Dat is goed om te horen.
Het viel mij ook al op dat er datasheets bij zaten. Soms zuiver in chinees maar niet altijd.
Ik zal eens een bestelling gaan samenstellen daar
Dat is goed om te horen.
Het viel mij ook al op dat er datasheets bij zaten. Soms zuiver in chinees maar niet altijd.
Ik zal eens een bestelling gaan samenstellen daar
Het kan toch geen kwaad om die datasheets goed te bekijken. Je komt er dan wel achter waarom die LEDs via China zoveel goedkoper zijn. Ze hebben de helft of nog minder van de helderheid. Vergelijk deze
https://www.conrad.nl/nl/p/thomsen-smd-led-meerkleurig-5050-rgb-120-15…
Maar eens met deze
https://lcsc.com/product-detail/Light-Emitting-Diodes-LED_Worldsemi-WS…
De LED ring waarmee ik geëxperimenteerd heb bevatten die LEDs van Conrad. Ik heb die helderheid nodig.
Deze leds kopen via een website zonder datasheet is dus ook niet echt een goed idee. Er zijn toch een hoop verschillen tussen die leds.
Zo leer je weer eens wat.
Update
Ik zou jullie laten weten hoe dit nou is gegaan. Nou, goed! Ik heb de printplaten ontworpen, besteld en geassembleerd. Dankzij jullie tips omtrent het solderen van smd componenten was dit ook een makkie. Stelt niks voor als je het eenmaal gedaan hebt.
Het project zelf is gigantisch en zal nog erg lang duren om af te ronden. Ik heb echter al wel een klein stukje gemonteerd. Dit is hoe de lichtplaat (zo noem ik het ding) van een pod eruit zou moeten komen te zien.
In het echt ziet dat er nu zo uit. De stukjes ledstrip missen nog. Die hebben dubbelzijdige plakband erop zitten. Die zal ik pas monteren als ik zeker weten niet meer hoef te boren en zagen in de aluminium plaat.
I love it when a plan comes together Dankzij jullie hulp
Mooi geworden! Netjes!
Kan zo in productie genomen worden.
Ja, het is bijzonder wat je met een zaag, boormachine, slijptol, dremel en een beetje creativiteit kan doen Lijkt ineens heel wat.
Wat ook helpt is een 3D printer. Ik heb daar nu voor het eerst boormallen mee geprint. Nu kan ik redelijk nauwkeurig met de hand boren. Dat is een hele verbetering. Dit is allemaal erg klein. Allemaal M3.
Gelukkig heb ik recent een hele stapel afdank 3D printer filament gekregen van een bedrijf. Dat zou anders in de container belanden. Ik voel me nu minder milieu bezwaard om op deze manier boormallen te maken. Eigenlijk is het grote materiaalverspilling. Het is ook waardeloos filament dus veel meer dan mallen wil ik er toch niet mee printen.
Nog maar een update voor de liefhebber.
Na flink hard werken, heel veel uren, is één pod nu bijna klaar.
Eerst moesten die leds die daadwerkelijk voor de verlichting zorgen gemonteerd worden. De leds die hiervoor gemonteerd waren zijn eigenlijk allemaal voor de show. Die stukjes ledstrip zijn het echte werk. Dit zijn koud en warm witte ledstrips.
De grote witte cilinder die er onder ligt is een hulpstuk dat ik gemaakt heb om aan de pods te kunnen werken. Sinds er een kabel aan zit kon hij niet meer plat op mijn tafel liggen en moet hij op een verhoging liggen.
De centrale elektronica afdekken om zo het licht beter naar buiten te krijgen.
De glas cilinder heeft 4 kunststof delen gekregen die met dubbelzijdige tape tegen het glas zitten. Deze kunstdelen zijn voor de montage van de cilinder aan de centrale montageplaat. De stalen ring eronder is om alles bij elkaar te houden en functioneert later in de opbouw als iets waar magneten tegenaan kunnen.
Hier kan je plasic delen iets beter zien. Hier zie je ook de witte folie zitten wederom om het licht beter naar buiten te krijgen. Deze witte folie is overigens folie die achter de backlight van een LCD scherm zat. Enige kapotte LCD schermen zullen nodig zijn om drie pods te maken Grappig iets om je ook nog te realiseren is dat de cilinder licht ovaal is. Deze witte folie is zo uitgeknipt dat daar ook voor corrigeert wordt. Dit was best een gedoe in CAD om te tekenen met de sheet metal functie. Dat ovaal zijn van die cilinders heeft heel veel ellende veroorzaakt in het ontwerp proces. En dit is ook nog eens anders ovaal per cilinder.......
Hierbij de led montage plaat gemonteerd op de cilinder. Hier bovenop komt uiteindelijk nog een gespoten aluminium plaat te liggen zodat je alle bouten niet meer kan zijn.
