niveau van opleidingen.
Opleiding heeft daar maar heel weinig mee te maken. Zeg dat 20% van de jongeren een opleiding in de elektrotechniek/ elektronica doen, dan heeft opleiding er maximaal maar 20% mee te maken.
En een microgolfoven weet iedereen wat het voor een ding is.
Het is iets wat ik nu voor het eerst hoor, kan je nagaan hoe bekend het is.
Op 15 maart 2022 19:45:25 schreef benleentje:
[...]Het is iets wat ik nu voor het eerst hoor, kan je nagaan hoe bekend het is.
dat hangt er van af waar je woont. NL leende het Amerikaanse woord.
In BE is hiervoor geen leenwoord genomen, dus is heel gewoon een microgolfoven...
er zijn er zo nog.. Beamer (NL) Projector (BE ) enzv..
Andersom, denk ik. 'Microwave oven' is de US-uitdrukking (ongewijzigd door de UK overgenomen); 'magnetronoven' is in Nederland gebruikelijk (zo genoemd naar het magnetron dat erin zit).
Terug naar de meter: hebben jullie al gekeken wat voor zekeringen erin zitten? Ik wel; het lijken op het plaatje gewone 5x20mm-zekeringen; ook voor het 10A-bereik dus.
Op zich niet zo gek, omdat de meter maar tot 300 V gaat, zodat er geen hoge spanningen onderbroken hoeven worden.
Bij hogere spanningen is het een ander verhaal, vooral omdat de energieën natuurlijk oplopen met het kwadraat van de spanning. Een meter die tot 1 kV mag meten, kan dus met tienmaal zo hoge energie te maken krijgen, wat andere eisen aan de 10A-zekering kan stellen. Dat geldt voor deze meter veel minder.
Op 15 maart 2022 20:58:16 schreef Frederick E. Terman:
Terug naar de meter: hebben jullie al gekeken wat voor zekeringen erin zitten? Ik wel; het lijken op het plaatje gewone 5x20mm-zekeringen; ook voor het 10A-bereik dus.
Op zich niet zo gek, omdat de meter maar tot 300 V gaat, zodat er geen hoge spanningen onderbroken hoeven worden.
Bij die eenvoudige meters is het 10A bereik meestal niet gezekerd. Is denk ik ook niet verplicht, class2 ?, De meetshunt bestaat meestal uit een stuk draad en als je een fout maakt doe je gewoon de zekering in je kast trippen.. (daarna je testpinnen wel bijscherpen..) betekend uiteraard ook dat je deze meter nooit op een industriële of andere installatie met zware zekeringen mag gebruiken. Daarvoor zijn er ander classes, en die hebben dan wel een zekering op de 10A. Werd hierboven al geschreven, die zekering kost meer als een eenvoudige meter..
en TS had het een beetje lastig om de display te begrijpen in functie van de selectie en de plaats van de komma. Mag ie van geluk spreken dat hij de analoge meters niet heeft meegemaakt.. en voorbeeld hieronder is nog een een eenvoudige..
[Bericht gewijzigd door kris van damme op (12%)]
Bij die eenvoudige meters is het 10A bereik meestal niet gezekerd.
De meter van @TS heeft een zekering voor het 10A-bereik, en een voor de overige bereiken. Beide zijn 5x20mm glaszekeringen.
e: Zie plaatje hieronder
das dan grote luxe voor die prijs
(of zou het nu wel verplicht zijn?) dat er een zekering inzat voor de mA was reeds duidelijk.
[Bericht gewijzigd door kris van damme op (16%)]
Op 15 maart 2022 13:13:11 schreef fred101:
Wat wordt de volgende stap ? Er zijn absoluut gezien veel meer mensen die het over stroom hebben als ze spanning bedoelen.
dat heb ik vorige week mogen ondervinden. iemand vroeg wat het verschil was tussen 60 cell panelen en 80 cell zonnepanelen.
ik gaf dan uitleg dat die 80cell een hogere spanning hebben (40V), en als dat paneel even groot is dan een 60cell, dat de cellen dan iets kleiner zijn en er minder stroom zal zijn.
kreeg een reactie dat de stroom altijd hetzelfde is, maar dat het amperage lager is.
benleentje
Golden Member
dat de stroom altijd hetzelfde is, maar dat het amperage lager is.
Het klopt nog ook, de stroom is nog steeds DC en in dezelfde richting
. Het is maar uit welk perspectief je het ziet. Dat is ook wat FET al zijn ampèrage gaat meer over de waarde en stroom heb je in 2 soorten AC en DC.
Mooie schaal, heb nog een schaal liggen van wat een automotor meter behoort te zijn die nog meer bereiken, maar is ca 20cm breed en toch heel overzichtelijk. Was ooit nog van plan om de er wat mee te doen maar binnenkort zijn er toch geen benzine motoren meer
.
Op 16 maart 2022 18:50:19 schreef benleentje:
[...]
Mooie schaal,
Ja, Sanwa deed het met veel kleurtjes.
