Ovale ledring maken


Die meen ik deel ik toch niet helemaal. Je beweert dat na 20 jaar dit nog steeds werkt? Of ben ik afhankelijk van derden om dit werkend te houden. Ik geloof het laatste. Zeker met telefoons.

Mijn idee was om een infrarood afstandbediening te gebruiken. Ik ben vrij zeker van dat dat na 20 jaar nog steeds zal werken. Zolang ik de firmware maar goed opsla zodat kapotte componenten vervangen kunnen worden.

Op 9 mei 2022 21:14:02 schreef weardguy:
[...]
Zoiets als dittum? https://www.youtube.com/watch?v=tykxeuyfX5Q

Geen idee waar je dat kan krijgen, maar in ieder geval heb je dan een idee.

Die had ik ook gevonden. Grappig spul.

Ik heb een ander idee bedacht. Ik heb wat rondgelopen door een lampenwinkel en de nodige foto's gemaakt ter inspiratie. Ik kwam daar deze lamp tegen.
https://service.calex.nl/images/products/473879/480/globe-g125-led-lamp-3-5w-120lm-1800k-dimbaar.jpg

Het binnenwerk daarvan is erg leuk. Als je dat eruit haalt kan je dit maken. Dit is ook wel gaaf. Ik moet dit nog proberen.
https://fransseo.home.xs4all.nl/Foto's/Eettafellamp/11%20Pod%20met%20led.JPG

https://fransseo.home.xs4all.nl/Foto's/Eettafellamp/16.JPG

buckfast_beekeeper

Golden Member

Als je telefoon een webpagina kan openen, dan hoef je helemaal niet afhankelijk te zijn van derden. Steek in een ESP32 een webpagina en je kan ze binnen je eigen netwerk zonder restricties gebruiken. Wil je connectie buiten je eigen netwerk (wat het nut is voor een lamp is me duister) dan kan je gebruik maken van MQTT. Waar je dan weer kan connecteren via een webpagina op je telefoon. De MQTT broker kan een derde zijn maar je kan deze ook zelf organiseren op een NAS of RPi om er 2 te noemen.

Of je binnen 20 jaar nog gaat kunnen werken met dezelfde software, dat is zo gemakkelijk als de Lotto voorspellen. Niemand weet of een ESP32 (of andere µC) binnen 20 jaar nog verkrijgbaar gaat zijn. Misschien wil je wel iets totaal anders omdat er weer andere mogelijkheden zijn. Dat zou ik niet als breekpunt nemen.

Van Lambiek wordt goede geuze gemaakt.

Daar heb je wel een punt. Als het via een webpagina gaat is het beter bestand tegen de tand des tijds. Des al niet te min ga ik voor de afstandbediening optie. Is makkelijker en sneller in gebruik vind ik zelf :) Ik hoef echt geen lamp te bedienen met de telefoon.

buckfast_beekeeper

Golden Member

Het ene sluit het andere niet uit. Een IR afstandsbediening stopt aan de muur. Een RF afstandsbediening heeft ook geen oneindig bereik. Zit vaak op de overvolle 433MHz band.

edit: OTA zou ik sowieso toevoegen op een module die ergens wordt weg gestoken. Je wil niet de boel gaan demonteren om een update te doen.

[Bericht gewijzigd door buckfast_beekeeper op 11 mei 2022 10:51:39 (29%)]

Van Lambiek wordt goede geuze gemaakt.

In principe was ik verborgen programmeerpoorten van plan te plaatsen. Achter een paneeltje ofzoiets. Dus dat komt wel goed. Je hoeft daar toch bijna nooit bij te kunnen. Alleen in het begin zal dit relevant zijn.

Op 1 mei 2022 09:35:34 schreef rew:

En ook van een wat "respectabelere" leverancier. https://lcsc.com/search?q=ws2812b

Enig idee van de kwaliteit van de spullen van deze webshop? Prijstechnisch gezien zijn ze interessant. Ik heb al gauw 150 van die neopixel leds nodig. Via deze webshop is het zeker betaalbaar.

