Hallo, zit hier met een probleempje.
Solex van 1972 met wisselstroom dynamo en lampjes (voor en achter van 6volt)
welke maar gloeien op rolantie en springen op volle snelheid (gedurende enkele minuten).
Gloeilampjes vervangen leds met gegevens : 6-30vdc ac/dc : deze werken op rolantie en springen op volle snelheid (dynamo gemeten (met goedkope voltmerter/scoop) deze geeft +-8vac en pieken van 80vac)
Leds geplaatst die werken (met eigen voorschakel printje) van 3vdc tot 15vdc)
Bruggelijkrichter achter dynamo geplaatst en omvormertje van meanwell met input 9-30vdc output 300ma 2-15vdc , leds voor en achterlicht parallel geplaatst , deze werken vanaf +-15km/u , maar op lagere snelheid flikkeren deze geweldig.
Over de bruggelijkrichter een elco van 25vdc 1000mF geplaatst , geen verschil. Als ik de spanning meet op de bruggelijkrichter heb ik 7-8vdc onder de 15km/u , daarna tot +-20vdc op normale snelheid tot max snelheid en dan branden de leds normaal.
Zou een grotere elco voor of "achter" de omvormer iets uithalen???
Eventueel een supercap???
Of, kan ik een circuit maken dat men leds max 15vdc geven op max snelheid (zenerdiode???)
Dank Marc
Als de gloeilampjes snel springen, dan zijn het niet de juiste..
Met leds moet ook zonder problemen kunnen. eerst een vraagje: Je maakt per ongeluk geen halve kortsluiting met je bruggelijkrichter? want één kant van de alternator ligt aan massa.
Zou een grotere elco voor of "achter" de omvormer iets uithalen???
Eventueel een supercap???
Een elco kan ook te groot zijn. Maar dat is denk ik niet het geval bij jou. Ik denk dat kris van Damme een zeer terechte opmerking plaatst. Controleer of je je gelijkrichter juist hebt aangesloten. Verder heb je zeer waarschijnlijk inderdaad de verkeerde lampjes. Het werkte ooit wel gewoon zonder problemen.
Ik vraag me ook af hoe betrouwbaar ledjes (en het voorschakelapparaat) op een dergelijk ouderwets systeem zijn. Ik zou daar nooit ledjes opzetten in elk geval.
Een Dynamo is een ongeleid projectiel 
Op lage rotatiesnelheid levert hij weinig stroom en spanning.
Op hoge rotatiesnelheid levert hij "veel" stroom en spanning.
Je kan je voorstellen dat de pieken die een spoel levert waarschijnlijk niet leuk gevonden worden door een diodebrug of elco.
Deze moeten de maximale spanning ruim kunnen verdragen 80volt zag ik ergens staan.
Bij een auto wordt het lage toerental opgevangen door de accu.
Laatst was hier ook nog iemand met een fietslampenset bezig met supercap.
Hier word de supercap gebruikt om bij lage snelheid of stilstand de verlichting nog een tijdje te voeden.
Jou uitdaging is waarschijnlijk om de leds niet spannings afhankelijk te maken maar stroom gestuurd.
Dus de leds moeten zo geschakeld worden dat ze branden bij 8volt. En dan even fel bij max toerental.
Iets als de alleseters led bij de schakelingen op dit forum.
Dit is te doen door een paar 1n4007 geschikt voor hoge spanning. In brugcelschema te plaatsen. En hier dan een flitserelco achter te plaatsen.
Meet dan de spanning nog eens onbelast op laag en hoog toeren.
Voor deze spanningen zul je dan iets moeten maken die de leds heel houd.
maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Op 11 april 2022 23:54:42 schreef tuxie:
Een Dynamo is een ongeleid projectiel
enkel als de chauffeur dronken is. voor de rest draait het vliegwiel rondjes en zit daaronder de lichtspoel.
Overigens verwacht ik niet dat daar onbelast 80 Volt uitkomt, eerder 10 à 15 volt. TS, hoeveel verbruiken de Ledjes ?
Ik sluit me aan bij het idee van een stroombron, bv. https://www.circuitsonline.net/schakelingen/104/lichteffecten/alles-et… maar misschien is er ook iets gesofistikeerder te bedenken.
NB waar geschreven werd "rolantie" denk ik dat er bedoeld werd "ralenti", een warrige Franse term voor "stationair".
Mocht u iets moderns willen maken ga dan uit van een shunt spanningsregelaar. Deze 'lichtspoelen' in dit magneetsysteem zijn meer een stroombron dan een spanningsbron.
De juiste lampjes is de eenvoudigste oplossing. Het zijn vrij forse lampjes en ze gaan niet extreem lang mee, maar bij normaal gebruik zeker een jaar.
Vind van mezelf dat mijn Vlaams best redelijk is en mijn "Aantwaarps" nog beter maar wat is : "Gloeien op rolantie" ?
