Hallo.
Ik heb een elektrische snorscooter.
Het gaat hierbij om een "Qwic Emoto 87".
En het valt nog niet mee om over elektrische scooters informatie te vinden.
Op scooterfora gaat het meestal ook alleen maar over benzinescooters van opgeschoten pubers, dus dan hier maar een poging.
De motor van de scooter geeft prima tractie.
De verlichting van de scooter brandt ook prima.
Alleen allebei tegelijk, dat gaat niet.
Zodra de lichtschakelaar uit de nulstand gaat, dus al bij stadslicht, valt de tractie compleet weg, en gaan de lampen aan.
Zet ik de lampen uit, dan komt de tractie weer meteen volledig terug.
Ik heb het idee dat er ergens in het signaaldeel van de elektra wat misgaat. Maar wat?
Ik kan hier niet zo veel mee, want ik ben een totale leek op elektronicagebied, en met dit geval hoef ik nergens aan te komen.
Hunebedbouwer
De spanning is te snijden, welke mes moet ik daarvoor gebruiken?
Op 17 maart 2022 00:39:43 schreef Hunebedbouwer:
Is dit spontaan begonnen of is er aan gesleuteld aan de bedrading?
De grap is: Ik weet niet of het spontaan is begonnen.
Vorig voorjaar zijn er een aantal accu's in gezet, waarbij 4x 48v Li-Ion parallel is vervangen door 4x 12V AGM serie.
Dat nieuwe "eiland" is toen via een connector aangesloten op het netwerk van de scooter. Werkte prima. Scooter reed goed, verlichting werkte tegelijk met de tractie-installatie.
Afgelopen oktober kwam ik ten val door een onoplettende tegenligger op het fietspad bij daglicht. Ondanks alles, kon ik mijn weg vervolgen, al ging de analoge spanningsmeter snel verder omlaag bij tractie.
Bleek die eerder vervangen connector ook slecht te zijn.
Die heb ik dus pas vervangen door een nieuwe, en in principe betere Anderson connector die voor het laden wordt gebruikt, maar ook de tractie amperages dik aankan, en that's it.
Maar ik weet dus niet of m'n scooter dit probleem dus al direct na het ongeval had, of nu pas net. Maar ik heb alleen een simpele plus en min van de batterijenbank vervangen met het vervangen van de connector. Verder heb ik nergens aan gezeten. Dus daarmee zou ik het niet kunnen verklaren.
Dus stel, het is spontaan begonnen, wat is dan het meest voor de hand liggende?
Waarschijnlijk de achterlamp vervangen voor een Ledlamp. Zodra er spanning op de remschakelaar komt gaat de inverter in off-stand (zodat je nooit tractie hebt als je remt). De ledlampen maken ooit een connectie tussen de voeding van de lamp en van het remlicht.
Op 17 maart 2022 10:37:46 schreef Mr. SnuGGelS:
Waarschijnlijk de achterlamp vervangen voor een Ledlamp. Zodra er spanning op de remschakelaar komt gaat de inverter in off-stand (zodat je nooit tractie hebt als je remt). De ledlampen maken ooit een connectie tussen de voeding van de lamp en van het remlicht.
Het remlicht functioneert zonder problemen.
Het probleem treedt pas op wanneer ik de stads/nachtverlichting inschakel.
Maar ik kan natuurlijk wel met die drie kabeltjes spelen. Eens kijken wat er gebeurt.
Het punt wat ik wil maken is dat wanneer je een led-achterlicht of een defecte lamp plaatst het kan voorkomen dat de scooter niet meer rijdt. Dit is eenvoudig te testen door de achterlamp te verwijderen, 99% kans dat je probleem dan is verholpen.
Heb je toevallig recent de achterlamp vervangen? Zo ja, was dat door een led-lamp?
Op 17 maart 2022 13:10:03 schreef Mr. SnuGGelS:
Het punt wat ik wil maken is dat wanneer je een led-achterlicht of een defecte lamp plaatst het kan voorkomen dat de scooter niet meer rijdt. Dit is eenvoudig te testen door de achterlamp te verwijderen, 99% kans dat je probleem dan is verholpen.Heb je toevallig recent de achterlamp vervangen? Zo ja, was dat door een led-lamp?
Het probleem is opgelost!
Er bleken metalen connectortjes in de stekkerverbinding naar het achterlicht niet goed te "pakken" na hermontage. De verbinding is nu hersteld.
Ps. Die van mij heeft nog gewoon ouderwetse gloeilampen. Zelfs een H4 als koplamp.
CrossFireX
A good housewife opens the fridge-door at zero cross point of AC cycle.
Die ouderwetse koplampen zijn nog steeds veel in gebruik, en daar is niks mis mee! Integendeel, jij kan makkelijk en goedkoop zelf een ander lampje erin zetten.
Bij de moderne koplampen kan je dit zelf bijna niet meer, en die speciale lampen zijn ook peperduur. Zeker bij laserlichten kan je alleen naar de dealer gaan. Breng dan ook een dikke portefeuille mee...
Op 17 maart 2022 14:31:14 schreef CrossFireX:
Bij de moderne koplampen kan je dit zelf bijna niet meer, en die speciale lampen zijn ook peperduur. Zeker bij laserlichten kan je alleen naar de dealer gaan. Breng dan ook een dikke portefeuille mee...
Ow, puur uit nieuwsgierigheid: Waar moet ik dan aan denken?
CrossFireX
A good housewife opens the fridge-door at zero cross point of AC cycle.
Laserlichten worden niet hersteld indien stuk, er word gewoon een gehele nieuwe koplamp unit gemonteerd.
Bij Range Rover bvb kan dit al snel oplopen tot enkele duizenden euro's...
Maar als je zo een auto kan betalen, dan kan je ook het onderhoud betalen denk ik. 
Ook BMW en Audi hebben hele dure koplampen, reken ook snel op honderden euro's voor vervangen.
Bij een dure auto is ALLES duur, dat is een vuistregel!
Maar jouw koplamp is overal verkrijgbaar voor 1 tot 30 euro, afhankelijk van welke type en merk je wil.
Als je op de weg van die verblindende witte autolichten ziet, dat zijn peperdure lampen allemaal. De gewone koplampen zijn wat geelachtig van kleur. Die kan je nu ook in helder wit verkrijgen, die lampen hebben dan een blauwe ballon in plaats van doorzichtig.
[Bericht gewijzigd door CrossFireX op (20%)]