Een kijkje hoe het er intern uitziet. Als je je afvraagt wat die zwarte stift lijn markering is, dat is de ovalitijd weer. Elk onderdeel moet in de juiste oriëntatie gemonteerd worden anders past het niet.
Dan, om het af te dekken dit onderdeel. In dit onderdeel zitten 24 magneten verstopt zodat dit onderdeel zonder bouten vastgezet kon worden. Ziet er goed uit.
Weer een stukje LCD scherm. Dit is een plexiglas plaat met een filter uit de backlight van een LCD scherm. Maakt het licht mooi diffuus.
Alles gemonteerd. Wederom, dat grote witte onderdeel hoort er niet bij. Dat is puur voor montage.
De lamp ontstoken.
Lijkt wel een beetje op de render. Als ik het glas wat beter schoonmaak hoop ik de licht lekkage nog wat te verminderen waardoor het iets beter lijkt op de render.
Helaas kan ik op foto's niet goed laten zien hoeveel verschillende functies/kanalen deze lamp heeft. Het is bizar wat dit ding allemaal kan. Ik zal ook een gui moeten gaan maken om überhaupt een beetje te kunnen spelen met de lamp want dit is teveel functionaliteit om te bedienen met de afstandbediening.
Ik ben dik tevreden! Dit is mooier dan ik ooit had kunnen dromen en het werkt allemaal fantastisch. Zelfs die IR ontvanger die omringt is door al die LEDs.
Ik zal nog twee van deze pods moeten gaan bouwen. Dat zal ik hier niet gaan plaatsen want het is toch hetzelfde. De lichtbak erboven moet nog ontworpen worden. Leuk klusje voor over een half jaar denk ik zo. Voorlopig heb ik er even genoeg van Als jullie het leuk vinden kan ik over die lichtbak tzt ook wel wat plaatsen.
Super sjiek man.
En ik wil de lichtbak ook wel zien
Echt heel mooi gemaakt. Het is ook precies geworden wat je van te voren als idee liet zien.
Als de boel eenmaal hangt wil ik er best een filmpje van zien wat het nu allemaal voor lichteffecten heeft!
Het is in mij opgekomen om een filmpje te maken. Op deze manier dan wel.
https://www.youtube.com/watch?v=pWBjl-jPcVM
Ik realiseer me alleen dat ik te weinig kanalen heb om dit te doen Of ik moet stompzinnig veel geld uitgeven aan adresseerbare leds in die led bak waar ik verder niets mee ga doen
En dan heb je nog de hoeveelheid tijd die het kost om dit te programmeren. Achja, een mens moet kunnen dromen niet waar
Filmpje zal vast ooit wel komen. Dit duurt echter nog zeker een jaar. Deze lamp komt in mijn nieuwe huis waarvan de bouw nog niet eens begonnen is. Tot die tijd gaat hij een doos in.
Mijn complimenten, schitterend stukje werk, chapeau!
Ik heb jullie hulp weer nodig
Er is iets vervelends gebeurd. In de lamp zit een 5V Arduino pro mini. Ik programmeer de arduino door middel van een TTL USB Serial Port Adapter. Dit ding.
https://www.tinytronics.nl/shop/nl/communicatie-en-signalen/serieel/us…
Dit werkt goed. Tenzij je zo stom bent om, terwijl de pc uit staat, de arduino nog steeds via usb aan de pc zit, de voeding van de lamp in te schakelen. De arduino probeerde mijn computer te voeden via de usb kabel. De Arduino is meteen in rook opgegaan. De Arduino wordt in de lamp gevoed via de raw pin waar 12V op staat. Dat was het einde van de Arduino. Erg vervelend want hij zit in de lamp gesoldeerd. De Arduino vervangen is veel werk.
Het volgende heb ik nu aangepast. Ik heb tussen de programmer en de arduino een diode gezet op de vcc pin. Zo kan de programmer de arduino voeden (trekt bijna geen stroom dus de programmer overleefd dat wel) en kan de arduino de programmer niet voeden. Wat blijkt echter, de arduino voedt de programmer nog steeds! Als ik puur de programmer aan de arduino heb hangen (geen usb aan de programmer) en de arduino voed met de lamp voeding, zie ik alle ledjes van programmer gewoon aan staan. De programmer wordt nu gevoed via een andere pin dan vcc. Ik heb de diode gecontroleerd en die werkt. Daar zit het probleem niet.
Mijn vraag is nu, is mijn lamp nu wel beveiligd tegen doorbranden als ik weer eens een pc die uit staat aan de lamp heb hangen? Ik wil niet nog een keer de Arduino moeten vervangen.
Special Member
Je voedt de usb-serial dan vanuit de i/o, via de protectiedioden. Je kunt proberen iets van 100 ohm (of wat meer, tot iets van 1k ofzo) tussen arduino en usb-serial te zetten op de rx, tx etc. lijnen. Dat begrenst die stroom dan een beetje.