//Edit , BFM had m al beantwoord
[Bericht gewijzigd door bprosman op (13%)]
Op 12 april 2022 07:41:36 schreef Aart:
Mocht u iets moderns willen maken ga dan uit van een shunt spanningsregelaar. Deze 'lichtspoelen' in dit magneetsysteem zijn meer een stroombron dan een spanningsbron.De juiste lampjes is de eenvoudigste oplossing. Het zijn vrij forse lampjes en ze gaan niet extreem lang mee, maar bij normaal gebruik zeker een jaar.
@Aart
Wat zijn dan de juiste lampjes..
In mijn vespa zat voor een 20 watt en achter 5 watt. Als de koplamp stukging dan kon je er op wachten dat het achterlampje ook ging.
Als de ts de verkeerde lampjes gebruikt stijgt de spanning teveel en de lampjes gaan hemelen.
Ik denk dat de spanning onbelast best tot 80vac kan oplopen.
Een relais heeft ook een blusmiddelen voor de tegenemk als de meter die piekjes meet die normaalgezien door de lampjes gelijk de kop worden ingedrukt dan is 80vac bes mogelijk.
80 volt uit een brommert?Lijkt me overdreven, ik denk eerder 12 V max. Een solex is ook geen racemonster...
Er stonden lampjes op van 6v, deze gaven goed licht, maar na meer dan 5minuten rijden op volle snelheid springen deze steeds, vervangen door lampjes van 12v welke niet meer springen, maar dan ook weer te weinig licht geven int donker.
Heb vanaf de bruggelijkrichter 2 draden + en - naar mijn voor en achterlicht getrokken, dus ik gebruik de massa van het chassis niet.
Als ik de leds test op een regelbare voeding test , branden deze met een constante lichtsterkte vanaf 3vdc tot 15vdc, dus denk ik dat men omvormer te laat(vanaf 8-9vdc pas goed begint te regelen.
Wat kan ik dan plaatsen in plaats van deze regelaar zodat de leds niet meer dan +-10vdc binnenkrijgen, maar toch al vol branden vanaf 3vdc?
Dank Marc
Ze moeten stroom krijgen. Stop met in spanning te denken, zo werken gloeilampen, leds werken zo niet.
Als we misschien mogen weten welke leds er worden toegepast dan kunnen we ook aanbevelingen doen voor hoeveel stroom.
[Bericht gewijzigd door big_fat_mama op (21%)]
maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Op 12 april 2022 11:47:37 schreef big_fat_mama:
Ze moeten stroom krijgen. Stop met in spanning te denken, zo werken gloeilampen, leds werken zo niet.Als we misschien mogen weten welke leds er worden toegepast dan kunnen we ook aanbevelingen doen voor hoeveel stroom.
Als ze met gelijke lichtsterkte branden tussen 3 en 15V, dan zit er kennelijk al een stroombron tussen en moet je in spanning denken. De TS bevestigt dat, die heeft het over een "voorschakelprintje".
Het is makkelijk om een ingewikkelde voorstelling van zaken te maken. De lichtspoel is in theorie een stroombron en LED's trekken in theorie stroom in plaats van spanning. Alleen heb je er in dit geval niets aan, want onder lage belasting is de lichtspoel gewoon een spanningsbron en met voorschakelprintje zijn de LED's gewoon dingen die op een spanning werken.
Je kunt dan twee dingen doen. De lichtspoel begrenzen door hem te gebruiken als een stroombron door hem te belasten, wat makkelijk maar verspillend is. Of alleen van spanning uit te gaan en een LED-driver of voor-regeling met groot ingangsspanningsbereik zoeken.
1) zenerdiode met transistor erachter over de uitgang hangen.
2) buck converter met groot ingangsbereik en dan de bestaande LED-driver erachter
Of helemaal terug naar het begin, en geschiktere 6V lampjes zoeken. Als 6V 3W stukgaat, stop je er 6V 5W in om de lichtspoel in zijn stroombronbereik te drukken. Er waren ook 6,8V lampjes. Aangezien een 12V lampje te weinig licht geeft, zit je dicht in de buurt met 6V.
Ok, weet dat leds stroomgestuurd zijn, vandaar de buck converter achter de gelijkrichter , probleem , deze werkt maar goed vanaf +-8vdc op zijn ingang. Leds zelf zijn 1watt leds met een eigen omvormer ingebouwd welke van 3vdc tot 15vdc input werken.
Denk dus dat de leds een eigen buckregelaar van +-300ma hebbeen, wat ook blijkt als ik ze op en regelbare voeding aansluit.
Dus zou ik willen proberen zonder de meanwell buckdriver, maar met wel iets voor de leds zodat deze niet defect gaan al men spanning boven de 10-15vdc komt.
Dank Marc
Thevel
Golden Member
Dus zou ik willen proberen zonder de meanwell buckdriver, maar met wel iets voor de leds zodat deze niet defect gaan al men spanning boven de 10-15vdc komt.