De kampioen van de ingewikkelde meters was toch wel Hansen, zowel voor de wijzerplaat als de bediening.
enekel foto's van een metertje uit 1959.. nu, toen kon men nog met een rekenlat overweg, dus men was wel wat gewoon kwa schalen, maar dit..
en de schakelwals (kwisvraag: op welk bereik staat deze meter nu?) + bussen... geen wonder dat al die meters gesneuveld zijn 
Op 16 maart 2022 18:50:19 schreef benleentje:
heb nog een schaal liggen van wat een automotor meter behoort te zijn die nog meer bereiken, maar is ca 20cm breed en toch heel overzichtelijk. Was ooit nog van plan om de er wat mee te doen maar binnenkort zijn er toch geen benzine motoren meer.
Heb ook nog zo een analoge uit de autowereld (dwell) . idd reuzegrote meter. Wordt misschien ooit wat anders, de dag dat ik slecht zie 
6v DC? want zie precies een puntje links op die knop
[Bericht gewijzigd door fcapri op (79%)]
Ik noemde de schaal 'mooi' omdat het een leuk plaatje oplevert. Maar zelfs in die tijd vonden we zulke schalen wél lastig aflezen, hoor!
Probleem was dat elke 'afwijking' in het meten (verschil piek/rms, effect van gelijkrichtdioden, etc.) gecompenseerd werd door het betreffende bereik dan maar een nieuwe, eigen schaal te geven.
Op de goedkope Japanse meters uit die tijd1 was dat normaal, en op zich niets mis mee, maar soms dus weleens overdreven
.
De andere oplossing (aanpassen van de deelweerstanden) was duurder, maar leverde wel een veel mooiere schaal op. Ik gebruik zelf nog steeds een meter zoals in deze foto. Ook daar verschillende schalen, maar wél eenvoudig afleesbaar. Ook de bereikschakelaar is heel begrijpelijk.
Maar zulke meters waren wel tienmaal zo duur als sommige Japanners.
(De meter op de foto is helaas defect, blijkt uit de thread waarin hij stond. Of het feit dat de naald niet op nul komt ermee te maken heeft weet ik niet; normaal is dat een instelling met de schroef midden onder de schaal. Maar het gaat alleen even om het aanzicht.
Dit type meter is trouwens al elektronisch, met 10 MΩ/V.)
--
1In die tijd stond 'Japans' nog voor 'goedkoop'. Pas later werd dat juist 'kwaliteit'.
Op 15 maart 2022 22:22:09 schreef kris van damme:
Bij die eenvoudige meters is het 10A bereik meestal niet gezekerd. Is denk ik ook niet verplicht, class2 ?, De meetshunt bestaat meestal uit een stuk draad en als je een fout maakt doe je gewoon de zekering in je kast trippen.. (daarna je testpinnen wel bijscherpen..) betekend uiteraard ook dat je deze meter nooit op een industriële of andere installatie met zware zekeringen mag gebruiken. Daarvoor zijn er ander classes, en die hebben dan wel een zekering op de 10A.
Class 2 (in het Nederlands klasse 2) zegt iets over de nauwkeurigheid van de meter. 2% dus. Heeft niks te maken met hobby of industrieel gebruik.
Hij zal de CAT 2 veiligheidsclassificatie bedoelen ipv CLASS 2 
fred101
Golden Member
www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur en maritieme en industriele PCBs
Op 17 maart 2022 12:21:20 schreef Frederick E. Terman:
Probleem was dat elke 'afwijking' in het meten (verschil piek/rms, effect van gelijkrichtdioden, etc.) gecompenseerd werd door het betreffende bereik dan maar een nieuwe, eigen schaal te geven.
Op de goedkope Japanse meters uit die tijd1 was dat normaal, en op zich niets mis mee, maar soms dus weleens overdreven.
De andere oplossing (aanpassen van de deelweerstanden) was duurder, maar leverde wel een veel mooiere schaal op.
de "Japanse methode" gaf je toch het beste van alle mogelijkheden. vrij grote nauwkeurigheid en hoge ingangsweerstand. enig nadeel; is idd die verschillende schalen vooral voor de kleine AC bereiken.
Van spelen met weerstandswaarden, dat heb ik nog niet gezien.
EU meters gebruikten voor mij twee gekende methoden om de schaal eenvoudig te houden/
methode 1 : plaats de gelijkrichter helemaal aan het einde, na de delers en net voor de galvanometer. De Diode heeft dan voor ieder bereik dezelfde invloed en je kan het doen met één schaal. groot nadeel is, in ieder bereik is het begin onbruikbaar en schaal is niet lineair. mooi voorbeeld hieronder, de H&B multavi. de schaal voor AC heeft een kleine ² markering, vanaf daar kan je hem redelijk betrouwbaar aflezen.
de H&B is al met torsiedraadophanging. zag je niet veel in de jaren 50.
Andere manier was maak de spanning groot genoeg zodanig dat de diode verwaarloosbaar wordt. Dat maakt dat voor de kleine bereiken een spanningstrafo nodig is. Ook hier is de maar één schaal nodig en meteen lineair (alhoewel er verzwegen wordt dat een klein stukje in het begin de meter niet gaat reageren..). Nadeel is de lage AC weerstand. als voorbeeld de philips PM2410. Vrij hoge DC weerstand, maar lage AC weerstand..
.ook de Philips is met Torsiedraad, maar is +-1969.
Jouw analoge meter was electronisch. daar krijg je de schaal makkelijk lineair door galva+ diodes in het feedback circuit op te nemen. trek je de boel zo recht 
tot zo ver de geschiedenis les.
Robbe de Smet
I'm only responsible for what I write but not for what you understand !