Het projectje loopt ondertussen rustig door. De meeste CAD tekeningen zijn nu af. De elektrische schema's zijn af. Ik ben nu bezig met het ontwerpen van de printplaten en inkopen van elektronica. Het blijkt dat Eagle dxf files kan inlezen. Hierdoor kan ik mijn CAD ontwerpen overzetten naar Eagle en zo de vorm van de prinplaat en de locatie van de LEDS goed krijgen. Het valt allemaal reuze mee :)

lcsc is een betrouwbare tent. dwz. ze proberen bij iedere chip die ze verkopen een datasheet te hebben. En vervolgens lijkt de chip zich dan aan het datasheet te houden. Er is voor hun geen reden om te sjoemelen.
Wel is het zo dat als Vishay een leuke mosfet maakt met als nummer 2301 en hem dan "SI2301" noemt, dan zijn er chinese grappenmakers die hun mosfet compatible proberen te maken, ook het nummer 2301 geven en soms zelfs ook de letters SI er voor zetten. Maar in hun datasheet staat dus vermeld dat ie anders is dan die van Vishay. Dus als je denkt te weten wat een BC547 is... check het datasheet wat er bij zit voordat je het koopt.

Ik heb momenteel 2 zendingen van hun onderweg naar mij.

Neopixels? Opletten op de "maat". 5x5 mm is gebruikelijk, maar je kan ze tegenwoordig ook kleiner krijgen.

[Bericht gewijzigd door rew op 31 mei 2022 07:38:31 (13%)]

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
buckfast_beekeeper

Golden Member

Van Lambiek wordt goede geuze gemaakt.

Dat is goed om te horen.
Het viel mij ook al op dat er datasheets bij zaten. Soms zuiver in chinees maar niet altijd.
Ik zal eens een bestelling gaan samenstellen daar :)

Het kan toch geen kwaad om die datasheets goed te bekijken. Je komt er dan wel achter waarom die LEDs via China zoveel goedkoper zijn. Ze hebben de helft of nog minder van de helderheid. Vergelijk deze
https://www.conrad.nl/nl/p/thomsen-smd-led-meerkleurig-5050-rgb-120-15…
Maar eens met deze
https://lcsc.com/product-detail/Light-Emitting-Diodes-LED_Worldsemi-WS…

De LED ring waarmee ik geëxperimenteerd heb bevatten die LEDs van Conrad. Ik heb die helderheid nodig.

Deze leds kopen via een website zonder datasheet is dus ook niet echt een goed idee. Er zijn toch een hoop verschillen tussen die leds.

Zo leer je weer eens wat.

Update
Ik zou jullie laten weten hoe dit nou is gegaan. Nou, goed! :) Ik heb de printplaten ontworpen, besteld en geassembleerd. Dankzij jullie tips omtrent het solderen van smd componenten was dit ook een makkie. Stelt niks voor als je het eenmaal gedaan hebt. :)

Het project zelf is gigantisch en zal nog erg lang duren om af te ronden. Ik heb echter al wel een klein stukje gemonteerd. Dit is hoe de lichtplaat (zo noem ik het ding) van een pod eruit zou moeten komen te zien.
https://fransseo.home.xs4all.nl/Foto's/Eettafellamp/007a%20Pod%20lichtplaat%20SW2.JPG

In het echt ziet dat er nu zo uit. De stukjes ledstrip missen nog. Die hebben dubbelzijdige plakband erop zitten. Die zal ik pas monteren als ik zeker weten niet meer hoef te boren en zagen in de aluminium plaat.
https://fransseo.home.xs4all.nl/Foto's/Eettafellamp/007b%20Pod%20lichtplaat%20half%20af.JPG

https://fransseo.home.xs4all.nl/Foto's/Eettafellamp/008%20Pod%20lichtplaat%20half%20af.JPG

I love it when a plan comes together :) Dankzij jullie hulp ;)

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Kan zo in productie genomen worden.

_/-\o_ _/-\o_ _/-\o_

Meten=Weten. Weet wat je meet.
Kruimel

Honourable Member

Dat ziet er best profi uit, mijn complimenten. _/-\o_

Ja, het is bijzonder wat je met een zaag, boormachine, slijptol, dremel en een beetje creativiteit kan doen :P Lijkt ineens heel wat.

Wat ook helpt is een 3D printer. Ik heb daar nu voor het eerst boormallen mee geprint. Nu kan ik redelijk nauwkeurig met de hand boren. Dat is een hele verbetering. Dit is allemaal erg klein. Allemaal M3.

Gelukkig heb ik recent een hele stapel afdank 3D printer filament gekregen van een bedrijf. Dat zou anders in de container belanden. Ik voel me nu minder milieu bezwaard om op deze manier boormallen te maken. Eigenlijk is het grote materiaalverspilling. Het is ook waardeloos filament dus veel meer dan mallen wil ik er toch niet mee printen. :S

Nog maar een update voor de liefhebber.

Na flink hard werken, heel veel uren, is één pod nu bijna klaar.

