Op maandag 15 januari 2024 12:13:21 schreef Kruimel:
Een tijdje geleden heb ik ook een relatief goedkope (€20) bloeddrukmeter gekocht bij Kruidvat. Die werkt vrij aardig, maar die heeft ook weleens last met de meting (ondanks het feit dat mijn bloeddruk juist hoog was) en ik moet de band redelijk nauwkeurig op een ader aanbrengen. Ik ben net als bprosman van mening dat als het apparaat geen meting kan doen dat hij dan aangeeft dat er iets mis is in plaats van onjuiste waarden geeft. Mijn dokter heeft op handmatige wijze ook last om mijn bloeddruk te meten, dus er lijken ook fysiologische eigenschappen in het spel.[...]
Ik heb er een bij een Lidl aanbieding gekocht en die doet het wonderwel goed. Hij detecteert ook arythmiën.
Dat je de cuff van een tensiemeter goed moet positioneren is logisch hij detecteert de pulsen met een microfoontje, dus net zoals Herr Dokter dat voeger met de stethoscoop deed.
Dat microfoontje moet niet op een ader liggen, maar op en slagader! Ook dat is logisch, want de pulsen worden door het perifere vaatstelsel (capilairen) volledig uitgedempt, waardoor de meting niet werkt.
Een goede meting bestaat overigens uit het gemiddelde van 3 metingen. Veel elektronische tensiemeteres bieden die mogelijkheid dan ook aan.