Zoals maartenbakker al aangaf neem een zenerdiode en een transistor om te stabiliseren.
[Bericht gewijzigd door Thevel op (13%)]
maartenbakker
Golden Member
Waar ik al een beetje bang voor was, het regelbereik van een gewone buck converter is eigenlijk te klein. Je zou dan een buck/boost of flybackconverter moeten gebruiken.
Of inderdaad die zener en transistor. Zijn zelfs mechanische oplossingen voor. Ook wel bekend als "ouderwetse spanningsregelaar" of "shuntregelaar" en varianten daarvan. Eigenlijk alle brommers en motorfietsen met een lichtspoel in plaats van een alternator, hebben zo'n shuntregelaar aan boord als er meer dan alleen 2 lampjes gevoed moet worden. Moet wel goed gekoeld gemonteerd worden (op het freem, in de luchtstroom, enz.).
Kan ik niet een ouderwetse 7808 nemen en voor men leds plaatsen zodat de spanning max 8 volt dc word?
Ik weet alleen niet of die 7808 ook doorgeeft als men dynamo spanning, afgevlakt en gelijkgericht onder de 8volt is, als ik stilsta (ralanti)
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Simpele stroombron gebruiken: https://www.circuitsonline.net/forum/view/message/1359623#1359623
De 7808 kan niet tegen de spanningspieken en geeft veel dropout.
Hiervoor in de plaats kun je iets moderners nemen zoals de MIC2940.
Thevel
Golden Member
Hiervoor in de plaats kun je iets moderners nemen zoals de MIC2940.
MIC2940 is (zeker voor een particulier) weer lastig te koop.
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Of een MIC2940 pieken van 80v overleeft is ook maar afwachten, daar is 'ie niet voor bedoeld...
Automotive (of brommotive in dit geval...
) is een nogal vijandige omgeving...
Stroombron lijkt me toch het simpelst: met 4 onderdelen ben je klaar.
(je kunt nog een extra elco tussen kathode van de diode en massa zetten om flikkeren te voorkomen...)
Die 80v pieken waren op ac gemeten, nu heb ik +-20-25vdc maximum na de gelijkrichter en elco.
Die leds die defect gegaan zijn waren 3-30vac en dc.
Nieuwe leds zijn 3-15vdc en verbruiken +- 300ma op voeding op 3vdc, bij +-10dc verbruiken ze nog +- 100ma , maar als ik de voeding hoger als 15vdc draai, schiet de stroom omhoog.
Dus in deze leds zit al een buck regelaar denk ik.
Als ik dan een stroombron zou maken, welke stroom dan, leds regelen bij (buckdriver) ?
Is het dan niet simpeler voor elke led apart een 78,, te plaatsen?
Lucky Luke
Eluke.nl | handgetypt | I'm a poor, lonesome cowboy, with a long, long way to go.
Op 12 april 2022 11:02:15 schreef bonhomme:
Er stonden lampjes op van 6v, deze gaven goed licht, maar na meer dan 5minuten rijden op volle snelheid springen deze steeds, vervangen door lampjes van 12v welke niet meer springen, maar dan ook weer te weinig licht geven int donker.Heb vanaf de bruggelijkrichter 2 draden + en - naar mijn voor en achterlicht getrokken, dus ik gebruik de massa van het chassis niet.
Als ik de leds test op een regelbare voeding test , branden deze met een constante lichtsterkte vanaf 3vdc tot 15vdc, dus denk ik dat men omvormer te laat(vanaf 8-9vdc pas goed begint te regelen.
Wat kan ik dan plaatsen in plaats van deze regelaar zodat de leds niet meer dan +-10vdc binnenkrijgen, maar toch al vol branden vanaf 3vdc?
Dank Marc
6 V lampjes met welk vermogen?
Met weinig belasting geeft die dynamo een hogere spanning af. Dan geven die lampjes meer licht en gaan ze eerder stuk.
Met ‘de juiste lampjes’ blijft de spanning 6 V (uitgaande van een 6 V dynamo).
Welk vermogen geeft die dynamo/lichtspoel? Dàt vermogen moeten de lampjes in totaal samen hebben.
Bij een fietsdynamo van 6 V / 3 W dus een 2,5 W voorlicht plus een 0,5 W achterlicht. Bij een brommer verwacht ik hogere vermogens maar ik heb nooit brommer gereden.
Had deze lampjes origineel bij solex winkel gekocht, dacht 6,3v en 500ma, achterlicht weet ik niet, paar keer moeten vervangen, telkens terug stuk.
Ondertussen ook al nieuwe spoel geplaatst, lampjes terug stuk, bij max snelheid.
Lampjes van 12v doen het wel, maar geven gewoon te weinig licht om in het donker veilig te kunnen rijden.
Daarom dacht ik leds, ook niet simpel precies.