Eerst moesten die leds die daadwerkelijk voor de verlichting zorgen gemonteerd worden. De leds die hiervoor gemonteerd waren zijn eigenlijk allemaal voor de show. Die stukjes ledstrip zijn het echte werk. Dit zijn koud en warm witte ledstrips.
https://fransseo.home.xs4all.nl/Foto's/Eettafellamp/010.jpg

De grote witte cilinder die er onder ligt is een hulpstuk dat ik gemaakt heb om aan de pods te kunnen werken. Sinds er een kabel aan zit kon hij niet meer plat op mijn tafel liggen en moet hij op een verhoging liggen.
https://fransseo.home.xs4all.nl/Foto's/Eettafellamp/011.jpg

De centrale elektronica afdekken om zo het licht beter naar buiten te krijgen.
https://fransseo.home.xs4all.nl/Foto's/Eettafellamp/012.jpg

De glas cilinder heeft 4 kunststof delen gekregen die met dubbelzijdige tape tegen het glas zitten. Deze kunstdelen zijn voor de montage van de cilinder aan de centrale montageplaat. De stalen ring eronder is om alles bij elkaar te houden en functioneert later in de opbouw als iets waar magneten tegenaan kunnen.
https://fransseo.home.xs4all.nl/Foto's/Eettafellamp/013.jpg

Hier kan je plasic delen iets beter zien. Hier zie je ook de witte folie zitten wederom om het licht beter naar buiten te krijgen. Deze witte folie is overigens folie die achter de backlight van een LCD scherm zat. Enige kapotte LCD schermen zullen nodig zijn om drie pods te maken :P Grappig iets om je ook nog te realiseren is dat de cilinder licht ovaal is. Deze witte folie is zo uitgeknipt dat daar ook voor corrigeert wordt. Dit was best een gedoe in CAD om te tekenen met de sheet metal functie. Dat ovaal zijn van die cilinders heeft heel veel ellende veroorzaakt in het ontwerp proces. En dit is ook nog eens anders ovaal per cilinder.......
https://fransseo.home.xs4all.nl/Foto's/Eettafellamp/014.jpg

Hierbij de led montage plaat gemonteerd op de cilinder. Hier bovenop komt uiteindelijk nog een gespoten aluminium plaat te liggen zodat je alle bouten niet meer kan zijn.
https://fransseo.home.xs4all.nl/Foto's/Eettafellamp/015.jpg

Een kijkje hoe het er intern uitziet. Als je je afvraagt wat die zwarte stift lijn markering is, dat is de ovalitijd weer. Elk onderdeel moet in de juiste oriëntatie gemonteerd worden anders past het niet.
https://fransseo.home.xs4all.nl/Foto's/Eettafellamp/016a.jpg

https://fransseo.home.xs4all.nl/Foto's/Eettafellamp/016b.jpg

Dan, om het af te dekken dit onderdeel. In dit onderdeel zitten 24 magneten verstopt zodat dit onderdeel zonder bouten vastgezet kon worden. Ziet er goed uit.
https://fransseo.home.xs4all.nl/Foto's/Eettafellamp/017.jpg

Weer een stukje LCD scherm. Dit is een plexiglas plaat met een filter uit de backlight van een LCD scherm. Maakt het licht mooi diffuus.
https://fransseo.home.xs4all.nl/Foto's/Eettafellamp/019.jpg

Alles gemonteerd. Wederom, dat grote witte onderdeel hoort er niet bij. Dat is puur voor montage.
https://fransseo.home.xs4all.nl/Foto's/Eettafellamp/020.jpg

De lamp ontstoken.
https://fransseo.home.xs4all.nl/Foto's/Eettafellamp/021.jpg

https://fransseo.home.xs4all.nl/Foto's/Eettafellamp/023.jpg

Lijkt wel een beetje op de render. Als ik het glas wat beter schoonmaak hoop ik de licht lekkage nog wat te verminderen waardoor het iets beter lijkt op de render.
https://fransseo.home.xs4all.nl/Foto's/Eettafellamp/11%20Pod%20met%20led.JPG

Helaas kan ik op foto's niet goed laten zien hoeveel verschillende functies/kanalen deze lamp heeft. Het is bizar wat dit ding allemaal kan. Ik zal ook een gui moeten gaan maken om überhaupt een beetje te kunnen spelen met de lamp want dit is teveel functionaliteit om te bedienen met de afstandbediening.

