Op zaterdag 7 maart 2026 19:26:14 schreef r-p:
Ook vandaag bij de Lidl zo'n stroom-meet-ding meegenomen, bij de normale boodschappen gesmokkeld dus door vrouwlief betaald ;)
Mijn Chinese gratis AC-DC tang* past er, tegen de verwachting in, net omheen.
Maar ik kwam hier nu om te bevragen wat de mA opdruk betekent en zie dat er al meer discussie over is.
Waarom staat er mA en niet gewoon A? Wat je meet/afleest is toch gewoon afhankelijk van de stand van je stroomtang? Het feit dat er "m" voor de A staat deed mij afvragen of ze een factor 1000 hadden ingebouwd (hoe dan als er 16A mag lopen...). En ze hebben al een factor 10 voor als je stroomtang weinig nauwkeurigheid heeft in lage metingen en vervolgens verwachten ze dat je met je stroomtang een lekstroom van een paar mA kunt meten?
Als ze dat 'gat' hadden gebruikt voor een 10x versterkte PE stroom had ik het nog een beetje gesnapt, maar nu ontgaat me het nut een beetje. Wat zie ik over het hoofd?

De A en A x10 zijn de normale meet sleuven, de mA zijn voor het detecteren van fouten LN en stroom naar aarde. Er zat een manual bij toch?

Trouwens CEM is best een goed merk.

Op zondag 15 maart 2026 20:21:19 schreef flash2b:
[...]

De A en A x10 zijn de normale meet sleuven, de mA zijn voor het detecteren van fouten LN en stroom naar aarde. Er zat een manual bij toch?

Trouwens CEM is best een goed merk.

Ja zat een handleiding bij, maar hoe meet je een paar mA verschil tussen L en N of hoe meet je een lekstroom van evenzoveel mA door de aardedraad? Want daar zijn die meetpunten toch voor? Mijn stroomtang doet 40A op het kleinste bereik. Zelfs als ik de laatste digit al zou mogen vertrouwen is dat dus veelvouden van 10mA.

Met 10x heb je dan een resolutie van 1mA. En dan kan je 10, 20, of 40mA prima onderscheiden.

De gaten voor de stroomtang hadden wat beter afgestemd kunnen zijn op de diverse stroomtangmodellen.

Ik heb een grote en een kleine stroomtang.
De grote past met veel friemelen er nét door (gat erg krap), de kleine helemaal niet ('benen' van het gat zijn te dik, past er niet omheen...)
(terwijl de opening van de kleinste tang niet echt superklein is...)

Op maandag 16 maart 2026 08:31:16 schreef rew:
Met 10x heb je dan een resolutie van 1mA. En dan kan je 10, 20, of 40mA prima onderscheiden.

Ik denk dat we langs elkaar heenpraten of ik snap het echt niet. Het ging mij om het "mA" gat waar je OF de L en N tegelijk meet (is nul als alles goed is of een paar mA als je aan het foutzoeken bent) OF de aarde (is ook nul als alles goed is of een paar mA als je aan het foutzoeken bent). Niet de gaten waar je alleen de L meet met evt. een 10x versterking.

Deze multimeter van Lidl ziet er stevig uit, alleen de opdruk laat je wat twijfelen over de kwaliteit... :)

Och, dat is niet abnormaal, ik heb veel spannendere meters waar een dergelijke melding op staat.

Op dinsdag 24 maart 2026 19:02:47 schreef Sine:
Och, dat is niet abnormaal, ik heb veel spannendere meters waar een dergelijke melding op staat.

Dat klopt, een 'time-out' na een stroommeting zie je wel vaker.
Maar 10 seconden meten en daarna 15 minuten pauze vind ik toch wel heel erg grof...

Dan is het circuit wel heeel erg onderbemeten...

Deze counter/generator vond ik wel mooi compact (en goedkoop), maar of het wat is?
https://nl.aliexpress.com/item/1005010761123268.html

Op donderdag 5 maart 2026 20:46:10 schreef vergeten:
Zeker, maar een aardlek meten (wat veel voorkomt) met een amperetang heb ik zo toch zo mijn gedachten

Als je zoekt op "earth leakage clamp meter":
https://html.duckduckgo.com/html?q=Earth+Leakage+Clamp+Meter

Dan kom je een heleboel stroomtangen tegen met een hogere resolutie. Deze hieronder heeft een resolutie van 1uA.

https://www.megger.com/en-ca/products/dcm305e

Mooi spul, alleen de prijzen zijn minder leuk. (Edit: USD 330 voor de dcm305e valt nog mee. Ik heb ze ook van > EUR 1k gezien).