GND wel rechtstreeks doorverbonden laten. En gewoon die diode in de voeding houden.
(Waarschijnlijk heb je de spanningsregelaar opgerookt en is die arduino nog wel te fixen. Je kunt ‘m er gewoon af solderen, dan werkt ‘raw’ voeding niet meer maar zou je er met 5 V (of 3,3 V) op de VCC nog wat mee moeten kunnen)
Op 1 mei 2022 12:28:38 schreef 6502:
Wat als je de LED's nu eens niet direct op de rand van de cilinder plaatst, maar met stukjes lightpipe er tussen? Van die kunststofvezels die je ook wel in van die 'sprietenlampen' ziet?
Ik zat ook al in die richting te denken. Je wil het licht van die LEDjes goed inkoppelen in die glazen buizen. Verlijmen met transparante epoxy zou kunnen werken. Een 'lightpipe' maakt gebruik van het verschil in brekingsindex van glas (of plastic) en lucht om het licht 'in de pipe' te houden. De lightpipe houdt het licht beter binnen als het oppervlak netjes gepolijst is en de invalshoek kleiner is (schuin invallend i.p.v. loodrecht op de wand).
Hoe je de epoxy op zijn plaats moet houden tijdens het uitharden is wel een uitdaging. Daarna een klomp epoxy materiaal schuren en polijsten na uitharden kan natuurlijk wel met een Dremeltje.
Cool project trouwens.
Op 17 augustus 2022 19:03:39 schreef Lucky Luke:
Je voedt de usb-serial dan vanuit de i/o, via de protectiedioden. Je kunt proberen iets van 100 ohm (of wat meer, tot iets van 1k ofzo) tussen arduino en usb-serial te zetten op de rx, tx etc. lijnen. Dat begrenst die stroom dan een beetje.GND wel rechtstreeks doorverbonden laten. En gewoon die diode in de voeding houden.
Dank je! Dit vermoede had ik al. Ik zal weerstanden gaan toevoegen.
Op 17 augustus 2022 19:03:39 schreef Lucky Luke:
(Waarschijnlijk heb je de spanningsregelaar opgerookt en is die arduino nog wel te fixen. Je kunt ‘m er gewoon af solderen, dan werkt ‘raw’ voeding niet meer maar zou je er met 5 V (of 3,3 V) op de VCC nog wat mee moeten kunnen)
Klopt. Het was de spanningsregelaar. Die is niet alleen in rook opgegaan, hij heeft lokaal de printplaat sporen meegenomen. Dat niet alleen, de Arduino zelf wil ook niet meer starten als ik hem aan de 5V hang. De Arduino is al in de container beland. Het probleem is dat ik de hele lamp nu voed via een 850W computer voeding zonder zekeringen. In de definitieve opstelling zal alles netjes gezekerd zijn. Nu zit er gewoon teveel vermogen achter.
Op 18 augustus 2022 03:58:38 schreef soldeersmurf:
[...]Ik zat ook al in die richting te denken. Je wil het licht van die LEDjes goed inkoppelen in die glazen buizen. Verlijmen met transparante epoxy zou kunnen werken. Een 'lightpipe' maakt gebruik van het verschil in brekingsindex van glas (of plastic) en lucht om het licht 'in de pipe' te houden. De lightpipe houdt het licht beter binnen als het oppervlak netjes gepolijst is en de invalshoek kleiner is (schuin invallend i.p.v. loodrecht op de wand).
Hoe je de epoxy op zijn plaats moet houden tijdens het uitharden is wel een uitdaging. Daarna een klomp epoxy materiaal schuren en polijsten na uitharden kan natuurlijk wel met een Dremeltje.
Cool project trouwens.
Ik vrees dat ik dit keuze punt al voorbij ben. Ik heb al gekozen om leds op de rand te laten schijnen van de cilinder. Werkt heel redelijk. Het rendement is niet al te best, maar dat is in de lijn der verwachting.
Nog een leuk verhaal voor de lezer. Er zijn tijdens de eerste testen nog meer problemen aan het licht (pun intended) gekomen. Dat ik oververhittingsproblemen zou krijgen in deze lamp zat er dik in. Met alle leds op maximaal, verbruikt 1 pod 19W aan energie. Nou is dit erg onlogisch om te doen dus ik wou met software bepaalde combinatie van leds vast leggen zodat er nooit teveel warmte genereert wordt. Helaas bleek dit niet voldoende. De lamp gaat nog steeds oververhit. Een vlakke aluminium plaat heeft toch wel moeite om 5W aan warmte efficiënt te lozen. Die 5W is een logisch verbruik bij nog steeds voldoende licht. Meestal zal ik minder verbruiken.