Ik ben dik tevreden! Dit is mooier dan ik ooit had kunnen dromen en het werkt allemaal fantastisch. Zelfs die IR ontvanger die omringt is door al die LEDs.
Ik zal nog twee van deze pods moeten gaan bouwen. Dat zal ik hier niet gaan plaatsen want het is toch hetzelfde. De lichtbak erboven moet nog ontworpen worden. Leuk klusje voor over een half jaar denk ik zo. Voorlopig heb ik er even genoeg van 8)7 Als jullie het leuk vinden kan ik over die lichtbak tzt ook wel wat plaatsen. :)

Super sjiek man.
En ik wil de lichtbak ook wel zien
_/-\o_ _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_

Meten=Weten. Weet wat je meet.

Echt heel mooi gemaakt. Het is ook precies geworden wat je van te voren als idee liet zien.
Als de boel eenmaal hangt wil ik er best een filmpje van zien wat het nu allemaal voor lichteffecten heeft!

Het is in mij opgekomen om een filmpje te maken. Op deze manier dan wel.
https://www.youtube.com/watch?v=pWBjl-jPcVM

Ik realiseer me alleen dat ik te weinig kanalen heb om dit te doen :P Of ik moet stompzinnig veel geld uitgeven aan adresseerbare leds in die led bak waar ik verder niets mee ga doen 8)7 En dan heb je nog de hoeveelheid tijd die het kost om dit te programmeren. Achja, een mens moet kunnen dromen niet waar O-)

Filmpje zal vast ooit wel komen. Dit duurt echter nog zeker een jaar. Deze lamp komt in mijn nieuwe huis waarvan de bouw nog niet eens begonnen is. Tot die tijd gaat hij een doos in. ;(

Mijn complimenten, schitterend stukje werk, chapeau!

Ik heb jullie hulp weer nodig _/-\o_

Er is iets vervelends gebeurd. In de lamp zit een 5V Arduino pro mini. Ik programmeer de arduino door middel van een TTL USB Serial Port Adapter. Dit ding.
https://www.tinytronics.nl/shop/nl/communicatie-en-signalen/serieel/us…
Dit werkt goed. Tenzij je zo stom bent om, terwijl de pc uit staat, de arduino nog steeds via usb aan de pc zit, de voeding van de lamp in te schakelen. De arduino probeerde mijn computer te voeden via de usb kabel. De Arduino is meteen in rook opgegaan. De Arduino wordt in de lamp gevoed via de raw pin waar 12V op staat. Dat was het einde van de Arduino. Erg vervelend want hij zit in de lamp gesoldeerd. De Arduino vervangen is veel werk.

Het volgende heb ik nu aangepast. Ik heb tussen de programmer en de arduino een diode gezet op de vcc pin. Zo kan de programmer de arduino voeden (trekt bijna geen stroom dus de programmer overleefd dat wel) en kan de arduino de programmer niet voeden. Wat blijkt echter, de arduino voedt de programmer nog steeds! Als ik puur de programmer aan de arduino heb hangen (geen usb aan de programmer) en de arduino voed met de lamp voeding, zie ik alle ledjes van programmer gewoon aan staan. De programmer wordt nu gevoed via een andere pin dan vcc. Ik heb de diode gecontroleerd en die werkt. Daar zit het probleem niet.

Mijn vraag is nu, is mijn lamp nu wel beveiligd tegen doorbranden als ik weer eens een pc die uit staat aan de lamp heb hangen? Ik wil niet nog een keer de Arduino moeten vervangen.

Je voedt de usb-serial dan vanuit de i/o, via de protectiedioden. Je kunt proberen iets van 100 ohm (of wat meer, tot iets van 1k ofzo) tussen arduino en usb-serial te zetten op de rx, tx etc. lijnen. Dat begrenst die stroom dan een beetje.

GND wel rechtstreeks doorverbonden laten. En gewoon die diode in de voeding houden.

(Waarschijnlijk heb je de spanningsregelaar opgerookt en is die arduino nog wel te fixen. Je kunt ‘m er gewoon af solderen, dan werkt ‘raw’ voeding niet meer maar zou je er met 5 V (of 3,3 V) op de VCC nog wat mee moeten kunnen)

Eluke.nl // Backwards Lightspeed Bus: i*i=-1, so iic=-c.

Op 1 mei 2022 12:28:38 schreef 6502:
Wat als je de LED's nu eens niet direct op de rand van de cilinder plaatst, maar met stukjes lightpipe er tussen? Van die kunststofvezels die je ook wel in van die 'sprietenlampen' ziet?

Ik zat ook al in die richting te denken. Je wil het licht van die LEDjes goed inkoppelen in die glazen buizen. Verlijmen met transparante epoxy zou kunnen werken. Een 'lightpipe' maakt gebruik van het verschil in brekingsindex van glas (of plastic) en lucht om het licht 'in de pipe' te houden. De lightpipe houdt het licht beter binnen als het oppervlak netjes gepolijst is en de invalshoek kleiner is (schuin invallend i.p.v. loodrecht op de wand).