De UT-210E die ik zelf heb heeft een meetberijk van 2A met 1mA resolutie. Maar met Hall sensor en ook DC meting. Als je die scheef houdt kun je hem ook als compas gebruiken. Volgens de gebruiksaanwijzing moet je hem nullen voor gebruik, en mag je hem dan niet draaien tijdens te meting. En dat klopt ook. Die tangen met hogere resolutie doen denk ik alleen AC (in de gevoeligste berijken, misschien zitten er 2 sensoren in).

Robot stofzuiger bij de Lidl afgeprijsd, voor nog geen €70 3 jaar garantie én nooit meer zelf stofzuigen :-)

https://www.lidl.nl/p/silvercrest-robotstofzuiger-met-dweilfunctie/p10…

De machine hierboven werkt goed en haalde zelfs een lang vergeten 1N4148 diep uit het tapijt. Ik kwam een laser muggenkiller tegen werkt met Lidar. Wel heel erg update zo'n dingetje hebben staan.

https://photonmatrixlab.com/

Lidl heeft een assortimentsdoos met mini (print)connectortjes en een krimptang er voor in de aanbieding

Bedankt voor de tip, net een setje gehaald. Ik gebruik dit soort connectors regelmatig, maar had tot nu geen goede krimptang.

Er zijn tegenwoordig 1001 van dat soort connectoren die allemaal net iets anders zijn...
Kans dat die in het assortiment passen is wel redelijk klein...

Heb deze tijdje geleden voor 13 euro ofzo besteld. Bevalt erg goed. Andere goedkope tangen knepen vaak net niet goed. Deze tang wel.

Samen met een flink assortiment jst en pinheader plugjes kun je er geen bult aan vallen.

Weet iemand trouwens nog een goedkope leverancier voor de jst stekkertjes 3x1?

Op maandag 13 april 2026 13:15:28 schreef bjokal:
moest meteen aan dit filmpje denken ;)

Haha :-) Kost een paar centen maar dan heb je wel mosquito killer. Zonder geprik in de avond buiten zitten en de accu gaat 8 uur mee.

Flimpje of the killing machine https://www.youtube.com/watch?v=Ta0f0oB4I-Q&t=157s

Voor een paar duizend euro wil ik ook wel geprikt worden.

Op donderdag 9 april 2026 17:00:57 schreef RAAF12:
Robot stofzuiger bij de Lidl afgeprijsd, voor nog geen €70 3 jaar garantie én nooit meer zelf stofzuigen :-)

https://www.lidl.nl/p/silvercrest-robotstofzuiger-met-dweilfunctie/p10…

Hmm,Silvercrest,klinkt niet erg betrouwbaar.Dat merk had toch ook van dat okkiewokkie audiospul?

3 jaar garantie en voorlopig doet ie het goed. Ik heb zwaar de schurft aan stofzuigen die beweging is een hele zware belasting voor de onderrug. En laat daar bij mij een hernia zitten.

Pas geleden nog even gekeken voor zo een robotzuiger,de wat duurdere modellen legen zichzelf in het basisstation? of hoe heet dat.Dat vind ik toch wel een vooruitgang.

Hebben ze van de grasmaaiers overgenomen....
Die hadden het allang!

Deze begint te piepen als de accu leeg is. In de middelste zuigstand is dat ca 90 minuten. Laat hem zijn gang gaan als ik weg ben. Of ben in een ander vertrek waar die minder hoorbaar is. De stofdoos legen is altijd weer een verassing hoeveel eruit komt. Oeps, een koffiehok item.

[Tidak Ada] Hebben ze van de grasmaaiers overgenomen.... Die hadden het allang!

Ik dacht dat die robotmaaiertjes 'mulchen', i.e. het gras verhakselen en het dan gewoon achterlaten waar het valt? Dus verder geen grasopvangbak hadden.