De oplossing die ik gekozen heb is als volgt. Ik heb een temperatuursensor geplaatst op aluminium koelplaat. De Arduino heeft een stukje code erbij gekregen die ik geleend heb van mijn Arduino aangestuurde oven. Dit stuk code zal continu proberen de koelplaat naar maximale temperatuur te krijgen. Echter, de code kan enkel de lampen zwakker zetten dan reeds ingesteld. Zo zal de Arduino de lampen indien nodig gaan dimmen om zo de maximale temperatuur niet te overschrijden. Zo is de volle 19W nog steeds beschikbaar, alleen niet urenlang. Met een zeer trage fade functie zal het effect hiervan niet opvallend moeten zijn, los van het feit dat de lamp langzaam steeds minder licht gaat geven.
Leuk speelgoed!
Op 18 juli 2022 19:37:07 schreef 6502:
Echt heel mooi gemaakt. Het is ook precies geworden wat je van te voren als idee liet zien.
Als de boel eenmaal hangt wil ik er best een filmpje van zien wat het nu allemaal voor lichteffecten heeft!
Sneak preview dan maar? Dit is nog steeds maar van 1 pod. Ik ga hier een beetje door wat standaard programma's heen. Dit is allemaal nog het "normale" gebruik waarbij alles rustig verloopt. Ik wil nog een keer een flitsende demo maken.
https://www.youtube.com/watch?v=km4LrSV1V3s&lc=UgzWcdng_jiUlIOxE1t…
Een aluplaat gaat veel beter warmte kwijtraken als je hem zwart schildert. Kan hopelijk "buiten het zicht" zijn aan de bovenkant. Evt speciaal daarvoor bedoelde verf gebruiken: "radiatorverf". Evt advies inwinnen bij iemand die er /wel/ verstand van heeft (ik niet ).
[Bericht gewijzigd door rew op 14 september 2022 22:28:13 (36%)
En zorg dat er een luchtstroom langs de aluminium plaat kan gaan, dus de bovenkant van de lamp niet strak tegen het plafond monteren, maar er een paar mm tussenruimte laten als dat mogelijk is
Honourable Member
Een paar gaatjes in die plaat gaat ook enorm helpen om de 'bal' warme lucht uit de lamp te krijgen...
Op het moment ziet de bovenkant van deze pod er nog zo uit.
Blank aluminium. Er komt nog een aluminium plaat bovenop te liggen met kamer erin voor de schroefkoppen om ze de luchtspleet zo klein mogelijk te houden. Deze plaat maak ik wel zwart. Ik ben echter al blij als de koeling hetzelfde blijft als nu met weer een extra plaat er tussen.
Ik heb de PID regelaar die de temperatuur van de koelplaat regelt ondertussen ingeregeld. De PID loop regelt de lamp uiteindelijk terug naar 6W continu. Als je alle lampen vol aan zet is er 17W beschikbaar wat je nooit zal gebruiken. Vanuit kamertemperatuur duurt het met dit vermogen een minuut of 5 voordat de PID regelaar ingrijpt. Al met al is het niet slecht
De grote lichtbak die aan het plafond komt te hangen moet ik nog ontwerpen. Ik ga er vanuit dat die ook oververhit zal gaan. Ik weet niet of ik daar een kier wil hebben tussen de lamp en het plafond. Dat wordt namelijk een stofnest. Ik denk dat ik net zoals bij de pod hierboven maar gewoon moet ervaren hoe snel het fout gaat qua temperatuur Ik zal al stapeltje aan temperatuursensoren erin gaan bouwen ter bescherming
Ik zou het niet willen: Een lamp die 17W is maar slechts 6W continue.
Ik denk, net als fatbeard dat een paar gaten waardoor er lucht uit de cylinder langs de aluplaat kan stromen gaat helpen om hem wat koeler te krijgen.
Eventueel bovenop (in het midden voor de symmetrie) zo'n stervormige koelvin monteren (De fan gooi je natuurlijk weg).
(Ik heb er nog een paar in mijn fans-en-koelvinnen la).
Ieder zijn keuze zullen we maar zeggen. Zoals ik al typte, die 17W gebruik je nooit. Als je serieus veel licht wil hebben is het eerste wat je doet alle show leds uit doen. Dan ben je alweer van 7W aan niet veel bijdragende verlichting af. Dan is er 10W over. Daar kan je een hele tijd mee draaien voordat de zaak te warm wordt en de PID regelaar de lamp zal dimmen.
Vergeet niet, er zijn drie van deze lampen boven de tafel (dat is al 18W continu!) + een grote lichtbak bovenin die het echte grote vermogen heeft.
Ik geloof niet dat ik te weinig licht heb (understatement). Iets met koelvinnen ontsiert de lamp overigens heel erg. Dat moet je zeker niet doen.