Hoe je de epoxy op zijn plaats moet houden tijdens het uitharden is wel een uitdaging. Daarna een klomp epoxy materiaal schuren en polijsten na uitharden kan natuurlijk wel met een Dremeltje.

Cool project trouwens.

Niet alles wat op internet staat is waar... Dat geldt ook voor CO.

Op 17 augustus 2022 19:03:39 schreef Lucky Luke:
Je voedt de usb-serial dan vanuit de i/o, via de protectiedioden. Je kunt proberen iets van 100 ohm (of wat meer, tot iets van 1k ofzo) tussen arduino en usb-serial te zetten op de rx, tx etc. lijnen. Dat begrenst die stroom dan een beetje.

GND wel rechtstreeks doorverbonden laten. En gewoon die diode in de voeding houden.

Dank je! Dit vermoede had ik al. Ik zal weerstanden gaan toevoegen.

Op 17 augustus 2022 19:03:39 schreef Lucky Luke:
(Waarschijnlijk heb je de spanningsregelaar opgerookt en is die arduino nog wel te fixen. Je kunt ‘m er gewoon af solderen, dan werkt ‘raw’ voeding niet meer maar zou je er met 5 V (of 3,3 V) op de VCC nog wat mee moeten kunnen)

Klopt. Het was de spanningsregelaar. Die is niet alleen in rook opgegaan, hij heeft lokaal de printplaat sporen meegenomen. Dat niet alleen, de Arduino zelf wil ook niet meer starten als ik hem aan de 5V hang. De Arduino is al in de container beland. Het probleem is dat ik de hele lamp nu voed via een 850W computer voeding zonder zekeringen. In de definitieve opstelling zal alles netjes gezekerd zijn. Nu zit er gewoon teveel vermogen achter.

Op 18 augustus 2022 03:58:38 schreef soldeersmurf:
[...]

Ik zat ook al in die richting te denken. Je wil het licht van die LEDjes goed inkoppelen in die glazen buizen. Verlijmen met transparante epoxy zou kunnen werken. Een 'lightpipe' maakt gebruik van het verschil in brekingsindex van glas (of plastic) en lucht om het licht 'in de pipe' te houden. De lightpipe houdt het licht beter binnen als het oppervlak netjes gepolijst is en de invalshoek kleiner is (schuin invallend i.p.v. loodrecht op de wand).

Hoe je de epoxy op zijn plaats moet houden tijdens het uitharden is wel een uitdaging. Daarna een klomp epoxy materiaal schuren en polijsten na uitharden kan natuurlijk wel met een Dremeltje.

Cool project trouwens.

Ik vrees dat ik dit keuze punt al voorbij ben. Ik heb al gekozen om leds op de rand te laten schijnen van de cilinder. Werkt heel redelijk. Het rendement is niet al te best, maar dat is in de lijn der verwachting.

Nog een leuk verhaal voor de lezer. Er zijn tijdens de eerste testen nog meer problemen aan het licht (pun intended) gekomen. Dat ik oververhittingsproblemen zou krijgen in deze lamp zat er dik in. Met alle leds op maximaal, verbruikt 1 pod 19W aan energie. Nou is dit erg onlogisch om te doen dus ik wou met software bepaalde combinatie van leds vast leggen zodat er nooit teveel warmte genereert wordt. Helaas bleek dit niet voldoende. De lamp gaat nog steeds oververhit. Een vlakke aluminium plaat heeft toch wel moeite om 5W aan warmte efficiënt te lozen. Die 5W is een logisch verbruik bij nog steeds voldoende licht. Meestal zal ik minder verbruiken.

De oplossing die ik gekozen heb is als volgt. Ik heb een temperatuursensor geplaatst op aluminium koelplaat. De Arduino heeft een stukje code erbij gekregen die ik geleend heb van mijn Arduino aangestuurde oven. Dit stuk code zal continu proberen de koelplaat naar maximale temperatuur te krijgen. Echter, de code kan enkel de lampen zwakker zetten dan reeds ingesteld. Zo zal de Arduino de lampen indien nodig gaan dimmen om zo de maximale temperatuur niet te overschrijden. Zo is de volle 19W nog steeds beschikbaar, alleen niet urenlang. Met een zeer trage fade functie zal het effect hiervan niet opvallend moeten zijn, los van het feit dat de lamp langzaam steeds minder licht gaat geven.

Leuk speelgoed! :P